Tuesday 15 June 2010

Zichtbaar houden van oudste kerken

Aan het einde van de Hebreeën-brief vinden wij een oproep om voor de aanstaande wraak en vergelding (10:30) van de Romeinen naar de stad Jeruzalem die door legerkampen werd omsingeld (21:20), “buiten de legerplaats” te gaan (13:13), d.w.z. Jeruzalem te verlaten. Velen hebben aan deze oproep gehoor gegeven, door naar Pella en andere plaatsten in het Over-Jordaanse te vluchten, om zo aan het drama van het jaar 70 te ontkomen.

Vroeg-christelijke grot in Eygpte

Zeventig discipelen van Jezus Christus konden, volgens een inscriptie op de vloer in een grot, onderdak vinden in een ondergrondse kerk die tussen 33 en 77 na Christus zou zijn gebouwd in de kleine stad Rihab, in het noorden van Jordanië, 40 km ten noorden van Amman. De christenen zouden uit Jeruzalem zijn gevlucht uit angst voor vervolging door de Romeinen en hielden geheime diensten in deze kerk die eigenlijk niet meer is dan een grot waar een apsis is in uitgehakt.

archeologen leggen oudste christelijke kerk blootVolgens archeoloog Abdul Qader Hussan, hoofd van het centrum voor archeologische studiën in Rihab zou de grot in gebruik gebleven zijn totdat de St. Gregoriuskerk werd gebouwd. Die kerk werd gebouwd toen de Romeinen het Christendom verwelkomden in de derde eeuw en dateert uit 230 na Christus. Enkele treden in de ruïnekerk van St George gaan naar beneden naar de ondergrondse kapel, die 12 meter lang en zeven meter breed is. Rond de cirkelvormige ruimte zijn stenen zetels te zien die gebruikt werden voor het bijwonen van een dienst. Er is nog een plek waar een dergelijke ruimte (apsis) uit die tijd is gevonden. Achter de stenen banken bevinden zich woonruimten, waar de 70 christenen een schuilplaats konden vinden. In de kapel komt ook een tunnel uit die naar een cisterne voert waar de bewoners hun drinkwater vandaan konden halen. Verder zijn er ook een kerkhof  potscherven en lampen gevonden welke ook van later datum kunnen zijn.

Parlementslid Ibrahim Mohammad Omoush, die het verkiezingsdistrict van het gebied vertegenwoordigt, heeft bevestigd dat de voormalige directeur van het Rihab Centrum, Abdul Qader Al Housan en zijn opvolger, Jameel Masaeed, instructies hebben ontvangen "om bezoekers van het bereizen van de plaatsen uit te sluiten, om de tekens van de rotskerk af te halen en het hol volledig te begraven". Nog een afgevaardigde die Mafraq vertegenwoordigt, Tayseer Shdeifat, zei dat de kerk in Rihab sluiten een "misdaad tegen onze culturele erfenis" zou zijn. De burgemeester van Rihab Khaled Akho Khreisha drukte "schok" uit over deze "onzinnige eisen" "om de plaatsen te verbergen, de tekens af te halen en te voorkom dat toeristen de locatie zouden bezoeken". "Het ministerie wil slechts de afmeting, kleur en vormen van alle tekens in archeologische plaatsen alle Koninkrijken verenigen".



{Avondmaaltafel: Het woord 'trapeza" (tafel) is op de afbeelding is onderstreept.}

Naast Gerasa leggen nu ook archeologen uit Israël de claim het oudste kerkje gevonden te hebben bij een plaatsje bij Megiddo, op het terrein van een gevangenis. Op die plaats zijn naast huizen uit de Byzantijnse tijd (324-638 na Chr.) een avondmaalstafel gevonden en een mozaïken vloer van 6 bij 9 meter gevonden met afbeeldingen en met drie oud-Griekse insrcipties, waarvan één vier vrouwen vernoemt, Primilia, Kiriaka, Dorothea en Karasta.
Volgens historische bronnen was er bij Megiddo in de Romeinse periode een Joods dorp genaamd Othnai, dat in het Byzantijnse tijd veranderde in een christelijke woonplaats, met de naam Maximianopolis.
Hazor, Gezer en Beer Sheba zijn verder reeds in juli 2005 op de werelderfgoedlijst van de Unesco geplaatst.

Volgens dr.D. Bauer van de Zwitserse Bijbelorganisatie kan op zijn vroegst vanaf de derde tot de vierde eeuw van kerken worden gesproken. Van een 'oerchristendom' is volgens hem pas sprake vanaf de missie van de reizen van Paulus in de jaren vijftig. In die tijd kwamen de christenen bij elkaar in woonhuizen. De vondst kan ook een synagoge zijn geweest.



Lees meer over deze oude kerken:
Oudste bekende kerk ter wereld in Rihab

"Oldest Church" Discovery "Ridiculous," Critics Say

Rihab church sites closed; ministry says for ‘preservation’

Monday 14 June 2010

Anjou Bijbel

anjou1.jpg

Niet lang meer voor wij zullen kennis maken met één van de topwerken uit het handschriftenpatrimonium van de KULeuven.  Het conservatieproject rond de Anjou-Bijbel, een prachtig geïllustreerd handschrift uit de 14de eeuw dat bewaard wordt in de Maurits Sabbebibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid gaat haar laatste maanden in.

De Bible Angevine of Anjou-Bijbel is het pronkstuk van de bibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid van de K.U.Leuven.  Het uitzonderlijk rijkelijk versierde handschrift is ontstaan in het begin van de veertiende eeuw aan het hof van Robert I van Anjou (1277-1343), koning van Napels, vandaar de naam.
Naast twee volbladminiaturen bevat de bijbel meer dan 160 kleinere miniaturen - initiaalversieringen ter introductie van de bijbelsecties en kleine miniaturen die alluderen op de bijbelse teksten en op historische gebeurtenissen die met het koningshuis zijn verweven - en op elke folio fantasierijke randversieringen.

Het handschrift was oorspronkelijk bedoeld als een geschenk van Robert I van Anjou aan Andreas van Hongarije, die op zesjarige leeftijd met Johanna werd verloofd.
image002_400_23
Het prestigieuze handschrift is nooit uit de koninklijke kringen verdwenen.  In 1402 werd het beschreven in de inventaris van Jean duc de Berry (1340-1416), broer van de Franse koning Karel V en vermaard kunst- en boekenliefhebber.  Via de bisschop van Arras, Nicolaus de Ruistre (1509), kwam het manuscript op het einde van de vijftiende, begin zestiende eeuw in het Arrascollege in Leuven terecht.  Tussen 1808 en 1821 behoort het handschrift tot de collectie van het Grootseminarie van Mechelen.  Sinds 1970 is het in depot gegeven aan de bibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid van de K.U.Leuven.

Het conservatieproject, dat gecoördineerd wordt door professor Jan Van der Stock, wordt uitgevoerd door Illuminare Studiecentrum voor Miniatuurkunst (KULeuven) in samenwerking met de Faculteit Godgeleerdheid (KULeuven) en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium.
Het project geniet financiële steun van het Fonds Inbev-Latour.

De tentoonstelling: van 10 september tot 28 november 2010 Tijdens de tentoonstelling in het nieuwe Leuvense Stedelijke Museum M (10 september-28 november 2010) zullen de losse verluchte folio's van het geconserveerde handschrift worden getoond en geconfronteerd met contemporaine 14de eeuwse verluchte manuscripten.  Na deze voorstelling aan het publiek, worden de folio's terug ingebonden als een codex.  Het project wordt gecoördineerd door prof.  dr.  Jan Van der Stock van Illuminare, Studiecentrum voor Miniatuurkunst (K.U.Leuven) i.s.m.  de Faculteit Godgeleerdheid (K.U.Leuven) en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA, Brussel).  Het Fonds Inbev-Latour financiert de conservatiebehandeling.  Het wetenschappelijk onderzoek en de conservatiebehandeling worden gerealiseerd door dr.  Lieve Watteeuw.


Lees hier ook over > Anjoubijbel ondergaat grondige restauratie Meer informatie over het project, de Anjou-Bijbel en de evolutie van de conservatiewerkzaamheden, is te vinden op de website van Illuminare.

Anjou-Bijbel - Wikipedia De zogenaamde Anjou-Bijbel of Bible Angevine, is een uitzonderlijk rijkelijk versierd handschrift, dat rond 1340 ontstond aan het hof van Robert van Napels, ...
nl.wikipedia.org/wiki/Anjou-Bijbel

English article > The Anjou Bible Project
+
Progress Report 2007-2009
Cultura fonds library on the Anjou bible, surgeons and funding

Angry but not sinning


“but each one is tempted when, by his own evil desire, he is dragged away and enticed.” (Jas 1:14 NIV)

 “For everything in the world—the cravings of sinful man, the lust of his eyes and the boasting of what he has and does— comes not from the Father but from the world.” (1Jo 2:16 NIV)

 “Then, after desire has conceived, it gives birth to sin; and sin, when it is full-grown, gives birth to death.” (Jas 1:15 NIV)

“Be self-controlled and alert. Your enemy the devil prowls around like a roaring lion looking for someone to devour.” (1Pe 5:8 NIV)

 “For from within, out of men’s hearts, come evil thoughts, sexual immorality, theft, murder, adultery,” (Mr 7:21 NIV)

 “The LORD was grieved that he had made man on the earth, and his heart was filled with pain.” (Ge 6:6 NIV)

 “who plots evil with deceit in his heart—he always stirs up dissension.” (Pr 6:14 NIV)

 “O Jerusalem, wash the evil from your heart and be saved. How long will you harbour wicked thoughts?” (Jer 4:14 NIV)

 “The heart is deceitful above all things and beyond cure. Who can understand it?” (Jer 17:9 NIV)

 “How long will this continue in the hearts of these lying prophets, who prophesy the delusions of their own minds?” (Jer 23:26 NIV)

 “[For the director of music. A psalm of David.] Hear me, O God, as I voice my complaint; protect my life from the threat of the enemy. Hide me from the conspiracy of the wicked, from that noisy crowd of evildoers. They sharpen their tongues like swords and aim their words like deadly arrows. They shoot from ambush at the innocent man; they shoot at him suddenly, without fear. They encourage each other in evil plans, they talk about hiding their snares; they say, "Who will see them?" {Or us} They plot injustice and say, "We have devised a perfect plan!" Surely the mind and heart of man are cunning.” (Ps 64:1-6 NIV)


On the Biblestudentsblog I wrote an article in Dutch about our anger  and when it is sin or when it is no sin to be angry. > Boos zijn en toch niet zondigen.
Also of interest is the thought of our brother John Aldersley: Being angry and not sinning.

Voor een Nederlandstalig artikel over het al of niet zondig zijn van het boos zijn, vind Boos zijn en toch niet zondigen

++

Find also
Be ye angery and sin not
A learning process for each of us
Doest thou well to be angry
He who smiles rather than rages

+++

2016 linkupdate

A concrete picture of what is to come in the future

The Bible gives us a concrete picture of what is to come in the future: the Kingdom of God. The coming Kingdom is to be a political reality, based upon the earth on which we live. It can therefore be revealed to us in terms which we can understand. The hope set before us is not that of going off to some unknown place when we die, but of living again in a material body (though different in nature) on the earth on which we now live. We look, not for something totally new and different, but for the present state of things on earth to be changed and improved. The changes will be very great and the improvements vast, but it will still be the earth on which we now live. We can relate what the Bible says about this future age to what we know the world today is like. Freedom from disease, no war, agricultural plenty - these will be part of the age to come, and we can contrast such things with today's world and look forward to this new age.

Continue reading >
Nature of the afterlife

+++

2016 linkupdate

Boos zijn en toch niet zondigen

Wat gebeurt er als mensen u op de zenuwen werken of als u zo ver bent gebracht dat u boos bent of gefrustreerd bent geraakt? Men krijgt een veruiterlijking van datgene wat er in je binnenste voorkomt. Om die reden zei Jezus Christus "Wat er ook maar in aan de mond gaat, gaat in de buik binnen en wordt verstoten in de ontlasting, maar die dingen die doorgaans uit de mond komen komen voort vanuit het hart; en zij bezoedelen de man". Jezus ging verder te zeggen, "Voor uit het hart komen kwade gedachten, moorden, overspel, overspel, diefstallen, foute getuigenissen, lasteringen. Het is door deze dingen dat een man bezoedeld wordt".

Het menselijke hart, d.w.z., de geest, is de bron van kwade gedachten (Markus 7:21; Genesis 6:6; Spreuken 6:14; Jeremias 4:14; 17:9; 23:26; Psalmen 64:1-6). Dus wijst de Bijbel naar onszelf voor die slechte gedachten en de bron van alle verleiding,en niet naar een gevallen engel die de mensen als duivel aan nemen.
Elke persoon wordt verleid wanneer hij door zijn eigen verlangens wordt gelokt (Jakobus 1:14) en verleid (1Johannes 2:16). Indien die persoon naar de verleiding van zijn eigen passies luistert en toegeeft, zondigt hij (Jakobus 1:15) en is "van de duivel" (1Johannes 3:8 ).

Aan de andere kant wordt het niet toegeven beschreven als "de duivel weerstaan" (Jakobus 4:1-4,7). en als wij kwaad zijn willen wij ons afreageren. Het is voor ons oog een wellust dan om wraak te kunnen nemen. Maar wraak is uit den boze. Toch willen wij van alles zeggen als wij ons beperkt voelen of belemmerd. Nog meer willen wij reageren indien ons onrecht is aangedaan of als wij ons erg gefrustreerd voelen.

Als wij ons willen verdedigen moeten wij opletten niets verkeerd te zeggen. Wij moeten er op toe zien dat wij juist reageren en al doende de juiste woorden uit onze mond laten komen. Het "verkeerde" gezegd in woede is nog steeds verkeerd.
In de Bijbel staan er ook voorbeelden van mensen die de verkeerde dingen zeiden of op de verkeerde wijze reageerden als zij boos waren. Zo kunnen wij dat zien bij Mozes en ook Jakob vervloekte zijn zonen en wees hen op hun woede, omdat deze hevig en wreed was. David, sprekend over woede en wrevel zei, "Stop met hebben van woede en verloochen woede:
erger uzelf niet in om kwaad te doen. Voor booswichten zullen worden afgesneden, maar diegenen die op de Heer wachten, zij zullen de aarde erven." De wijze man vertelde ons dat, "Hij die langzaam is zich boos te maken is beter dan de machtige". Hij zei ook, "Hij die langzaam van toorn is is van geweldig begrip". Laten wij dat in wijsheid opnemen en niet tot gramschap over gaan, maar onze woede in de perken houden.

Het is niet altijd een zonde om boos te zijn, maar het is altijd zonde iets verkeerd te zeggen of te doen terwijl wij boos zijn. De apostel Paulus vertelde ons, "Wees boos en zondig niet: laat de zon niet onder gaan op uw gramschap". Jakobus voegt er aan toe, "Voor de woede van de man werkt de rechtschapenheid van God niet". Wij moeten voorzichtig zijn wanneer wij boos
zijn. Dan is het de tijd om te vertragen en nog beter na te denken. Ook Salomo verwees hier naar.

Wij kunnen denken dat indien wij iets verkeerd zeggen wanneer wij boos zijn, dat wij de verantwoordelijkheid op ons humeur kunnen  stellen en rechtvaardigen.

Op nog een gelegenheid vertelde Jezus  ons dat, "uit de overvloed van het hart de mond spreekt . Een goede man uit de goede schat van het hart brengt goede dingen voort en een kwade man uit de kwade schat brengt slechte dingen voort; maar ik zeg aan u, dat ieder inactief woord dat mannen zullen spreken, zij daarvan op de dag van oordeel rekening zullen moeten voor geven. Mits gij door uw woorden zult worden gerechtvaardigd en door uw
woorden gij zult worden veroordeeld".

Wij moeten de juiste soorten van gedachten en woorden in onze gedachten leggen. Wij moeten onze geest zo ordenen dat hij gevrijwaard blijft van de verkeerde acties. Hiervoor moeten wij er op toe zien dat er niets verkeerds in ons hoof komt, omdat wij niet kunnen ontkomen voor datgene dat er niet eerst in is gezet. Weinigen van ons hebben ooit een vloek in het chinees of Russisch uitgesproken omdat wij die woorden niet in ons hebben opgenomen. Jammerlijk hebben wij meerdere woorden gehoord die nooit moeten herhaald  worden, zelfs niet in woede. Wij herinneren ons de man die de naam van de Heer lasterde en vervloekte toen hij in een gevecht was. God Zijn vonnis was, "Stenig hem". Indien iedereen die ooit vloekte dood zou vallen, zouden wij bijna een lege planeet hebben. Nochtans heeft God zich niet bedacht op de ernst van deze zonde

Laat ons daarom bijzonder voorzichtig wezen betreft wat wij zeggen en doen wanneer wij boos zijn, daar Jezus ons herinnerde, "Voor door uw woorden zal u gerechtvaardigd worden en door uw woorden  zult u worden veroordeeld". Laten wij steeds zelf-gecontroleerd zijn en alert.

“Waar komen bij u die vechtpartijen en ruzies vandaan? Toch alleen van uw eigen hartstochten, die u niet met rust laten? Gij begeert dingen die gij niet kunt krijgen. Gij moordt en benijdt en kunt uw doel niet bereiken. Dan gaat gij vechten en strijden. Gij hebt niets, omdat gij niet bidt. En als gij bidt, krijgt ge het niet, omdat gij verkeerd bidt, met de bedoeling namelijk om wat ge krijgt uit te geven voor uw boze lusten. Trouwelozen, weet ge niet dat vriendschap met de wereld vijandschap met God betekent? Wie met de wereld bevriend wil zijn, maakt zich tot vijand van God.” (Jak 4:1-4 WV78)
 “Onderwerpt u dus aan God. Biedt weerstand aan de duivel en hij zal voor u vluchten.” (Jak 4:7 WV78)
“Weest nuchter, wordt wakker! Uw vijand de duivel zwerft rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi om te verslinden.” (1Petrus 5:8 WV78) En de duivel zit in ons, het is ons eigen denken en handelen.

"Laat de woorden van onze monden en de meditaties van onze harten aanvaardbaar zijn voor de ogen van onze Heer die onze kracht en onze redder is".