Monday 22 June 2015

Wat in de week de Nederlandse Christelijke pers haalde

1. Veel christenen gaan naar de kerk maar zijn bang om in de hel te eindigen. (+)   
2. In Charleston werden negen mensen in een kerk doodgeschoten. Hoe familieleden van de slachtoffers reageren is ontroerend. 
3. Kees Goedhart vertelt in dit interview over zijn jarenlange betrokkenheid bij Opwekking. "De Opwekkingsconferentie speelde in op een geestelijke nood in Nederland." (+)
4. Zelfbevrediging is een thema waar niet of nauwelijks over wordt gesproken in de kerk, maar wel veel vragen over zijn. Bekijk deze video over dit onderwerp met Willem Ouweneel. 
5. We maakten trouwens ook dit interview rondom seksualiteit met Frank Bosman (+).
6. Mohammed uit Syrië werd gemarteld en geslagen, maar ontmoette Jezus in zijn cel.
7. Wat christenen kunnen leren van Voetbal International, 's lands best bekeken voetbalprogramma lees je hier (+).
8. Deze moeder plaatste een ijzersterke boodschap op Facebook.
9. De boodschap ‘je bent een parel in Gods hand’ is niet genoeg. Marius Storm: "Met Jezus houdt van je kom je er niet."
10. "De wedergeboorte kan het zicht op Evangelie belemmeren," vertelde ds. G.A. van den Brink.
11. Ds Vreugdenhil: "Geesten en demonen zijn geen verleden tijd."Lees het interview hier. (+)
12. Dit verhaal werd ook heel veel gedeeld en gelezen. "Ik bad: God maak hen blind."

Lijkwade van Turijnterug te zien naar aanleiding 200ste verjaardag van de geboorte van Don Bosco


De Lijkwade van Turijn is vanaf 19 juni opnieuw voor het publiek te zien.
Zij wordt tentoongesteld naar aanleiding van de wereldwijde vieringen voor de 200ste verjaardag van de geboorte van Don Bosco. De stichter van de salesianen leefde en verkondigde in Turijn.
De relikwie, die door de katholieke Kerk niet officieel als dusdanig is erkend, is opengevouwen 4,36 meter lang en 1,10 meter breed. Zij toont het negatief van de voor- en achterkant van een man waarvan de verwondingen volgens de christelijke traditie overeenkomen met de kruiswonden van Jezus.

De authenticiteit van het doek is door de katholieke Kerk nooit officieel erkend, maar zij beschouwt het doek wel als een authentiek, weliswaar niet-origineel getuigenis van de passie van Christus, dat de gelovigen helpt geloven in de kruisdood en de opstanding. Dat is de reden waarom ook paus Franciscus, ondanks de omstreden authenticiteit, naar Turijn reist om de 'icoon van het lijden van Christus' te zien.

Een belangrijk argument tegen de authenticiteit van het doek is dat het slechts na de plundering van Constantinopel in 1204 in documenten van de tempeliers opduikt. Maar anderen verwijzen naar oudere historische documenten die spreken over een doek met het gelaat van Christus dat al in de 8ste-9de eeuw in Odessa werd bewaard en dat later naar Constantinopel in veiligheid werd gebracht. Zij denken dat de Lijkwade zo geplooid was dat enkel het gelaat was te zien. Maar ook dan nog is er een periode van eeuwen waarin er geen historische vermeldingen zijn, terwijl het onwaarschijnlijk is dat er in historische geschriften geen sprake is van zo'n belangrijke getuige van de kruisdood van Christus; Een tweede belangrijk argument tegen de echtheid is de C14-datering van het doek uit 1988. Dat gebeurde toen op verzoek van het Vaticaan. Op basis van de radiometrische dateringsmethode, met behulp van de isotoop koolstof-14 (C14-datering), concludeerden wetenschappers toen dat de Lijkwade van Turijn een artefact uit de middeleeuwen was. Historici zeggen dat daarmee een definitief historisch oordeel is geveld over het doek…

Maar critici houden vol dat de methode onvoldoende is ontwikkeld om met de vele variabelen rekening te houden. Zij verwijzen in het bijzonder naar een historisch gedocumenteerde brand waarbij de Lijkwade slechts in extremis werd gered (en ook deels beschadigd raakte). Sporen van die brand en de onhandige reparatie die daarna plaatsvond doen het doek volgens hen recenter lijken dan het in werkelijkheid is. De verdedigers van de authenticiteit van het doek doen beroep op twee belangrijke argumenten. Het eerste en belangrijkste argument is de manier waarop de afbeelding op het doek kwam. Die afbeelding werd niet op het doek geschilderd. Niet onbelangrijk is dat het portret een negatief is, waardoor het pas sinds de uitvinding van de fotografie duidelijk is welke afbeelding op het doek staat. De afbeelding op het doek dateert echter van eeuwen voor de uitvinding van de fotografie. Vraag is hoe het Christusportret dan wel op het doek terecht kwam. Een tweede belangrijk argument zijn de plantenpollen op het doek uit de tijd en de streek waar Jezus heeft geleefd. Feit is dat de lijkwade tot op vandaag nog steeds niet alle geheimen heeft prijsgegeven. Wellicht ook juist daarom blijft zij zo sterk tot de verbeelding spreken. 

Only one person who has the power to cast the deciding vote that will kill your dream




There exists only one person who has the power to cast the deciding vote that will kill your dream...YOU!


 'Moses spoke to the children of Israel...'Look the Lord you God has set the land before you, go up and possess it... Yet, for all that, you did not believe the Lord your God... And the Lord ...took an oath, saying, surely not one of these men...shall see that good land of which I swore to give...' Deuteronomy 1:3,21,32,34-35


Een visum, een leven

Onder de naam Een visum, een leven wil de Brusselse Anne-Laure Losseau zich, samen met een aantal andere Brusselse geëngageerde burgers, inzetten voor Syrische oorlogsvluchtelingen. Ze willen de Conventie van Genève uit 1951, herleid tot een prop papier, uitvouwen en gladstrijken.
Als burgers die solidair zijn met andere burgers in nood, willen ze de letter van de Vluchtelingenconventie opnieuw in ere herstellen.
Omdat vluchtelingen enkel via de illegale weg naar België kunnen komen om dan asiel aan te vragen, neemt de burgergroep een andere legale, weinig belopen weg: de piste van een humanitair visum.

> Lees verder:

Brusselaars halen Syrische vluchtelingen zelf naar België

Een aantal Brusselse burgers – een melange van verschillende leeftijden, beroepen en achtergronden – wil doen wat België niet of nauwelijks doet: kwetsbare Syrische vluchtelingen op een veilige manier naar België halen. Engagement van onderuit, een positief en krachtig signaal aan België en Europa.

Pauselijjk verzoek gemeenschappelijke viering door alle christelijke kerken van Pasen

BRUSSEL (KerkNet) – Steven H. Fuite, de voorzitter van Verenigde Protestantse Kerk van België, reageert positief op de aanzet van paus Franciscus voor de gemeenschappelijke viering door alle christelijke kerken van Pasen. Paus Franciscus vertelde recent tijdens een ontmoeting met priesters uit de hele wereld dat de katholieke Kerk niet a priori wil vasthouden aan de Gregoriaanse kalender voor de bepaling van de paasdatum. Dat aanbod wordt beschouwd als een belangrijke doorbraak. De Oosterse kerken, waaronder de Russisch-orthodoxe Kerk en het oecumenische patriarchaat, reageerden vorige week al positief op het aanbod van paus Franciscus.

Steven H. Fuite, de voorzitter van Verenigde Protestantse Kerk van België, zegt dat het streven naar een gemeenschappelijke paasdatum ook vanuit de protestantse gemeenschap wordt gesteund:
 "Ik ben heel blij met alle inspanningen die ertoe bijdragen dat de christelijke kerken elkaar vinden, en heel concreet ook de gemeenschappelijke viering van Pasen. Indien wij het grootste christelijke feest, dat Pasen is, op dezelfde datum kunnen vieren dan zou dat fantastisch zijn. Het zou tevens de uitdrukking zijn van de eenheid van de christenen."

VPKB-voorzitter Fuite gelooft niet dat er bij de protestantse kerken een veto bestaat tegen een bepaalde paasdatum.
 "Ik meen dat protestanten hun gevoeligheid hierover graag opzij willen zetten om tot eenzelfde datum te komen. Pasen is het belangrijkste christelijke feest. Het werd al in de vroege christelijke kerk gevierd, nog voor er sprake was over de viering van het kerstfeest. Het geloof in het leven, de dood en het feit dat lijden niet het laatste woord heeft, behoort tot de kern van het christendom. Met Pasen vieren wij de opstanding uit de dood van Christus, de man van Nazareth. Dat behoort tot de kern van het christendom. Pasen leert ons dat er steeds toekomst is, hoe groot het lijden ook is."
zegt hij.
(Kerknet)

Onze wereld is een vuilnisbelt geworden. En of je het nu graag hoort of niet: het is de mens zelf die daarvoor de grootste verantwoordelijkheid draagt.
De aanpak van de ecologische crisis verloopt veel te traag. De paus roept op tot engagement en actie. Niet morgen, maar vandaag.
Toch blijft Paus Franciscus optimistisch. Hij gelooft in de mens en zijn mogelijkheden zichzelf te overstijgen. Maar dan zullen we daar bewust voor moeten kiezen. Alleen zo kan het tij gekeerd worden.
Deze encycliek zet de mensheid aan het werk. Het is niet toevallig dat hij niet alleen gericht is aan de gelovigen of mensen van goede wil, maar aan alle mensen zonder onderscheid. Ik hoop dan ook dat deze oproep niet in dovenmansoren valt. Falen is namelijk geen optie. In actie komen, vandaag nog, is het enige alternatief.

Lees verder:

Klimaat: waarom falen geen optie is