Tuesday, 11 February 2020

Zich profilerend met Christelijk character

Sinds maandag kan men op de Nederlandse televisiezenders van de publieke omroep (NPO) reclame zien voor het Nederlands Dagblad.

In de zomer van 1944 werd Het Nederlands Dagblad als een half illegaal blad onder de naam Reformatie Stemmen opgericht als gevolg van de onenigheid binnen de toenmalige Gereformeerde Kerken in Nederland. Onder de naam De Vrije Kerk werd het na de oorlog de kerkelijke spreekbuis van de in 1944 van de Gereformeerde Kerken afgescheiden Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.

In 1967 probeerde men met algemeen nieuws in een dagkrant al alle Nederlanders te bereiken die geïnteresseerd waren in nieuws op basis van een gereformeerde levensbeschouwing. Jarenlang gold het Nederlands Dagblad  als spreekbuis van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de daaraan verbonden politieke partij het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV). Maar als in 1973 journalist Peter Bergwerff werd aangetrokken om te schrijven over ontwikkelingen buiten de vrijgemaakten, leide dat tot stormen van kritiek. Toch kon vanaf de jaren tachtig en negentig het dagblad zich op een breder christelijk publiek gaan richten, om zich uiteindelijk in 1992 zich los te rukken van de bijzondere band met de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, die als consequentie had dat redacteuren belijdend lid moesten zijn van een van de kerken. Sindsdien bestaat de grondslag alleen nog uit de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid.

Bij aanvang van de 21ste eeuw begon de krant ook mensen met een evangelische achtergrond in dienst te nemen, nadat zij in 1999 de krant door de grens van 30.000 exemplaren doorbrak.

Na de lancering in juni 2016 van een nieuwe (online en papieren) nieuwsdienst gericht op jongeren, genaamd Dag6 van het ND samen met de Evangelische Omroep stopten beide organisaties in mei 2018 met de app en het blad, omdat er te weinig betalende abonnees waren.

Klaarblijkelijk denken ze niet aan opgeven maar willen ze er voor zorgen dat het dagblad weer een boost kan krijgen. Zij willen precies niet meer enkel mensen van diverse orthodox-protestantse en evangelische kerken aanspreken maar ook andere christenen.

Tot eind februari brengen NPO 1 & 2 het door Maarten Bakker en Peter van Zijp samengestelde reclame filmpje waarbij lezers van de krant getoond worden uit allerlei beroepen.

> Lees hier meer over en bekijk de video: Nederlands Dagblad vertoont zich met haar christelijk character

No comments:

Post a Comment