Friday 28 May 2021

What about trusting our brother or sister

In this month's issue of Christadelphian Tidings Dave Jennings looks at Bro. Anthony Higginson who shared some helpful thoughts about trust and wrote

 “Trust is the optimism of faith. Trust is a risk, a venture, an adventure. It has in it an element of inspiration. It is not blind, blundering chance. Faith, after all, is not an ignorant assumption— the right name for that is superstition. Faith is intelligent trust. Faith and trust in God are the true antidotes to fear. It lifts us out of the dust and places us by the side of God. It fills our soul with hope and peace.” { Higginson, Anthony. “Blessed is the Man: Trust in God.” The Christadelphian Magazine, vol. 111 (1974): 442}

Dave Jennings writes:

Trusting in God is one thing. We know we can count on the righteousness of God. He never forsakes those who love Him, and He always keeps His promises. But what about trusting our brother or sister? What empowers trusting our brother or sister is a willingness to be vulnerable.
All people should come to know that God is the One Who can at all times be trusted. This cannot be said about man. Though we also should come to a position where we can trust someone around us and have that trust not be ashamed.

Those around us should also have enough reason to trust us.

When we want others to trust us, we must begin by being transparent about what we are committing to and then follow through with our behaviour.

 

Read more about Trust in the 2021 May issue of Christadelphian Tidings about Trust.


+

Find also:

Whom can we trust to govern us?

Wednesday 19 May 2021

Kritiek op Israël wordt verpakt in antisemitisme

Velen hebben het moeilijk wanneer ze mensen kritiek horen geven op Israël en gaan dan makkelijk zeggen dat zij antismitisch zijn. Maar men moet helemaal niet tegen Joden zijn om de Israëlische acties af te keuren.

Langs de andere kant laten ze Arabische betogers wel antisemitische leuzen roepen, zoals de voorgaande dagen in Brussel en Antwerpen gebeurde, maar ook in andere steden in het buitenland.

"Het lijkt erop dat je als moslim tijdens een demonstratie alles over Joden kunt roepen. Het is in het Arabisch dus we snappen er toch niets van", 

merkt Eppo Bruins op in de CIP Podcast. Tijdens een anti-Israël-demonstratie in Amsterdam waren afgelopen weekend verschillende antisemitische leuzen te horen.

 "Dit moet aangepakt worden. Ik hoop dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding hierbij kan helpen",

 aldus het voormalig ChristenUnie-Kamerlid.

Tijdens de demonstratie werd een inmiddels berucht strijdlied gezongen:

 “Khaybar, khaybar yaa yahud, jaisj-e-mohammed saufa ya’ud.” (“Khaybar, khaybar oh Joden. Het leger van Mohammed komt er weer aan”).

 Bruins: 

Khaybar is de plek waar in de zevende eeuw na Christus Joden werden uitgeroeid door moslims. Met deze kreet roepen moslims dus op tot moord en haat. Ik maak me grote zorgen over de onwetendheid hierover. Er wordt van alles geroepen en niet ingegrepen."

Opvallend was dat wij in Antwerpen en Brussel ook bepaalde uitroepen konden horen welke niet passen in een vredelievende samenleving waar elke godsdienst op gelijke voed moet aanvaard worden. Verwensende uitspraken tegen bepaalde gelovigen horen hier in België, Nederland of Engeland niet thuis. Ook al kan men sympathie voor de Palestijnen opbrengen mag daardoor de haat tegen Joden niet gevoed worden. 

Vast en zeker moet kritiek op Israël kunnen, zoals het op eender welk ander land ook moet kunnen. Men moet zo wel positieve als negatieve elementen in een land of van een regering onder ogen durven zien en er op durven reageren. Maar dat reageren moet op een juist wijze gebeuren.

Eppo Bruins schrijft:

Hamas en Islamic Jihad vuurden vanuit Gaza de afgelopen week bijna 2000 raketten af op dichtbevolkte miljoenensteden in Israël. Wanneer Israël in de afgelopen jaren niet een technologisch geavanceerd raketafweersysteem had gebouwd, zouden er duizenden doden gevallen zijn. Op dinsdag constateerde ik dat feitelijk en droog op Twitter: “Het lijkt haast een computerspelletje, maar is bittere ernst. Hamas en Islamic Jihad proberen Iron Dome rondom Tel Aviv uit te schakelen met meer dan 130 raketten tegelijkertijd. Drie gewonden gemeld. Zonder Iron Dome zou het aantal slachtoffers niet te overzien zijn.”

 Men kan zich afvragen of bepaalde christenen wel willen inzien dat ook al zouden terroristische groepen Israël onder vuur zetten dit de aanvallen op pershuizen, ziekenhuizen of verzorgingstehuizen en scholen wel rechtvaardigt. Wat hebben de vele onschuldige kinderen hier mee te maken?!?

Het willekeurig beschieten van burgers is een oorlogsmisdaad, een misdaad tegen de menselijkheid.

 Dat mogen wij niet vergeten. In eenders welke strijd moet men oog hebben voor wat totaal ontoelaatbaar is. In deze strijd tussen Gaza en Israël worden duidelijk bepaalde grenzen overschreden door Israël die men als gelovige of niet-gelovige niet kan negeren.

Bruins schrijft:

Wanneer situaties zo verkeerd zijn en partijen zijn niet meer in staat om zich in te leven in andermans werkelijkheid, dan weet je dat er meer aan de hand is dan geopolitiek. Dan is het een geestelijke strijd. Dan zitten er schellen op de ogen, die alleen de Heilige Geest kan wegnemen. We hebben “verlichte ogen” nodig, zoals in Paulus’ Efeze brief staat beschreven. De Geest van wijsheid en van openbaring.

De situatie lijkt alleen maar ingewikkelder te worden. Menselijkerwijs gesproken is er geen oplossing voor het conflict. Met Hemelvaartsdag net achter de rug mogen we gedenken dat Jezus de Messias aan Gods rechterhand is gezeten in de hemelse gewesten, ver boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en elke naam die genoemd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de komende. En Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen.

We hebben Hem nodig en Hem alleen.

Eppo Bruins is oud-Tweede Kamerlid en werkzaam op het grensvlak van wetenschap, innovatie en politiek. Hij schrijft iedere twee weken een column op CIP.nl.

+

Voorgaand

Christen en Joods Zionisme in het mei 2021 conflict

++

Conflict Israël-Palestijnen

  1. - SGP-jongeren: escalatie van geweld in Israël en Gaza overschaduwt werkelijke problemen
  2. - Christelijke ambassade plaatst extra schuilkamers in grensgebied Israël met de Gazastrook
  3. - Het Palestijns-Israëlische conflict is een geestelijke strijd
  4. - Gert-Jan Segers stelt vraagtekens bij pro-Palestina demonstraties: "Wanneer zijn vlaggen van China verbrand?"
  5. - Israël-Palestijnse conflict: theoloog Stefan Paas roept op tot nuchterheid
  6. Meer over Conflict Israël-Palestijnen »

Christen en Joods Zionisme in het mei 2021 conflict

Groot probleem bij vele mensen is dat zij vele Joden gelijk schakelen en anti-Palestijns noemen. Zij vergeten dat er heel wat Joden zijn die zich tegen de Zionisten verzetten en totaal niet akkoord gaan met de acties van discriminatie en aanvallen tegen Palestijnen door de Israëlische regering.

Algemeen moet men beseffen dat elke mens een schepping van God is en dusdanig moet erkend en gerespecteerd worden. Enige uitsluiting van een menselijk wezen is ontoelaatbaar. Discriminatie is nooit goed te praten in een God-lievende wereld. Aanbidders van de Enige Ware God moeten tegenover anderen hun liefde betuigen. Ook tegenover hen die hen iets misdaan hebben moeten zij vergevensgezindheid en naastenliefde tonen.

Het verheerlijken van de seculiere Israëlische staat getuigd in zekere zin van het niet door hebben van Gods Wetten. Die seculiere Israëlische staat doet namelijk heel wat zaken die niet in overeenstemming zijn met Gods Wetten. Christenen die Israël op de eerste plaats willen zetten moeten beseffen dat Israël weldegelijk de hoofdstad zal worden van Gods Koninkrijk, maar dat dat volgens het tijdschema of Plan van God zal verlopen, en niet volgens de menselijke forcering.

Er mag gerust een hele ‘speciale band’ gevormd worden of zijn tussen christenen met de Joodse burgers van Israël. 

Theoloog Stefan Paas is het op zijn zachtst gezegd oneens met de bijdrage van Dirk van Genderen die het Palestijns-Israëlische conflict een geestelijke strijd noemde. 

Dirk van Genderen schrijft:

Als je goed luistert naar de media, begint er nu alweer kritiek te ontstaan op Israël. Je weet van tevoren dat dit gebeurt, altijd. Eerst is er begrip voor het feit dat Israël reageert op de raketbeschietingen door de Palestijnen, maar vervolgens kantelt de mening en vindt men de reactie van Israël buiten proportioneel. Omdat Israël militair superieur is en er altijd medelijden ontstaat met ‘onschuldige’ Palestijnse slachtoffers. Vergeten wordt dat de Palestijnse terroristen hun volksgenoten opofferen voor hun strijd tegen Israël.

Volgens Paas leiden dat soort teksten tot "uiterst gevaarlijke demoniseringen",

Paas reageert op Twitter:

“Die mensen hebben recht op veilig bestaan en soevereiniteit. Maar Palestijnen net zo goed. Dit soort afgoderij met naties en politieke solidariteit leidt tot morele blindheid en een verbijsterend gebrek aan mededogen. Ik kan me blijven verbazen hoe liefdeloos en stereotyperend in dit soort kringen vaak wordt gesproken over Palestijnen.”

Als men bepaalde groepen wil gaan steunen moet men deze ernstig onderzoeken en hun handelingen afwegen tegen de waarden en regels door God voorgelegd. Ook al mag Israël het uitverkoren volk van God zijn, geeft hen dat niet het recht om zo maar onschuldige kinderen en volwassenen uit te moorden. Voor het ogenblik ziet men in deze vierde burgeroorlog in enkele jaren weer onschuldige slachtoffers die niet opwegen tegen het te bereiken doel. Want waar streeft de regering van Israël naar? En waarom blijft het akkoord gaan met het onteigenen of zo maar innemen van Palestijnse huizen?

Stefaan Paas zegt ook terecht:

Het dient de vrede wanneer christenen (noch enige andere groep) niet rondlopen met eindtijdscenario's waarin één volk superieur of uitverkoren is, maar met het visioen van Jezus als Heer en de volken die in verzoende verscheidenheid het Lam vereren.

Volgens Van Genderen zou dat laatste wel niet kloppen, hij beweert:

De aanleiding van het huidige conflict wordt helaas niet correct weergegeven door de media. Israëlische kolonisten zouden in Jeruzalem vier huizen willen confisqueren van Arabieren. Dat klopt al niet. Die huizen waren voor de Onafhankelijkheidsoorlog in 1948 al eigendom van Joden. Jordanië veroverde in die strijd een deel van de wijk Sheikh Jarrah, met die huizen en gaf ze vervolgens aan Arabieren. De voormalige eigenaars kregen nooit schadevergoeding en ook geen huur betaald. Nu is er sprake van dat die huizen op grond van oude eigendomsrechten weer worden toegewezen aan Joden.

Dit conflict speelt mee, maar de echte aanleiding is een strijd tussen de Palestijnse Fatah-beweging en Hamas. Fatah blies Palestijnse verkiezingen af en Hamas zag zijn kans schoon om te laten zien dat juist zij opkomen voor de belangen van de Palestijnen. Toen Hamas aanhangers tijdens de Ramadan op de Tempelberg bij hun moskeeën opriepen tot aanvallen op Israël, vlogen de raketten even later vanuit Gaza richting Jeruzalem.

 Paas doet een oproep:

 “Normaliseer de relatie, dat is voor iedereen beter. Het dient de vrede wanneer christenen (noch enige andere groep) niet rondlopen met eindtijdscenario’s waarin één volk superieur of uitverkoren is, maar met het visioen van Jezus als Heer en de volken die in verzoenende verscheidenheid het Lam vereren. En verder is het ook wel praktisch dat politieke kwesties, die nu al zo ongelooflijk complex zijn, niet ook nog ingepast worden in allerlei eindstrijdscenario’s. Dat is in het verleden al vaker gebeurd, en het liep eigenlijk nooit goed af.”


Voorgaand

Onzichtbaren in Trump's Plan voor Israel

++

Verwant:

  1. Niet zomaar een sinister spook van antisemitisme

  2. Joodse emigratie niet volgens de tijd van Nederlandse christenen

Tuesday 18 May 2021

Afscheiding van 1834

Een kerkgemeenschap is iets levendigs. Hoe meerdere kerkgemeenten bij zich bij elkaar aansluiten of aansloten is zeer wisselvallig. Doorheen de geschiedenis is er in het christendom heel wat gepalaverd over doctrines, regels en wetten. Zo zijn er in het christendom heel wat verschillende denominaties ontstaan.

Geen enkel land bleek gespaard te blijven van scheuringen in haar kerkgenootschappen.

In Nederland kwam in 1834 een aantal gemeenten en predikanten buiten de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK) te staan. Dat moment en die beweging worden de Afscheiding genoemd.

De rede, het verstand, had in de 18de eeuw met de verlichting een grote plaats gekregen.  Het gevolg was dat de prediking op veel plaatsen dor en droog werd en de harten van mensen niet meer raakte. Voor de Bijbelse leer van zonde, schuld, verdorvenheid, de noodzaak van bekering en rechtvaardiging door het geloof was er steeds minder plaats. Predikanten die vasthielden aan de gereformeerde belijdenis kregen het hierdoor moeilijk.

Ook had koning Willem I op 7 januari 1816 het ”Algemeen Reglement voor het bestuur der Nederlandsche Hervormde Kerk” (NHK) goedgekeurd. Deze kerkorde verving de Dordtse kerkorde van 1619. Dat riep verzet op. In de kerk zagen velen het reglement als een ongewenste inmenging van de koning.

Er kwam heel wat kritiek op de NHK en vonden gelijkgezinden dat zij hun eigen weg moesten gaan.

Ds. Hendrik de Cock (1801-1842), predikant in Ulrum, had een kritisch boekje geschreven over de leer in de NHK en zich uitgesproken tegen verschillende gezangen. Dat leidde in 1834 tot zijn afzetting, maar de kerkenraad van Ulrum bleef achter hem staan. Ds. De Cock en zijn volgelingen scheidden zich in oktober 1834 officieel af van de NHK en tekenden de ”Acte van Afscheiding of Wederkeering”. Ds. Cock werd vastgezet en zijn gezin moest uit de pastorie.

Maar enkele duizenden leden van de NHK in heel Nederland volgden het spoor van ds. De Cock. Alleen al in Groningen en Drenthe ontstonden binnen twee jaar tijd ruim dertig afgescheiden kerken. Ook in andere delen van het land ontstonden afgescheiden kerken. Ds. Anthony Brummelkamp (1811-1888) was de voortrekker in Oost-Nederland; in Zuid-Holland was ds. Hendrik Scholte (1805-1868) de leider en in Zeeland ds. Huibert Jacobus Budding (1810-1870).

Vanaf de Gereformeerde Kerken onder het Kruis loopt er een lijn naar de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland). De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben hun wortels vooral in de Ledeboeriaanse gemeenten die ontstonden toen ds. L. G. C. Ledeboer in 1840 werd geschorst. Hij sloot zich kort aan bij de Christelijke Afgescheiden Gemeenten, maar ging uiteindelijk toch zijn eigen weg.

17120118.JPG

Je roeping niet missen


-
Zolang je leeft, heb je een roeping.
Mis je roeping niet,
zelfs als je nog maar een week te leven zou hebben.
God roept je toch om iets te doen. Het maakt niet uit hoe oud, jong, ziek, arm of onopgeleid je bent, God wil je gebruiken.
Er is niets zo inspirerend om te zien als mensen die aan het einde van hun leven nog steeds leren en groeien en nog steeds het beste van God voor anderen nastreven.
Dennis Prager vertelde eens dat hij de gewoonte had om mensen in het ziekenhuis te bezoeken. Hij zag mensen die op hun sterfbed anderen bemoedigden, brieven schreven en de krant lazen. Deze mensen hielden van kennis en dat bleef tot het einde van hun leven zo.
Zolang je leeft, leef je met een reden. Gebruik de tijd die je hebt en laat God je leiden.
-


*
Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door ​Christus​ ​Jezus​ roept.
Filippenzen 3:14
*



Dank U, Heer voor dit leven.
Dank U voor de roeping die ik heb vanwege het feit dat ik leef.
<




Dutch version / Nederlandse versie: ...

Thursday 8 April 2021

Een verstoorde geest vormt een rusteloos kussen


"A ruffled mind makes a restless pillow."
- Charlotte Bronte.

“Wat ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij. Vestig je hoop op Jehovah God, eens zal ik hem weer loven, mijn God die mij ziet en redt.” (Ps 43:5)

 “3  De standvastige is veilig bij u, vrede is er voor wie op u vertrouwt. 4  Vertrouw altijd op Jehovah, alleen op Hem, want Jehovah is een rots sinds mensenheugenis.” (Jes 26:3-4)


Dierbare God, help mij recht te staan in de dagen van beproevingen. Laat mij door Uw Woord gesterkt worden zodat ik als een waardige dienaar van God het Goede Nieuws kan verspreiden en anderen geluk kan brengen.

 

+

Original English version without prayer / Originele Engelse versie zonder gebed: A ruffled mind makes a restless pillow

Tuesday 6 April 2021

Gott Helferer und Retter



  “Ich aber bin elend und arm, der Herr denkt an mich. Meine Hülfe und mein Erretter bist du; mein Gott, zögere nicht!” (Ps 40:17 ELB)

 “23  Von Jehova werden befestigt des Mannes Schritte, und an seinem Wege hat er Wohlgefallen; 24  wenn er fällt, wird er nicht hingestreckt werden, denn Jehova stützt seine Hand.” (Ps 37:23-24 ELB)

 “In der Furcht Jehovas ist ein starkes Vertrauen, und seine Kinder haben eine Zuflucht.” (Spr 14:26 ELB)

 “12  Ich, ich bin es, der euch tröstet. Wer bist du, daß du dich vor dem Menschen fürchtest, der hinstirbt, und vor dem Menschenkinde, welches wie Gras dahingegeben wird? 13  und daß du Jehova vergissest, der dich gemacht, der die Himmel ausgespannt und die Erde gegründet hat; und dich beständig, den ganzen Tag, vor dem Grimme des Bedrängers fürchtest, wenn er sich rüstet, um zu verderben? Wo ist denn der Grimm des Bedrängers?” (Jes 51:12-13 ELB)

 “Fürchte dich nicht vor ihnen; denn ich bin mit dir, um dich zu erretten, spricht Jehova” (Jer 1:8 ELB)

 “Seid stark und mutig, fürchtet euch nicht und erschrecket nicht vor ihnen! denn Jehova, dein Gott, er ist es, der mit dir geht; er wird dich nicht versäumen und dich nicht verlassen.” (5Mo 31:6 ELB)

 “Ich aber will singen von deiner Stärke, und des Morgens jubelnd preisen deine Güte; denn du bist mir eine hohe Feste gewesen und ein Zuflucht am Tage meiner Bedrängnis.” (Ps 59:16 ELB)

 “Du bist ein Bergungsort für mich; vor Bedrängnis behütest du mich; du umgibst mich mit Rettungsjubel. (Sela.)” (Ps 32:7 ELB)



*





Dieu aide et libérateur



 “Et moi, je suis affligé et pauvre, le Seigneur pense à moi. Tu es mon secours et celui qui me délivre. Mon Dieu ! ne tarde pas.” (Ps 40:17 DRB)

 “23  Par l’Eternel les pas de l’homme sont affermis, et il prend plaisir à sa voie, 24  s’il tombe, il ne sera pas entièrement abattu ; car l’Eternel lui soutient la main.” (Ps 37:23-24 DRB)

 “Dans la crainte de l’Eternel il y a la sécurité de la force, et il y a un refuge pour ses fils.” (Pr 14:26 DRB)

 “12  C’est moi, c’est moi qui vous console ! Qui es-tu, que tu craignes un homme qui mourra, et un fils d’homme qui deviendra comme l’herbe, 13  et que tu oublies l’Eternel qui t’a fait, qui a étendu les cieux et fondé la terre, et que tu trembles continuellement tout le jour devant la fureur de l’oppresseur, lorsqu’il se prépare à détruire ? Et où est la fureur de l’oppresseur ?” (Esa 51:12-13 DRB)

 “Ne les crains point ; car je suis avec toi pour te délivrer, dit l’Eternel.” (Jer 1:8 DRB)

 “Fortifiez-vous et soyez fermes, ne les craignez pas, et ne soyez point épouvantés devant eux ; car c’est l’Eternel, ton Dieu, qui marche avec toi ; il ne te laissera pas et il ne t’abandonnera pas.” (De 31:6 DRB)

 “Et moi je chanterai ta force, et, dès le matin, je célébrerai avec joie ta bonté ; car tu m’as été une haute retraite et un refuge au jour où j’étais dans la détresse.” (Ps 59:16 DRB)

 “Tu es mon asile ; tu me gardes de détresse, tu m’entoures des chants de triomphe de la délivrance. Sélah.” (Ps 32:7 DRB)

*


>

 

Thursday 18 March 2021

A discovery of human artefacts and human remains older than six thousand years

 

The Israel Antiquities Authority has announced the discovery of a 10,500 year old woven basket in the Judaea desert.
 
Discoveries both of human artefacts and human remains that are older than six thousand years pose a fundamental challenge both to the belief that humans would only six thousand years old and the concept of a ‘seven thousand year plan’. 
 
Between 1946 and 1956, some 981 different texts and scrolls were discovered in eleven caves in the eastern Judaean Desert of what is now the modern-day West Bank. This collection known as the Dead Sea Scrolls, was a huge sensation.
 
Preserved by the aridity of that region in the southwestern part of Israel, these scrolls dated back to around 100 B.C.E.-100 C.E..  They included Hebrew texts of much of the Old Testament, which were about a thousand years older than previously known Hebrew scriptures (or Old Testament) manuscripts and showed that the these texts had been transmitted rather faithfully over centuries of scribal copying. There were also other writings peculiar to the Jewish community that lived near those caves, which gave new insights into the religious and social currents of that day.
 
The previous weeks Israeli archaeologists, having searched the caves the Judean Desert announced their findings of further texts, giving us withdozens of new Dead Sea Scroll fragments some more insight in the texts of the minor prophets. 
Other objects found alongside the scroll fragments also withstood the test of time, including ancient olive pits; remnants of clothing and sandals and a wooden lice comb similar to one that might be used today.
 

Archaeologist Chaim Cohen says the four-year project has been vital to protect the treasures inside the cave system from future plunder.

"This project is the protection of the area because, again, it is almost impossible to beat the looters," he said. "They're working, and the solution was to get to the case before the looters."

The massive excavation site spans parts of southern Israel and the Israeli-occupied West Bank. Israel has long been criticized for removing objects found in the Palestinian territories.

According to international law, taking cultural property from an occupied territory is forbidden, but those concerns haven't prevented the Israeli Antiquities Authority from putting the discoveries on display.

The 10,500-year-old basket as found in Muraba‘at Cave. (photo credit: YANIV BERMAN/IAA)

 
The basket, the discovery of which was announced Tuesday 16th March was found in Muraba’at cave in the Judaea desert. According to the Jerusalem Post article, it is believed to be the oldest of its kind ever uncovered. 
 
Ken Gilmore, an Australian Christadelphian,  reacts on these findings and certain people their idea that mankind only exists a 5 or 6 thousand years:

Both the belief that humans were created only six thousand years ago and the ‘Gap Theory’ that posits an earlier creation which was eradicated and replaced six thousand years ago by another creation make clearly testable predictions. The former would have no human fossils or artifacts older than six thousand years in the archaeological record, while the latter would show clear signs of a destruction six thousand years ago and no sign of continuity between human remains / artifacts on either side of this six thousand year old destruction layer. It goes without saying that we see neither. What we do see is continuity and human antiquity, stretching back well before six thousand years ago:
“The transition from the food-gathering phase to fully developed agriculture and pastoralism was a long process which began in the Near East around 10,500 B.C.E. and lasted several thousands of years. It was accompanied by changes in social organization and economic activity which expressed themselves in the establishment of settled communities and the eventual birth of the ancient Near Eastern civilizations. Some of the most important steps in this development can be traced in Palestine.”

 

Read more on what he has to say:

How a 10,000 year old basket (and the whole archaeology of Neolithic and Chalcolithic Palestine) falsifies the fundamentalist belief in a Seven Thousand Year Plan

Thursday 11 March 2021

Corona tijd, slechte, goede en betere tijden

Een jaar van een zeer speciale tijd van afzondering is er nu voorbij gegaan met snelheid die voor sommigen eindeloos traag liep te verlopen terwijl voor anderen nog verrassend snel gepasseerd is.

Voor gelovigen was het een heel vreemd jaar om de kerkrelatie gaande te houden, want de meerderheid van kerken hielden hun deuren maanden gesloten voor kerkgangers. Bij de Christadelphians blijven ze nog steeds dicht om elkaar en andere mensen te beschermen. De Broeders in Christus vinden het hun 'heilige' verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor de medemens, wat inhoudt dat men er alles moet aan doen om niet besmet te worden en niemand te besmetten.

Wij beschouwen deze periode als een noodzakelijke bezinningsperiode, die wij doorheen de geschiedenis wel meer zien op treden, zoals bij de Zwarte Pest en de Spaanse Griep. Mag het toeval heten dat de Spaanse Griep vorige eeuw Europa ook in de ban hield net als dit erg besmettelijk virus dat wij maar moeilijk zien klein te krijgen.

Het Boek der boeken, de Bijbel vertelt over nog meerdere plagen. Opmerkelijk is het als men eens na gaat wanneer die opdoken dat men kan zien dat er regelmatig ook een achter liggende reden lag. Ook tegenwoordig moet men toegeven dat vele voedselcrisissen en gezondheidsperikelen over ons komen door menselijke fouten of het niet respecteren van de natuur. Zo heeft men BSE-crisis met de ziekte van Creutzfeldt-Jakob (1995), de dioxinecrisis (voorjaar 1999), de fipronilcrisis (2017), maar ook meerdere corona virussen die gingen rondtoeren, zoals Ebola en andere Covid virusbesmettingen.

Wij kunnen al die gebeurtenissen overschouwen en moeten daar dan eens bij na gaan welke rol de mens daar in speelt.

Die vele gebeurtenissen waar de mens aan de oorsprong ligt zouden ons eerder moeten doen denken om terug naar de natuur te gaan en dichter bij de schepping te wonen. In de Bijbel kunnen wij lezen hoe de Maker van alle dingen de mens oproept om respect te hebben voor Zijn Schepping. In dat grote verzamelwerk komen ook enkele profeten aan het woord die vertellen over Gods Plan met het hele universum.

In het Oude Testament wordt er door de profeet Jesaja al een duidelijk beeld geschetst waar wij naar toe moeten. Hij is het ook die in deze 'bange dagen' hoop mag geven, want er is verlossing op komst. Wij mogen er gerust op aan dat er veel betere tijden zullen aankomen. Sowieso gaat deze pandemie over en zal alles weer tot normaal leven komen. 

De 8e-eeuwse v.G.T. Israëlitische profeet Jesaja, naar wie het Boek van Jesaja is genoemd, Het boek bevat dramatische profetische verklaringen van Cyrus de grote in de Bijbel, die de natie Israël uit Babylonische gevangenschap zal herstellen. Maar het gaat nog verder over een veel belangrijker herstel vertellen. Om die reden is het Boek van Jesaja ook vele malen geciteerd door de Nieuw Testament schrijvers. Tien van die verwijzingen gaan over de lijdende dienaar van God (ook met een naam die als zijn naam duidt op de redding van God - Yeshaʿyahu - verkort: Jeshua), hoe hij zal lijden en sterven om velen van hun zonden te redden, begraven zal worden in het graf van een rijke man, en een licht zal zijn voor de heidenen. Het Evangelie van Johannes zegt dat Jesaja "de glorie van Jezus zag en over hem sprak."

Duidelijk kregen we een voorspelling van een nieuw tijdperk dat zou aantreden met die afgezant van God en die nog vele jaren later terug zou komen en zijn koningstroon zou betreden bij de uiteindelijke totstandkoming of volbrenging van zijn rijk, het Koninkrijk van Christus.

Jeshua of Jezus Christus (zoals hij nu beter gekend is) ging dieper in op die prachtige voorspellingen van een toekomende tijd, waarvoor Jezus waarschuwde dat wij klaar moeten zijn als die tijd zou gaan uitbreken. Ook Daniël en Jezus lieten als Jesaja uitschijnen dat het een veel betere tijd zou zijn dan diegene waarin de mens toen vertoefde. Tot nu toe is die tijd nog niet gekomen, maar wij mogen er zeker van zijn dat zo wel de eindtijd waar Jezus voor waarschuwde als die betere tijd van Gods Koninkrijk met het herstelde Paradijs ons toe zal komen.


+

Vindt ook te lezen

Plan van God

Plan van God en wereldvrede

Koninkrijk van Christus en Koninkrijk van God

Herstelde Paradijs