Monday, 29 July 2019

De wereld van onbijbelse leer #2


Ook al mochten bepaalde lui de wereldlijke en kerkelijke macht scheiden sloegen zij er niet zo goed in. 

Er ontstond een Investituurstrijd waarbij kerk- en staatsleider elkaars macht betwistten, alsook kerkelijke leiders elkaar trachtten te onttronen door bijvoorbeeld  excommunicaties uit te roepen waarmee zij zo meerdere schisma's veroorzaakten, waardoor de Kerk zo ook uiteenviel in de westerse Kerk van Rome en de oosters-orthodoxe kerken.

De keizer van het Duitse Rijk had gaandeweg de verregaande bevoegdheid verworven om bisschoppen te benoemen. De bisschop kreeg uit handen van de vorst de investituur (= bekleding), die bestond uit een ring voor zijn geestelijke taak en een staf voor zijn wereldlijke arbeid.Zulke symbolen noch machtsverdelingen zijn in de bijbel te vinden. Ook dat de wereldlijke macht de geestelijke zou aanstellen was niet gewenst en zo kwam er tijdens de 11e eeuw  een hervormingsbeweging op gang, de zogenaamde Gregoriaanse hervorming, onder meer in de abdijen van Gorze en Cluny, die de invloed van de wereldlijke macht op de benoeming van de bisschoppen wilde uitbannen. In 1073 veroordeelde paus Gregorius VII (ca. 1020/1025-1085), voornemens het kerkelijk gezag aan de wereldlijke macht te ontnemen en het primaat van de Kerk te verstevigen, de investituur op straffe van excommunicatie, waarmee hij het voornaamste fundament onder de keizerlijke machtspositie wegsloeg.

Toen Hendrik IV (1050-1106), koning van Duitsland, in 1075 eigenmachtig een bisschoppenconferentie in Worms belegde, waar hij de paus onwaardig verklaarde, kwam het conflict uiteindelijk tot een uitbarsting.Pas in 1122 sloten paus Calixtus II (1060-1124) en keizer Hendrik V (1081-1125) een overeenkomst, het Concordaat van Worms, en werd de scheiding tussen de kerkelijke en wereldlijke bevoegdheid vastgelegd: de keizer verloor zijn directe beslissingsrecht over de bisschopsbenoemingen hoewel hij het privilege behield om bij de verkiezing aanwezig te zijn. Hiermee was de Investituurstrijd voorlopig in het voordeel van de Kerk beslist, waarbij een nieuw zelfbewustzijn in die kerk ontstond en de geestelijken heet in de hand namen om grootse bouwwerken voor het volk te voorzien waar verschillende soorten godsdienstige activiteiten konden plaatsgrijpen. Zo werden er regelmatig relieken van heiligen vertoond en vonden er rond de grote feesten als kerstmis en Pasen mysteriespelen plaats. Ook konden mensen een zegen of aflaat van de bisschop ontvangen. .

No comments:

Post a Comment