Friday 23 November 2012

400 years of the Malay translation of the Bible

In Southeast Asia, the Malay language is the lingua franca of about 215 million people.  In Malaysia, there is an estimated 2 million Christians of which for some 70 % Malay is their mother tongue and main language.

The Malay language was the first non-European language into which the bible was translated.  A Dutch East India Company junior trader, Albert Cornelius Ruyl, who had no formal training in linguistics but seemed to be extraordinarily gifted, translated the Gospel of Matthew into Malay in 1612 which was only one year later after the release of the King James’ Version.  His pioneering work would lead to the first complete Malay bible completed in 1733.

Read more about it: Logos

Thursday 15 November 2012

Twee soorten mensen

Deze weken worden in meerdere kerkgemeenschappen gesprekken gevoerd over de dood van mensen. In de Belgische ecclesia schonk men de afgelopen dagen aandacht aan de slachtoffers van de eerste wereld oorlog in het bijzonder en keek men naar de slachtoffers van der vele oorlogen wereldwijd, het lijden en de achterblijvers.

Bij die achterblijvers heerst er dikwijls de vraag wat er met die doden gebeurt, waar zij terecht komen en of zij er nog met kunnen praten of heerst de vraag of die doden nu ook nog dingen kunnen doen voor de levenden.

Ook in Lunturen, Nederland, kwam er een landelijke kerkvergadering met ruim 150 afgevaardigden, adviseurs en andere kerkelijke medewerkers van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) bijeen voor een paar dagen. Altijd is de agenda overvol en bijna altijd lopen de vergaderingen uit. Maar tussendoor is er toch genoeg tijd om te wandelen in de bossen rond De Werelt. 

Op zaterdag 10 november bogen predikanten, ouderlingen, diakenen, doctoren en professoren over het bezwaarschrift van D. Bokhout uit Haarlem tegen artikel 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB) over het laatste oordeel dat volgens hem niet is gegrond in de Heilige Schrift.

D. Bokhout had een gravamen of ernstig bezwaar uitgebracht waarbij gesteld werd op grond van twee Bijbelteksten (Psalm 65:1-4 en 1 Joh. 2:2) dat het on-Bijbels is dat er in artikel 37 van de NGB gesproken wordt over twee soorten mensen, namelijk zij die behouden worden en zij die verloren gaan.

 “1  Een psalm van David, een lied, voor den opperzangmeester. (65-2) De lofzang is [in] stilheid tot U, o God! in Sion; en U zal de gelofte betaald worden. 2 (65-3) Gij hoort het gebed; tot U zal alle vlees komen. 3 (65-4) Ongerechtige dingen hadden de overhand over mij; [maar] onze overtredingen, die verzoent Gij. 4 (65-5) Welgelukzalig is hij, [dien] Gij verkiest, en doet naderen, dat hij wone in Uw voorhoven; wij zullen verzadigd worden met het goed van Uw huis, [met] het heilige van Uw paleis.” (Ps 65:1-4 STV)

 “En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor [de] [zonden] der gehele wereld.” (1Jo 2:2 STV)

  „Doordat Jezus vrijwillig slachtoffer werd, zijn alle mensen verzoend met God”, aldus Bokhout. Hij vindt dat de synode van de PKN de fout van de synode van Dordrecht (1618-1619) moet herstellen door een aanvullende verklaring op de belijdenis op te stellen.

Volgens Mw. ds. H. A. Smits (Wognum) is de Schrift „niet eenstemmig maar meerduidig” wanneer zij over het laatste oordeel spreekt. Wij vragen ons af  in welke mate ds. D. C. Floor (Ede) de Bijbel duidelijkheid aanschouwt wanneer hij zegt: „In Jezus Christus ligt volkomen zaligheid. Alleen in Hem worden mensen verlost van hun angst voor de hel en vinden ze troost in leven en sterven. Laten we luisteren naar de stem van de Goede Herder, Die Zelf heeft gesproken over de scheiding tussen schapen en bokken bij het laatste oordeel.”

Jezus heeft zoals geschreven staat in de Heilige Schrift zijn leven gegeven voor iedereen, maar volgens meerdere schriftplaatsen moeten de mensen die Genadegave welke van God komt ook aanvaarden eer zij er aanspraak op kunnen maken. Zonder erkenning van Christus zal men weinig of geen kansen maken om in aanmerking te komen om het Koninkrijk van God binnen te gaan, zeker neit als het leven niet aangepast is aan de Wil van God.

Voorzitter ds. A. van Lingen van de commissie die het gravamen van Bokhout heeft bestudeerd, benadrukte dat het afwijzen van het gravamen niet betekent dat er in de kerk geen ruimte is voor Bokhout. „Hij is van harte welkom in onze kerk. Hij mag vinden wat hij vindt.”

Scriba dr. A. J. Plaisier zei namens het moderamen dat het niet de bedoeling is om naar aanleiding van een gravamen synodeuitspraken te doen over de reikwijdte van de verzoening. „We zijn niet geroepen om de hel af te schaffen of zo. Dat is onzinnig. De boodschap van de kerk is de verzoening door Jezus Christus. Dáár zijn we getuigen van. Daar gingen we voor en daar zullen we voor gaan.”

De synode vergaderde ook over de instelling van de functie van een zogenoemde pastor pastorum. Er waren nogal wat synodeleden die een mentor van predikanten een goede optie vonden. Anderen waren juist bang dat zo’n predikant een soort bisschop zou kunnen worden. Uiteindelijk schaarde de meerderheid zich achter het voorstel van het moderamen om het plan voor een pastor pastorum te schrappen. Dr. Plaisier: „Laten we de pastor pastorum nu maar eerbiedig begraven.”

De synode besloot (met drie stemmen tegen) het gravamen van Bokhout niet te erkennen als gegrond in de Heilige Schrift. Ook komt er een nader onderzoek naar de wijze waarop in de toekomst met een gravamen moet worden omgegaan.

Spijtig werd er niet dieper ingegaan op de toestand van de hel of wat de geloofsgemeenschap daar onder wil verstaan. Voor hen is de hel namelijk de plaats van eeuwige marteling en zien zij de verdoemenis niet in als het volledig beëindigen van het leven en de mogelijkheden om nog iets te doen of te betekenen.

Het was voor de laatste maal dat deze synode bij elkaar kwam in zulke een uitgebreide samenstelling. Met ingang van 2013 zal iedere classis nog maar één ambtsdrager afvaardigen in plaats van de twee die sinds 2004 werden afgevaardigd. Wegens noodzakelijke bezuinigingen zal men maar met een 75 leden  ook in de hoop dat het vergaderen met minder mensen vlotter zal gaan verlopen.
Wellicht zal er in een kleine groep, ook al zullen de liederen minder sterk klinken, ook meer ruimte voor het inhoudelijke gesprek zijn.


Monday 12 November 2012

Nieuwe Testament in Narotaal van de Bosjesmannen

In D’kar in Botswana is zaterdag het Nieuwe Testament in de Narotaal gepresenteerd. Het Naro is de taal van de Bosjesmannen, de San, die leven in het westen van het Zuid-Afrikaanse land.
Ruim twintig jaar lang is er door zendingswerkers Hessel en Coby Visser  samen met een vertaalteam, aan deze vertaling gewerkt. De presentatie vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in een grote tent in D’kar, terwijl een deel van de plaatselijke bevolkin.

Lees meer: Nieuwe Testament voor Bosjesmannen + Nieuwe Testament in het Naro overhandigd aan bevolking Botswana

Is there an Immortal soul

In the 2001 Translation – An American English Bible we did find:

The Immortal Soul Problem

One of the reasons why there can be no Hell of eternal torture is because a person would need an 'immortal soul' to be sent there. In other words, a portion of his or her personality would have to be incapable of dying. And although this doctrine is taught by almost all religions, it simply can't be found in the Bible. In fact, one of the things that differentiates the Bible from most (if not all) pagan religions and their sacred writings (such as the Koran), is that the Bible alone teaches that a dead person can be resurrected (brought back to life)… but only if God wills it. So nothing inside us is incapable of dying (immortal).
Why, if you go to Genesis the Third Chapter, you'll find that it was the Opposer (Satan) who first taught that men wouldn't die, for we read at Genesis 3:5, 'Then the snake told the woman, You won't stop living and die. But, God knows that on whatever day you eat from it your eyes will be opened and you will be gods who know good and evil.'
We find this first lie directly contradicted what God had just said at Genesis 2:16, 17, 'You are free to eat from all the trees of paradise, but you must not eat from the tree of the knowledge of Good and Bad. Because, on whatever day you eat from it, your life will end and you will die (Gr. thanato apothaneisthe, or, death from dying).'
Obviously souls can die, for notice what a soul is. Genesis 2:7 tells us this: 'Then God formed man from the dust of the ground, breathed the breath of life against his face, and he became a living creature (Gr. psychen zosan, or, person/soul living).'
Now, the words we translated as living creature here were psyche in Greek and Nephesh in Hebrew, and both words are the same ones that are translated as soul in other Bibles. So the Bible's own definition of a soul, is that it's something made from the dust of the ground and has the breath of life… thus, it is a whole living person or animal, not something that lives inside. In fact, throughout the Bible animals are referred to as souls also. So psyche really means (as we have often translated it) a living creature.
Actually, the best true Bible definition of the Greek word psyche is what the word implies in modern psychology, 'the inner person,' not, 'the immortal person.' With this understanding, we can see how God could refer to 'My Soul.' He wasn't speaking of the individual we all believe that we know, but of the person He is on the inside.
As history shows, the pagan Egyptians believed that they had immortal souls, but righteous Hebrews made no mention of such a belief anywhere in the Sacred Scriptures of Israel (OT). It was only in the latter part of the millennium proceeding the time of Jesus that we first see this doctrine starting to creep into Jewish teachings.
Then, did Jesus and his Apostles teach that we have an immortal soul? No, for those two words (immortal soul) don't appear together anywhere in the Bible. In fact, the words immortal and immortality (Gr. athanasia or undying) can only be found in three places in the Bible, and let's see how the word is used in each of these cases:
  • 1 Timothy 6:15, 16 – 'He will show himself at his own set time… the blest and only ruler, the King of those who rule as kings and Lord of those who rule as lords; the only one who has immortality and who lives in unapproachable light; he who no man has seen or can see.
  • 1 Corinthians 15:53, 54 – 'Then that which is decaying will put on cleanliness, and that which is dying will put on immortality. But, when that which is dying puts on immortality, the words that were written are fulfilled, Death is swallowed in victory.'
So in the first case, we can see that Jesus is immortal, and in the second case we can see that immortality is offered as a reward to the righteous… so, it is not a possession of the wicked… thus they have no immortal soul that can be sent to burn in Hell.

Saturday 10 November 2012

Laatste christelijke inwoner te Homs gedood

Laatste christelijke inwoner van Syrische stad Homs gedood

Laatste christelijke inwoner van Syrische stad Homs gedood -  Homs. Foto EPA
Homs. Foto EPA