Monday 14 June 2010

Weekly World Watch 6th - 12th June 2010‏

$Account.OrganizationName
This weeks WWW is now available.

To view it please click on the following link. You can either open it and view now.
Or you can save it and view it later. It may take a minute to download.


CLICK HERE FOR THIS WEEKS WWW
In this weeks WWW

The fallout from the "freedom flotilla" continues.



Iran sought to push Israel into a potentially explosive confrontation in the Mediterranean Sea after a charity close to the Islamic regime announced plans to send two aid ships to Gaza.  President Barack Obama urged Israel on Wednesday to help ease restrictions on humanitarian aid and civilian goods for Gaza after a deadly flotilla raid, saying the situation in the blockaded coastal strip was unsustainable.


Suddenly everyone is concerned about the plight of the Palestinians in Gaza.  Europe wants to help and send in ships with aid.  Even America, Israel staunchest ally has fallen for the “humanitarian aid” ruse.  According to Andy walton the so called “freedom flotilla” has one thing in mind.
The end of the state of Israel as we know it.

+ Leaders of Russia, Turkey and Iran convened at a security summit meeting in Istanbul on Tuesday in a display of regional power that appeared to be calculated to test the United States just one day before a scheduled American-backed debate in the United Nations Security Council on imposing tighter sanctions over Iran’s nuclear program.

Further sanctions were put on Iran this week.  By a twist of fate (we would say “by God’s hand) Turkey is currently one of the member of the UN Security Council.

+ A study by Doron Behar from Rambam Health Care Campus in Haifa, Israel, shows that in God’s sight there are 2 gene pools for humans.
Jewish and Gentile but though we technically belong to the Gentile gene pool we can be grafted in to the Jewish one and share in their wonderful promises made to the original father of the Jewish nation – Abraham.

Friday 11 June 2010

Reflectie van God

Vele trinitarische Bijbel vertalingen gebruiken "weerspiegeling", "beeltenis" of "beeld" in hun vertaling voor "eikon"in  "Christus, die de beeltenis of 'eikon' is van God"( 2Corinthiërs 4:4).

“de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is.” (2Co 4:4 NBV)

+

In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit,” (Heb 1:3 NBV)


Aangezien apaugasma gewoonlijk beschouwd word de betekenis te hebben  van 'weerspiegelde helderheid'  (b.v. Thayer, p. 55) kunnen wij ook zien dat "weerspiegeling" meer parallel loopt naar de tweede helft van deze passage: "Het uitdrukkelijke beeld van zijn persoon" - "de hele stempel van zijn natuur".
Zelfs het geachte, trinitarisch-beïnvloede Exegetical Woordenboek schrijft over het Nieuwe Testament aangaande het woord apaugasma: "De betekenis van apaugasma in Heb 1:3 is discussieerbaar. .... De zinsstructuur in Hebreeuwen 1:3 verlangt begrip voor apaugasma en haar karakter als synoniem en daarom interpreteert het apaugasma als passief: Christus 'weerspiegelt de glorie van God en draagt de heel stempel van zijn natuur'. "- P. 118, Vol. 1, Eerdmans, 1990.

Een evenbeeld of afbeelding betekent nog niet dat het om dezelfde persoon gaat.

Bekijk wat Tigger2 hier over heeft te zeggen (in het Engels) > Christ, who is the image [eikon] of God

Kinderen niet naar het voorgeborgte

In het indexeren van artikelen konden wij het volgende artikel: niet klasseren.

Er wordt in gewezen hoe de vroegere leerstelling van de Katholieke Kerk was dat in het voorgeborchte kinderen zouden terechtkomen die kort na de geboorte waren overleden en daardoor niet door de doopplechtigheid van de erfzonde zouden zijn verlost. Omdat ze ook geen kwaad hadden kunnen doen, zouden ze ook niet eeuwig in de hel moeten branden, maar in een aparte ruimte verblijven. er waren echter wel kerken, ook bij bepaalde protestanten die weigerden ongedoopte kinderen te begraven in de geweide grond van het kerkhof, en die beschouwden dat deze kinderen verloren waren voor het hemels paradijs.

 'Het buitensluiten van onschuldige kinderen uit het paradijs is in tegenspraak met de bijzondere liefde die Christus voor de kleinsten koestert', stelt de paus eindelijk in 2007 in een
verklaring.


Lees > Voorgeborgte opgeheven

Ontstaan van het lineaire denken

Lange tijd heeft de mens zich als centrum van het hele wereldgebeuren opgesteld en wensen velen dat nog steeds te doen. Velen zagen de wereld als een heilige plaats waarin elk element zijn eigenheid had met zijn eigen verheven waarde.

Er is in de geschiedenis een keerpunt gekomen waar bij de mens ging toezien op actie en reactie, oorzaak en gevolg: het lineair denken.
De mensen kijken daarbij vooral wie wat aandeed aan wie. Hiervoor wordt meer een vorm van voldoende inleven in de situatie van de ander verwacht maar bekijken we een zaak wel vanuit ons eigen perspectief. Hier moet men wel merken dat er een gevaar is voor het egocentrisch denken waarbij een één - dimensionaal denken voorop staat. dit heeft tot gevolg dat wij de neiging hebben om de ander de schuld te geven van dingen die rondom ons gebeuren. Deze veroordeling leidt tot verdediging, waardoor een oplossing verder uit beeld raakt en de zaak zich klem zet. Lineair denken kan snel verstarrend werken.

Ligsma schrijft:" Lineair denken hoort bij het denken in schema’s, formules, en procedures. Daar waar interacties een rol speelt en feedback uit het systeem, is circulair denken op zijn plaats. Vanuit lineair denken ingrijpen betekent vaak verschuiving in tijd van het probleem. Ander gezegd: als een probleem weer terugkomt weet je dat er lineair ingegrepen is. Lineair denken of analyseren houdt in dat je een van de betrokkenen als schuldige aanwijs en daar een verklaring voor geeft. Lineair denken versterkt het conflictueuze in de interactie. Het is logisch dat schuldigen zich gaan verdedigen."

Er is een ogenblik in de geschiedenis gekomen waar de wetenschap zich wilde afzetten van het religieus denken. Het ging zelfs zo ver dat men wilde gaan bewijzen dat in het Woord van God onjuistheden zouden staan, al hoewel men daarbij vergat dat het eerder onjuistheden waren die kerkelijke overheden aan de mensen opdrongen. Men nam de mensengedachten aan als elementen zoals deze in de Bijbel beschreven stonden. Men ging over tot een De emperische wetenschap die gebaseerd was op hiërarchie met bovenaan de ladder de ontwikkelde blanke mens. Van daaruit kende men successievelijk minder waarde toe aan andere mensenrassen, dieren, planten en mineralen.

Gebaseerd op de Griekse traditie van oorzaak-gevolg en met de achtergrond van de Griekse filosofieën werd de Renaissance-mens en op hun beurt weer de 19e eeuwse naturalisten beïnvloed. Reductionisme. Lineaire schema's werden tevoorschijn getoverd. Er werd helemaal niet aangenomen dat biologische systemen netwerken en radierende systemen zijn. Nochtans is evolutie helemaal niet lineair en hebben mensen dikwijls een verkeerd verwachtingspatroon van de voorstelling van toestanden en figuren in de Bijbel. Vele mensen proberen zo Adam en Eva voor te stellen als mensen zoals zij er vandaag uit zien. Maar niets in de Bijbel spreekt tegen dat dé mens geëvolueerd is. Wij zien er vandaag helemaal anders uit dan honderd, twee honderd, duizend en meerdere millennia geleden.

Lees verder meer over het Lineaire denken > Lineaire denken Wanneer is het begonnen?

Het scheuren van de hemelkleren

Hebt u ooit beschouwd dat er geen rechtstreekse vermelding in de Bijbel te vinden is waar wij te horen krijgen dat God treurt over de dood van Zijn zoon?

Hoe eigenaardig het is dat die emotie die wij het meest met het verlies van een kind zouden associëren bijna volledig afwezig is in de Bijbel. Wij hebben een paar passages waar verdriet zoals Amos 8:10 is geïmpliceerd. Dit staat in grimmig contrast met de andere Godelijke emoties die wel meer naar voor komen in Bijbel zoals liefde, woede en zelfs genoegen (Jessaja 53:10).

Kyle Tucker brengt voor ons aan dat God wel getreurd heeft. Inderdaad treurde Hij zeer veel. Hoewel het niet echt zichtbaar is, zouden wij voorstellen dat God verdriet getoond heeft in de scheuren van de Tempel sluier toen Jezus stierf.

+

When Jesus died, the first thing that happened was that the veil of the Temple was rent from top to bottom. The veil was rent from top to bottom because the Lord did it, not man. The writer to the Hebrews gives us a reason for this.

Read to know more about the reason:
Lees het volledige artikel > God Rending His Garments

The rending of the veil when Jesus died was highly significant. It was a visible expression of the grief of God over the death of His son. His heart was torn apart by the death of His son. He didn't just rip a small spot over his heart, He ripped it all the way down past the hem.