Wednesday 26 May 2010

Een richtlijn om zich van het verkeerde af te houden

De Broeders in Christus hebben zich over heel de wereld verenigd en houden zich aan bepaalde overeenkomsten die gebaseerd zijn op de Bijbelse fundamenten. Het is namelijk zo dat de Broeders in Christus als ware discipelen van Jezus Christus / Yeshua zich willen houden aan de leer van Jezus de Nazareen, die de mensen opdroeg zich te houden aan de voorschriften van zijn Vader, de enige Ware God, Jehovah/Yahweh.

Wanneer de leer van de Bijbel wordt vergeleken met de gehouden Kerk leerstelling, kan het worden gezien dat de meerderheid van het Christendom zich houdt aan doctrines of leerregels die niet conform de lering van Jezus Christus is. Het blijkt dat de Christenheid grotendeels op het verkeerde pad is weg van de Bijbel.

Het doel van de Waymark website is, zoals al onze Christadelphian websites om de reddende Waarheden te verkondigen die de Gospel van Jezus Christus vormen. Zijnd in oppostie naar de fabels van mannen - zowel protestant als pauselijk - zoeken wij de Waarheid te preken als geopenbaarde in de Bijbel.

Om het makkelijk te maken en een kort overzicht te hebben van de bepalende leerstellingen is de
Birmingham Amended Statement of Faith opgesteld geworden.

In de 19° eeuw met John Thomas geassocieerden groepen tot de tijd van de Amerikaanse Burgeroorlog onder verschillende namen, inclusief Gelovigen, Gedoopte Gelovigen, de Koninklijke Vereniging van Gelovigen, Gedoopte Gelovigen in het Koninkrijk van God, Nazarines (of Nazarenes), Nazarene Fellowship en De Antipas volgden gewoon los de gedachtengang gebaseerd op de Bijbel, maar moesten van de overheid zich kenbaar maken als een ingeschreven instelling waarvoor Thomas in 1865 voor inschrijvingsdoelen de naam Christadelphian koos. Officieel moesten de geloofspunten opgetekend worden.

Door de leerstelling van John Thomas en de nood in de Amerikaanse burgeroorlog voor een naam dook de Christadelphians op zoals een klasse, maar zij werden in een blijvende structuur door een scherpe bewonderaar van hem, Robert Roberts gevormd, die op tienjarige leeftijd John Thomas in Aberdeen, Schotland, voor het eerst hoorde spreken.

Omdat niet iedereen geloofde dat John Thomas de waarheid correct had gevestigd en vele leerstellige kwesties in discussie kwamen, werden verklaringen van geloof gecreëerd en verbeterd toen andere kwesties voortkwamen. Deze pogingen werden noodzakelijk gevoeld door vele verenigingen om zich een leerstellige houding voor de pas opkomende klasse te vestigen en te definiëren en iedereen buiten zonde te houden door het zetten van grenzen naar het geloof.

De geloofsverklaring (of geloofsbelijdenis of bekentenis van geloof) gebruikt door de meeste Unamended Christadelphians heeft vandaag zijn oorsprong in de 1877 verklaring van geloof van de Birmingham Centrale Kerk, Groot-Brittannië (bekende als de Birmingham Verklaring van Geloof of BSF). Deze 1877 verklaring was gedeeltelijk een antwoord op een leerstellige discussie van 1873-1877 tussen groepen in Groot-Brittannië. De doctrine in discussie werd gekend als "Renunciationism", "Bevrijd leven" of "Turneyism" naar de voortbrenger Edward Turney van Nottingham. Turney preekte essentieel dat Jezus Christus niet geboren was "van een veroordeelde natuur" (dus een "bevrijd leven" had) en daarom van zijn eigen dood niet kon profiteren.  Er werd tegen deze doctrine gedebatteerd door Robert Roberts in Birmingham en John James Andrew in Londen onder anderen.

In 1898 werd het Unamended Genootschap  Unamended Christadelphians gescheiden van de andere gelovigen ingevolge van verschilde oordelen betreft de terugkeer van Christus. De meerderheid van Christadelphians geloofde dat het oordeel iemand zou omvatten die voldoende kennis van het gospelbericht had en werd niet beperkt zou zijn tot gedoopte gelovigen.  De meerderheid in Groot-Brittannië, Australië en Noord-Amerika verbeterde hun verklaring van geloof dienovereenkomstig. Diegenen die tegen het amendement in Noord-Amerika zich verzetten werden bekend als de "Unamended fellowship" of het "Niet geamendeerde genootschap" en stonden de leerstelling toe dat God al of niet die mensen zou kunnen  verhogen die geen overeenkomstverhouding met hem hadden.

Meningen wisselden betreffende dit onderwerp en om voor de controverse een oplossing te brengen werden in 1898 de in  Noord-Amerika wonenden die die zich met Groot-Brittannië wensten te associëren bekend als het "Verbeterde Genootschap" of de Amended Fellowship, in tegenstelling tot het Unamended Genootschap, die hun leiding van het Christadelphian Voorstander Tijdschrift = Christadelphian Advocate Magazine, van Thomas Williams van Chicago aannamen en zich niet wensten te onderwerpen aan de verbeterde versie van de geloofspunten (vandaar de prefix 'niet' of un-amended).

Zo technisch gezien zijn alle Christadelphians met een verklaring van geloof die de 1898 stellingen bevat feitelijk gerekend onder de "Verbeterde" die het "Amendement"  aanhouden.  Hoofdzakelijk in Amerika en Canada zijn dit hete onderwerpen maar in de andere streken wordt er meer verkozen voor de eenheid van de Christadelphians met de vrijheid van enkele meningsverschillen.

Ook wij hier in België staan open voor iedereen die zich aan de Bijbelse Waarheid wenst te houden en geloven dat die dingen waar wij niet echt zeker van kunnen zijn of niet goed begrijpen moeten worden open gelaten voor interpretatie en waar wij moeten rekenen op de voorziening van God om daar meer kennis over te verwerven op tijd en stond. Uit allerlei groepen Christadelphians komen wij hier te samen en overstijgt onze wil verenigd te zijn met Christus, onderworpen aan de Wil van God, de menselijke meningsverschillen. Wij trachten deze verschillen meer in het licht te zien van de verschillende delen van het lichaam van Christus.

Door de opstelling van een lijst van aangenomen leerstellingen, gezegden uit de Bijbel en te verwerpen doctrines die in de wereld, of het christendom, gangbaar zijn, kon men een makkelijke richtlijn voorleggen zodat iedereen makkelijk al de overeenkomsten kon vinden.

Regelmatig komen deze leefregels naar voor om besproken te worden en zo kan u nu op de Waymark website ook een verdere bespreking van die punten vinden.

> About BASF

> Geloofsbelijdenissen
> Geloofspunten van de Christadelphians


> Unamended
> Amended Christadelphians
> broader Christadelphian movement worldwide,

Lees ook

> Wie, wat & hoe Christadelphians
 > Christadelphian mens
> Christen genoemd
> Christenmensen met ons geloof
> Fundament in de Schrift
> Geloof voor God aanvaardbaar
> Mijn geloof


> John Thomas


{In the U.K. the new 1898 Birmingham Amended Statement of Faith (BASF) replaced BSF 1884 as a 'touchstone' but did not cause a significant division in Britain outside London, and even today many British ecclesias continue to have either local statements predating 1884, 1877, or modern statements. However the result of the amendment was a division of the Christadelphians in North America where the community separated into "Amended" (those using the new BASF), and "Unamended" those using the old BSF, or in 1909, the BUSF.} (Wilson, Bryan R., Sects and Society. 1996)

Birmingham Amended Statement of Faith

BASF stands for Birmingham Amended Statement of Faith, and is a description of the Bible doctrines that Christadelphians believe and preach.

Christopher Maddocks and his Waymark completed a detailed study of each clause of the Birmingham Amended Statement of Faith.
The Importance of Truth
The Foundation Clause:
The Clauses and the Doctrines to be Rejected

When Bible teaching is compared with Church teaching, it can be seen that Christendom at large is astray from the Bible.
The purpose of the Waymark website is, as all our Christadelphian websites to proclaim the saving Truths that form the Gospel of Jesus Christ. Being in oppostion to the fables of men - both protestant and papal - we seek to preach the Truth as revealed in the Bible.
Ever seeking to ensure our belief and conduct is in harmony with the Word, the following articles examine each clause and it's Bible background.

Find also to read:

Further history and more explanation on the BSF,  BASF & BUSF in Dutch / Meer omtrent de regels waar Christadelphians zich aan houden in het artikel Een richtlijn om zich van het verkeerde af te houden

Tuesday 25 May 2010

Waarom gaf Jezus Maria aan Johannes

Een Australische zuster (Ruth Bartlett) vroeg zich af of er iemand ooit over gedacht had waarom, toen Jezus werd gekruisigd, hij zijn moeder onder de hoede van Johannes gaf, die vanaf die dag haar meenam in zijn eigen huis.
De Schrift geeft in Handelingen 1,14, dat Jezus broers zijn volgelingen waren na de opstanding en het is in de volksmond gedacht dat het boek van Jakobus werd geschreven door Jezus broer!  Waarom zou Jezus dan zijn moeder geven in de handen van Johannes?

Voor Christus' geest was er volgens JB een prachtige overweging die groter is dan onze gemeenschappelijke, aardse begrippen van gevoel voor de eigen ouder. Die prachtige overweging is genoemd Opstanding. Door elke nagel, door elke splinter, met elke slag, slaan, of zweepslag - bleef een lichtend, schitterend, licht. Opstanding!

Het maakte de geliefd Johannes dichter staan zoals een broer, en maakte hem 'welzijnscoördinator' van de 'Kerk aan de voet van de kruis', de enige Kerk in bestaan op dat donkere moment, de enige overal in de wereld. Alsook maakte het Johannes, een medelevende man, een voorbeeld van een die zowel zoon kon zijn als "leverancier" van de belangrijkste bepaling waar een familie nood aan had - die geestelijke dingen. Het maakte Joannes ook  een surrogaatzoon. Niet een die vervangt, maar een die is gezien als de Heer wist dat hij niet meer zou zijn. Dat ging veel moeilijker zijn voor zijn moeder dan voer een van ons die nooit de Christus heeft "gezien".

JB zegt ook dat het van Johannes ook een voorbeeld maakt waarvan een individu 'in Christus' altijd hoort te zijn. Een leverancier voor diegenen die houden van, en hun Heer eren en dienen.

Johannes die een "zoon" van Maria wordt en 'de broer' van de Heer lijkt als een eenvoudig proces, maar het is ook heel verwant naar dat waardoor wij de broer van de Heer worden.

Jezus "gebruikt" Maria, tegen haar heel eigen natuur, om een moeder te zijn wanneer zij (van nature) zonder een zoon zal komen. En ja, zij kan andere kinderen hebben gehad -, maar zo ja, de kwestie is enkel versterkt, dat het 'een broer van de Heer' vergt, geen zoon van het vlees, om de noden van de moeder voor de Heer te stelpen!

Maria die ook andere kinderen levend heeft gehad moest dan tegen over deze kinderen ook  zeggen dat voor haar bepaling zij deze man Johannes zoals haar zoon zouden moeten beschouwen.
Maria had andere kinderen om voor haar te zorgen maar werd verteld hun zorg ten gunste van deze man te negeren! Voor een moeder is dat inderdaad  een uitdaging. Misschien vereist dit meer tijd door middel van meditatie dan er voor dit moment kan worden toegestaan -, maar beschouw door het zo te doen de vroegere woorden van Christus ; "wie ook de wens van mijn Vader zal doen die in hemel is, is hetzelfde mijn broer en zus, en moeder".

En zo uitdagend dit is; daarin ligt de waarheid van de kwestie. Zonder het zoenoffer van Christus konden wij niet beweren zoals wij nu doen 'in hem' te zijn. De vraag, 'waarom Jezus zijn moeder over geeft aan de zorg van Johanes en Johannes aan de zorg van zijn moeder', is persoonlijk diep en eisend. Het kan niet met elegante theologische beschrijvingen van woorden en betekenissen beantwoord worden. Het antwoord kan in actie gevonden worden - slechts zo en beduidend, toen het in actie werd bezorgd, op een kruis!

Lees hier meer over > Why, when Jesus was on the cross, he was given his mother into the care of John

* Would it have not been more natural for Mary's other sons to care for her?


Hij zal geen goede dingen weerhouden



“(84:12) Want een zon en een schild is de Ene Jehovah God,
– genade en glórie zal Jehovah geven ––
het goede onthóudt Hij níet aan wie vóortgaan ín volmáaktheid.”
(Ps 84:11)


De Bed Bewaker

-- Psalm 84

GEEN GOED DING ZAL WORDEN ONTHOUDEN



"DE Heer God is een zon en schild: De Heer zal gratie en glorie geven: Geen goed ding wil Hij
onthouden van hen die hun gang recht houden ".

Hier hebben wij een aanmoedigende afbeelding van de vriendelijkheid van Hem met wie wij te maken hebben.
Dit karakter is de centrale glorie van openbaring.
Wij verzuimen, misschien, op bepaalde ogenblikken het voldoende te herinneren.
Vele dingen helpen ons overzicht te vertroebelen.
Onze zwakheid, onze gebreken, onze bezorgdheid in andere richtingen,
de vermoeidheid van het voortdurende gevecht van geloof en andere dingen,
voorkomen ons te
beseffen zo veel als wij kunnen,
dat de
Eeuwige Vader
  die ons naar Zichzelf door Christus uitnodigt,
overstroomt van Zijn volledige gevoeligheid en medelijden
en met liefde-vriendelijkheid
naar diegenen die zich aan Zijn geboden houdt.
En is zelfs overvloedig
in lang-lijden en goedheid naar hen die ver van Hem zijn.
Robert Roberts, Seasons of Comfort, page 20


Engels origineel / English original > No good thing will he withhold



No good thing will he withhold




“For Jehovah God is
a sun and a shield:
Jehovah will give grace and glory;
No good thing will he withhold from them that walk uprightly.”
(Ps 84:11 ASV)



  The Bedside Watchman


-- Psalm 84
NO GOOD THING WILL BE WITHHELD



"THE Lord God is a sun and shield:
the Lord will give grace and glory:
no good thing will He withhold from them that walk uprightly".

Here we have a most encouraging picture of the kindness of Him with whom we have to do.
This character is the central glory of revelation.
We fail, perhaps, at all times to remember it sufficiently.
Many things help to cloud it from our view.
Our weakness, our shortcomings, our pre-occupations in other directions,
the weariness of the constant fight of faith,
and other things, prevent us from realising
as constantly as we might,
that the Eternal Father,
who invites us to Himself by Christ,
is full of tenderness and compassion,
and overflowing with loving-kindness
to such as keep His covenant,
and even abounding in long-suffering
and goodness towards those who are far from Him.


Robert Roberts, Seasons of
Comfort
, page 20

Dutch version / Nederlandse versie > Hij zal geen goede dingen weerhouden

Hoe ziet God er uit

Vele mensen vinden het heel moeilijk om God te visualiseren. Wij weten dat hij een geest is en er  wordt ons verteld dat wij naar zijn beeld zijn.
Wij zouden dus kunnen stellen dat al de mensen rondom ons, gelijk ons zelf, ook op God lijken, Maar hij is een geest en wij zijn vlees en bloed. Sommige mensen denken dat er een groot verschil is tussen de verschijning van God en ons. Meerderen zeggen dat wij helemaal niet op God lijken. Hoe zit het nou eigenlijk? Gelijken wij niet eigenlijk op hem, of slechts een beetje, of is het een wijze van spreken in de Bijbel?

“Dan zegt God: laat ons een mens,– \@een roodbloedige\@, {In het Hebreeuws is soms een woordspel gaande tussen \@adam\@ (mens, mensheid), \@adama\@ (grond, bodem) en \@dam\@ (bloed); dit woordspel wordt in de vertaling weergegeven door middel van toegevoegde bijvoeglijke naamwoorden als rood, roodbloedig en bloedrood.} maken naar ons beeld en als onze gelijkenis,– laten zij neerdalen bij de vissen van de zee en de vogels van de hemel, bij het vee en bij alles op de aarde, en bij alle kruipsel dat rondkruipt over de aarde! God schept de mens naar zijn beeld, naar het beeld van God heeft hij hem geschapen; mannelijk en vrouwelijk heeft hij hen geschapen.” (Ge 1:26-27 NB)

“Dit is de boekrol van de geboorten uit Adam,– \@de roodbloedige mens\@; ten dage dat God roodbloedige Adam schiep heeft hij hem naar het beeld van God gemaakt. Mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen; hij zegent hen en roept als hun naam uit: Adam!, – \@roodbloedige mens!\@, op de dag van hun schepping. •• Adam leeft dertig en honderd jaar; dan wordt er een geboren naar zijn beeld en als zijn gelijkenis, en roept als naam voor hem uit: Set.” (Ge 5:1-3 NB)

Jezus was een mens hier op aarde, zoals wij ook mensen zijn van vlees en bloed, doorstoomt van die rode venen, eveneens aanwezig als beeld van God, die zich niet hoefde te bedekken of te schamen voor zijn afkomst. In eenheid zijn wij geschapen met Christus Jezus en horen gelijk hem te zijn, één lichaam voor God.

“Want een man hoeft zich het hoofd niet te bedekken, omdat hij beeld en heerlijkheid van God is; maar de vrouw is de heerlijkheid van een man.” (1Co 11:7 NB)

“Hij (Jezus) is het beeld van de onzichtbare God, eerstgeborene van alle schepping,” (Col 1:15 NB)

“Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen voor goede werken, die God heeft voorbereid opdat wij daarin zullen wandelen.” (Efe 2:10 NB)

Ook al moeten wij "nieuwe kleren" aantrekken of ons innerlijk helemaal wijzigen als wij Christen worden. Ook onze zondige natuur heeft een lichaam dat bepaalde kenmerken heeft van de Schepper. Maar wij moeten er op toe zien dat wij nog meer kenmerken van die Hoge Heiligheid verwerven. Wij moeten wel een heel nieuw mens worden, die alleen voor God leeft, zuiver en goed, maar elkeen die van een mens voort komt komt uit een schepsel van God dat reeds naar Zijn evenbeeld geschapen is.



“en het nieuwe mens–zijn moet aantrekken dat naar God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.” (Efe 4:24 NB)

Zoals Adam kunnen wij het spiegelbeeld van Adam en van God genoemd worden. Als wij Christen worden, worden wij een nieuwe mens, die nog steeds groeit en God beter leert kennen. Zo zullen wij meer en meer gaan lijken op God, Die ons heeft gemaakt.

“en de nieuwe hebt aangetrokken die wordt vernieuwd tot hij herkenbaar is naar het beeld van wie hem heeft geschapen,” (Col 3:10 NB)

Laten wij daarom onze Schepper loven en onze medemensen als beeltenissen van God herkennnen en respecteren.

“maar de tong: niemand der mensen is bij machte die te temmen,– een rusteloos kwaad, vol dodelijk venijn! Met haar loven we de Heer en Vader, en met haar vervloeken wij de mensen die naar Gods gelijkenis geschapen zijn;” (Jak 3:8-9 NB)

Lees hier meer over op het aangebrachte onderwerp en de reacties op: What does God look like

Voortekenen voor Jezus wederkomst

Een goed startpunt  om de voorafgaande tekens van de komst van Jezus te beginnen   onderzoeken is te gaan naar de eigen woorden van Jezus, waarin hij verwijst naar de dagen van Noach en Lot aangaande die generatie, die zijn komst zou ervaren.
Hij verklaarde namelijk dat de voorwaarden voor zijn wederkomst heel veel zouden lijken op de maatschappijen van Noach en de tijd van Lot, en dat voor zijn komst, mensen ook zo onvoorbereid zouden zijn zoals toen; met andere woorden de geschiedenis zou op deze manier zichzelf herhalen.

Lees meer in PetriFB zijn topic getitteld "Preceding marks of the coming of Jesus" > Preceding marks of the coming of Jesus

Establish Priorities

Ask God to help you establish your priorities so that nothing in this world compares with your devotion to Him and your desire to lead others to Him.
Pray that you never trade honor from God for acclaim from people.


Dutch version / Nederlandse versie > Prioriteiten vooropstellen

Prioriteiten vooropstellen

Vraag God om u te helpen om uw prioriteiten te vestigen
zodat niets in deze wereld vergelijkt met uw toewijding voor Hem
en uw verlangen om anderen naar Hem te leiden.
Bid dat u nooit eer van God voor bijval van mensen verhandelt.

Engelse versie / English version > Establish Priorities

Christendom Astray The Devil Not A Personal Super-Natural Being


Christendom Astray

Lecture 7

By Robert Roberts



The Devil Not A Personal Super-Natural Being,


But The Scriptural Personification of Sin

In Its Manifestations Among Men


IN THE religion of Christendom, the devil figures almost more prominently than God. If we have found Christendom astray as to the nature of man, it will not be wonderful if we find it astray on the subject of the devil, with which, scripturally, man has so much to do.


The theology of Christendom places the devil in juxtaposition with God. As the one is presented for worship as the source and  embodiment of all good, so the other is held up for detestation and dread, as the instigator and promoter of all evil.
Practically, the one is regarded in the light of the good God, and the other as the bad god. It is the polytheism of paganism in its smallest form: and the philosophy of the ancients embodied in names and forms supplied by the Bible.