Tuesday 25 May 2010

Hoe ziet God er uit

Vele mensen vinden het heel moeilijk om God te visualiseren. Wij weten dat hij een geest is en er  wordt ons verteld dat wij naar zijn beeld zijn.
Wij zouden dus kunnen stellen dat al de mensen rondom ons, gelijk ons zelf, ook op God lijken, Maar hij is een geest en wij zijn vlees en bloed. Sommige mensen denken dat er een groot verschil is tussen de verschijning van God en ons. Meerderen zeggen dat wij helemaal niet op God lijken. Hoe zit het nou eigenlijk? Gelijken wij niet eigenlijk op hem, of slechts een beetje, of is het een wijze van spreken in de Bijbel?

“Dan zegt God: laat ons een mens,– \@een roodbloedige\@, {In het Hebreeuws is soms een woordspel gaande tussen \@adam\@ (mens, mensheid), \@adama\@ (grond, bodem) en \@dam\@ (bloed); dit woordspel wordt in de vertaling weergegeven door middel van toegevoegde bijvoeglijke naamwoorden als rood, roodbloedig en bloedrood.} maken naar ons beeld en als onze gelijkenis,– laten zij neerdalen bij de vissen van de zee en de vogels van de hemel, bij het vee en bij alles op de aarde, en bij alle kruipsel dat rondkruipt over de aarde! God schept de mens naar zijn beeld, naar het beeld van God heeft hij hem geschapen; mannelijk en vrouwelijk heeft hij hen geschapen.” (Ge 1:26-27 NB)

“Dit is de boekrol van de geboorten uit Adam,– \@de roodbloedige mens\@; ten dage dat God roodbloedige Adam schiep heeft hij hem naar het beeld van God gemaakt. Mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen; hij zegent hen en roept als hun naam uit: Adam!, – \@roodbloedige mens!\@, op de dag van hun schepping. •• Adam leeft dertig en honderd jaar; dan wordt er een geboren naar zijn beeld en als zijn gelijkenis, en roept als naam voor hem uit: Set.” (Ge 5:1-3 NB)

Jezus was een mens hier op aarde, zoals wij ook mensen zijn van vlees en bloed, doorstoomt van die rode venen, eveneens aanwezig als beeld van God, die zich niet hoefde te bedekken of te schamen voor zijn afkomst. In eenheid zijn wij geschapen met Christus Jezus en horen gelijk hem te zijn, één lichaam voor God.

“Want een man hoeft zich het hoofd niet te bedekken, omdat hij beeld en heerlijkheid van God is; maar de vrouw is de heerlijkheid van een man.” (1Co 11:7 NB)

“Hij (Jezus) is het beeld van de onzichtbare God, eerstgeborene van alle schepping,” (Col 1:15 NB)

“Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen voor goede werken, die God heeft voorbereid opdat wij daarin zullen wandelen.” (Efe 2:10 NB)

Ook al moeten wij "nieuwe kleren" aantrekken of ons innerlijk helemaal wijzigen als wij Christen worden. Ook onze zondige natuur heeft een lichaam dat bepaalde kenmerken heeft van de Schepper. Maar wij moeten er op toe zien dat wij nog meer kenmerken van die Hoge Heiligheid verwerven. Wij moeten wel een heel nieuw mens worden, die alleen voor God leeft, zuiver en goed, maar elkeen die van een mens voort komt komt uit een schepsel van God dat reeds naar Zijn evenbeeld geschapen is.



“en het nieuwe mens–zijn moet aantrekken dat naar God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.” (Efe 4:24 NB)

Zoals Adam kunnen wij het spiegelbeeld van Adam en van God genoemd worden. Als wij Christen worden, worden wij een nieuwe mens, die nog steeds groeit en God beter leert kennen. Zo zullen wij meer en meer gaan lijken op God, Die ons heeft gemaakt.

“en de nieuwe hebt aangetrokken die wordt vernieuwd tot hij herkenbaar is naar het beeld van wie hem heeft geschapen,” (Col 3:10 NB)

Laten wij daarom onze Schepper loven en onze medemensen als beeltenissen van God herkennnen en respecteren.

“maar de tong: niemand der mensen is bij machte die te temmen,– een rusteloos kwaad, vol dodelijk venijn! Met haar loven we de Heer en Vader, en met haar vervloeken wij de mensen die naar Gods gelijkenis geschapen zijn;” (Jak 3:8-9 NB)

Lees hier meer over op het aangebrachte onderwerp en de reacties op: What does God look like

Voortekenen voor Jezus wederkomst

Een goed startpunt  om de voorafgaande tekens van de komst van Jezus te beginnen   onderzoeken is te gaan naar de eigen woorden van Jezus, waarin hij verwijst naar de dagen van Noach en Lot aangaande die generatie, die zijn komst zou ervaren.
Hij verklaarde namelijk dat de voorwaarden voor zijn wederkomst heel veel zouden lijken op de maatschappijen van Noach en de tijd van Lot, en dat voor zijn komst, mensen ook zo onvoorbereid zouden zijn zoals toen; met andere woorden de geschiedenis zou op deze manier zichzelf herhalen.

Lees meer in PetriFB zijn topic getitteld "Preceding marks of the coming of Jesus" > Preceding marks of the coming of Jesus

Establish Priorities

Ask God to help you establish your priorities so that nothing in this world compares with your devotion to Him and your desire to lead others to Him.
Pray that you never trade honor from God for acclaim from people.


Dutch version / Nederlandse versie > Prioriteiten vooropstellen

Prioriteiten vooropstellen

Vraag God om u te helpen om uw prioriteiten te vestigen
zodat niets in deze wereld vergelijkt met uw toewijding voor Hem
en uw verlangen om anderen naar Hem te leiden.
Bid dat u nooit eer van God voor bijval van mensen verhandelt.

Engelse versie / English version > Establish Priorities

Christendom Astray The Devil Not A Personal Super-Natural Being


Christendom Astray

Lecture 7

By Robert Roberts



The Devil Not A Personal Super-Natural Being,


But The Scriptural Personification of Sin

In Its Manifestations Among Men


IN THE religion of Christendom, the devil figures almost more prominently than God. If we have found Christendom astray as to the nature of man, it will not be wonderful if we find it astray on the subject of the devil, with which, scripturally, man has so much to do.


The theology of Christendom places the devil in juxtaposition with God. As the one is presented for worship as the source and  embodiment of all good, so the other is held up for detestation and dread, as the instigator and promoter of all evil.
Practically, the one is regarded in the light of the good God, and the other as the bad god. It is the polytheism of paganism in its smallest form: and the philosophy of the ancients embodied in names and forms supplied by the Bible.