Tuesday 12 October 2010

Wie kan zich beroepen op C.T. Russell

Heel wat organisaties vermelden Charles Taze Russell als hun geestelijke vader. Maar wie kan er eigenlijk zich op beroepen dat zijn organisatie ontsproten is uit het brein van de Amerikaanse prediker?

En had deze de mosterd niet bij anderen gehaald? Doorheen de eeuwen heen zijn er steeds mensen geweest die werkelijk goed gemeend de Heilige Schrift regelmatig ter hand namen om te bestuderen, dit al of niet alleen. Sommigen vonden mogelijkheden om met meerdere in kleine of in grotere kring de Bijbel te bestuderen. Zo kon men in de afgelopen honderden jaren verscheiden Bijbelonderzoekers aantreffen over heel Europa.

In de anabaptische beweging waren er meerdere mensen die ook de Heilige Drievuldigheid in twijfel trokken of totaal verwierpen. In de zestiende eeuw vind men op verscheiden plaatsen, al waren het soms kleine persoonlijke initiatieven, groepen die zich aan de werkmethoden van de eerste Christenen wilden houden.
Het besef van de vrije wil en de overtuiging dat elkeen persoonlijk rekenschap aan God zou moeten geven kwam vanaf de 16 de eeuw ook meer naar voor. Verscheidene gelovigen wensten ook door te gaan als echte Broeders van of Broeders in Christus, welke zich volledig wilden onderwerpen aan die leer van Jezus Christus uit Nazareth. Hun overtuigingen brachten meerdere protestantse groepen in een vervelend parket, zodat zij met de Katholieken maar al te graag zich verzetten tegen deze Bijbelonderzoekers. Nochtans bleef hun gedachtegoed via Huttieten, Mennonieten, Anabaptisten, Baptisten en vrije predikers zich uitspreiden en in de Nieuwe Wereld zaad strooien. Het waren in Noord Amerika deze meer zelfstandige en onafhankelijke predikers die meerdere mensen gingen aanspreken.

Zo kwam ook de kleermakersfamillie Russell in aanmerking met een heel andere vorm van godsdienst of godsdienstbeleving dan zij gewend waren. Zoals meerdere Amerikanen konden zij vrij onafhankelijke predikers het Woord van God horen verkondigen en werden zij aangezet om ook zelf dit ernstig te overwegen. Velen die overgingen tot het studeren van de bijbel werden beïnvloed door gelijkaardige predikers. Verscheidene van hen kregen meer naam en ook meer aanhangers die op hun beurt dan weer nieuwe vastere groepen vormden. Door de onafhankelijkheid en de ijver van rond te trekken komt het dat in meerdere plaatsen mensen werden beïnvloed door dezelfde sprekers. En zo kan men dan ook in de verscheidene huidige denominaties linken naar elkaar vinden.
Zo hoorden de Russells ook Broeders in Christus of Christadelphians het Goede Nieuws verspreiden en vonden de ideeën van de verlossing door Christus maar de verplichting om Trouw aan het woord van God te blijven ingang. Ook kwamen zij tot het inzicht dat er slechts één God was die open stond voor iedereen, getrouwheid vroeg, maar dezen niet zou straffen door een eeuwige pijniging voor een ander deel uit het lichaam, namelijk een losstaande ziel.

De opdracht die Jezus aan zijn discipelen had gegeven werd door de 19de eeuwse gelovigen die de Bijbel bestudeerden ernstig genomen en C.T. Russell zette er zich dan ook tenvolle op toe om er voor te zorgen dat de kennis van het Woord van God kon toenemen. Het ideale middel vond hij om naar de mensen toe te stappen en van deur tot deur te gaan met als hulpmiddel ook foldertjes en overzichtslijstjes. De later opgezette shows waren natuurlijk voor veel mensen een welkom entertainment. De aantrekkelijkheid er van kon meerdere mensen doen opkomen en dan later velen in de ban brengen van het verkondigde.

Russell moet wel een bepaalde van bespraaktheid hebben gehad en een goed inzicht van hoe de mensen in die tijd te benaderen. Hij sloeg er toch maar in vele mensen uit het niets of een soort godsdienstvacuüm naar hem te trekken. Hij bouwde een mooie vereniging op met vele getrouwen, maar ook met mensen die zich vastklampten aan een groep van mensen die hen sociale vrede leken aan te bieden en een zekere vorm van gerustheid. Vooral het doemdenken betreft een vergaande aarde of het einde van de wereld trok veel mensen aan om hun toekomst te verzekeren.
Dat wij leven "in de laatste dagen" "de dag van de Heer" —" het einde" van de Gospel tijd en bijgevolg, in de dageraad van de "nieuwe" tijd, werden feiten genoemd die niet alleen  waarneembaar waren door diegene die de Bijbel ter hand nam om deze te bestuderen. Volgens Russell kon de student van het Woord, geleid worden door de geest, maar voor hem droegen de buitenwaartse tekens, die herkenbaar zijn door de wereld,  dezelfde getuigenis, en moesten wij  begerend zijn dat het "huisgezin van geloof" helemaal wakker naar het feit wees, dat — "Wij leven en wonen in een voorname en erge tijd;  In een tijd waarop leeftijden en voorbije jaren sprekend zijn. Om daarin te leven is subliem." 


Het verklaarde doel van De Wachttoren, zoals voorgestelde door zijn ondertitel, die het Koninkrijk van Jehovah Aankondigt, is aandacht naar het Koninkrijk van God te trekken, waarvan werd en nog steeds wordt gelooft dat het een echte regering is die spoedig alle aardse regeringen zal vervangen. Het goede nieuws dat het Koninkrijk van God, dat een echte regering in hemel is, spoedig een einde naar alle boosaardigheden zal brengen en dat het de aarde in een paradijs zal transformeren troost veel mensen.

Men kan zich afvragen of Rutherford hier ook geen goudmijn in zag en graag de touwtjes in handen kreeg na de dood van Russell, om met de groeiende populariteit van de publicaties een bloeiend bedrijf op te bouwen waar hij trots kon op zijn. De Wachttoren werd het voornaamste middel om de doctrine van de Getuigen van Jehovah, zoals Rutherford zijn Bijbelstudenten liet noemen, te verspreiden en omvat nog steeds artikelen die betrekking hebben op Bijbel voorspelling, Christelijke houding en moraal evenals de geschiedenis van godsdienst en de Bijbel. Sinds de eerste uitgave van De Wachttoren in 1879 met 6.000 afgedrukte kopieën is de oplage steeds blijven stijgen en is het opmerkelijk dat er geen enkel nummer gemist is. 

De Getrouwe en Beleidvolle slaaf werd een boeiend en veel besproken onderwerp en meerdere mensen hadden zich graag hieronder vermeld gezien. Russell kwam er met de jaren ook toe om zich zelf uit te roepen als die enige ware slaaf van Christus en van Jehovah God.

De mensen werden er bewust van gemaakt dat zij tot deze tijd voortdurend tijden negeerden en met medelijden op de ideeën van Dhr. Thurman en Dhr. Wendell (de laatstgenoemde preekte in de zelfde periode als Broeder Barbour). Het betrof Armageddon of het verbranden van de wereld in 1873. De mensen beschouwden die ideeën overweging onwaardig terwijl anderen uit angst vernietigd te worden zich maar al te graag aansloten om hun 'ziel' te redden. Russell en zijn volgelingen waren er wel bewust van dat hoewel zij de gebeurtenis "geloofden nabij te zijn, zelfs aan de deuren " zij het feit herkenden dat de kerk zal teruggetrokken worden en omgevormd voor er open uitingen naar de wereld zoude komen of met andere woorden dat het tweede stadium van Christus tweede komst namelijk voor zijn heiligen zou komen en met alle zijn heiligen zou  komen". 


In Stichter van een beweging stel ik het artikel van de Belgische Bijbelstudenten voor over Charles Taze Russell: Charles Taze Russell, een bal die veel aan het rollen bracht. (In het Engels: Charles Taze Russell)


Lees ook ondermeer:

Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #12 Anabaptisten

Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #13 Hutterieten of Hutteriaanse Broeders, Boheemse Broeders en Broederschap van eenheid

16° Eeuwse Broeders in Christus

Thursday 7 October 2010

A feast for the Word of God

Jeremy Pearce wrote 03 oktober
The summer is over and October is here - the official start of TheBible4Life 'Year of Dedication'!

In this year, overlapping with the 2011 celebrations, we are being called to personal and ecclesial dedication to prepare for and support TheBible4Life project.

The Dedication website has all of the details:
http://www.thebible4lifededication.org/

Hopefully you will already have seen the first three monthly pamphlets circulated to ecclesia's encouraging consideration of some of the key elements of our Christian life. There will be three more before the end of the year GW.

A presentation on the project is available for you or your ecclesia. A slightly updated version of the 'official' Powerpoint is here:
http://tinyurl.com/33gszja

A number of resources are being prepared by various Christadelphian organisations including:

Free Bibles
7,500 NKJV Bibles at £5 each for giving to your friends and neighbours
http://tinyurl.com/2uxwt8v

Bible Inserts
A few pages to put inside the free Bibles to introduce the Bible message

DVD's
Short videos by a scientist, a historian, an archaeologist, a horticulturist and a microbiologist, explaining why they are convinced of the truth of the Bible. 10p each - 30,000 have already been ordered

Bible Newspaper
Contains short simple 'news' items about the Bible for giving away and local distribution.

Bookmarks
'Merchandise' for the project. Artwork is here
http://tinyurl.com/2uvztsn

Website
A public website will be launched before the end of the year GW.
http://www.thebible4life.org/
(currently redirected to thisisyourbible.com)

A map of the events planned so far is here, most of them including the new revamped Bible Exhibition:
http://tinyurl.com/yfex2ul

So the challenge for us all is to start our personal dedication in whatever way we feel appropriate and to start raising awareness and support for the 2011 Project in our own ecclesias.

My personal recommendation is the Prayer Diary available from the Office. I have just started using one and can say it has really helped to focus my prayer life in a positive way!
http://tinyurl.com/2u85jlc

Please pass this on and invite others to join the Facebook Support Group for the project here
http://tinyurl.com/yj3uzx3

LITL

Jeremy Pearce

Steeds een keuze

Als vrouwen ongewenst zwanger geraken of er mee geconfronteerd worden dat anderen willen dat er een einde gebracht wordt aan hun zwangerschap moeten zij steeds vrij kunnen bepalen of zij hun ongeboren kind wensen te behouden. Aan hen ligt de keuze om een nieuw wonder ter wereld te laten komen en hier verder goed voor te zorgen.




Tina's Verhaal

Always a choice


Tina's Strory

Wednesday 6 October 2010

Bijbel onkunde en analfabetisme

David R. Nienhuis, docent Nieuwe Testament aan Seattle Pacific University stelde vast dat als zijn studenten belangrijke gebeurtenissen uit de Bijbel op een rijtje moesten zetten deze massaal de mist in gingen.

Er is een toenemende onkunde over de Bijbel en eigenlijk zouden de ware gelovigen daar op moeten reageren. Emmanuel Kampouris, een gepensioneerde zakenman die leiding heeft gegeven aan een miljardenbedrijf is zo iemand die niet bij de pakken blijft zitten. Een van de middelen in zijn strijd tegen de „plaag” van het Bijbelse analfabetisme is de website Bible Mesh (biblemesh.com), die deze maand is gelanceerd.
Als zakenman heeft hij wel voorzien dat de mensen moeten betalen voor een Bijbelstudie. Maar het is een eerste poging. Wij zouden aanraden naar de vele Christelijke sites te gaan waar men een gratis Bijbelstudie kan volgen.

Wel mag gezegd worden dat koste noch moeite gespaard zijn om die lessen te presenteren. Tientallen theologen hebben meegewerkt aan het project, onder wie prominente reformatorisch georiënteerde evangelicalen als Tim Keller, Mark Dever, Joshua Harris, Philip Ryken en Albert Mohler. Er wordt gewerkt aan vertaling van de site in zeven talen.

De kleine kerkgemeenschappen kunnen door het weinige geld niet zo exuberant uit de bus komen, maar zouden toch een poging moeten ondernemen. Ook in België en Nederland is het nodig om het grote verhaal van de Bijbel weer onder de aandacht van Christenen te brengen. In deze contreiën is ds. Jasper Klapwijk bezig geweest cursusmateriaal te voorzien in boekvorm: ”Het goede nieuws van het Oude Testament” verscheen in 2008 bij Buijten en Schipperheijn, een jaar later gevolgd door ”Beter nieuws uit het Nieuwe Testament”.

Lees meer: Terug naar het grote verhaal

Gebedsverhoring niet door verlanglijstje

Volgens Otto de Bruijne is het bidden van Gods wil een proces van reiniging van onze eigen motieven. Het geloof moet daardoor van binnenuit gereinigd worden en vrijkomen van dubbele bodems en agenda’s.

"Het bewijs dat God bestaat moet niet worden gekoppeld aan antwoorden op gebeden," zegt de artiest en prediker De Bruijne. "Ook zonder die beantwoording is God er. Dat vind ik een gevaarlijke tendens, omdat mensen met goede bedoelingen menen dat we extra bewijs moeten leveren."
Hij geeft verder aan dat bidden een relatie moet inhouden tussen onze geloofshouding en wat er zich in werkelijkheid afspeelt. "Hier moet je nooit een systeem van maken. Dat is de dood in de pot van het gebed. Gebed is een relatie met de Eeuwige en niet een truc." Loskomen van zichzelf is in het gebed belangrijk en ook het kunnen afstappen van een verlanglijstje. De Bruijne maakt onderscheid tussen het bidden van een eigen verlanglijstje en het bidden van Gods wil. "Dat kun je niet scheiden, maar wel onderscheiden. Dan betekent dat je onbevangen mag naderen tot God. Dan ga je het gebed ontvangen in plaats van het gebed zelf bedenken. Mijn verlanglijstje bij Hem brengen is heel reëel en dat doe ik om Hem te eren. Het mooiste komt als het stil wordt en God Zijn verlangen in mij gaat leggen. Dan bidt Christus door ons heen."

800ste verjaardag van de Kruisheren

KRUISHEREN VIEREN 800STE VERJAARDAG


BRUSSEL (KerkNet) – De orde van het Heilig Kruis vierde in september de achthonderdste verjaardag van zijn stichting met een bijeenkomst van kruisheren uit België, Nederland, Papoea-Nieuw-Guinea, de Verenigde Staten, de Democratische Republiek Congo en Brazilië in het Sint-Agathaklooster in het Nederlandse Cuijk.

De kruisheren werden in de tweede helft van de twaalfde eeuw door voormalig kruisvaarder en Luiks kanunnik Theodorus van Celles (1166-1236) met enkele mannen uit het kanunnikencollege van de kathedraal van Luik gesticht te Hoei. Zij wilden als kanunniken op minder wereldse manier en in gemeenschap leven. Op 14 september 1211 legden zij hun religieuze geloften af bij de bisschop van Luik. Later volgden vestigingen in Namen, Luik, Doornik en Toulouse en kwam ook de pauselijke erkenning door paus Innocentius III. De kloosters in ons land werden allemaal gesloten ten tijde van de Franse Revolutie, maar later hersticht vanuit Nederland.

De kruisheren leggen zich toe op onderwijs (met colleges in Maaseik, Denderleeuw en Hannuit) en parochiepastoraal. De orde is ook actief in de missie (Congo, Amerika, Brazilië, Indonesië). De kloosterregel combineert het contemplatieve gebedsleven met het actieve leven van de priester-zielzorger.

Wereldwijd zijn er vandaag nog zo’n vierhonderd kruisheren. In ons land zijn ze met ongeveer zestig in gemeenschappen in Hasselt, Diest, Denderleeuw, Maaseik en Hannuit.

(Kerknet)

Tuesday 5 October 2010

Druïden officieel aanvaard als godsdienst

Meer dan vijf jaar heeft het geduurd eer de Druïden in Groot-Brittannië hun godsdienst als erkend mochten aanschouwen en zo beroep konden doen op schenkers en hun belastingvermindering konden aanbieden.

Het volledige aanvaardingsdocument door de Liefdadigheid Commissie kan hier gevonden worden.  >Charity Commission Decision: http://www.charitycommission.gov.uk/Library/about_us/druiddec.pdf

Voor de aanhouders van deze religie is goddelijkheid de eigenschap van een figuur die een god mag zijn en een macht van de natuur is met de macht om te doden. Een andere definitie zou voor hen kunnen zijn: een geest die zo groot is dat wij nooit uit zijn aanwezigheid zijn.

Doorheen de tijd hebben mensen verhalen van de goden geschreven, mythologieën verteld en deze goden namen gegeven – Cerridwen, Rhiannon, Isis en Cernunnos, die de machten van de natuur verpersoonlijkten. In gemeenschap gaven zij de gelegenheid die personifiëringen te begrijpen en in bepaalde verhoudingen te brengen. Het zijn de oude en voorouderlijke goden, gevangen binnen het bewustzijn van de mensheid, gevoerd en versterkt door generaties, die ons de natuur van god en verhouding met die machten van natuur rond ons volgens hen  onderrichten, en die ons tonen hoe wij kunnen overleven.
Indien de essentie van God binnen natuur ligt dan kunnen volgens hen wij ook door die natuur  met het goddelijke verbinden. Door overeenkomst van de wisselwerkingen binnen het lichamelijke te zoeken moeten wij komen naar een punt van het vluchtig kijken hoe die inter verbondenheid met de wereld waarin wij leven modelleert en meer belangrijk hoe wij deze kunnen veranderen. Zij stellen zich wel soms de vraag hoe wij als mens naar God kunnen terug keren, of dat het naar één god of meerdere goden is of dat het best als een goddelijk principe zou kunnen beschreven worden.

De Druïdenvereniging blijkt zeer actief te zijn en als men hun kalender bekijkt zijn er over heel Groot-Brittannië zeer veel lezingen en activiteiten. Het zou veel beter zijn moesten er wat meer Christelijke verenigingen zo actief zijn.

Op zaterdag 20 november wordt er een openbare voorstelling van Druidry in zijn vele en verschillende vormen gegeven te Bilberry Hill, Lickey, bij Birmingham, UK..
Het thema voor deze conferentie en haar titel, is "Uitdrukkingen van Druidry". Hun intentie is een beeld te geven hoe wijd de verspreiding van het hedendaagse Druïdeschap is. Ook wil men laten zien hoe zij vandaag met haar gebruiken nog steeds in het sociale leven past.
 
Er zal worden ingegaan op het eco-protest door academische studie,  er zullen pleidooien gehouden worden voor de harmonie tussen mens en natuur. Ook zal er een kijk gegeven worden op het empirisch ritueel, vieringen en genezingen. Professioneel vermaak wordt op de studiedag voorzien. Vegetarisch en veganistisch voedsel, alsook  de typische Engelse gemoedelijkheid zal men kunnen vinden met de vele stalletjes en een tentoonstelling.

> http://druidnetwork.org/en/conference/info

Friday 1 October 2010

Rapture articles

In so many letters I receive I am questioned about dead, life after dead, purgatory, hell, heaven and about a rapture, that I find int necessary to publish my articles on the Rapture already before I got totally ready with restoring all the pages of the Belgian Christadelphian Website.

Unamended Christadelphians feel that the Amended will not accept them for their stand that "covenant relationship brings responsibility" not that "knowledge brings responsibility" that the Amended teach according to them.
We think every person is responsible for what he or she is doing and at the end times all people shall be brought forwards to appear in front of the judgement-seat of Jesus Christ.
At the appearing of Christ prior to the establishment of the Kingdom, the responsible (faithful and unfaithful), dead and living of both classes, will be summoned before his judgement-seat, because all the dead shall be brought back to life.  We look in the articles how those resurrected shall have to come forwards to be judged according to their works; and receive in body according to what they have done, whether it be good or bad.
It is not because you are baptised that you can go into unlawful or immoral actions, because you are saved. Every baptised person has to live accordingly his faith and the Will of God.
Is it not so that if we know something we do have to react to it or handle according to it. When we got to know God, do we not have to place Him somewhere in our life? Then when we get to know Jesus and accept him as our saviour, do we not have to follow this master teacher? Therefore if people want to honour God do they not have to act properly to the wishes of this God. So this knowledge of God and His son would bring certain responsibilities, would it not?
If we do not live according to the wishes and the Will of God, we may forget it. then we shall be sinners and be judged likewise.
On how this judgement is going to fulfilment the Rapture articles try to bring an answer.

The Rapture


Rapture Exposed
1.       Rapture what does it mean?
2.       The Rapture or admittance with Christ
3.       Gather together with Jesus Christ
4.       Raptured in clouds





Atonement

Dead and after

Destination of righteous

Destination of the earth

Evil in the Bible

Fallen Angels

God's design in the creation of theworld

God's His reward

God's promises

Hope

Kingdom of God what will it be like

New covenant

One mediator

Patient waiting

Ressurection of Jesus Christ

Satan or the devil

Sheol or the grave

Soul

Rapture of Wegvoering

Omdat het nog lang gaat duren vooraleer ik alle webpaginas van de Googlesites terug juist heb gezet, heb ik de artikelen over de Rapture, de wegvoering of Vervoering (voor zover klaar) reeds op het net geplaatst.

U kan ze vinden onder:


De Rapture of Wegvoering

The Rapture


1.       Wat betekent Rapture of Vervoering?
2.       De vervoering of toegang met Christus
3.       Verzamelen met Jezus Christus
4.       Vervoering in de wolken

In het Engels:
Rapture Exposed

1.       Rapture what does it mean?
2.       The Rapture or admittance with Christ
3.       Gather together with Jesus Christ
4.       Raptured in clouds


Vindt ook verder:

Andere schapen

Beloften van God

Bestemming getrouwen en rechtvaardigen

Bestemming van de aarde

Christus Koning

Christus toebehorenden

Christus wederkomst

De gezondene

De Onschuldige

De staat van onze doden

Dood

Eén met Christus

Erfenis

God komt ons ten goede

Gods beloften

Heerlijk einde

Hemel en hel

Hellevuur

Hemel

Het Zoenoffer

Hij die komt

Hij die zit aan de rechterhand van zijn Vader

Hoop

Hoop eerste Christenen

Hoop op leven

Jezus Christus is in het vlees gekomen

Jezus moest sterven

Koninkrijk Gods

Koninkrijk van God

Lam van God

Leven na de dood

Lichaam en ziel één

Lucifer

Opstanding

Opstanding en oordeel

Op wie hoop stellen

Plan van God

Plan van God en wereldvrede

Priesterschap van Christus

Rechtvaardigen

Redding

Redding door volharding

Reddingverliezen

Satan of duivel

Sterfelijkheid

Stoffelijke tegenover geestelijke hemel

Teken van het Verbond

Terugkeer van Jezus

Uitzicht op de toekomst

Verwachtingen

Volk Israël

Vrijë wil

Wat is Wedergeboorte

Ziel

Zoenoffer

Zonde

Zoon van God