Looked at by Marcus Ampe from a Christian viewpoint.
De wereld bekeken vanuit een Christelijke visie door Marcus Ampe
Wednesday 26 November 2008
400 jaar Baptisme
Het thema van het jubileumjaar is ‘Kiezen voor verbinding'. Allereerst vinden ze zich verbonden met God. Baptisten laten met de doop op belijdenis zien, dat ze, op Gods uitnodiging, een welbewuste keuze maken voor een verbintenis met Hem. Maar zij kiezen ook voor verbinding met andere gelovigen, door zich aan te sluiten bij een plaatselijke gemeente, door als gemeente onderdeel te zijn van de Unie en door met andere kerken samen te werken in bijvoorbeeld diaconaat of evangelisatie.
Vroeger hadden de Baptisten volledig het recht verschillend te denken en zo konden zo wel trinitariërs als unionisten samen leven. De laatste jaren hebben de niet trinitariërs zich in vele landen moeten terug trekken en zijn ze over gestapt naar andere denominaties. In Australië heerst er nog veel vrijheid en kunnen daar nog niet-trinitarische gemeenschappen vinden. In onze contreien zijn het hoofdzakelijk trinitariers.
Dezen blijven nog wel als christenen kiezen voor verbinding met hun omgeving, vanuit de bewogenheid die Jezus ons heeft voorgeleefd. zij vinden het nog steeds geweldig als christenen, individueel en als gemeente, met ontferming bewogen handen en voeten te geven aan hun geloof!
> Kiezen voor Verbinding
Citaten van Augustinus
(CIP)
Augustinus blijft een centrale figuur, zowel binnen het christendom als binnen de geschiedenis van het westerse denken. Zelf was hij beïnvloed door verschillende filosofische stromingen: Plato en het neo-platonisme, het scepticisme, de Academie en de Stoa. De kracht van Augustinus lag in het feit dat hij nauwelijks werd beïnvloed door de Griekse christelijke denkers en zodoende zelf op creatieve wijze naar oplossingen zocht. In verschillende opzichten was hij een autodidact.
Van groot belang is zijn vroege en invloedrijke schrijven over de menselijke wil, een centraal onderwerp in de ethiek. Later zouden filosofen als Immanuel Kant, Arthur Schopenhauer en Friedrich Nietzsche dit thema nader uitwerken.
Latere theologen, zoals Thomas van Aquino, Johannes Calvijn en Cornelius Jansen, zijn sterk beïnvloed door het werk van Augustinus. De 16e eeuwse reformatie, in gang gezet door Maarten Luther, zelf augustijn, Calvijn en Huldrych Zwingli is gevormd op grond van Augustinus' denken. In hun leer over zonde en genade grepen deze reformatoren weer geheel terug op Augustinus.
Citaten
Ga niet uit je zelf vandaan; richt je naar het binnenste, want in de innerlijke mens huist de waarheid.
Online aan de slag met "De Civitate Dei"
RIJSSEN - Een vijf maanden durende onlinecursus over Augustinus' magnum opus, "De Stad Gods". De NET Foundation gaat eind januari 2009 met de eerste van start. "En als die goed verloopt, volgen er zeker meer cursussen", laat coördinator ir. Raymond Warnaar weten. "Over C. S. Lewis bijvoorbeeld, of andere.....
Weekly World Watch
> Weekly World Watch16-22 November 2008
> Weekly World Watch Archive
Worldly Week Watch documents
It is very interesting to watch how a particular "theme" has developed over the year. It may also be useful for those writing talks about current events.
Israel - the Jews & Palestinians
Click Here to download this, it is approx 2500kb
Gog - Russia turned back
Click Here to download this, it is approx 1600kb
Tarshish - Britain
Click Here to download this, it is approx 800kb
The Beast - Europe
Click Here to download this, it is approx 400kb
The Harlot - Roman Catholicism
Click Here to download this, it is approx 250kb
Ancient Babylon - Iraq
Click Here to download this, it is approx 350kb
Persia - latter day Iran
Click Here to download this, it is approx 1100kb
Lebanon & Syria
Click Here to download this, it is approx 700kb
Immorality & Godlessness
Click Here to download this, it is approx 450kb
Earthquakes / natural disasters
Click Here to download this, it is approx 1000kb
Archeology
Click Here to download this, it is approx 300kb
Young Lion - America
Click Here to download this, it is approx 900kb
Saudi Arabia
Click Here to download this, it is approx 200kb
With love in the Lord
Andy Walton
Audio talks of Worldly Week Watch
The Light of the World Right Click Here to download the MP3 audio. It is 27 meg so will take 5 minutes on broadband to download.
The Sword of the Spirit Right Click Here to download the MP3 audio. It is 45 meg so will take 10 minutes on broadband to download.
Review of 2007 Right Click Here to download the MP3 audio. It is 13 meg so will take 2 minutes on broadband to download.
Passover Exhortation Right Click Here to download the MP3 audio. It is 27 meg so will take 5 minutes on broadband to download.
Tuesday 25 November 2008
Scheiding van Kerk en staat
De term 'scheiding van kerk en staat' werd voor het eerst gebezigd door Thomas Jefferson in een brief aan een groep baptisten waarin hij verwees naar 'het eerste amendement van de grondwet van de Verenigde Staten'. Niet dat het probleem nieuw was. Men denke aan de eis van de romeinse keizer dat alle onderdanen hem aanbaden als god, de investituurstrijd en de godsdienstoorlogen van de Reformatieperiode. Reeds Luther ontwikkelde het idee van twee Koninkrijken, het ene geestelijk, het andere wereldlijk.
Het instellen van een scheiding van kerk en staat betekende toch vooral een einde aan de onderdrukking van religieuze minderheden (m.n. de puriteinen, hugenoten en wederdopers).
"Er is momenteel een schijnscheiding tussen kerk en staat die in stand wordt gehouden met een vermeende objectiviteit die religie geen enkele voet tussen de deur gunt. Deze situatie leidt tot ideologische verblinding in het politieke debat en maakt elke confessionele denkrichting vleugellam." schrijft Jos de Keijzer in
De scheiding van kerk en staat een illusie
Een kaars aansteken
Vrijheid. Denken en handelen in naam van godsdienst
Zelfs binnen de christelijke gemeente kunnen wij onder de invloed komen van ongezonde groepsdruk wanneer wij geestelijk zwakke personen als onze naaste metgezellen kiezen (1 Korinthiërs 15:33; 2 Thessalonicenzen 3:14). Zulke mensen zijn vaak niet geneigd over geestelijke zaken te spreken; wellicht bespotten zij zelfs degenen die daar wel graag over praten. Wanneer wij deze personen als onze naaste metgezellen kiezen, zal groepsdruk ons wellicht in eenzelfde vorm dwingen, en wij zouden al gauw kunnen bemerken dat onze denkwijze en onze houding de hunne weerspiegelt. Wij zouden zelfs negatief kunnen gaan denken over degenen die oprecht zijn in hun geloof en die geestelijke vorderingen trachten te maken. — 1 Timotheüs 4:15.
Eigenaardig is het dat bepaalde andersdenkende groepen steeds als de mindere worden beschouwd. Nochtans zou men kunnen stellen of juist niet diegenen die klakkeloos aannemen wat de meerderheid zegt dat juist die meelopers de zwakken zijn. Zij denken dan dat zij vrijheid van denken en handelen hebben maar zijn de slaaf geworden van de dirigerende geestelijke leiders van die grondleer of geestelijke leerstelling.
Doorheen de wereldse menselijke geschiedenis hebben veel mensen het zekere voor het zekere gekozen. Zij hebben voor een 'vrijheid' gekozen, welke betekende dat hun lijfelijke lichaam veilig gesteld werd. Zij kozen een gemakkelijke weg om lichamelijke vrijheid te krijgen. Maar kregen zij wel geestelijke vrijheid!?!Velen hebben hun geestelijke vrijheid weg gegeven om dat het lichaam hun meer lief was.
De Bijbel laat ons echter vele moedige mannen en vrouwen zien, welke hun aardse vrijheid durfden opzij te zetten in weerwil van de reacties van anderen. Deze roeiers tegen de stroom kregen het daardoor zeker niet gemakkelijk en riskeerden soms letterlijk hun leven.
Diegenen die durven neen zeggen tegen de aangeboden verleiding van een mooi toekomst weten wel wat sterkte en vrijheid inhoud. (Genesis 39:1-12; 39:8, 9; Daniël 1:3-20; Mattheüs 6:13; 1 Thessalonicenzen 5:17) zij die zeggen dat het allemaal niet zo belangrijk is of dat het zo een vaart niet zou lopen, zijn zij wel juist? Zijn veel vrijheden niet onderworpen aan Gods gedachten, en zijn zij misschien toch gebonden in zekere zin, maar bevrijdend in de andere zin!
Sadrach, Mesach en Abednego demonstreerden ook de waarheid van wat Jezus Christus later zei: „Wie getrouw is in het geringste, is ook getrouw in veel" (Lukas 16:10). Hun moedige standpunt ten aanzien van zoiets betrekkelijk kleins als voedsel en de schitterende wijze waarop Jehovah het liet aflopen, sterkten hen ongetwijfeld voor een latere, ernstiger toets (Daniël 1:18-20). Deze toets kwam toen hun op straffe van de vuurdood werd bevolen mee te doen aan afgoderij. Moedig bleven de drie jonge mannen bij hun standpunt om alleen Jehovah te aanbidden en vertrouwden volledig op hem, wat de afloop ook mocht zijn. Opnieuw zegende Jehovah hen wegens hun geloof en moed — ditmaal door hen op wonderbare wijze tegen het vuur te beschermen toen zij in een oververhitte oven werden geworpen. — Daniël 3:1-30.
Gods Woord bevat nog vele andere voorbeelden van personen die nee zeiden tegen gangbare praktijken. Mozes wilde er niets van weten „de zoon van de dochter van Farao genoemd te worden", ook al zou dit hem voldoende gelegenheid hebben geboden zich over te geven aan „de tijdelijke genieting der zonde" in Egypte (Hebreeën 11:24-26). De profeet Samuël weigerde misbruik te maken van zijn autoriteit door steekpenningen aan te nemen (1 Samuël 12:3, 4). De apostelen van Jezus Christus antwoordden moedig nee toen hun werd bevolen met prediken te stoppen (Handelingen 5:27-29). Jezus zelf zei vastberaden nee tegen alle kwaaddoen — zelfs tot de laatste momenten van zijn leven, toen soldaten hem „met mirre gekruide wijn" aanboden. Het aanvaarden ervan zou op dat kritieke tijdstip zijn standvastigheid hebben verzwakt. ( Markus 15:23; Mattheüs 4:1-10.)
Groepsdruk kan bedrieglijk zijn- misschien merken wij het zelfs niet eens. Er zijn prachtige wetenschappelijke proeven gedaan welke bewijzen hoe beïnvloedbaar de mens wel is. Zonder dat hij het weet kan zijn vrijheid beperkt of gestructureerd geraken door de groepsgeest. Zonder dat zij er erg in hebben worden die leden van de groep elkaar besturend of belemmerend. Door gewenning kan er ook beperking van vrijheid op treden zonder dat de leden er erg in hebben.
Als wij kijken naar de christenen kunnen wij ons afvragen in welke mate zij vrij zijn of gebonden aan kerkgenootschappen? Religie is daardoor zo een zeer moeilijk bespreekbaar iets waar niemand wil onderdoen voor de ander, of openlijk zijn of haar gedacht wil zeggen. De meesten zijn bang niet met een gangbaar gedacht naar boven te komen, of ongewenste reacties te krijgen. Zij vinden het niet aangenaam moesten zij door hun uiting de kansen mislopen iets miszegd te hebben of de andere te raken met een opmerking die hem of haar het vertrouwen of appreciatie zouden kosten. En de mensen gaan zeer ver in hun aanpassing om toch maar door de maatschappij aanvaard te worden.
Hoe de religies elkaar bejegenen laat duidelijk zien in welke mate mensen onder druk worden gezet om niet tegenstrijdig te denken. Door een andere mening te hebben en hier voor uit te komen lopen zij de kans om door deze gemeenschap verworpen te worden, en dat is zeker iets wat zij niet willen dat hen zou over komen. Zij willen geapprecieerd worden in de maatschappij.
Jezus zei: „Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan; maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden." (Mattheüs 7:13, 14.)
De brede weg is populair omdat die gemakkelijk te begaan is. Degenen die zich daarop bevinden, zijn genotzuchtig, geneigd tot een vleselijke denk- en handelwijze, en zij willen niet anders zijn maar zich naar Satans wereld schikken. Zij voelen zich door Gods wetten en beginselen moreel beperkt (Efeziërs 4:17-19). Jezus zei echter uitdrukkelijk dat de brede weg „naar de vernietiging" voert.
Maar waarom zei Jezus dat slechts weinigen de smalle weg kiezen? Hoofdzakelijk omdat slechts een minderheid zich in hun leven door Gods wetten en beginselen wil laten leiden en zich erdoor wil laten helpen de vele verleidingen en gelegenheden tot kwaaddoen om hen heen te weerstaan. Bovendien zijn slechts betrekkelijk weinigen bereid weerstand te bieden aan ongeoorloofde verlangens, groepsdruk en de vrees wellicht bespot te worden wegens de weg die zij hebben gekozen. (1 Petrus 3:16; 4:4.)
Jozef, Mozes, Daniël, Sadrach, Mesach, Abednego en vele anderen, hoewel onvolmaakte mensen , zeiden neen tegen gangbare gewoonten, tradities of verwachtingen.Zij onthielden zich kwaaddoen in Gods ogen, niet uit koppigheid of halsstarrigheid, maar wegens morele kracht die voortspruit uit Jehovah’s geest (Galaten 5:22, 23). Zij waren geestelijk gezinde mannen. Zij hongerden naar elke uitspraak uit Jehovah’s mond (Deuteronomium 8:3). Zijn woord betekende leven voor hen (Deuteronomium 32:47). Bovenal hadden zij Jehovah lief en vreesden hem, en met zijn hulp kweekten zij geduldig een haat voor kwaaddoen aan. (Psalm 97:10; Spreuken 1:7.)
In velen hun ogen waren zij misschien niet vrij, en waren zij slaven van hun geloof.
Maar moeten wij daar geen bewuste keuze durven maken tussen het al dan niet Vrij zijn in de ogen van de wereld of het VRIJ ZIJN in de ogen van God?
Voor mij is de keuze gauw gemaakt. Maar durven wij de keuze ook aan anderen voor stellen?Gods zegen,
In de liefde van Christus,
Marcus Ampe
Monotomy of life
if life is monotonous to you,
it is in you and not the world. - Phillips Brooks
Related articles
Monday 24 November 2008
Doop in de huiskerk
Van: Yvan_Kimpen
Bericht 1 in discussie
Hoe worden catechisanten gedoopt in de huiskerken? Huiskerken functioneren in ieder opzicht als volwaaridge kerken, en dus dopen zij zelf, hoewel ze af en toe met andere huiskerken samen een groot doopfeest zullen willen organiseren. Om te dopen, is er water nodig en dat vindt men op veel plaatsen in verschillende vormen. De doop kan daarom plaatsvinden in een badkuip, een ton, een vijver, een put, een zwembad, een rivier, een meer of in zee. In huiskerken vindt de doop doorgaans plats door middel van onderdompeling, nadat pasbekeerde christenen een persoonlijke belijdenis van hun geloof hebben gedaan. Daarmee volgen zij het nieuwtestamentische voorbeeld. In sommige culturen worden mensen direct na hun bekering gedoopt, in andere culturen geeft men er de voorkeur aan dat de doopkandidaten een bepaalde voorbereiding ondergaan. In het laatste geval wordt men soms geleid door het streven naar perfectie. Het lijkt echter een gezond nieuwtestamentisch gebruik te zin om bekering en doop niet ver uit elkaar te trekken. Paulus werd drie dagen na zijn bekering gedoopt (Hand. 9), de Ethiopische eunuch werd ter plekke gedoopt (Hand; 8) en de drieduizend die zich op de Pinksterdag bekeerden, lieten zich klaarblijkelijk allemaal nog dezelfde dag dopen (Hand. 2:41). - Huizen die de wereld veranderen - W. Simson, blz. 122. In het geval van Paulus, de Ethiopische eunuch en de drieduizend in Jeruzalem moeten we opmerken dat zij joden waren en aldus reeds een ruime kennis hadden van Gods geboden en Zijn wil en de Messiaanse profetieën. Hun snelle doop moet in deze context worden gezien. Wanneer wij als catechisanten personen hebben die een beperkte kennis hebben van de Weg, is het nuttig gebleken hen grondig te onderwijzen zodat zij met volle kennis van zaken ervoor kiezen zich te laten dopen en aldus te worden opgenomen in de ekklesìa.
Bericht 2 in discussie:
Een interessant artikel over de doop kan men vinden via deze link: http://users.pandora.be/vrijechristenen/Artikelenmap_nieuw/Dopen.htm Yvan
Van: discipel/ Bericht 3 in discussie
Wanneer kan iemand worden gedoopt ?
Moeten zij eerst een fundamentele studie ondergaan van een jaar of meer ?
Naar mijn oordeel niet.
Als iemand zich er van bewust is dat de doop het teken is om duidelijk te maken dat zij van de ene wereld (hun leven zonder de verzoening door Jezus) overgegaan zijn in de andere wereld (verzoend met God door de Here Jezus Christus) en zij hebben die stap gezet is het geoorlooft.
Wel moet ik daarbij aantekenen dat mensen dan wel moeten weten wat de kosten zijn van Jezus volgen. Zij moeten in staat zijn om de kosten te berekenen en dan deze stap zetten.
Wanneer mensen niet weten wat de kosten zijn van het volgen van Jezus, dan moeten zij daarover specifiek onderwijs ontvangen om daarna wel zelf de kosten te kunnen berekenen van het volgen van Jezus.
Niemand kan dus een dopeling weren wanneer aan deze eisen is voldaan:
Jezus hebben aangenomen als Redder EN HEER.
Weten van God van je vraagt
De kosten kunnen berekenen van het volgen van Jezus en een besluit kunnen nemen om het te doen.
IN Jezus Christus, DE HEER, mijn HEER,
Dirk
Bericht 4 in discussie
Beste Dirk, Je schreef: "Wanneer mensen niet weten wat de kosten zijn van het volgen van Jezus, dan moeten zij daarover specifiek onderwijs ontvangen om daarna wel zelf de kosten te kunnen berekenen van het volgen van Jezus."
Daar ga ik helemaal mee akkoord. We leven in een land (NL en B) dat sterk onchristelijk is. Vele mensen kennen niet de elementairste bijbelverhalen, laat staan Jezus' onderwijs voor zijn Ekklesìa. Het is noodzakelijk dat mensen eerst toch weten waarmee ze zich verbinden. We kunnen in deze gevallen moeilijk verwijzen naar de voorbeelden in het NT over snelle doop, omdat deze mensen joden waren of proselieten en een Messiaanse verwachtig koesterden.
Volgens wat ik mij kan herinneren zijn er 2de eeuwse brieven waaruit toch zou blijken dat nieuwelingen een korte proeftijd ondergingen voor ze tot de onderdompeling werden toegelaten. Ik neem aan dat er uitzonderingen zijn van mensen die onmiddellijk of snel doorhebben waar het om gaat en daar is natuurlijk niets op tegen om hen snel tot de onderdompeling toe te laten.
Yvan
Bericht 5 in discussie
Beste Yvan,
Hetgeen je aan haalde over de proefperiode betreft het afzonderen van mensen voor een periode van 40 dagen voor Pasen, waarin zij onderwijs kregen over het volgen van Jezus en de betekenis van de doop.
Met Pasen werden deze mensen dan gedoopt om daarmee extra duidelijk te maken dat zij met Jezus waren gestorven en met Hem zijn opgestaan tot een nieuw leven.
Dat deze manier van handelen niet overeenkomt met de lijn in het Nieuwe Testament, waar men het heeft over Joden, Jodengenoten en vrome mannen en Godvrezenden is logisch.
Uit de bewoordingen blijkt dat zij de God van Israel kennen en dat zij Jezus aanvaarden als DE MESSIAS, de beloofde Verlosser.
Hierbij mag je heel duidelijk veronderstellen dat zij weten wie God is.
Wanneer het echter gaat om mensen die dat niet weten van voor dat zij tot geloof kwamen mag men natuurlijk een periode inlassen om onderwijs te geven, maar als zij duidelijk weten wat de gevolgen zijn voor hun eigen persoonlijk leven hoeft dit wat mij betreft niet op een vaste periode gezet worden die voor allen van toepassing is.
Waarom zouden we deze periode voor iedereen gelijke lang maken, terwijl God in ieders leven op een andere manier heeft gewerkt ?
Door vaste regels hierover vast te stellen zouden wij meer het risico lopen om te vervallen in wettische regels, terwijl wij nu juist vrij zijn van de Wet, door Jezus Christus.
IN Jezus Christus, Dirk
Bericht 6 in discussie
Beste Dirk, Je schreef: "Waarom zouden we deze periode voor iedereen gelijke lang maken, terwijl God in ieders leven op een andere manier heeft gewerkt ? Door vaste regels hierover vast te stellen zouden wij meer het risico lopen om te vervallen in wettische regels, terwijl wij nu juist vrij zijn van de Wet, door Jezus Christus."
Daar ben ik het helemaal mee eens (en met de rest van je bericht ook)! De Vader en Jezus behandelen ons als individuele leden van de ekklesìa. In de setting van een huiskerk weet je gewoon of iemand er rijp voor is of niet. Er zijn geen procedures, maar je weet gewoon als ekklesía dat het goed zit.
Bij Jehovah's Getuigen moet je meer dan 100 vragen beantwoorden, in driemaal, telkens met een oudste - die daarna je kandidatuur voor de doop goedkeuren of afkeuren. Dit is overdreven!
Yvan
- - - - - - -
Lees meer over doop en doopsel
Dopen en herdopen