Friday 15 October 2010

Tijd rijp voor een debat over een kerkbelasting

Met de uitspraak van Léonard wordt eens te meer bewezen hoe ver de kerkelijke structuren van de maatschappelijke realiteit van dit land staan, vinden Open Vld-parlementsleden Gwendolyn Rutten en Nele Lijnen.

Met de uitspraak van Léonard wordt volgens hen eens te meer bewezen hoe ver de kerkelijke structuren van de maatschappelijke realiteit van dit land staan.

"Aids is een nog steeds ongeneeslijke ziekte, die wereldwijd al 25 miljoen doden veroorzaakte en die onder meer in sommige streken van Afrika hele gemeenschappen verwoest. Dit ’rechtvaardig’ noemen, is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Bovendien is dit een regelrechte belediging voor de talrijke patiënten die tegen de ziekte vechten en voor de hulpverleners die zich hiervoor inzetten."

De Open Vld-parlementsleden weigeren te geloven dat aartsbisschop Léonard in deze voor zijn gemeenschap spreekt en vinden dan ook dat de tijd gekomen is om een fundamenteel debat aan te gaan over de rol die de katholieke kerk momenteel krijgt in onze samenleving.

Ze wijzen erop dat de financiering van de verschillende godsdiensten momenteel vanuit de algemene middelen gebeurt en dat de katholieke kerk het overgrote deel van die koek binnenrijft. "Maar dat komt al lang niet meer overeen met de sociologische realiteit", luidt het.

Ook volgens ons moeten de politici er eens op toe kijken hoe de verdeelsleutel is voor de financiering van de verscheidene godsdienstgroeperingen in dit land. De Katholieke kerken zijn meer en meer aan het leeg stromen en indien er nog voldoende actieve gelovigen zijn gaan deze meestal naar andere kerkgemeenschappen. Probleem voor zulk een financiering is dat vandaag alleen de erkende kerken die samen verbanden hebben gesloten recht kunnen maken op de staatsgelden. De staat gaat ook de minder gekende geloofsgemeenschappen, zowel in de Christelijke als in de Islamitische wereld moeten erkennen. Bij de Christenen zal men ook de Niet-Trinitarische groeperingen moeten gaan erkennen en dat zal in dit door de Katholieke Kerk nog erg gedomineerde land toch erg moeilijk zijn.

Uitspraken van Aartsbisschop over HIV besmetten

De Belgisch filosoof, theoloog, rooms-katholiek geestelijke Mgr. André Léonard (Jambes, 6 mei 1940) is sinds 18 januari 2010 als André-Jozef Léonard de twintigste aartsbisschop van Mechelen-Brussel en de vijfde primaat of metropoliet van België. Daarvoor was hij als André-Mutien Léonard bisschop van het Bisdom Namen vanaf 1991 tot zijn aanstelling als aartsbisschop.

De laatste maanden gonsde het in de Katholieke Kerk. Er bleken heel wat moeilijkheden met het bedwingen van seks onder hun gezagdragers. De reeks schandalen van pedofiele daden van priesters tot zelfs bisschoppen werden breed uitgesmeerd in de media. De public relations leken echt mank te lopen. En het lijkt er niet op te verbeteren met de uitspraken die gisteren werden naar voor gebracht bij de voorstelling van de bundeling van gesprekken met Leonard door de journalisten Dominique Minten en Louis Mathoux.

In het boek uitgegeven door Lannoo in Tielt worden kritische interviews die de twee journalisten voerden met aartsbisschop Léonard gebundeld. Het schetst zijn hele levensloop en gaat dieper in op alle actuele aspecten die de Kerk vandaag beroeren. De zeer enge conservatieve gedachten van de Rooms Katholieke kerk worden duidelijk naar voor gebracht. Léonard laat duidelijk merken hoe de Katholieke Kerk staat tegenover homoseksuelen en seksueel overdraagbare ziekten. Hij vindt dat aids 'een immanente vorm van gerechtigheid' is.  De kerkelijke leider trok tijdens de persconferentie ook meermaals de vergelijking met roken en drinken. 'Wie veel rookt, heeft veel kans op longkanker. Wie veel whisky drinkt, maakt veel kans op levercirrose. Wie veel seks heeft, maakt meer kans op aids.' Hij benadrukte ook wel dat aidspatiënten onze zorgen nodig hebben en 'nooit het voorwerp van discriminatie' mogen zijn. Maar toch wijst hij met zijn vinger naar de besmette mensen.

Zijn uitingen komen misschien niet altijd even duidelijk over want als men leest in het boek zou men meer verzachtend kunnen reageren.

De beruchte passage in 'Monseigneur Léonard - gesprekken' gaat als volgt:

Men heeft ooit aan Johannes Paulus II gevraagd of aids een straf van God was. Hij heeft toen heel wijs geantwoord dat het erg moeilijk is Gods bedoelingen te kennen. Ikzelf redeneer helemaal niet in dat soort termen. Ik zie in deze epidemie dus geen straf, hoogstens een soort immanente gerechtigheid, een beetje zoals we op het ecologische vlak soms de rekening gepresenteerd krijgen voor wat we het milieu aandoen. Misschien wreekt ook de menselijke liefde zich soms als ze slecht behandeld wordt, zonder dat daarvoor een transcendente bron tussenbeide moet komen. (...) Slecht omgaan met de fysieke natuur brengt haar ertoe ons op onze beurt slecht te behandelen en slecht omgaan met de diepere aard van de menselijke liefde mondt ten slotte altijd uit in catastrofes op alle niveaus.

Maar op het televisie scherm kregen wij toch iets sterkers te horen dat het werkelijk een straf van God zou zijn en een gevolg zoals in de natuur als de mens slecht omspringt met het milieu.
In het boek wordt gezegd dat het transcendente niet hoeft tussenbeide te komen, maar op de antwoorden naar de journalisten kon men eerder aannemen dat de aartsbisschop gelooft dat het wel een straf van God is die er voor zorgt dat alles weer wordt recht gezet.

Ook al kan de Aartsbisschop niet anders schrijven dan hij denkt, zou hij zijn uitingen toch betere ernstig onder de loep nemen en nagaan welke hij wel buitenkamers kan persifleren. Op interviews en ducumentaires over Leonard konden wij reeds zien dat hij een man uit één stuk was die niet bereid tot compromissen met zijn geweten was. Of hij geen vragen zou ontwijken zouden wij niet met zekerheid zeggen daar hij ons eerder handig een onderwerp kon omgooien of een antwoord leek te gaan geven maar verder op een ander idee in ging. Toch konden wij vaststellen dat hij zichzelf nooit leek te verloochenen en liet zien dat hij  zich achter niets hoefde weg te steken.

De angst die er heerste met de benoeming van de man tot aartsbisschop dat zoals men nu weer eens een zeer conservatieve paus had men ook een oerconservatieve aartsbisschop in dezelfde lijn zou krijgen werd waarheid. Ook werd de vrees bewaarheid dat deze benoeming getuigt van een blindheid veroorzaakt door een engkerkelijke ideologie die alle voeling heeft verloren met heel wat maatschappelijk evoluties.

Paul De Witte, woordvoerder van Basisbeweging, Vlaams Netwerk van kritische christenen en basisgroepen schreef in januari:  "Hoe kunnen we evolueren van een gesloten en onwrikbaar vastliggende “Roomse” identiteit naar een open “Messiaanse” identiteit, waarbinnen ruimte is voor allerlei vormen van kruisbestuiving, die juist nodig zijn om vruchtbaar te blijven? Kruisbestuivingen tussen christelijke bewegingen en allerhande maatschappelijke bewegingen die ook op zoek zijn naar heil voor mensen die vaak slachtoffer zijn geworden: verenigingen “waar armen het woord nemen”, vredesbeweging, antiracisme beweging, vluchtelingenorganisaties, vakbonden… " (Benoeming André Léonard: teken van gebrek aan voeling)

Indien de functie van religies het bieden van steun en zekerheid aan die mensen die daar behoefte aan hebben, zou zijn dan heeft deze bisschop toch al veel gezegd dat eerder ondermijnend en demotiverend kan werken. Als volgens hem al die mensen die HIV besmet zijn er zelf schuldig aan zijn, en dit door een slechte levenshouding van henzelf, is dit een beledigende uitspraak naar al de hulpverleners die hun best doen om mensen in nood bij te staan. Verscheidene verpleegsters, verplegers, dokters hebben ook door accidentele besmetting een lijdensweg tot aan de dood gekregen. Zij legden hun eigen persoonlijkheid opzij om anderen te helpen. Zij volgden in de voetsporen als een pater Damiaan die de melaatsen hielp en gaven zich bereid met levensgevaar de huidige "melaatsen" of door ziekte ter dood veroordeelden te helpen. Hoe kan men hen hier schuldig verklaren en zeggen dat dit een straf van God zou zijn?
Vele hulpverleners volgden het pad van Jezus die zijn volgelingen een nieuw gebod gaf  vlak voordat hij naar de calvarieberg  ging. Ze moesten elkaar liefhebben, zoals Hij hen had liefgehad (Joh. 13: 34). Waren zij niet bereid zoals Jezus op stap te gaan, naar andere oorden te trekken, soms zelf hun eigen familie achter latend, om anderen te helpen? Verdienden zij dan een straf van God? deden zij niet aan “Zelfontkenning” om tot een relatie tot andere leden in het lichaam van Christus te komen en zo werkelijk die echte christelijke liefde ten toon te spreiden? Volgden zij niet de raad die Jezus aan zijn volgelingen had gegeven dat " ook wij ons leven dan voor de broeders behoren in te zetten." (1 joh. 3: 16)?
Deze hulpverleners die hun leven gaven voor de ander, de zwakkere, namen zo een onbaatzuchtige houding aan. Zij waagden het om een zelf opofferende liefde als de Fundamentele Wet van het lichaam van Christus aan te nemen. Zij durfden het kruis van een ander mee helpen dragen en kozen voor de weg van zelfontkenning. Zij zijn de mensen die wij als gelovigen zouden moeten erkennen als diegenen die hun functie in het lichaam van Christus wel willen vervullen.

Wat hebben onschuldige babies en kinderen van besmette kinderen te maken met een mogelijk verkeerd seksueel gedrag van hun ouders of grootouders? en hoevelen werden niet door verwonding aan een naald of in contactkoming met besmet bloed besmet?

Laat ons kijken hoe Jezus omging met seksueel geperverteerden, hoeren, zieken omging en laten wij beseffen dat indien wij ons Christen willen noemen, wij navolgers van Jezus leer moeten zijn. In zulk een geval moeten wij onze Leermeester zijn voorbeelden tot ons nemen en trachten, zoals de Bijbel aan geeft, te worden als Christus Jezus, welk betekend dat wij ook zo zouden moeten gaan doen als Jezus deed. Door mensen te veroordelen die misschien gezondigd hebben gaat men ze niet helpen. Door hun helpers ook af te schetsen als schuldigen aan de hen opgelopen verwondingen verloochent men hun taak en zegt men eigenlijk dat hun handelingen niet stroken met de aan te nemen houding. Maar wat zij juist deden is datgene wat Christus zou willen en wat God de Vader van ons vraagt.

Spijtig genoeg tonen de uitspraken van aartsbisschop Léonard een gebrek aan respect en mededogen voor slachtoffers van aids en hun hulpverleners en komt de Katholieke Kerk hier weer verkeerd uit de hoek.

Door moeilijkheden zien dat de bijbel waar is

Op 12 en 13 oktober bracht Ingrid Betancourt een bezoek aan Nederland. Ze werd door diverse media geïnterviewd. Op dinsdagavond 12 oktober 2010 was Ingrid Betancourt te gast in het programma van Pauw & Witteman. Zij was naar Amsterdam gekomen voor de promotie van de vertaling van haar boek "Ook aan de stilte komt een eind".

Het langverwachte verhaal van Ingrid Betancourt verscheen op dinsdag 28 september 2010 in de Nederlandse vertaling bij Uitgeverij Balans. Voor het eerst kunnen Nederlandstaligen het verhaal van Ingrid Betancourt zelf over haar ontvoering en de daaropvolgende zeseneenhalf jaar gevangenschap in de Colombiaanse jungle lezen in hun eigen taal. De lessen die ze te bieden heeft - in moed, vastberadenheid en menselijkheid - zijn van grote waarde.

NRC Handelsblad schreef op vrijdag 24 september:
'Het is een uniek egodocument waarin de waanzin van het Colombiaanse conflict op pregnante wijze tot uiting komt. Natuurlijk is het achteraf geschreven, natuurlijk geeft het boek alleen haar visie weer. Maar het verschaft de lezer een aangrijpend inzicht in de realiteit van zes jaar gevangenschap. Het is een boek over eenzaamheid en vechtlust van een vrouw die in een context van isolatie en wreedheid moet overleven door voor zichzelf te kiezen - maar die tegelijk haar menselijkheid weet te bewaren.'

De Colombiaanse kandidaat van de Groene Zuurstof Partij, politicus van Franse afkomst, Mw. Betancourt werd in februari 2002 door de Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia of FARC, een linkse guerrillagroep gevangen genomen. Zij werd een belangrijke bezitting in de decennium-lange onderhandelingsoorlog van de groep met de Colombiaanse regering , maar als een lid van de elite van het land, werd zij ook met bruutheid en verachting door haar gevangennemers, vele van hen arme jonge boeren, behandeld.

Mw. Betancourt, nu 48, is er nu toe gekomen om deze verschrikkelijke ervaring van haar af te schrijven. Zij slaagt er in om een ongecompliceerde kroniek van haar beproeving te schrijven en beschrijft de vernederingen, geest-verlammende dagelijkse routine waaraan zij werd onderworpen evenals haar inspanningen om te ontsnappen en de straf zij diende te ondergaan  toen zij opnieuw werd gevangen genomen. Maar als men de details van angst honger, ziekte, misbruik, verveling, uitzichtloosheid en lichamelijk lijden verzamelt over 528 bladzijden zo nemen ook hun macht en intensiteit toe.

Door haar tochten bleef de groene politicus in verwondering staan voor de natuur van de jungle. Hoe die zo perfect werkte en in welke mate de dieren speciale eigenheden hadden.

Relaties tussen drie Amerikaanse gijzelaars en Mw. Betancourt bleken niet zo makkelijjk te verlopen. Op vlak van godsdienstig geloof ging zij wel een band aan met één van hen, Marc Gonsalves. ook al probeerde de FARC haar te ontmenselijken lukte hen dit niet. zij kon het volhouden door "liefde".  Ingrid Betancourt zei: "Er is een simpele wereld waarin je veel kunt uitleggen wat ons overkomt. Die wereld is liefde." Het was de liefde voor haar kinderen waar Betancourt zich aan kon vastklampen. En de liefde van God. "Ik geloof in God, dus liefde voor mijn God," hield haar staande. "Ik snapte wel niet waarom dit me was overkomen maar ik kon er lering uit trekken. Ik kwam tot de conlsuie dat ik van het kwade iets goeds kon maken."

"Als ik boeken kreeg in de jungle was ik heel blij. Ik las Harry Potter. Ik heb er van genoten. En ik had de Bijbel, dat was het meest bijzondere. Ik zal niet zeggen dat ik religieus ben geworden, maar mijn relatie met God is erg sterk. Ik ben gezegend dat ik hierdoor vragen beantwoord kreeg. In zo'n situatie als de mijne ga je denken over dingen waar je nooit over nadenkt. Ik dacht nooit na over mijn geloof, ik deed het omdat mijn ouders het deden. Maar in de jungle vroeg ik me af of ik echt ging geloven. Bij het lezen van de Bijbel rezen er vele vragen. Ik kwam tot de conclusie dat het niet mogelijk was dat het [de Bijbel, red.] niet waar was. De relatie die ik met God heb ontwikkeld was erg belangrijk voor me."

Betancourt zegt dat ze in de jungle besloot om haar gijzelnemers te vergeven. "Ik nam het besluit heel rationeel. Ik wilde geen verbitterd persoon worden, vol haat en wraakgevoelens. Dat zou een keten zijn. Haat is een gevangenis."

"Er blijven littekens. Ik ben nog voor veel dingen bang. Ik heb moeite om mensen te vertrouwen. Deuren moeten altijd dicht. Ik had zes jaar lang geen privacy, dus deuren sluiten is belangrijk voor me."

Dat weerhoudt haar er ook van in Colombia te gaan wonen. Ze verdeelt haar tijd nu tussen de VS en Frankrijk. "Ik hou van mijn land, van de mensen in mijn land", zegt ze zichtbaar aangeslagen. "Maar ik heb diepe wonden. Dat heeft zijn tijd nodig."

Ook haar oude beroep heeft ze vaarwel gezegd. "Ik vind het niet leuk meer. Politiek brengt het slechtste in mensen naar boven en ik wil gelukkig zijn. Er zijn zo veel andere manieren waarop je je land kunt dienen en helpen. Misschien wil ik ooit wel weer, maar nu is niet het moment."

Vara video: Ingrid Betancourt bij Pauw & Witteman

+

Interview NOS met Ingrid Betancourt > Betancourt: 'Haat is een gevangenis'

In English you may find: Held Captive, yet Clinging to Hope

Thursday 14 October 2010

Bijbelsoftware voor Mac gebruikers

Voor diegenen die Apple MacIntosh gebruiken en toch ook graag een software Bijbelprogramma hebben  kan misschien een oplossing gevonden worden op de volgende paginas:

Please do find some interesting pages for Mac applications:

http://www.macshareware.com/software/bible_ipod_niv
http://www.macshareware.com/software/ipod_touch_bible
http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod_itunes/bibleplayer.html
http://mac.wareseeker.com/free-audio-bible-player-for-ipod/
http://podbible.org/
http://mac.rbytes.net/search/ipod-bible/
http://download.cnet.com/iBible/3000-2135_4-10211510.html?tag=mncol;pop

At Olive Tree you can get some free downloads for your applications:

<http://olivetree.com/changedevice.php>

Free bible Software for Mac users

For our Apple MacIntosh users following links can be interesting to find a Bibleprogram for their applications:

Please do find some interesting pages for Mac applications:
http://www.macshareware.com/software/bible_ipod_niv
http://www.macshareware.com/software/ipod_touch_bible
http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod_itunes/bibleplayer.html
http://mac.wareseeker.com/free-audio-bible-player-for-ipod/
http://podbible.org/
http://mac.rbytes.net/search/ipod-bible/
http://download.cnet.com/iBible/3000-2135_4-10211510.html?tag=mncol;pop

At Olive Tree you can get some free downloads for your applications:

<http://olivetree.com/changedevice.php>

Wednesday 13 October 2010

Around C.T.Russell

On the Multiply Group of the Bibleresearchers "Bijbelonderzoekers" in the article "Wie kan zich beroepen op C.T. Russell" is written in Dutch that a lot of organizations mention Charles Taze Russell as their clergyman father.
It is shown that the family Russell was influenced by many preachers and thoughts that where spread in the 19th century. Already in the 15th and 16th century several people were not happy with what the Roman Catholic church preached and distantiated themselves from their ideas. It was only a tiny minority who really tried to understand Gods Word and took enough time to study it. In the 16th and 17th century there were Bible Students who considered them selves to be Brothers of Christ or Brothers in Christ. In the Anabaptist and baptist movements there were many people convinced that the Holy Trinity was a reprehensible heathen thought. Lots of those Baptist preachers had to flee Belgium, went up north and crossed the see from Amsterdam going westward to England and New England. In America the non-Trinitarian preachers independently went cross the country and tried to reach as many people as they could. John Thomas came in contact with many of those itinerant preachers and put order in their ideas. Thomas succeeded to get some more people interested to travel all round to preach the Gospel and to show the people that there was only One God and that it was He who send His son to save all mankind. The Russell family came in contact with those teachings and agreed mostly with them but Charles Taze Russell as a good businessman new how to get better to the people then those Christadelphians. His financial means were also perhaps better than Dr Thomas his possibilities.

Russell must well have been very eloquent and have had a good understanding of how to approach the people in that time. He encountered a lot of people who were in a kind of religion vacuum or did not believe at all. Charles managed to get them interested by his 'shows' and with the flyers and many tracts. He built a beautiful association to witch many stayed faithfully, but found also men and women who just clung at a group of men, that could give them them social peace. Especially the doom-mongering attracted a lot of frightened people. Lots of people wanted to secure  or insure their future. That we live "in the last days" "the day of the Lord" — "the end" of the Gospel time and consequently, in the dawn of the "new" time, became facts named that not only perceptibly were through those who took the Bibles at hand  to study. According to Russell could the student of the Word, become led by the Spirit, but for him the signs of the end times, that were recognizable through the world, carried the same testimony, and must we be desiring  that the "master of the household of belief" totally awake showed us to the fact that — "We live in a very important time".
Charles went into lots of discussions, found some interested people who wanted to come together with him to study the Bible. He had a time of constant growth in grace and knowledge and love of God and his Word.
What he did with it you can read in Charles Taze Russell and what he started.
Dutch, Flemish and South-African speaking people can read more in:
Nederlandstalige lezers kunnen meer vinden over C.T. Russell in de onderstaande artikelen:

Tuesday 12 October 2010

Wie kan zich beroepen op C.T. Russell

Heel wat organisaties vermelden Charles Taze Russell als hun geestelijke vader. Maar wie kan er eigenlijk zich op beroepen dat zijn organisatie ontsproten is uit het brein van de Amerikaanse prediker?

En had deze de mosterd niet bij anderen gehaald? Doorheen de eeuwen heen zijn er steeds mensen geweest die werkelijk goed gemeend de Heilige Schrift regelmatig ter hand namen om te bestuderen, dit al of niet alleen. Sommigen vonden mogelijkheden om met meerdere in kleine of in grotere kring de Bijbel te bestuderen. Zo kon men in de afgelopen honderden jaren verscheiden Bijbelonderzoekers aantreffen over heel Europa.

In de anabaptische beweging waren er meerdere mensen die ook de Heilige Drievuldigheid in twijfel trokken of totaal verwierpen. In de zestiende eeuw vind men op verscheiden plaatsen, al waren het soms kleine persoonlijke initiatieven, groepen die zich aan de werkmethoden van de eerste Christenen wilden houden.
Het besef van de vrije wil en de overtuiging dat elkeen persoonlijk rekenschap aan God zou moeten geven kwam vanaf de 16 de eeuw ook meer naar voor. Verscheidene gelovigen wensten ook door te gaan als echte Broeders van of Broeders in Christus, welke zich volledig wilden onderwerpen aan die leer van Jezus Christus uit Nazareth. Hun overtuigingen brachten meerdere protestantse groepen in een vervelend parket, zodat zij met de Katholieken maar al te graag zich verzetten tegen deze Bijbelonderzoekers. Nochtans bleef hun gedachtegoed via Huttieten, Mennonieten, Anabaptisten, Baptisten en vrije predikers zich uitspreiden en in de Nieuwe Wereld zaad strooien. Het waren in Noord Amerika deze meer zelfstandige en onafhankelijke predikers die meerdere mensen gingen aanspreken.

Zo kwam ook de kleermakersfamillie Russell in aanmerking met een heel andere vorm van godsdienst of godsdienstbeleving dan zij gewend waren. Zoals meerdere Amerikanen konden zij vrij onafhankelijke predikers het Woord van God horen verkondigen en werden zij aangezet om ook zelf dit ernstig te overwegen. Velen die overgingen tot het studeren van de bijbel werden beïnvloed door gelijkaardige predikers. Verscheidene van hen kregen meer naam en ook meer aanhangers die op hun beurt dan weer nieuwe vastere groepen vormden. Door de onafhankelijkheid en de ijver van rond te trekken komt het dat in meerdere plaatsen mensen werden beïnvloed door dezelfde sprekers. En zo kan men dan ook in de verscheidene huidige denominaties linken naar elkaar vinden.
Zo hoorden de Russells ook Broeders in Christus of Christadelphians het Goede Nieuws verspreiden en vonden de ideeën van de verlossing door Christus maar de verplichting om Trouw aan het woord van God te blijven ingang. Ook kwamen zij tot het inzicht dat er slechts één God was die open stond voor iedereen, getrouwheid vroeg, maar dezen niet zou straffen door een eeuwige pijniging voor een ander deel uit het lichaam, namelijk een losstaande ziel.

De opdracht die Jezus aan zijn discipelen had gegeven werd door de 19de eeuwse gelovigen die de Bijbel bestudeerden ernstig genomen en C.T. Russell zette er zich dan ook tenvolle op toe om er voor te zorgen dat de kennis van het Woord van God kon toenemen. Het ideale middel vond hij om naar de mensen toe te stappen en van deur tot deur te gaan met als hulpmiddel ook foldertjes en overzichtslijstjes. De later opgezette shows waren natuurlijk voor veel mensen een welkom entertainment. De aantrekkelijkheid er van kon meerdere mensen doen opkomen en dan later velen in de ban brengen van het verkondigde.

Russell moet wel een bepaalde van bespraaktheid hebben gehad en een goed inzicht van hoe de mensen in die tijd te benaderen. Hij sloeg er toch maar in vele mensen uit het niets of een soort godsdienstvacuüm naar hem te trekken. Hij bouwde een mooie vereniging op met vele getrouwen, maar ook met mensen die zich vastklampten aan een groep van mensen die hen sociale vrede leken aan te bieden en een zekere vorm van gerustheid. Vooral het doemdenken betreft een vergaande aarde of het einde van de wereld trok veel mensen aan om hun toekomst te verzekeren.
Dat wij leven "in de laatste dagen" "de dag van de Heer" —" het einde" van de Gospel tijd en bijgevolg, in de dageraad van de "nieuwe" tijd, werden feiten genoemd die niet alleen  waarneembaar waren door diegene die de Bijbel ter hand nam om deze te bestuderen. Volgens Russell kon de student van het Woord, geleid worden door de geest, maar voor hem droegen de buitenwaartse tekens, die herkenbaar zijn door de wereld,  dezelfde getuigenis, en moesten wij  begerend zijn dat het "huisgezin van geloof" helemaal wakker naar het feit wees, dat — "Wij leven en wonen in een voorname en erge tijd;  In een tijd waarop leeftijden en voorbije jaren sprekend zijn. Om daarin te leven is subliem." 


Het verklaarde doel van De Wachttoren, zoals voorgestelde door zijn ondertitel, die het Koninkrijk van Jehovah Aankondigt, is aandacht naar het Koninkrijk van God te trekken, waarvan werd en nog steeds wordt gelooft dat het een echte regering is die spoedig alle aardse regeringen zal vervangen. Het goede nieuws dat het Koninkrijk van God, dat een echte regering in hemel is, spoedig een einde naar alle boosaardigheden zal brengen en dat het de aarde in een paradijs zal transformeren troost veel mensen.

Men kan zich afvragen of Rutherford hier ook geen goudmijn in zag en graag de touwtjes in handen kreeg na de dood van Russell, om met de groeiende populariteit van de publicaties een bloeiend bedrijf op te bouwen waar hij trots kon op zijn. De Wachttoren werd het voornaamste middel om de doctrine van de Getuigen van Jehovah, zoals Rutherford zijn Bijbelstudenten liet noemen, te verspreiden en omvat nog steeds artikelen die betrekking hebben op Bijbel voorspelling, Christelijke houding en moraal evenals de geschiedenis van godsdienst en de Bijbel. Sinds de eerste uitgave van De Wachttoren in 1879 met 6.000 afgedrukte kopieën is de oplage steeds blijven stijgen en is het opmerkelijk dat er geen enkel nummer gemist is. 

De Getrouwe en Beleidvolle slaaf werd een boeiend en veel besproken onderwerp en meerdere mensen hadden zich graag hieronder vermeld gezien. Russell kwam er met de jaren ook toe om zich zelf uit te roepen als die enige ware slaaf van Christus en van Jehovah God.

De mensen werden er bewust van gemaakt dat zij tot deze tijd voortdurend tijden negeerden en met medelijden op de ideeën van Dhr. Thurman en Dhr. Wendell (de laatstgenoemde preekte in de zelfde periode als Broeder Barbour). Het betrof Armageddon of het verbranden van de wereld in 1873. De mensen beschouwden die ideeën overweging onwaardig terwijl anderen uit angst vernietigd te worden zich maar al te graag aansloten om hun 'ziel' te redden. Russell en zijn volgelingen waren er wel bewust van dat hoewel zij de gebeurtenis "geloofden nabij te zijn, zelfs aan de deuren " zij het feit herkenden dat de kerk zal teruggetrokken worden en omgevormd voor er open uitingen naar de wereld zoude komen of met andere woorden dat het tweede stadium van Christus tweede komst namelijk voor zijn heiligen zou komen en met alle zijn heiligen zou  komen". 


In Stichter van een beweging stel ik het artikel van de Belgische Bijbelstudenten voor over Charles Taze Russell: Charles Taze Russell, een bal die veel aan het rollen bracht. (In het Engels: Charles Taze Russell)


Lees ook ondermeer:

Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #12 Anabaptisten

Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #13 Hutterieten of Hutteriaanse Broeders, Boheemse Broeders en Broederschap van eenheid

16° Eeuwse Broeders in Christus

Thursday 7 October 2010

A feast for the Word of God

Jeremy Pearce wrote 03 oktober
The summer is over and October is here - the official start of TheBible4Life 'Year of Dedication'!

In this year, overlapping with the 2011 celebrations, we are being called to personal and ecclesial dedication to prepare for and support TheBible4Life project.

The Dedication website has all of the details:
http://www.thebible4lifededication.org/

Hopefully you will already have seen the first three monthly pamphlets circulated to ecclesia's encouraging consideration of some of the key elements of our Christian life. There will be three more before the end of the year GW.

A presentation on the project is available for you or your ecclesia. A slightly updated version of the 'official' Powerpoint is here:
http://tinyurl.com/33gszja

A number of resources are being prepared by various Christadelphian organisations including:

Free Bibles
7,500 NKJV Bibles at £5 each for giving to your friends and neighbours
http://tinyurl.com/2uxwt8v

Bible Inserts
A few pages to put inside the free Bibles to introduce the Bible message

DVD's
Short videos by a scientist, a historian, an archaeologist, a horticulturist and a microbiologist, explaining why they are convinced of the truth of the Bible. 10p each - 30,000 have already been ordered

Bible Newspaper
Contains short simple 'news' items about the Bible for giving away and local distribution.

Bookmarks
'Merchandise' for the project. Artwork is here
http://tinyurl.com/2uvztsn

Website
A public website will be launched before the end of the year GW.
http://www.thebible4life.org/
(currently redirected to thisisyourbible.com)

A map of the events planned so far is here, most of them including the new revamped Bible Exhibition:
http://tinyurl.com/yfex2ul

So the challenge for us all is to start our personal dedication in whatever way we feel appropriate and to start raising awareness and support for the 2011 Project in our own ecclesias.

My personal recommendation is the Prayer Diary available from the Office. I have just started using one and can say it has really helped to focus my prayer life in a positive way!
http://tinyurl.com/2u85jlc

Please pass this on and invite others to join the Facebook Support Group for the project here
http://tinyurl.com/yj3uzx3

LITL

Jeremy Pearce

Steeds een keuze

Als vrouwen ongewenst zwanger geraken of er mee geconfronteerd worden dat anderen willen dat er een einde gebracht wordt aan hun zwangerschap moeten zij steeds vrij kunnen bepalen of zij hun ongeboren kind wensen te behouden. Aan hen ligt de keuze om een nieuw wonder ter wereld te laten komen en hier verder goed voor te zorgen.




Tina's Verhaal

Always a choice


Tina's Strory