Wednesday 4 February 2009

De Wederkomst en de eindtijd #1 Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan

DIT GESLACHT ZAL GEENSZINS VOORBIJGAAN

T
EGEN het einde van de laatste week van zijn leven op aarde zat jezus met enkele discipelen op de Olijf­berg. Tegenover hen, aan de andere kant van het steile Kidrondal, lag de nieuwe, imposante tempel van Hero­des de Grote. jezus had zojuist, toen Hij voor de allerlaatste keer de tempel verliet, gesproken van zijn volkomen verwoesting. Zijn woorden hebben de discipelen blijkbaar verrast, zodat zij deze gelegenheid gebruikten om meer hierover te weten te komen. "Zeg ons, wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld?" (Mattheus 24:3).

In antwoord op deze vragen sprak jezus uitvoerig over toekomstige gebeurtenissen en vooral met het oog op wat zijn volgelingen zouden mee­maken. Het profetische gedeelte be­staat uit drie delen:

I. v.4-14: "Het begin der weeën".

De gebeurtenissen die de verwoesting van Jeruzalem en de tempel zouden voorafgaan. Jezus waarschuwt voor voorbarige verwachtingen en verleiding door valse profeten. De gebeurtenissen die Hij noemt ­oorlogen en geruchten van oorlogen, hongersnoden, aardbevingen en pestziekten - moeten niet gezien worden als tekenen van Christus' wederkomst. "Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet ... Wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld ge­predikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde ge­komen zijn." Na zijn opstanding heeft Christus zijn discipelen de opdracht ge­geven het evangelie te verkondigen aan de ganse schepping. Dertig jaar later heeft Paulus gesproken van de voor­lopige vervulling van deze opdracht door te zeggen dat het evangelie "verkondigd is in de ganse schepping onder de hemel" (Colosenesen 1:23).

2. v.15-29:          De verwoesting vanJeruzalem en de val van de staat Israël. Discipelen in de stad zijn aangeraden te vluchten terwijl dit nog mogelijk is. De situatie die Jezus voor ogen heeft, past bij Israël in de eerste eeuwen is niet van toepassing op het land in deze tijd. Vanwege de winterse regen zouden de wegen onbegaanbaar zijn en in een tijd toen de joden de sabbat in acht namen, zou reizen op sabbat zeer moeilijk zijn. Opnieuw waarschuwt Jezus voor verleidingen, inzonderheid door het optreden van valse Messiaspretenden­ten.

3. v.30-51: Christus' wederkomst op de wolken des hemels.
Naar aanleiding hiervan vermaant Jezus zijn volgelingen waakzaam te zijn, want niemand weet wanneer Hij plotseling terug zal komen.

Na dit alles te hebben geopenbaard ging Jezus verder om zijn volgelingen aan te sporen steeds naar zijn weder­verschijning uit te zien en in die ver­wachting Hem ijverig te dienen. In dit verband gaf Hij de plechtige verzeke­ring: "Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt" (Mattheus 24:34).

Deze woorden zijn een bekende crux interpretum, een moeilijke tekst die aanleiding heeft gegeven tot uiteen­lopende verklaringen. Sommige uitleg­gers menen dat "dit geslacht" betrek­king heeft op het menselijke ras in het algemeen of op het joodse volk. Maar afgezien van andere overwegingen ­de Bijbel spreekt nergens van de tijd wanneer mensen of Israël zullen ophouden te bestaan - het feit dat heidenen en joden de Zoon des mensen zullen zien komen sluit deze verklaringen volkomen uit (Mattheus 24:30; 23:39).

Anderen vatten 'geslacht' op als een generatie en definiëren deze (wat willekeurig) als een periode van vijf
en­dertig of veertig jaar. Dit zou dan de periode zijn vanaf de tijd die Jezus sprak tot de verwoesting van Jeruza­lem (ca.30-l0). Velen in deze tijd pas­sen de woorden liever (of ook, als een tweede vervulling) op de eindtijd, en sommige van dezen meenden dat als men als het beginpunt de oprichting van de staat van Israël in 1948 rekent, Christus terug naar de aarde zou ko­men niet later dan 1988. Maar deze verwachting is intussen onjuist geble­ken.
Een boos geslacht
Het vorige hoofdstuk in Mattheüs (23) bevat Jezus' felle rede aan het adres van de Farizeeën en schriftgeleerden. Daarin komt een gelijkluidende tekst voor, die de sleutel biedt voor een bevredigende verklaring van de woorden in de Olijfbergrede, namelijk:
"Voorwaar, Ik zeg u: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht" (v.36).

Jezus beschuldigt in deze rede het historische volk Israël voor de ver­werping en moord van Gods profeten. Door de eeuwen heen waren ze hier­door bezig de beker van hun boosheid te vullen en met de kruisiging van Christus en de vervolging van zijn apostelen zou de maat vol zijn. "Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wij­zen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad, opdat over u kome al het recht­vaardige bloed, dat vergoten werd op de aarde, van het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharia ... Voorwaar, Ik zeg u: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht" (Mattheus 23:34-26). Jezus voegt hieraan toe een ernstige klacht tegen Jeruzalem, de historische hoofdstad en tevens vertegenwoordiger van het hardvochtige volk Israël: "Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn ... Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!"
Met deze woorden geeft Jezus te kennen dat de straf die op het volk zal komen als gevolg van hun verwerping van Gods boodschappers zal doorgaan  totdat Hij terugkomt. Dit blijkt ook uit zijn profetie op de Olijfberg, waar Hij opnieuw over Jeruzalem spreekt, maar nu om zijn langdurige verwoesting te voorzeggen: "Want er zal grote nood zijn over het land en toorn over dit volk, en zij zullen vallen door de scherpte des zwaards en als gevangenen weggevoerd worden onder alle heidenen, en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn" (Lucas 21 :23-24).
lets dergelijks is te lezen in Paulus' zinspeling op jezus' profetie in zijn brief aan de gemeente te Thessalonica, waar de plaatselijke joden hem vervolgd hadden: "die zelfs de Here Jezus en de profeten gedood en ons tot het uiterste vervolgd hebben, die Gode niet behagen en tegen alle mensen ingaan, daar zij ons verhinderen tot de heidenen te spreken tot hun behoud" (1 Thessalonicensen 2: 15-16). De woorden doen ons sterk denken aan Jezus' beschuldiging van de Farizeeën en schriftgeleerden en dit geldt vooral wat Paulus aan zijn eigen klacht toevoegt: "waardoor zij te allen tijde de maat hunner zonden volmaken. De toorn is over hen gekomen tot het einde." De apostel zinspeelt op Jezus'aanklacht in Mattheüs 23: "Maakt gij de maat uwer vaderen vol! ... Al deze dingen zullen komen over dit geslacht" maar ook op de woorden: "Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan voordat dit alles geschiedt."

Het woord 'geslacht' slaat dus niet op de tijdsduur van een menselijke ge­neratie maar op joden die Gods pro­feten en apostelen verwerpen. Zelfs in het Oude Testament heeft 'geslacht' de betekenis van een ongeestelijk Israël. In zijn profetische beschouwing van Israëls toekomst spreekt Mozes in zijn lied van "een verkeerd en vals ge­slacht" (Deuteronomium 32:5). Op deze wijze beschreef Jezus zijn tijdgenoten: "een boos en overspelig geslacht", "een ongelovig en verkeerd geslacht". Hij vroeg: "waarmede zal Ik dit geslacht vergelijken?" en zei dat Hij moest "veel lijden en verworpen worden door dit geslacht".

Wanneer we de samenhang nader bekijken valt het ons op dat Jezus niet zozeer over de kwestie spreekt van wanneer zijn profetieën in vervulling zullen gaan als van de zekerheid hiervan. De eerstvolgende woorden bevestigen dit: "De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan."
In antwoord op de vraag van de hogepriester bij zijn verhoor zei Jezus:
"Ik zeg u, van nu aan zult gij Mij zien, gezeten aan de rechterhand der Macht, en komende op de wolken des hemels" (Mattheus 26:64). Met "gij" bedoelt Hij niet alleen de individuele raadslieden voor Hem, doch het boze geslacht in het geheel dat verant­woordelijk was voor zijn kruisdood. Zij waren de vertegenwoordigers van dat Israël waarover een verharding was gekomen die zou duren, zoals Paulus eens schreef, "totdat de volheid der heidenen binnengaat, en aldus zal gans Israël behouden worden". Want de Verlosser zal tot Sion komen om goddeloos heden af te wenden en een nieuw verbond met een gereinigd volk te sluiten (Romeinen 11).


Vervolg >

De Wederkomst en de eindtijd #2 Blik op de nabije toekomst
De wederkomst en de eindtijd #3 Let op de Vijgeboom
De Wederkomst en de eindtijd #4 De komende toorn
De Wederkomst en de Eindtijd #5 De Verlosser uit de hemel
De Wederkomst en de eindtijd #6 De Dagen van Noach en Lot
 - Met de Bijbel in de hand

Human Nature: What does the Bible teach?

This month's survey question:

Human Nature: What does the Bible teach?

- Human nature is the divine spark and is basically good.

- It is inherently immortal and will live in hell or heaven forever.

- It is mortal and corrupt with no hope of life after death.

- Although mortal and prone to sin it can be redeemed by Christ.

- Don't know.

Go to www.thisisyourbible.com to submit your answer!

There is no escaping the reality of death.
 Many people find some comfort in the idea of survival.
The inescapable fact is that since the dawn of history millions upon millions of human beings have lived, died, and been laid in the grave.
If they have in fact survived in some new form, would you not have
expected to hear from them some word of consolation for the bereaved, some information about their state, or some warning for the living? Yet we never hear anything from them.


Just think what the Bible does. It records how the human race came into being and it explains in clear terms why there is evil, suffering and death in the world. It tells us positively what happens after death.
And it also reveals the new kind of life which can be ours, if we will.

All mankind will perish, unless they repent.

Only pay attention to the Bible its message.

> After Death - What?
Death and after
Destination of righteous
Sheool or grave

Paus roept op tot herontdekking van de vasten

BRUSSEL (KerkNet/Zenit/Kipa-Apic/SIR) – Paus Benedictus XVI spoort in zijn vandaag voorgestelde boodschap voor de veertigdagentijd christenen aan om te vasten en aalmoezen te geven, en hij vraagt ook aandacht voor de levensomstandigheden van hun broeders en zusters. Dit jaar valt Aswoensdag, de eerste dag van de veertigdagentijd, op woensdag 25 februari.
De paus schrijft dat vasten meer is dan een therapeutische remedie om het welzijn te verbeteren. “Vasten is een belangrijke ascetische oefening, die ons kan helpen het egoïsme te overwinnen en ons hart open te stellen voor de liefde van God en van onze naaste.” Hij waarschuwt dat de vasten in onze, op materiële goederen gerichte cultuur zijn spirituele betekenis dreigt te verliezen en spoort daarom aan tot een herontdekking van de echte betekenis van het vasten. Zonder daarbij in een farizeïsche praktijk te vervallen, waarbij wel de regels strikt worden gevolgd maar het hart ver van God verwijderd blijft. “De vastenpraktijk, die al bij de eerste christelijke gemeenschappen nadrukkelijk aanwezig was, stelt ons beter in staat naar Christus te luisteren, die als enige onze diepste honger en dorst naar God kan vervullen.”

(Kerknet)

Tuesday 3 February 2009

He sent his one and only Son into the world that we might live through him.


1 John 4:9 This is how God showed his love among us: He sent his one and only Son into the world that we might live through him.





Thoughts
Phil Ware    Showing love is about sharing life with someone else. No one quite epitomizes this principle like Jesus! His sacrifice, however, is what saved us and brought us to our new life in him. Now God wants us to show his love to others by sharing it in ways that they can understand and appreciate.

Prayer
    Holy LORD, my heavenly Father, thank you for today. Help me share my life with someone else who needs to experience your grace -- not just today, but everyday. Please help me notice those who are wounded and please give me wisdom on the best way to lead them to you. In Jesus' name I pray. Amen.




2013 update
Enhanced by Zemanta

Enige zoon gegeven als liefdesdaad om leven te geven

Christelijke Overdenking

1 John 4:9 Dinsdag 3 februari 2009

English version > He sent his one and only Son into the world that we might live through him.

 

1 Johannes 4:9

         
  • Statenvertaling
  • GNV
  • NBG 1951
  • NBV
  • Het Boek

"Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem." (1Jo 4:9 STV)

"Gods liefde voor ons is hieraan duidelijk geworden: hij heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden om ons door hem het leven te geven."

"Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem."

"En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven."

"God heeft ons laten zien hoe groot Zijn liefde voor ons is, door Zijn enige Zoon naar deze slechte wereld te sturen. Door Hem wilde God ons nieuw leven geven."

 

Overdenking van vandaag:

Liefde tonen is je leven delen met iemand anders. Niemand heeft dit principe zo belichaamt als Jezus! Zijn offer echter heeft ons gered en bracht ons nieuw leven in Christus. God wil nu dat we zijn liefde aan anderen tonen door het te delen op een manier die ze kunnen begrijpen en waarderen.

 

Gebed:

Heilige Heer, mijn hemelse Vader, ik dank u voor vandaag. Help me mijn leven te delen met iemand anders die het nodig heeft uw genade te ervaren. Help me alstublieft acht te slaan op degenen die gewond zijn en geef me wijsheid om hen op de beste manier naar u toe te leiden. In Jezus' naam bid ik. Amen.

Our time is only once

"Our time is only once - and never returns.
So let us make the best of it while we have it.
How to make the best of it - that is the question
on which so many make shipwreck."
- Robert Roberts

"So teach us to number our days, That we may gain a heart of wisdom."
Psalm 90:12

Dutch version / Nederlands > Onze tijd is slechts één maal

Onze tijd is slechts één maal

"Onze tijd is slechts één maal - en komt niet meer terug.
Laat ons daarom er het beste van maken terwijl wij het nog hebben.
Hoe het er het beste van te maken - dat is de vraag
waarop zovelen schipbreuk lijden."
- Robert Roberts

"Zo leer ons onze dagen te tellen zodat wij een hart van wijsheid mogen winnen."
Psalm 90:12

English version > Our time is only once

400 jaar Baptisme

Vrijheid, geloofsdoop en de nadruk op de zelfstandige gemeente. Drie trefwoorden om het eigene van het baptisme te omschrijven. Baptisten nemen een bijzondere positie in tussen vrije gemeenten enerzijds en traditionele, reformatorische kerken anderzijds. „Niet in de doop, maar in de gemeente klopt het hart van het baptisme.”

Voor de buitenstaander lijken ze veel op elkaar: baptisten en doopsgezinden. Ze staan hetzelfde voor: doop op grond van geloofsbelijdenis. Toch is er een aanmerkelijk verschil. Terwijl de dopersen voortkomen uit de radicale tak van de Reformatie rond Zürich in de zestiende eeuw, hebben baptisten juist een puriteinse oorsprong.

Drs. Teun van der Leer, rector van het Baptistenseminarium: „Grappig hè, dat het baptisme 400 jaar bestaat, maar in Nederland slechts 150 jaar. We traceren het baptisme wel tot de komst van John Smyth in Amsterdam in 1609, maar pas enkele jaren daarna in Londen werden de eerste gemeenten baptistengemeenten genoemd. Het Nederlandse baptisme is een plant van eigen bodem, stelde kerkhistoricus Wumkes terecht.”


Lees meer >Baptisme: zonder doop geen gemeente

Monday 2 February 2009

Whoever does not love does not know God, because God is love


1 John 4:8 Whoever does not love does not know God, because God is love.





Thoughts
Phil Ware    An unloving person -- a person who does not show love through his or her actions -- doesn't know God. It's that simple. Enough said.

Prayer
    Father, please bless me with a loving heart and a lifestyle that generously shares your love with others. In Jesus' name I pray. Amen.

Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde

Christelijke Overdenking

1 John 4:8 Maandag 2 februari 2009

1 Johannes 4:8

         
  • Statenvertaling
  • GNV
  • NBG 1951
  • NBV
  • Het Boek

"Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde." (1Jo 4:8 STV)

"Wie niet liefheeft, heeft God niet leren kennen; God is immers liefde."

"Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde."

"Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde."

"Maar wie niet liefheeft, kent God niet; want God is Zelf liefde."

 

Overdenking van vandaag:

Een liefdeloos persoon kent God niet. Zo eenvoudig is het. Dat zegt genoeg.

 

Gebed:

Vader, zegen mij alstublieft met een liefdevol hart en een levensstijl die uw liefde zonder grenzen deelt met anderen. In Jezus' naam bid ik. Amen."