Monday 12 February 2018

Drie stadia van Waarheid





''Elke waarheid doorgaat drie stadia;
eerst wordt zij bespot,
daarna verzet men er zich krachtig tegen,
ten slotte wordt zij geaccepteerd als vanzelfsprekend.''
-  Arthur Schopenhauer

Friday 9 February 2018

February 9, 1555 John Hooper Burned in Gloucester

A fervent Puritan John Hooper examined all of his clergymen and found that some did not even know the Lord's Prayer, the Ten Commandments or the Apostles' Creed. He set out to remedy this, and to educate the people, preaching every day, often up to four or five times. He was known for his kindness to the poor. The people of Gloucester loved him. In spite of that, under the new government his marriage cost him his position as bishop; and his views on the Lord's Supper (the Eucharist) and other doctrines, cost him his life.

On February 9, 1555 he rose up early in the morning, when it was still dark, to pray.
When it was light, he asked that no one be allowed into his room until the hour of his execution, as he wished to continue in prayer.
If only he would change his religious opinions he could spare his life.
 "If you love my soul, away with it!"
he exclaimed, repeating the words for emphasis. Though his executioners had strict orders not to allow him to preach to the crowd he still could reach them with his words and asked the people to pray the Lord's prayer with him, which they did. 

The reeds that were supposed to kindle the fire were so wet they had to rebuilt the fire three times.
The stump of the stake at which he was burned was rediscovered in the twentieth century and shown to the curious.

His writings influenced generations of Puritans and evangelicals.

Als jouw mening die van de meerderheid is





''Als jouw mening die van de meerderheid is,
wordt het tijd om eens goed na te denken.''
- Mark Twain

+

Voorgaande: Gelijkheidsdenken

Gelijkheidsdenken

Met momenten lijkt het er wel op dat van iedereen wordt verwacht dat zij allemaal hetzelfde denken en voor het zelfde gaan. In onze maatschappij wordt er ook langs alle kanten druk gelegd om bepaalde gadgets aan te schaffen en wil men het gevoelen opdringen dat men niet zonder die dingen kan. sommigen geloven ook werkelijk dat zij niet zonder kunnen en worden zelfs gefrustreerd als plotseling hun smartphone of ander hebbeding verstek geeft.

Graag pochen zij op sociale media en helpen er aan mee om anderen het gevoelen te geven dat zij er niet bij horen als dit of dat niet graag zien of horen.

Men zou zich beter vragen gaan stellen als men moet vaststellen dat > Als jouw mening die van de meerderheid is

Tuesday 6 February 2018

Laten gaan of meegesleurd worden

In deze wereld waar velen er op uit zijn om de allerlaatste snufjes te hebben kunnen wij ons makkelijk laten verleiden door de reclame in de media en door hen die pochen met hun allerlaatste hebbeding. Zo kunnen wij slachtoffer worden van de grijpgrage cultuur die weinig oog heeft voor het oude en traditionele.

Al draait de wereld rondom ons als gek, kunnen wij mee op die paardenmolen springen in de hoop een 'flos' te trekken en weer een gratis ritje er bij te hebben. Maar wij kunnen ook nuchter blijven en uitkijken naar veel waardevollere dingen die de meeste mensen ontgaan.

Laten wij daarom best genieten van de natuur en van wat de wereld aan zinnigs te bieden heeft, geen tijd verliezend aan nutteloze en weinig bijdragende televisie programma's. De tijd is kort, daarom besteden wij deze best zo goed mogelijk, met nuttige of bijdragende zaken.
Wij kunnen best bepaalde zaken aan ons laten voorbij gaan en luisteren naar diep in ons hart, ons laten meedragen door onze geest naar betere oorden.

Best kunnen wij er op toe zien dat wij niet mee gesleurd worden door de mallemolen van deze kapitalistische wereld.

Verandering en wat er aan kleeft





''Aan elke verandering, ook een goede,
kleeft wel iets ongemakkelijks.''

- Arnold Bennett

Sunday 28 January 2018

Warsaw Ghetto Insurgency Begins (1943)

Warsaw Ghetto Insurgency Begins (1943)
On January 18, 1943, the Germans began their second deportation of Jews from the Warsaw Ghetto, which led to the first instance of armed resistance. The deportation was halted within a few days; only 5,000 Jews were removed instead of 8,000 as planned. The Nazis retreated, only to return three months later, at which time the Warsaw uprising started in earnest.

Monday 8 January 2018

I Am Not Alone - By: Kari Jobe



“I Am Not Alone”
By: Kari Jobe

When I walk through deep waters
I know that You will be with me
When I’m standing in the fire
I will not be overcome
Through the valley of the shadow
I will not fear
I am not alone
I am not alone
You will go before me
You will never leave me
In the midst of deep sorrow
I see Your light is breaking through
The dark of night will not overtake me
I am pressing into You
Lord, You fight my every battle
And I will not fear
You amaze me
Redeem me
You call me as Your own You’re my strength
You’re my defender
You’re my refuge in the storm
Through these trials
You’ve always been faithful
You bring healing to my soul

Kijk naar verleden, heden en toekomst en zin van het leven

In de donkere wintermaanden zijn er heel wat mensen die terugblikken op hun leven en er vragen over stellen. Veel mensen vragen zich bijzonder in die periode af welke zin hun leven mag hebben.

Op de heropgefriste site van de Broeders in Christus kan u nu enkele artikelen vinden die op die vraag van vele mensen een antwoord tracht te geven.

"Is er meer in het leven dan dit" laat blijken dat wij als mens er ons bewust moeten van zijn dat wij niet de enige zijn die zo maar zouden lijden of in die mate getroffen zouden zijn door een lijden dat wij onrechtvaardig vinden.

De zorgen, problemen zijn er niet enkel voor ons, maar eigenlijk moeten wij inzien dat er niemand eigenlijk kan aan ontsnappen. Pijn is iets dat iedereen tegemoet komt. Lijden is iets dat de een min of meer moet verduren dan de ander, maar weinigen of niemand zal er aan kunnen ontsnappen.

Algemeen kunnen wij zeggen dat "Lijden een probleem is in en van deze wereld" waar wij tezamen naar oplossingen moeten zoeken om die pijn te verzachten en het lijden tot een minimum te beperken.

Hiertoe moet de mens weten dat er in de oudheid wetten zijn gegeven welke nog steeds valabel zijn en die eigenlijk zouden moeten dienen als een richtsnoer voor elk levende ziel. De eigenzinnige mens is echter niet bereid om die Wetten van God ter harte te nemen en daar licht het grote probleem van onze maatschappij. Moesten meer mensen die Wetten van God onderhouden zouden er heel wat minder problemen zijn en zou er heel wat lijden vermeden kunnen worden.

Diegenen die geloven in God en Gebod zouden hun geloof moeten uitdragen en zo veel mogelijk mensen moeten aansporen om ook in Die Goddelijke Schepper van hemel en aarde te komen geloven en Zijn geboden te houden. Eveneens zouden zij het Plan van God kenbaar moeten maken zodat meer  mensen kunnen inzien welk belang er mee gemoeid is om volgens Gods Regels te leven en er naar te streven die vredeboodschap van God uit te dragen en hoop te zaaien voor de uitvoering van dat Grootse Plan, dat redding zal brengen  voor iedereen die er wil in geloven.

+

Lees ook

  1. Wat is de zin van dit leven
  2. Bijbelboodschap voor ons
  3. Brood en leven 
  4. Is er meer in het leven dan dit 
  5. Lijden, probleem in en van deze wereld 
  6. Lijden bedekt door Zoenoffer 
  7. Plan van de Goddelijke Maker 

Friday 5 January 2018

Oproep tot inzet voor vluchtelingen en een toekomst van vrede

Paus Franciscus heeft in het Angelus op 1 januari, voor de Rooms Katholieken Wereldvredesdag opgeroepen tot inzet voor vluchtelingen en een toekomst van vrede.
 Vrede is een recht van iedereen. Voor zo’n vredevolle toekomst willen vele vluchtelingen hun leven riskeren met een reis die veelal lang en gevaarlijk is. Ze zijn bereid om ontberingen en lijden te doorstaan.  
Moge de Heer ons helpen om ons dit jaar in te zetten voor een meer solidaire en gastvrije wereld.
Tijdens het Te Deum had de paus maandagavond al hulde gebracht aan de inwoners van Rome die hun stad tijdens deze moeilijke economische periode niet enkel met woorden, maar ook met daden liefhebben.
 De meerderheid van de inwoners van Rome is solidair, heeft geen wrok en tracht zijn deel te doen. 

***
Vredewens

Vrede aan alle mensen en naties van de aarde! De vrede die de engelen aan de herders in de nacht van Kerstmis verkondigen, (Lc. 2, 14) is een diep streven van alle mensen en volkeren, vooral van hen die het ergst lijden onder het ontbreken ervan. Onder dezen, die ik in mijn gedachten en mijn gebed met mij meedraag, wil ik nogmaals herinneren aan de meer dan 250 miljoen migranten in de wereld, waarvan er 22,5 miljoen vluchteling zijn. Deze laatsten “zijn”, zoals mijn geliefde voorganger Benedictus XVI zei, “mannen en vrouwen, kinderen, jongeren en ouderen die een plaats zoeken waar zij in vrede kunnen leven”.

Om deze plaats te vinden zijn zij bereid hun leven op het spel te zetten met een reis die in de meeste gevallen lang en gevaarlijk is, moeilijkheden en lijden te ondergaan, prikkeldraadversperringen en muren te trotseren die zijn opgetrokken om hen ver van hun doel te houden.

In een geest van barmhartigheid omarmen wij al degenen die voor oorlog en honger vluchten of die op grond van discriminatie, vervolgingen, armoede of verwoesting van het milieu gedwongen zijn hun land te verlaten.
Wij zijn ons ervan bewust dat het niet voldoende is ons hart te openen voor het lijden van anderen. Er zal veel te doen zijn, alvorens onze broeders en zusters weer in vrede kunnen leven in een veilig huis. De ander opnemen vraagt om een concrete inzet, een keten van hulp en welwillendheid, een waakzame en begripvolle aandacht, een verantwoord omgaan met nieuwe complexe situaties die zich soms voegen bij andere talrijke, reeds bestaande problemen, alsook van de middelen die steeds beperkt zijn. Door de deugd van de voorzichtigheid in praktijk te brengen, zullen de bestuurders weten op te nemen, te ondersteunen, te beschermen en te integreren en praktische maatregelen te nemen “binnen de grenzen die door een juist verstaan van gemeenschappelijk welzijn zijn toegestaan, (om) dat integreren mogelijk te maken”.

Zij hebben een precieze verantwoordelijkheid jegens de eigen gemeenschappen, waarvan zij de juiste rechten en een harmonische ontwikkeling moeten garanderen om niet zoals de dwaze bouwer te zijn die de berekeningen niet goed deed en er niet in slaagde de toren af te maken die hij was beginnen te bouwen.



+
Voorgaande: 1 Januari 2018 Internationale Dag van de Vrede