Friday 5 December 2008

Splitsing Amerikaanse Anglicanen

Conservatieve anglicanen in de Verenigde Staten hebben besloten hun eigen kerk te stichten. De afsplitsing, de Anglicaanse kerk in Noord-Amerika, is de grootste dreiging voor de Episcopaalse (anglicaanse) Kerk, sinds de verkiezing van de homoseksueel Gene Robinson tot bisschop van New Hampshire. De anglicanen in de wereld zijn diep verdeeld over de toelating van homoseksuelen tot het priester- en bisschopsambt.

De conservatieve anglicanen, die homoseksuele geestelijken afwijzen, hopen dat de wereldwijde anglicaanse gemeenschap instemt met hun plan een eigen kerkprovincie in de Verenigde Staten te vormen. De afgelopen jaren stelden leden van de Episcopaalse Kerk die de kerk wilden verlaten maar wel binnen de anglicaanse gemeenschap wilden blijven, zich onder het gezag van bisschoppen in Afrika en Latijns-Amerika die ook tegen homoseksuele geestelijken zijn. Als de conservatieve kerk als eigen kerkprovincie binnen de Verenigde Staten wordt erkend, hebben zij een alternatief.

Het is de bedoeling dat bisschop Robert Duncan van Pittsburgh (foto) de aartsbisschop en primaat van de Anglicaanse kerk in Noord-Amerika wordt. Zijn bisdom maakte zich in oktober los van de Episcopaalse Kerk. Hij maakte in een vraaggesprek een vergelijking met de Hervorming in de zestiende eeuw. "Wij maken een Hervorming door en in zo'n tijd zijn de dingen niet allemaal keurig geregeld en helder. In tijden van Hervorming duiken nieuwe structuren op", aldus Duncan.

De nieuwe kerk zegt 100.000 leden te hebben. De Episcopaalse Kerk heeft er 2,3 miljoen.

Bron: ANP

Speedy Christmas!

Frankie Hipwell-Larkin, from Portsmouth, is the winner of TELL THE CHRISTMAS STORY IN UNDER 30 SECONDS! of the Churches advertising network. This year's Christmas campaign includes a new poster depicting the nativity in a bus shelter, which will be displayed at over 1,000 bus stops in December. It also featured a competition for individuals and groups to tell the Christmas story in under 30 seconds in a radio or video ad.Hear Frankie talk about his video on Radio 4's Today programme. and see the video for yourself on YouTube.


 > Speedy Christmas!


Also of interest; >

Want a second chance at life?


Geleerd en Gelovig

Dinsdag 2 december 2008 vond het eerste  Veritas Forum aan de Universiteit van Leiden plaats. Dit gebeurde rondom de presentatie van het nieuwe boek Geleerd en gelovig – 22 wetenschappers over hun leven, werk en God, onder redactie van prof. Cees Dekker. Dit is een bundel persoonlijke verhalen van wetenschappers die christen zijn. Zij schrijven over hun leven, hun geloof in God en de relatie daarvan met hun wetenschap. Hoe kregen geloof en wetenschap een plaats in hun leven? Bracht de ratio van de wetenschap een worsteling of juist een stimulans teweeg voor hun geloof, en andersom? Welke rol speelt hun geloof in de dagelijkse praktijk van de wetenschap? In deze bundel 'spirituele autobiografieën' lezen we de intrigerende antwoorden, geschreven door een heel gevarieerde groep mensen: man & vrouw, jong & oud, nederlander & buitenlander. Wat hen bindt is het geloof in dezelfde God en een passie voor waarheid.

Veritas heeft als doelstelling het debat over grote levensvragen terug te brengen naar de universiteit. Om dat doel te bereiken organiseert Veritas fora waarin een disciplineoverstijgend debat wordt gevoerd. Veritas heeft een christelijke achtergrond en zal het christelijke geloof in de discussies als één van de antwoorden aanvoeren. Er wordt echter van meet af aan principieel ruimte gelaten voor andere antwoorden.

De middag begon met een drietal korte verhalen/redes. Drie wetenschappers, die ook aan het boek hebben meegewerkt, vertelden hierin kort iets over hoe zij vanuit hun leven en werk aankijken tegen het geloof. Doordat James Kennedy, Carlo Beenhakker en Peter Roelofsma een verschillende wetenschappelijke en kerkelijke achtergrond hebben (respectievelijk geschiedenis/calvinistisch, natuurkunde/rooms-katholiek en psychologie/charismatisch), was het interessant om niet alleen hun verhaal, maar ook de onderlinge verschillen te horen.

Ook prof. dr. James Kennedy verzorgde een bijdrage in het boek. De hoogleraar trad gisteren op als eerste spreker op de bijeenkomst. Kennedy citeerde psalm 8. De mens is een wonderlijk wezen, hield hij de studenten voor. ,,In mijn werk als historicus cirkelt het steeds om die mens. Hoe gedraagt de mens zich in historische situaties? Hoe stelt de mens zich het goede voor, welke doelen vindt hij belangrijk om na te streven?

De toespraak van Kennedy was persoonlijk en ging over inspiratie. Op mogelijke spanningsvelden tussen zijn vakwetenschap en zijn geloof, ging hij niet in. Dat gold ook voor de psycholoog Peter Roelofsma en de natuurwetenschapper Carlo Beenhakker, die meteen na Kennedy de gelegenheid kregen hun ervaringen met geloof en wetenschap toe te lichten. Roelofsma nam de gelegenheid te baat om uitgebreid zijn bekeringsverhaal te vertellen: hij zag letterlijk een groot licht opgaan toen hij een kerkdienst bijwoonde ergens in Engeland. Hij werd geteisterd door grote angsten en vond dankzij het licht dat voor hem opging rust voor zijn ziel.
Als wetenschapper kun je ook wel iets met zo'n ervaring, beweerde Roelofsma later op de middag. ,,Het is een empirisch te benaderen gebeurtenis: ook andere mensen hebben dat wonderlijke licht gezien. Maar het geheim van de ontmoeting met God kun je als wetenschapper niet ontraadselen, geeft hij toe.
Met zijn relaas viel Roelofsma niet uit de toon. De opzet van de hele middag was persoonlijk. Het hing samen met het boek dat centraal stond: Geleerd en gelovig. Eerder al stelde Cees Dekker (met anderen) drie boekwerken samen over geloof en wetenschap, maar die vertoonden een ander karakter: veel studieuzer.
In zijn toespraak later op de middag legde Dekker uit wat het verschil precies behelst: ,,Dit boek is anders. Veel boeken over geloof en wetenschap richten zich op de inhoud: wat is geloof, wat is wetenschap, en hoe zijn ze aan elkaar gerelateerd? Dit boek kijkt echter in eerste instantie naar de persoon van de gelovige wetenschapper. Hoe hebben geloof en wetenschap een plaats gekregen in het leven van die wetenschapper zelf? Hoe heeft hij of zij zich het christelijk geloof eigen gemaakt? Bracht de ratio van de wetenschap een worsteling of juist een stimulans rond hun geloven, en vice versa? Wat werkt de relatie geloof-wetenschap uit in de dagelijkse praktijk? Dit zijn de vragen die in dit boek aan de orde komen.
Tijdens het forum onder leiding van Jan Greven, oud-hoofdredacteur van Trouw, draaide het vervolgens vooral om de persoonlijke ervaring om tegelijk gelovige te zijn en wetenschapper. Volgens Carlo Beenhakker, veelbekroond natuurkundige te Leiden, speelt geloof geen rol in het beoefenen van zijn vak. ,,Het gaat alleen om datgene wat meetbaar is. Maar in de wandelgangen en in de koffiekamer is geloof een heel gewoon gespreksonderwerp, vertelde Beenhakker.

Het tweede deel bestond uit drie zogenaamde parallelsessies, voor alpha, bèta en gamma.

Het laatste deel van de middag bestond uit de presentatie van het boek 'Geleerd en gelovig' waarbij Minister-president Balkenende een toespraak heeft gehouden.

Hieruit halen wij:

De Engelse filosoof en staatsman Francis Bacon zei ooit: 'Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug.'

 Bacon, een van de wegbereiders van het verlichtingsdenken, zei dit zo'n vierhonderd jaargeleden. De discussie over de plaats van God in de geschiedenis en de stoffelijke wereld om ons heen moest toen nog beginnen. Men zou kunnen zeggen dat de wetenschap daarna met elke grote ontdekking een stap verder verwijderd is geraakt van God. Vandaag de dag is de wetenschap net zo geseculariseerd als de rest van de samenleving.

En daarin schuilt meteen het bijzondere van dit boek. Het laat zien dat wetenschap en geloof elkaar kunnen versterken. Dat 'geleerd en gelovig' helemaal niet principieel strijdig zijn, zoals veel mensen zijn gaan denken. Dr. Rhoda Hawkins formuleert het als natuurkundige in haar bijdrage heel mooi. Ze schrijft: 'Naarmate de wetenschap me meer leert over de wereld om ons heen, wordt mijn ontzag voor de Schepper steeds groter.'

Ik denk dat dit ook precies is wat Albert Einstein bedoelde, toen hij zei dat verwondering de bron is van alle ware kunst en wetenschap. Met andere woorden: hoe meer we weten, des te groter het besef dat we niet alles kunnen begrijpen.

...

Wat ik in dit boek tussen de regels door lees, is dat het geloof voor veel wetenschappers in de eerste plaats hun manier van kijken bepaalt. Het geloof maakt ze geen betere wetenschappers, maar ze stellen wel andere vragen.

Zoiets geldt ook voor politici. Neem bijvoorbeeld het klimaatdebat. Daar gaat een wereld achter schuil van cijfers, uitgewerkte scenario's, technische innovaties in de energiesector en geld. Maar de vraag hoe we als rentmeesters omgaan met Gods schepping en hoe we die overdragen aan de volgende generatie heeft voor mij wel degelijk ook een religieuze dimensie. Dat maakt mij in moreel opzicht geen betere politicus, maar het bepaalt wel mijn manier van kijken.

'Een zekere eenheid in het denken, zowel binnen als buiten diensttijd', noemt professor Jan Boersema dat in zijn verhaal. Dat lijkt mij een prachtige leefregel.

> Geleerd en gelovig
> Geloof niet haaks op wetenschap of evolutie” (Reform.Dagbl.)

Bijbelse verhalen in vijfhonderd ton ijs

Bijbelse verhalen in vijfhonderd ton ijs

Zwolle is de nieuwe gastheer voor het zesde Nederlands IJssculpturenfestival. Een team van 40 internationale en Nederlandse ijskunstenaars gaat met behulp van 250.000 kilogram ijs en 250.000 kilogram sneeuw diverse scènes uit de Bijbel uitbeelden.

Momenteel snijden veertig kunstenaars vijfhonderdduizend kilo sneeuw en ijs met beitels, slijptollen en kettingzagen tot Bijbelse taferelen - bij een temperatuur van ongeveer vijftien graden onder het vriespunt.

De rondgang door de Bijbel begint bij een boog die de schepping uitbeeldt, en waar de aanblik van een naakte Adam en Eva plaatsvervangende kourillingen veroorzaakt. Het pad leidt naar twee giraffehoofden op een pallet - de bijbehorende nekken steken triomfantelijk uit een enorme ark van Noach.

Even verderop is een bouwer bezig een van de 'stenen' tafels met de tien geboden te schaven. Of die, net als in het Oude Testament, kapot op de grond komen te liggen? ,,Ik mag hopen van niet'', zegt de vrouw. ,,Ze moeten uitgehold worden, anders zijn ze te zwaar en vallen ze alsnog.'' De imposante, metershoge Mozes met nog lege handen kijkt streng toe. ,,Ik werd niet bang van het thema'', zegt Daniel Glover, de 33-jarige Amerikaanse artistiek leider van het project. ,,De grote verhalen uit de Bijbel kende ik wel, zoals volgens mij veel mensen ze kennen.''


Interpretatie
Hoe die verhalen vervolgens geïnterpreteerd moesten worden, was ,,uitdagend'', stelt Glover. ,,Ik vertelde wel aan de bouwers welk thema ze moesten uitwerken, maar ik zei niet precies hóe ze dat moesten doen. Er is ruimte voor eigen interpretatie.'' Voor sommige verhalen moest hij de Bijbel er nog wel op naslaan, zoals de teksten over de tien plagen in Egypte. De toegestane ruimte voor eigen interpretatie betekent volgens Glover overigens niet dat de bouwers onbeperkte artistieke vrijheid hebben.

,,De Bijbel is daar geen onderwerp voor'', zegt hij in de ruimte waar de bezoekers van het festival zich later kunnen warmen aan koffie en thee, maar waar nu de artiesten nog gezamelijk ontbijten en zich omkleden. ,,De meesten houden wel van zo'n concrete opdracht. Toch was het even lastig, toen twee artiesten aankwamen meteen zeer abstracte interpretatie van Jezus' geboorte en de kruisiging, en ik ze moest vertellen dat we een wat conservatievere lijn wilden volgen.''

Aquarium
Desondanks is er ruimte voor grappen en kwinkslagen, zoals een aquarium in de ark van Noach. In de uitbeelding van de doortocht door de Rode Zee, waarbij de bezoeker tussen twee hoge muren van ijs loopt, is er in de 'zee' van alles te zien - vissen, maar ook ,,allerlei troep, zoals het toen ook was'', aldus voorlichter Hoekstra.
En in de toren van Babel, die letterlijk tot het plafond reikt, is de spreuk ,,laat ons voor ons een stad bouwen, en een toren, welks opperste in den hemel zij'' uit Genesis in diverse talen uitgehouwen. Ook zijn de namen van alle medewerkers erin terug te vinden - volgens Glover een ,,grappige uitbeelding van het werk met een ploeg waarvan de mensen uit meer dan tien landen komen''.

IJs
Het ijs is halverwege november met koelvrachtwagens aangevoerd in blokken van twee meter lang, een meter breed en zeventig centimeter hoog, met een gewicht van vijftienhonderd kilo. Het duurde vier tot zes weken om een blok te maken, bij een temperatuur van dertig graden onder nul. Eenmaal in Zwolle is het ijs met vorkheftrucs opgestapeld tot de hoogte van de sculpturen.

Het is de bedoeling dat de tentoonstelling 'gelezen' wordt als een kinderbijbel, zegt Glover. Het zijn concrete, gedetailleerde uitbeeldingen, die echter verre blijven van discussies of een Bijbelverhaal al dan niet exact is gebeurd. ,,Iedereen, ouderen en jongeren, moet zich erin kunnen herkennen. Zij moeten beelden zien die aansluiten bij hoe zij zich die verhalen altijd al hebben voorgesteld.''

Nederlands IJssculpturenfestival, van 6 december tot en met 1 februari 2009 dagelijks te zien van 10.30 tot 21.00 uur, park De Wezenlanden, Zwolle. Warme kleding wordt aanbevolen: in de hal is de temperatuur acht graden onder nul.

Bron: Nederlands Dagblad

Omtrent het vieren van feesten

“p Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van q een feestdag, een nieuwe maan, of sabbatten. Deze zaken zijn r een schaduw van de toekomstige dingen, maar de belichaming ervan is Christus.  s Laat niemand die behagen schept in nederigheid en verering van engelen, u de prijs [van het eeuwige leven] ontzeggen, omdat hij intreedt in wat hij niet gezien heeft en zonder reden aanmatigend is door zijn vleselijke denken.  Hij houdt zich niet aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en [daardoor] samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt. Als u dan met Christus t de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen [als]: Pak niet, proef niet en raak niet aan? Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; u [ze zijn ingevoerd] volgens de geboden en leringen van de mensen.  v Deze dingen hebben wel een [schijn]reden van wijsheid door eigenwillige godsdienst en nederigheid en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen w tot verzadiging van het vlees. ” (Col 2:16-23 Hernieuwde Staten Vertaling)

{p #Levieten 11:2 Romeinen 14:2 Galaten 4:10; q #Levieten 23:2 enz.}
{r #Hebreeën 8:5 10:1}
{s #Jeremia 29:8 Mattheus 24:4 Efezen 5:6 2 Thessalonicenzen 2:3 1 Johannes 4:1}
{t #Galaten 4:9}
{u #Jesaja 29:13 Mattheus 15:9 Titus 1:14}
{v #1 Timotheus 4:8; w # 1 Timotheus 5:23}