Thursday 23 December 2010

Grote Moeder wees voor wezen

Hoe meer dan een ongeluk iemand er niet door haalt, maar haar doet doorzetten.

Xu Yuehua (55) verloor haar benen toen ze als twaalfjarig meisje geraakt werd door een trein terwijl ze steenkool aan het rapen was langs de spoorbaan. Ze verloor in haar kinderjaren ook beide ouders en werd uiteindelijk opgenomen in het Xiangtan weeshuis in de provincie Hunan toen ze 17 was. Tijdens haar verblijf in dat weeshuis leerde zij 'lopen' door middel van twee krukjes en ging aan het werk, het personeel ondersteunend bij de verzorging van de andere kinderen. Xu begon met het wassen, voeden, luiers wisselen en schoonmaken en ze maakte zelfs schoenen voor de wezen. In de afgelopen 37 jaar heeft Xu al meer dan 40 krukjes versleten en meer dan 130 kinderen grootgebracht die haar allemaal 'Big mum' noemen. Een van de eerste kinderen die onder haar hoede kwam, Sheng Li, is ervan overtuigd dat Xu haar het leven gered heeft. "Zonder 'Big Mum' was ik al lang geleden overleden. Het geluid van haar krukjes was het mooiste geluid dat ik maar bedenken kan" zei ze. In 1987 trouwde Xu met Lai Ziyuan, een verbouwer van groente voor het weeshuis. Drie jaar later werd hun zoontje Lai Mingzhi geboren, maar Xu bleef ook voor de weeskinderen zorgen. "Ik ben niet zo'n 'groots' persoon", zegt Xu, "maar ik doe wat ik moet doen, ik geef die arme kinders moederlijke liefde."

http://farm6.static.flickr.com/5169/5280466263_ae06b3044a.jpg

No comments:

Post a Comment