Friday 30 January 2009

Moderne benadering van God

Zowel de moderne als de evangelicale benadering van God kreeg gisteren kritiek op de 'theologenconferentie' van het Evangelisch Werkverband.

Besef van heiligheid en schoonheid van God is aan erosie onderhevig, constateert dr. Arjan Plaisier. In de moderne cultuur is God vooral een gedachteconstructie, waarmee Hij op afstand komt. Aan de andere kant van het christelijk palet wordt Hij geclaimd in ,,de warmere golfstroom van een gevoelsreligie'', waardoor God kan ,,verplatten en versmelten met de mens''.

In de moderne benadering van God staat de menselijke ervaring, de verbeelding centraal. ,,Over het algemeen is God in de moderniteit eerder een 'voorwerp' dat als zodanig gedacht kan worden, dan een 'subject' dat zichzelf openbaart'', legde Plaisier uit.

Als God een 'iets' is in plaats van een 'Iemand' werkt dat vervagend, vond Plaisier. ,,Voor een 'iets' zal ik niet in dankbaarheid op de knieën gaan. Een 'iets' verplicht mij tot niets en een 'iets' herschept mij niet. En daar gaat het in het christelijk geloof nu juist wel om.''

Lees meer > Spanningen in het geloof houden

Man's plans prevailed by God's purpose


Proverbs 19:20-21 Many are the plans in a man's heart, but it is the LORD's purpose that prevails.





Thoughts
Phil Ware    "What are your plans for today?" If you are like me, you prayerfully try to plan your day. You make appointments with people in the future so you can address their needs, hear their concerns, or discuss issues and projects. But, we need to always live humbly, recognizing that none of our plans will be of value unless those plans come from the Father!

Prayer
    Holy God and righteous Father, please bless me as I seek to discern your will in my decisions today. I recognize that each breath that I take is a gift and that each success is because of your grace. Please use me to your glory and help me find your path for my life. In the name of Jesus I pray. Amen.

+++
2013 update:

Enhanced by Zemanta

Gekoesterde plannen volgens God plan uitgeoerd

Christelijke Overdenking

Proverbs 19:20-21 Vrijdag 30 januari 2009

English version > Man's plans prevailed by God's purpose

 

Spreuken 19:21

         
  • Statenvertaling
  • GNV
  • NBG 1951
  • NBV
  • Het Boek

"In het hart des mans zijn veel gedachten; maar de raad des HEEREN, die zal bestaan." (Spr 19:21 STV)

"Een mens koestert in zijn binnenste vele gedachten, maar wat de Heer wil, komt tot stand."

"Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des HEREN, die zal bestaan."

"Een mens maakt allerlei plannen, wat wordt uitgevoerd, is het plan van de HEER."

"In het hart van een mens leven vele verborgen gedachten, maar wat de HERE besluit gebeurt."

 

Overdenking van vandaag:

"Wat doe je vandaag?" Als jij op mij lijkt, probeer je met gebed je dag te plannen. Je maakt afspraken met mensen in de toekomst om hun noden te helpen, om hun zorgen aan te horen of om bepaalde ideeën en projecten te bespreken. Maar we moeten altijd in nederigheid leven, wetende dat geen één van onze plannen waardevol kan zijn totdat die plannen van de Vader komen.

 

Gebed:

Heilig God en rechtvaardige Vader, zegen mij bij het zoeken naar uw wil in mijn beslissingen vandaag. Ik besef dat elke ademhaling een cadeau is en dat elk succes door uw genade komt. Gebruik mij alstublieft om u te eren en help mij uw weg in mijn leven te vinden. In de naam van Jezus bid ik dit. Amen.

Oekraiense Bijbelschool

De Oekrainse Bijbel school in Poltava was een bijzondere ervaring voor al de betrokkenen.  Broeders en zusters vanuit overal in  Rusland, Belarus, Estonia,  Engeland, Moldova, Oesbekistan, Letland en de V.S.A. namen deel. Daar  waren ongeveer 90 aanwezigen  inclusief de dag beozekers van de plaatselijke ecclesia. De accommodatie was wel voorzien bij de plaatselijke zuster Ludmila, en het eten was typisch Russisch.  Het geestelijk voedsel was zelfs beter.  Broeder Scott Ketelsen uit de V.S.A. gaf een reeks gesprekken over het Tabernakel.
Broeder Duncan Heaster uit  Letland bracht lezingen over het boek  Jakobus en leide de dagelijkse Bijbel lezingen.
Charles Klennert uit de V.S.A. bracht een reeks lezingen over de profeten.  Daarnaast was er eveneens a programma met toneelstukken, poëzie, gebeden en liederen.

Blind leading the blind

Whilst out walking the other day going along the edge of a field filled with a tall crop of corn I noticed a rabbit sitting in the middle of the path. It appeared to be sleeping, so thinking that it had not noticed me because of the tall plants that provided plenty of cover, I crept forward until within a few feet of the rabbit. Suddenly up went its head, it spun round and ran back towards the hedge line. It was then I realised that the rabbit was blind, its eyes were closed! Yet it quickly found the hedge row and turning parallel to the hedge ran towards a burrow only just managing to avoid direct collision with the branches and trunks of the hedging in the process. In its panic the rabbit ran past a burrow, yet somehow quickly sensed it had done so and doubling back with only one quick sniff found the entry and disappeared from sight. The rabbit was blind, yet managed to ‘see’ with its other senses.

Few of us are blind, yet we all have blind spots. The blind spot is formed at the back of the eye, at the point where the optic nerve enters the eye.  Yet we do not notice a ‘hole’ in our vision.  Why? Well, most people tend to assume that what is seen is more or less what the eye views and sends via the optic nerve to the brain. Yet in fact, your brain adds very substantially to the information it receives from the eye. Thus, much of what you see is actually "made up" by the brain. So despite blind spots in the eye, the ‘hole’ is filled in by the brain. Also, be honest, how many times do you see what you want to see and not what is really out there?  I remember as a young child being convinced that what I saw on television was in colour, yet we only had a black and white television set. Have you ever had the experience of looking high and low for something and being unable to find it? Yet when somebody else takes a look they find the article straight away. It is so easy to miss what is right under our nose!

Blind spots and seeing what we want to see have a serious spiritual counterpart. Jesus once said of the Pharisees:

"Let them alone. They are blind leaders of the blind. And if the blind leads the blind, both will fall into a ditch." Matt 15:14

That equally applies to and really sums up, the realities of world politics in this age. Yet sadly it also may well apply to the household of faith. Spiritual ‘blind spots’ are increasingly allowing worldly ways and philosophies to encroach upon scriptural principles. At the beginning of his ministry Jesus quoted these words:

"The Spirit of the LORD is upon Me, Because He has anointed Me to preach the gospel to the poor; He has sent Me to heal the broken hearted, to proclaim liberty to the captives and recovery of sight to the blind.” Luke 4:18

The light of the Word has shone into our lives illuminating the darkness that once filled our life. Once like the blind rabbit we ran through life not really knowing where we were going, stumbling along over the many pitfalls that lay in our path. Yet we still, yes all of us, be honest even you, have blind spots.

The recovery of sight is not instantaneous and removal of all blind spots may well lie beyond this present age. If a brother or sister is convinced that they have sight and see clearly, then think on these words of the Master:

“"For judgment I have come into this world, that those who do not see may see, and that those who see may be made blind." Then some of the Pharisees who were with Him heard these words, and said to Him, "Are we blind also?"  Jesus said to them, "If you were blind, you would have no sin; but now you say, ‘We see.’ Therefore your sin remains. John 9:39-41

These words bring to mind those penned by John, where he says that “If we say that we have no sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us” 1John 1:8. Yet I hear you say, we do admit to sin and seek forgiveness! Yes that is true, but do you openly acknowledge exactly what sin or failing besets you, or is it rather just a general ‘please forgive my sins’ when in prayer?

I guess for all of us personal self examination shows that deep down inside there are some things preferred to be left unsaid. Maybe a little bit like David, who deep down within himself knew that what he did with Bathsheba and subsequently to Uriah was wrong. But it took the prophet Nathan to bring it into the open, ‘Why have you despised the commandment of the LORD, to do evil in His sight?  Only then, having been confronted and no longer able to hide from himself the enormity of what he had done, did David instantly acknowledge his guilt.

Maybe our personal blind spots are not to the same extent, but all sin is disobedience of God’s Word. But we do have a wonderful hope for as John continues:

“If we confess our sins, He is faithful and just to forgive us our sins and to cleanse us from all unrighteousness.” 1John 1:9

The problem with blind spots though is that we do not see our own! But how easy it is to see very clearly another’s blind spot and judge accordingly. Jesus said:

"Why do you look at the speck in your brother’s eye, but do not consider the plank in your own eye?  Or how can you say to your brother, ‘Let me remove the speck from your eye and look, a plank is in your own eye?  "Hypocrite! First remove the plank from your own eye, and then you will see clearly to remove the speck from your brother’s eye.”  Matt 7:3-5

That small speck in our brother or sisters eye is so very easy to see and why they can’t see it is a mystery! Yet, if we were to look deeply and honestly within our own heart, maybe that plank in our own eye would become more apparent!

Jesus was well able to heal the blind and the partially sighted. Not just the physically blind, but the spiritually blind. Though we now as Paul wrote see as in a mirror dimly, the Word will lead, guide and teach us to use all our spiritual ‘senses’, those fruits of the spirit that Yahweh so desires to see in His children.

Now, what of that speck in your brother’s eye? Well we read in the Law of Moses: ‘You shall not curse the deaf, nor put a stumbling block before the blind, but shall fear your God: I am the LORD” Leviticus 19:14. Therefore, let us apply this to spiritual matters and beware of putting a stumbling block in front of our brother or sister in Christ. Again some pertinent words of Jesus:

"Whoever causes one of these little ones who believe in Me to stumble, it would be better for him if a millstone were hung around his neck, and he were thrown into the sea.” Mark 9:42 

The warning to the Laodicean church is particularly relevant to our day, "because you are lukewarm, and neither cold nor hot, I will vomit you out of My mouth.” Because you say, ‘I am rich, have become wealthy, and have need of nothing’ ––and do not know that you are wretched, miserable, poor, blind, and naked” Rev 3:16-17. Particularly in the western world, this modern age provides many comforts and riches; our physical needs are well met. Within the Truth we have many books covering a vast variety of subjects about the Truth and we have a rich heritage spanning 150yrs or so of time since the days of the pioneering brethren. Yet how much time is spent not just reading, but deeply meditating about the scriptures. Is complacency setting in? Is vision dimming and no longer present? Is the vital spark of zeal to uphold the Truth in all its beauty and fight against the steady encroachment of compromise still present? Jesus warned the Laodiceans:

“I counsel you to buy from Me gold refined in the fire, that you may be rich; and white garments, that you may be clothed, that the shame of your nakedness may not be revealed; and anoint your eyes with eye salve, that you may see.” Revelation 3:18

The purchase price of that eye salve is nothing, it is freely offered and today is the time to buy it. But though sin does so easily entangle and blind spots lead astray, we can take great comfort and have trust in the great mercy of Yahweh. For the promise is certain that if we honestly confess our sins, He is willing to forgive. If we repent and turn aside from sin, He is willing to count faith as righteousness.  Though we see but dimly now, we shall see face to face and reflect the glory of Yahweh.  Though we now know in part, then we shall know just as we also are known. Surely the righteous long to receive their full sight and lose those blind spots. Surely the righteous proclaim with Paul:

“Oh, the depth of the riches both of the wisdom and knowledge of God! How unsearchable are His judgments and His ways past finding out!”

Andy P.
+++
2013 update:
Christ and The Pharisees
Christ and The Pharisees (Photo credit: Wikipedia)


Enhanced by Zemanta

Moed is angst die haar gebeden heeft gezegd

"Moed is angst die haar gebeden heeft gezegd."
- Karl Barth

"Zodra hij hoorde dat het Jezus de Nazarener was, begon hij luidkeels te roepen: ‘Jezus, Zoon van David, heb medelijden met mij!’...
 Jezus bleef staan en zei: ‘Roep hem eens hier.’Ze riepen de blinde toe: ‘Heb goede moed! Sta op. Hij roept u.’”
Markus 10:47, 49

Ik wil de moed hebben om Jezus te volgen
maar ik ben dikwijls zo zwak.
Geef mij kracht Heer zodat ik de moed kan opnemen
om door al de problemen te gaan die mij omringen.


Courage is fear that has said its prayers

"Courage is fear that has said its prayers."
- Karl Barth

"And when he heard that it was Jesus of Nazareth,
he began to cry out, and say,
'Jesus, thou son of David, have mercy on me.'
And Jesus stopped and said, 'Call him here.'
So they called the blind man, saying to him,
'Take courage, stand up! He is calling for you.'"
Mark 10:47, 49

I want to have courage and follow Jesus,
but I am often so weak.
Give me strength o Lord that I can take up the courage
to go through all the problems which surround me.

Dutch version / Nederlands >Moed is angst die haar gebeden heeft gezegd




Enhanced by Zemanta

Thursday 29 January 2009

End of the Bottom Line


The importance of the bottom line is one of the first lessons of business. Effective business and professional leaders are naturally performance-oriented. They understand the need for results. But that attitude can sometimes negatively affect our spiritual lives.
Ephesians 2:4-10 But because of his great love for us, God, who is rich in mercy, made us alive with Christ even when we were dead in transgressions - it is by grace you have been saved. And God raised us up with Christ and seated us with him in the heavenly realms in Christ Jesus, in order that in the coming ages he might show the incomparable riches of his grace, expressed in his kindness to us in Christ Jesus. For it is by grace you have been saved, through faith - and this not from yourselves, it is the gift of God - not by works, so that no one can boast. For we are God's workmanship, created in Christ Jesus to do good works, which God prepared in advance for us to do.(Holman Bible)

In Business Terms ...

While hiking alone out of the country, I crushed my left leg in a bad fall. I had to drag myself nearly three hours to get to a road, where miraculously I was found and taken to a hospital. Eventually I was flown back to the United States for surgery. The most profound result of that accident was that I discovered God in my pain. There I was, stretched out in bed in excruciating pain, and praying didn't make the pain go away. So I began to ask God how to find him in the midst of the pain and not only as the alleviator of pain. He answered that prayer. Some of the times of deepest pain and anguish were periods of closest fellowship with him. For the first time in my life, I was taken off the fast track for a brief time. I discovered most of my security and identity was in what I accomplished for God - preaching sermons, writing books, leading a church, being part of a media ministry. All of this identified my worth. What can you do when there's nothing to do but wait for healing? During that difficult convalescence, I discovered in a new way that God loves me not for what I do but simply because I belong to him.  - Lloyd John Ogilvie

Something to Think About:

We can't save ourselves by pulling on our bootstraps, even when our bootstraps are made of the finest religious leather.  -  Eugene Peterson
 - 1 Minute Bible for Business Professionals - "End of the Bottom Line"

No better evangelist in the world than the Holy Spirit

There is no better evangelist in the world than the Holy Spirit.

-- Dwight L. Moody

Jezus van Nazareth #1 Jezus Geboorte


Jezus van Nazareth

I. ZIJN GEBOORTE

DAVID verzocht de Here een huis voor Hem te Jeruzalem te mogen bouwen, een duurzaam heiligdom om de plaats in te nemen van de tabernakel in Gibeon. Gods antwoord was dat Hij zelf van plan was een 'huis' voor David te bouwen, een koninklijke dynastie die nooit ten einde zou komen. Deze koninklijke lijn zou uitlopen op een Koning die in eeuwigheid zou regeren en dus geen opvolger zou heb­ben. Met het oog op zijn komst zei God: "Ik zal hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn" (2 Samuel 7: 14).
Deze woorden zijn in eerste instan­tie en in beperkte zin toegepast op Davids zoon Salomo, maar het Nieuwe Testament ziet hierin de belofte van de eniggeboren Zoon van God. "Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Mijn Zoon zijt Gij; Ik heb u heden verwekt? En wederom: Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn" (Hebreeën 1:5).

Een door God gegeven teken

In tegenstelling met de wisselende dy­nastieën in het noordelijke rijk van Is­raël stamden alle koningen die in Jeru­zalem over het zuidelijke rijk van Juda regeerden uit het geslacht van David. In de tijd van de profeet Jesaja beraam­den de rijken van Syrië en Israël een gezamenlijke aanval op Jeruzalem met de bedoeling koning Achaz af te zetten en een andere koning aan te stellen. Dit zou Gods belofte aan David te niet hebben gedaan, vandaar de verzeke­ring die Jesaja, namens de Here, heeft gegeven: "Het zal niet bestaan en het zal niet geschieden" (Jesaja 7: 7). De Here wilde een teken van zijn verijdelen van de beraamde aanval aan Achaz geven, "diep in het dodenrijk of boven in den hoge", maar toen hij weigerde zei Jesaja: "Daarom zal de Here zelf u [het huis van David] een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven" (v. 14).
De belofte houdt de verzekering in van de bestendigheid van Davids troon door de wonderbaarlijke geboorte van de koning. Dat deze koning de eeuwig­levende Messias zou zijn blijkt uit de voortzetting van Jesaja's profetie, waar hij eerst de vreugde voorziet die zijn geboorte zal brengen en in het vervolg zijn rechtvaardige heerschappij beschrijft. "Want een Kind is ons gebo­ren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder ... Groot zal de heerschappij zijn en ein­deloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk" (Jesaja 9). "En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isaï" (Jesaja 11:1). De wonderbaarlij­ke geboorte sluit zich aan bij de belofte aan David van een Koning met een bij­zondere afkomst: "Ik zal Hem tot Va­der zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn."
Het woord dat de moeder be­schrijft, alma, komt slechts negen keer in de Schrift voor. In geen van deze voorvallen blijkt dat een getrouwde vrouw wordt bedoeld, terwijl in som­mige gevallen het om een meisje gaat die waarschijnlijk niet getrouwd is (Mirjam, de zuster van Mozes, bijvoor­beeld in Exodus 2:8) en dit is zeker het geval met Rebekka. Er is een ander woord dat soms als maagd wordt ver­taald, maar dat toch verduidelijking door een toevoeging nodig heeft. De knecht van Abraham, die een geschikte vrouw voor Isaäk moest vinden, zag Rebekka naar de waterbron komen. "En het meisje was zeer schoon van uiterlijk, een maagd (betla), met wie geen man gemeenschap had gehad" (Gen. 24: 16). Maar alma heeft geen nadere bevestiging van maagdelijkheid nodig, zoals blijkt uit ditzelfde verhaal: "laat het nu zo zijn, dat de maagd (alma), die naar buiten komt om te put­ten ... de vrouw zal zijn, die de HERE voor de zoon van mijn heer bestemd heeft" (v.43-44).

De vervulling van de belofte

Mattheüs vertelt ons in zijn evangelie hoe de engel van de Here aan jozef verscheen, toen hij van zins was van zijn verloofde te scheiden omdat zij reeds zwanger was. De engel zei: "Jozef, zoon van David, schroom niet Maria, uw vrouw. tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest" (Mattheus 1:20). Mattheüs voegt aan deze mededeling de verklaring toe dat dit de vervulling was van Gods woord door zijn profeet Jesaja: "Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zei­de: Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren" (v.22).
Terwijl het evangelie naar Mattheüs de aandacht op jozef vestigt, vertelt Lucas hoe Gods engel tot Maria in Nazareth kwam. Zij begreep uit zijn boodschap niet alleen dat haar het grote voorrecht was geschonken, moeder van de beloofde Messias van Israël te worden, maar ook dat zij zwanger zou worden vóórdat zij met jozef ging trouwen. In antwoord op haar vraag van verbazing - "Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb?" -zei Gabriël: "De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u over­schaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden" (Lucas 1:35).
Deze woorden geven Gods verkla­ring voor het ontstaan van zijn eniggeboren Zoon aan. Terecht heeft Paulus op deze gebeurtenis de profetische woorden van Psalm 2 toegepast: "En wij verkondigen u, dat God de belofte, die aan de vaderen geschied is, aan ons, hun kinderen, vervuld heeft door Jezus op te wekken, gelijk in de twee­de psalm staat: Mijn Zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt" (Handelingen 13:34). "Opwekken" heeft hier, gelijk bijvoor­beeld eerder in dit boek - "Een profeet gelijk mij zal God u uit uw broe­ders doen opstaan" (Handelingen 7:37) - de betekenis van: in leven roepen.

Het getuigenis van Marcus

Marcus begint zijn evangelie met het verschijnen van Johannes de Doper en Jezus' optreden in Galilea na zijn doop en verzoeking in de woestijn. Om hieruit te concluderen, zoals velen hebben gedaan, dat hij van Jezus' maagdelijke geboorte niets wist, is uiterst onredelijk. Wie zou uit zijn verslag hebben geweten bijvoorbeeld dat Jezus vóór zijn optreden in Galilea bezig was geweest in Judea, waar Hij tenminste zes van de discipelen die Hij ook later geroepen heeft in zijn dienst had, en die Hij de taak gaf van het dopen van bekeerlingen, evenals Johan­nes de Doper elders deed?
Volgens sommige belangrijke hand­schriften begon Marcus zijn evangelie met de woorden: "Begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God." Zelfs als deze laatste woorden niet authentiek zijn is dit wat Jezus in zijn zelfgetuigenis bij zijn verhoor zegt. "Wederom ondervroeg de hogepriester Hem en zeide tot Hem: Zijt Gij de Christus, de Zoon van de Gezegende? En Jezus zeide: Ik ben het" (Marcus 14:62).
Bovendien vindt Marcus ruimte in zijn korte verslag voor de vraag over de Messias die Jezus aan de schriftgeleerden stelde, maar die zij niet heb­ben kunnen beantwoorden: "Hoe zeggen de schriftgeleerden, dat de Christus een zoon van David is? David zelf heeft door de Heilige Geest ge­zegd: De Here heeft gezegd tot mijn Here: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden onder uw voeten gelegd heb. David zelf noemt Hem Here, en hoe kan Hij dan zijn Zoon zijn?" (Marcus 12:35-37). De verklaring van dit hoogst ongebruikelijke bewijs van eerbied is uiteraard dat de Messias inderdaad de Zoon van David is, doordat Hij uit zijn koninklijke geslacht geboren is, maar dat Hij ook de Zoon van God is, getuige de profetische woorden in een andere psalm van David: "Mijn Zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt" (Psalm 2:7).

Het getuigenis van Johannes

 Tegen het einde van zijn evangelie verklaart de apostel Johannes waarom hij zijn boek geschreven heeft. "Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, maar deze zijn geschreven opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam" (Johannes 20: 30-31). In plaats van de historische omstandigheden van Gods verwekking van zijn Zoon in de maagd Maria, vertelt hij het uiterst diepgaande gevolg hiervan met de woorden: "Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid ... Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen" (Johannes 1: 14).
Met deze gebeurtenis brengt Johannes de inleiding van zijn evangelie tot het hoogtepunt van een historisch proces van Gods zelfopenbaring. Door het woord van de Here zijn alle dingen gemaakt: "Hij sprak en het was er, Hij gebood en het stond er" (Psalm 33:9). Datzelfde woord, door de profeten gesproken, werd licht en leven voor mensen. Maar de wereld heeft het verwerpelijk gevonden God te erkennen (Romeinen 1: 18 e.v.). God heeft dan zijn woord door zijn profeten aan Israël gezonden, maar ook zijn eigen volk, met uitzondering van een rest, heeft zijn woord verworpen. Ten slotte is zijn levengevende, lichtbrengende woord in zijn eniggeboren Zoon belichaamd. De woorden impliceren wat in Mattheüs en Lucas expliciet wordt verhaald:
Gods verwekking van zijn Zoon door de maagd Maria.

Het getuigenis van Paulus

In zijn inleiding op zijn brief aan de Ro­meinen vestigt Paulus de aandacht op de unieke oorsprong van Christus: "aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, naar de geest der heiligheid door zijn opstanding verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus onze Here" (Romeinen I :3-4). De uitdrukking "de geest der heiligheid" in deze samen­hang kan opgevat worden als de Geest, die heilig is", d.w.z. de Heilige Geest. Er is geen suggestie dat Christus de Zoon van God is geworden door zijn opstanding. Na zijn opstanding zei Jezus: "Mij is gegeven alle macht in he­mel en op aarde" (Mattheus 28: 18). Zoals Paulus elders schrijft is Christus' ver­hoging en verheerlijking het gevolg van zijn gehoorzaamheid zelfs tot de kruis­dood (Filipenzen 2:9). De woorden: "gespro­ten uit het geslacht van David naar het vlees" vinden een parallel in de brief aan de Galaten: "geboren uit een vrouw, geboren onder de wet".

 Waarom de twijfels?

Waarom hebben vele christenen, die gewoonlijk bereid zijn het getuigenis van de Schrift te aanvaarden, twijfels over de historiciteit van de maagdelijke geboorte? Dat de plaatsen waar deze expliciet wordt vermeld weinig zijn is geen reden voor onzekerheid. Ware het niet voor de misbruiken in de gemeente te Corinthe, wat voor be­wijs zouden we hebben dat het Paulus' gewoonte was in de gemeenten de regelmatige viering van het Avondmaal te regelen? We hebben onze kennis van de omstandigheden van Jezus' he­melvaart alleen aan Lucas te danken. Maar wat hij hierover vertelt is impli­ciet in het evangelie. Gelovigen wisten dat Christus, die gezeten is aan de rechterhand van de Vader in de hemel, vroeger op aarde onder zijn volk had geleefd. Ook als zij niet zouden weten van de omstandigheden, dat Jezus veertig dagen na zijn opstanding bij zijn afscheid van zijn discipelen in een wolk vanaf de Olijfberg opgenomen werd, toch geloofden ze stellig in het feit van Christus' hemelvaart. 
Zo is het ook met Christus' wonderbaarlijke geboorte. De vroege gemeente geloofde in Hem als een Mens van vlees en bloed, onderhevig aan verzoeking en die gestorven is. Ter­zelfder tijd geloofden ze in Hem als de eniggeboren Zoon van God, die nooit gezondigd heeft. Het woord 'enigge­boren' gaf te kennen dat zijn oor­sprong uniek was, en niet te vergelij­ken met de geestelijke wedergeboorte van andere kinderen van God. Zij aanvaardden het impliciete feit van zijn hemelse oorsprong met overtuiging, zelfs als zij uit overwegingen van eer­bied de unieke ervaring van Maria niet van de daken afkondigden.
Vervolg > Jezus van Nazareth #2 De zoon van Maria
- Met de Bijbel in de hand

++

Vindt ook te lezen

Een plaats voor een vreemdeling en een vluchteling
Een Groots Geschenk om te herinneren
Een man die de geschiedenis van het mensdom veranderde
Het begin van Jezus #2 Aller Begin
Het begin van Jezus #3 Voorgaande Tijden
Het begin van Jezus #6 Beloften van innerlijke zegeningen
Het begin van Jezus #7 Een Nieuwe Adam, zoon van Abraham
Het begin van Jezus #8 Beloofde Gezalfde zoon van God
Het begin van Jezus #13 Een te komen mens
Jezus van Nazareth #1 Jezus' geboorte
Jezus van Nazareth #2 De zoon van Maria
Jezus van Nazareth #3 De Zoon van God
Jezus van Nazareth #4 Die geen zonde gedaan heeft
Jezus van Nazareth #5 Zijn Unieke persoonlijkheid
Jezus van Nazareth #6 Zijn unieke macht
Jezus van Nazareth #7 Zijn Leven van gebed
De Knecht des Heren #1 De Bevrijder
De Knecht des Heren #2 Gods zwaard en pijl
De Knecht des Heren #3 De Gewillige leerling
De Knecht des Heren #4 De Verlosser
De Knecht des Heren #5 De Gezalfde gezant
Wereld waarheen #1 Terug naar Egypte
Dienaar van zijn Vader
De Leidsman van geloof
Zalving van Christus als profetische repetitie van de begrafenisrituelen
Zoenoffer
Niemand heeft zulk een grote liefde als hij die zij leven gaf voor zijn vrienden
Jezus moest sterven
Jezus stervensdag
Achtergelaten aan een paal tot in de dood
Waarom vast houden aan het kruisbeeld
Kruisen en Iconen stukslaan
Zweeds theoloog vindt in historische geschriften dat Jezus niet aan een kruis stierf
Indien God Zijn eigen wil niet heeft
Een Messias om te Sterven
Vergieten van Bloed, een Oud en een Nieuw Verbond
Jezus drie dagen in de hel
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #2 Te Doen
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #3 Zoals Jezus
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #5 Verblijven in Christus
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #6 Samenhoren
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #7 Adverteren
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #8 Omgang met Leerstellingen
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #9 Omgang met anderen
Christus kennen is zin geven aan het leven
Niet gebonden door labels maar vrij in Christus
Ongelovige Thomassen, Jezus en zijn God
Hermeneutiek om uit te dragen #8 Tegenspraak
Filippenzen 1 – 2
Gnostiek, Judas evangelie, bijbelonderricht, zoon van God
Want het is geen leeg woord
Mogelijkheid tot leven