Monday 8 December 2008

Advertentieoorlog tussen atheïsten en christenen

Advertentieoorlog tussen atheïsten en christenen

Een christelijke groepering in de Verenigde Staten heeft advertentie- ruimte gekocht op bussen in Washington D.C. De actie is een reactie op een atheïstische reclamecampagne die vorige maand van start ging.
Het rooms-katholieke Center for Family Development in Bethesda (Maryland) zamelt geld in voor een campagne die nog deze maand van start moet gaan. Via de website www.ibelievetoo.org kunnen mensen geld doneren. De initiefnemers willen adverteren met de tekst 'Why believe? Because I created you and I love you, for goodness' sake' - God  (Waarom geloven? Omdat ik je nu eenmaal geschapen heb en van je hou - God).

De American Humanist Association begon in oktober met een 40.000 dollar (31.500 euro) kostende campagne op bussen in Washington D.C. De tekst op de bussen luidt: ‘Why believe in god? Just be good for goodness' sake’ (Waarom in god geloven? Doe gewoon het goede om goed te doen). De tekst is momenteel te zien op tweehonderd bussen. 'For goodness' sake' is een afgezwakte vorm van 'for God's sake' (wat in s' hemelsnaam of in Gods naam betekent).

Britse campagne
De Amerikaanse humanisten begonnen hun campagne een maand nadat atheïsten in Groot-Brittannië samen met de British Humanist Association en de atheïstische bestsellerauteur Richard Dawkins een inzamelingsactie aankondigden voor busreclame in Londen. De tekst van die reclame gaat luiden: 'There’s probably no God. Now stop worrying and enjoy your life’ (Er is waarschijnlijk geen God. Maak je dus geen zorgen en geniet van je leven).
 
De campagne, waarvoor 5.500 pond (ruim 6.300 euro) nodig is, staat gepland voor januari. De campagnesite meldt dat tot op heden al bijna 126.000 pond (146.000 euro) is ingezameld. Het extra geld wordt volgens de initiatiefnemers gebruikt om de campagne uit te breiden, onder meer met extra slogans.

Bron: News4all

No comments:

Post a Comment