Wednesday 30 March 2011

Jaarlijkse bijeenkomst in Amersfoort

Komende zaterdag is het weer zo ver: de Broeders in Christus uit de Lage Landen houden dan hun jaarlijkse bijeenkomst in Amersfoort.

Tussen 9.45-10.30 wordt iedere geïnteresseerde verwelkomt om de Bijbelstudiedag om 10.30 aan te vangen in de ecclesia ‘t Nieuwe Kerkehuis, Daltonstraat, Amersfoort.

Er zal aandacht geschonken worden aan de mooie vooruitzichten die in het boek Jesaja tot de mensen wordt gebracht. Alsook zal er naast de studie ook tijd genomen worden om elkaar beter te leren kennen, vragen te beantwoorden en om de stands met literatuur te bezoeken.

Kom meer te weten over deze dag op onze ecclesia website:
Christadelphian Ecclesia in het artikel Studiedag over de Vreugdebode van het Evangelie

Tuesday 29 March 2011

Invitation for the Studyday about Isaiah Messenger of joy

This Saturday we shall be able to enjoy a Bible-study day in Dutch about Isaiah, the one who brought a message of good News.


 “How beautiful upon the mountains are the feet of him that brings good tidings, that publishes peace; that brings good tidings of good, that publishes salvation; that says unto Zion, Your God reigns!” (Isaiah 52:7 KJBPNV)

  “And saying, The time is fulfilled, and the kingdom of God is at hand: repent you, and believe the gospel.” (Mark 1:15 KJBPNV)

  “Hear you this, O house of Jacob, which are called by the name of Israel, and have come forth out of the waters of Judah, which swear by the name of Yahweh, and make mention of the God of Israel, but not in truth, nor in righteousness.” (Isaiah 48:1 KJBPNV)

  “Thus says Yahweh the King of Israel, and his redeemer Yahweh of hosts; I am the first, and I am the last; and besides me there is no God. And who, as I, shall call, and shall declare it, and set it in order for me, since I appointed the ancient people? and the things that are coming, and shall come, let them show unto them.” (Isaiah 44:6-7 KJBPNV)

  “He trusted in Yahweh God of Israel; so that after him was none like him among all the kings of Judah, nor any that were before him.” (2 Kings 18:5 KJBPNV) 

Find more about this interesting day:

Proclaiming shalom, bringing good news of good things, announcing salvation


Programme

  1. 10.30 first study: The world of Jesaja/Isaiah
    About those who swear by Gods name and confess the God of Israel (Isaiah 48:1)
  2. 11.30 second study: Who is such as am I?
    About Elohim, the King of Israel and his Redeemer, the LORD of hosts (Isaiah 44:6-7)
  3. 12.15-13.45 occasion for conversations and warm meal.
  4. 14.00 third study: No king such as he… but nevertheless
    There was none like him among all the kings of Judah after him, but is there some one to look for who shall be a bigger king. (2 Kings 18:5)
  5. 14.45 fourth study: Deliver from the hand of `the strong
    Can we be rescued? (Isaiah 49:24-25)
  6. 15.30-15.45 pauses
  7. 15.45-16.30 common discussion and answer of questions.
  8. 16.30-18.00 occasion for conversations and bread meal.

Monday 28 March 2011

Fred en Kate Gholson over hun uitstap van de JG Organisatie

De groepering die zich een "Godsorganisatie" noemt overbeschermt haar mensen of tracht dit zo naar buiten over te brengen. Natuurlijk heeft ieder gezin haar eigen problemen en heeft elke geloofsorvganisatie te maken met de problemen van de plaatselijke gemeenschap en met de moeilijkheden rond leden van de geloofsgemeenschap. Maar hoe gaan ze daar mee om? Hoe worden mensen in de gemeenschap opgevangen en begeleid?
Zij die hun leven eigenlijk bijna opofferen voor de geloofsgemeenschap of de overheersende Organisatie, hoe worden deze benaderd, behandeld en hoe kunnen zij zich persoonlijk ontwikkelen en tegenover hun eigen familie leden staan.

In de video over Fred en Kate Gholson die de "Waarheid" of de zogenaamde "the Truth" verlieten in 1986 schetsen de vroegere Ouderling en echtgenote een beeld hoe zij moesten omgaan met situaties rond het minder actief zijn van hun vader, het huwelijk van hun zuster, het in het gezin hebben van een dochter van andere ouderling enz..

Er wordt ook aangebracht hoe men sommige leden van de Organisatie behandelde en uitstootte. De tegen de borst stotende gebeurtenissen maakte dat zij meer onderzoek gingen doen over de organisatie en de feiten, aangebracht door tijdschriften als Time Magazine onder de loep gingen nemen. De dubbele standaard en hoe zaken onder het tapijt werden geveegd, met de bedenking hoe het avondmaal werd gevierd zonder eigenlijk echt te "vieren" deed hun toch verder vragen stellen en twijfels begonnen zwaar door te wegen.

1975 komt ook ter sprake alsook hoe aan het 'governing body' wordt gevraagd hoe zij tegenover de vals gekoesterde hoop stonden waarvoor zij eigenlijk verantwoordelijk waren, want volgens Fred Gholson werd die wel door de organisatie gestimuleerd om te prediken.
Er wordt ook in vraag gesteld hoe een organisatie die door God geleid wordt dan zulke doctrinele verschillen kan gaan verkondigen en na een aantal jaren hun eigen leden zelfs verbieden bepaalde vroeger gepubliceerde werken nog te lezen om dt deze 'fouten' bevatten. Indien zij beweren dat God hen deze zaken openbaart als het enige middel voor communicatie hoe kan dan dit spreekorgaan zulke foutieve voorspellingen en leerstellingen naar voor brengen en opleggen deze als enige waarheid te aanvaarden?
Zij stellen zich de vraag waarom zij de Organisatie als de Getrouwe Slaaf moeten aanschouwen als deze niet de juiste voeding aangaf op het juiste ogenblik.

*** ***

How Fred and Kate Gholson had to face the way how the organisation treated their parents, sister and brothers, disfellowshipped members and how they started to hear other sources, read articles in Time magazine and heard other facts. They tell us that they were confronted with the double standard and how certain things were swept under the rug. They give a picture whey they started to believe the Watchtower Organisation was a False Prophet and why they decided to leave "the Truth" in 1986.
+ Faithful and discreet slave.

Thursday 24 March 2011

De Bekeerling, bekeringsactie en bekering

Men kan helemaal niet in een God of Schepper geloven of wel een gedachtegoed aanhangen waarbij men bepaalde zaken gelooft die niet overeenstemmen met dat geloof war men naar over stapt of converteert.

In het leven kan men een bepaalde levensovertuiging er op na houden en wordt men aangelokt tot allerlei gedachten of er toe verleid over te gaan tot bepaalde handelingen. De menselijke natuur, uiterlijke omstandigheden (de wereld) en de tot kwade geneigde menselijke gedachten omstrengelen ons. Alleen indien de wil in de bekoring toestemt ontstaat zonde. Het besef van zonde kan er alleen maar zijn als er besef van goed en kwaad is en als er een connectie is met de Schepper, God de Allerhoogste.

Men kan een goede mening er op na houden. Het verlangen om het goede te doen is een eerste stap tot het betere. Als bij dit verlangen om door al zijn werken de wil van God te volbrengen de daad bij het woord wordt gevoegd is de tweede stap in de goede richting gezet. De goede mening maakt zelfs zedelijk onverschillige handelingen verdienstelijk; vandaar dat het raadzaam is goede mening regelmatig te formuleren.

Intentie is essentieel voor de vorming van het eigen ik en de aan te nemen attitude.

God heeft verscheidene dingen geopenbaard en heeft via Zijn uitverkoren mensen Zijn Woord laten neertekenen in de Boeken die wij nu kennen als de Bijbel. Het zijn die Geschriften welke de mens kunnen vormen en tot andere gedachten kunnen brengen.

Voor de niet gelovige die tot het besef komt dat er één God is, die het goede beloont en het kwade straft, kan er een punt komen in het leven dat hij of zij beslissingen moet nemen om de geloofspunten te herkennen en te erkennen als enige waarheid. Met het besef van die waarheden komt ook de zondiging tegen het geloof in beeld.
Dan komt het er op aan over te gaan om de geloofsregels al of niet te aanvaarden en er zich aan te onderwerpen.

Als men in het leven tot het punt van inkeer komt en men van het kwade wil afstappen kan men zich gaan bekeren. Dat bekeren houdt dan in dat men gaat overstappen tot een andere mening en tot het overgaan beter te gaan leven.
De bekeerling is iemand die toegetreden is tot een ander geloof of godsdienst of partij. De bekeerlinge is zij die pas bekeerd is.

Bekering noemt men de daad, waardoor iemand van godsdienstige overtuiging ver­andert. Degene, die deze daad stelt, wordt door hen bij wie hij zich aansluit bekeerling (convertiet, proseliet), door hen, die hij verlaat apostaat, renegaat of -.. afvallige genoemd.

Het zich bekeren omvat voor de gelovige het tot inkeer brengen en veranderen van levenswijze volgens de regels van God, met een kenbaar maken naar de buitenwereld van die overstap.

Bij bekering moet er een bewijs van verandering komen. er moet rechtvaardiging en rechtzetting gebracht worden, naast het waarmaken en het betonen of aantonen van verandering. De bekering zal een testificatie moeten inhouden waarbij men getuigt of testificeert, aanhaalt wat en waarom men wat wil aanhangen.

Het kan zijn dat anderen iemand hebben willen overhalen, reden hebben doen verstaan, overreden of overtuigd hebben. Die verzekering die men dan heeft aangenomen mag niet zomaar een ompraten zijn. Men kan bepraat zijn maar dat zal van generlei waarde zijn als er geen inzicht bij te pas is gekomen. Men kan verwonnen zijn, overhaalt worden, iets uit het hoofd gehaald zijn, overrompeld zijn, meegesleept zijn, overtuigd of gepersuadeerd zijn, maar voor een goede bekering zal het nooit mogen gestoeld zijn op valse voorwendsels, valse of onstabiele leerstellingen, inducering of omkoperij.

Om te kunnen komen tot een werkelijke bekering moet deze houding gestoeld zijn op overdenkingen die grondig, welgegrond, beredeneerd, proefhoudend, overwegend, doorslaand, afdoend, gedocumenteerd, gemotiveerd, demonstratief, liquide, apologetisch, overredend, overtuigend zijn. Het moet niet vergezocht zijn, maar wel a priori, a posteriori, a forteriori, bewijsbaar, betoogbaar en afdoende gefundeerd.

Bij de bekering komt men aan het punt van kiezen en verwerpen.
Er is het verlangen, het wensen, wilen, verkiezen, begeren, iets gaarne hebben, ergens op staan, op iets gezet zijn, het oog op iets hebben, met daarbij het op gedachten komen, van gedachte veranderen en van gedachten zijn. Men kan de keur hebben en zijn wil hebben, maar men komt tot het punt dat men zal moeten kiezen, verkiezen en zijn keus zal moeten laten vallen of het strootje trekken.
Na veel lezen, onderzoeken, in vraag stellen, antwoorden vinden en bevindingen te verwoorden zal men moeten kunnen uitkiezen en de voorkeur moeten geven aan datgene wat men wil voortrekken of prefereren.
Met zijn voorstem te getuigen moet men dan zijn keuze bevestigen en afkiezen alsook zijn houding gaan afstemmen of in overeenstemming gaan leven volgens de nieuw gekozen te volgen weg. Men moet met zich zelf eens worden maar ook met het geloofsgoed waartoe men zich wil bekeren. Men kan te rade worden, een besluit nemen en opmaken. het is een beslissing die van de persoon zelf uit moet gaan waarbij hij vele oude knopen zal moeten doorhakken, uitwijzen, zaken zal moeten beëindigen of afvallig maken. Hij zal moeten beslissen, bepalen of uitmaken welke stappen hij zal willen gaan ondernemen en wat hij zal willen beklinken.
Hij zal moeten over gaan tot, besloten zijn, decideren, resolveren en determineren.
De bekering eist een besluitsverandering, een gemoedstoestand die zuiver is waarbij men over gaat tot een zich verzinnen, omdraaien, omkeren en een draai neemt in een andere richting. Het is echter gemakkelijker van kleren te veranderen dan van geloof, waarbij men beslissend, decisief, beslist moet optreden.
Naast het voornemen moet er het raadsbesluit komen, de eindbeslissing en het eindbesluit waarbij men partij kiest.

Alle bedrog, misleiding, bejuicheling, begoocheling moet opzij gezet worden. Er is dan geen plaats meer voor verschalken, verstrikken, verknikkelen, verlakken, foppen of foeteren. Men mag niet meer knoeien, knippen, knijpen, knevelen, lorren, lorsen, lapzalven, trochelen, smousen of niet meer met streken zitten, slinks handelen of slinkse wegen inslaan.
er kan geen wijn meer versneden worden want bij een bekering word klare taal vereist naast rouwmoedigheid. Namelijk is er berouw nodig over het verleden en moet men als het ware versterven of van de wereld afsterven om godverzoend te geraken.

De bekeerling moet zich bezwaard voelen over vroeger verkeerd gedane dingen, maar hij of zij kan zich verheugen dat door de doop hij of zij zal kunnen witgewassen worden. Als het geweten wakker geschud is en men tot inkeer is gekomen kan het rouwproces beginnen en kan men de wroeging laten uitwerken. Bij het in eigen boezem tasten kan men tot inkeer komen en het zich op de borst kloppen, zich bekeren, zich beteren en de oude mens of Adam afleggen. Het bekeren is zich figuurlijk omkeren en verkleden waarbij men wil afboeten, uitboeten, betalen en zijn vuile lakens zelf wil wassen om wederom geboren te worden.

Er is een zondebewustheid nodig maar men mag gerust beseffen dat vallen en opstaan geen schande is. Het vallen is geen schand, maar wel 't niet op te staan. Beter ten halve gekeerd dan ten gehele gedwaald. Heeft half geboet; niet meer doen is het beste berouw.

Anderen kunnen helpen om iemand tot betere gedachten te brengen, iemand te bekeren en op de rechte weg te helpen. Hierbij kunnen zij hem ondersteunen, maar de daad zal uit eigen wil moeten komen waarbij iedereen zijn eigen stoep zal moeten schoon vegen.
De bekeerling zal rechtzinnig, rechtgelovig de juiste beslissing zelf moeten nemen waarbij hij best bijbelvast, schriftvast confessioneel zowel oud-testamentisch als nieuw-testamentisch, canonisch als paulinisch de leer van Christus aan neemt, een belijdenis wil afleggen en voor zijn geloof durven uitkomen, waarbij hij fijn op de graat moet zijn.

Het zal niet gaan om zo maar een gevoelschristendom, maar het meot dorleeft zijn in een gewetensvrijheid met geloofsvrede en zonder geloofsdwang, gemoedsdwang of verkeerde gewetensdwang. Er mag een consciëntiedwang zijn, want het diepgaande besef voor verandering is de beste voedingsbodem om een degelijk fundament op te bouwen voor een Bijbels geloof.

Geloofsvragen en geloofsbegrippen moeten de bekeerling bezig houden en hij of zij kan maar over gaan tot de act van bekering als de geloofszaak duidelijk is. Na de geloofsvraag moet het geloofsbegrip gekomen zijn waarbij soms wel geloofsbeproeving bij optreedt. Het geloofsonderzoek kan geloofstwisten oproepen, maar met het geloofsonderscheid moet men de geloofsbegrippen duidelijk kunnen gaan sorteren. Geloofsgeschillen en geloofsregels moeten duidelijk bekeken en afgewogen worden. Er moet een duidelijk inzicht zijn in wat menselijke leerstellingen zijn of dogmas en wat God werkelijk wil. Gods Wil moet in de eerste plaats komen.
De geloofsstukken met de christenleer moet niet zozeer een Kerkleer maar wel de zuivere leer. Het Verlossingsplan en verlossingswerk moeten gekend zijn met de heilsfeiten en het godsbegrip met juiste godsbeeld en heilbelofte.

Door het over gaan tot bekering kan een rechtvaardigmaking plaats grijpen en kan de genade of heiligmakende genade bewerkstelligd worden. Dadelijke gratie kan bij de doop als bezegeling van de bekering verkregen worden.

Elke bekeerling heeft de geloofsbronnen voor hem ter beschikking. De Godsopenbaring ligt zo voor het grijpen in de revelatie of openbaring in de Geschriften, de Schriftuur, Schrift, Heilige Schrift of Bijbel, het Woord. De Bijbel, biblia, Woord van God, moet een vertrouwd instrument worden, dat met een huisbijbel regelmatig zo niet dagelijks ter hand kan genomen worden, niet enkel voor vluchtige inzage maar voor bezinning en bestudering van Gods Woord.

Als rechtzinnige kan men na de doop overgaan tot het deel uitmaken van de geloofsgemeenschap. Na het kerstenen kan men opgenomen worden in de Gemeenschap van gelovigen of ecclesia. Na mogelijk bekeringswerk van anderen zal men na de christianisatie zelf zijn geloof in daden moeten omzetten. Het convertiet zijn hoeft niet, zoals in de enge zin, slaan op  een overgang van de Protestantse kerk naar Katholiek kerk. De conversie kan naar elke ander geloofsvorm zijn. Maar als bekeerde moet men nu ook stappen durven ondernemen om anderen te gaan bekeren.

Als bekeerde kan men na de doop een aannemeling worden. De neofiet, of nieuw gedoopte kan zich dan al gauw inwerken in de gemeente als nieuw lidmaat van die broederschap. Met zijn doop kan hij zijn bekering confirmeren en bevestigd hij zijn wil tot witwassing en tot opname in de gemeenschap van Kinderen van God.

Wednesday 23 March 2011

Gathering or meeting of believers

A meeting of believers can happen in any place.  It can be a loose, free open meeting, informal or also a formal meeting, whether or not religious.  

Under the key word "samenkomst" = "meeting", it can as well be over the act of coming together  (to meet, assemble) as over the place of meeting.  That place of meeting can be on her turn everywhere, in a private or in a public place.  The place of meeting can then be in a garden, house, municipal building, communities building or a place commonly called "church" .  By the Brothers in Christ we prefer to speak by such a meeting of believers over the ecclesia instead of "church" or 'the church community" and over ecclesia, ecclesiahall, ecclesiaroom or kingdomhall more then 'church',

Read and find more about those gatherings or assemblies and ecclesiae:

Een samenkomst of meeting

Een samenkomst van gelovigen kan in eender welke plaats gebeuren. Het kan een losse, vrijblijvende bijeenkomst zijn, informeel maar ook een formele bijeenkomst van al of niet gelovigen.

Onder het trefwoord "samenkomst" kan het zowel over de handeling van het samen komen gaan (samenkomen, bijeenkomen) als over de plaats van samenkomst. Die plaats van samenkomst kan op haar beurt overal zijn, in een privé of in een openbare aangelegenheid.
De plaats van samenkomst kan dan in een tuin, huis, gemeentelijk gebouw, gemeenschapsgebouw of kerk plaats grijpen. Bij de Broeders in Christus gaat men over die samenkomst van gelovigen eerder spreken over de ecclesia in plaats van de kerkgemeenschap en over ecclesia, ecclesiahal, ecclesiazaal of koninkrijkszaal eerder dan 'kerk'

Lees hier meer over in:

Asherah called the wife of God

The Bible's Buried Secrets
BBC's Religion and Ethics

Mixing one religion with an other is a theme of every day. So, the ancient Israelites did not escape it either.

In 1967, Raphael Patai was the first historian to mention that the ancient Israelites worshiped both Yahweh and Asherah. The theory has gained new prominence due to the research of Francesca Stavrakopoulou, who began her work at Oxford and is now a senior lecturer in the department of Theology and Religion at the University of Exeter and presents Bible's Buried Secrets. Francesca Stavrakopoulou's passion for the Bible springs directly from the fact that it's such a fantastic and diverse collection of texts that can tell us something about the beliefs, concerns and cultures of the people who wrote them.
Information presented in Stavrakopoulou's books, lectures and journal papers has become the basis of a three-part documentary series, now airing in Europe on the BBC, where she discusses the Yahweh-Asherah connection.
According to her the Bible itself contains many different versions of the past it seeks to describe, and some of these are often the stories that are more commonly overlooked.
So the legitimate nature of the worship of the goddess Asherah was an obvious story to tell in the documentary series, as was the alternative view of the Garden of Eden presented in biblical books beyond Genesis.

"You might know him as Yahweh, Allah or God. But on this fact, Jews, Muslims and Christians, the people of the great Abrahamic religions, are agreed: There is only one of Him," writes Stavrakopoulou in a statement released to the British media. "He is a solitary figure, a single, universal creator, not one God among many ... or so we like to believe."

J. Edward Wright, president of The Arizona Center for Judaic Studies and The Albright Institute for Archaeological Research, backs Stavrakopoulou's findings, saying several Hebrew inscriptions mention “Yahweh and his Asherah." He adds Asherah was not entirely edited out of the Bible by its male editors.
"Traces of her remain, and based on those traces... we can reconstruct her role in the religions of the Southern Levant," he told Discovery News.
Aaron Brody, director of the Bade Museum and an associate professor of Bible and archaeology at the Pacific School of Religion, says the ancient Israelites were polytheists, with only a “small majority” worshipping God alone. He says it was the exiling of an elite community within Judea and the destruction of the Temple in Jerusalem in 586 B.C that lead to a more "universal vision of strict monotheism." (via Discovery News)
Stavrakopoulou bases her theory on ancient texts, amulets and figurines unearthed primarily in the ancient Canaanite coastal city called Ugarit, now modern-day Syria. All of these artifacts reveal that Asherah was a powerful fertility goddess.
Asherah's connection to Yahweh, according to Stavrakopoulou, is spelled out in both the Bible and an 8th century B.C. inscription on pottery found in the Sinai desert at a site called Kuntillet Ajrud.
J. Edward Wright, president of both The Arizona Center for Judaic Studies and The Albright Institute for Archaeological Research, told Discovery News that he agrees several Hebrew inscriptions mention "Yahweh and his Asherah."
"Asherah was not entirely edited out of the Bible by its male editors," he added. "Traces of her remain, and based on those traces, archaeological evidence and references to her in texts from nations bordering Israel and Judah, we can reconstruct her role in the religions of the Southern Levant."
BLOG: Atheists Best Informed About Religion
Asherah -- known across the ancient Near East by various other names, such as Astarte and Istar -- was "an important deity, one who was both mighty and nurturing," Wright continued.
"Many English translations prefer to translate 'Asherah' as 'Sacred Tree,'" Wright said. "This seems to be in part driven by a modern desire, clearly inspired by the Biblical narratives, to hide Asherah behind a veil once again."
"Mentions of the goddess Asherah in the Hebrew Bible (Old Testament) are rare and have been heavily edited by the ancient authors who gathered the texts together," Aaron Brody, director of the Bade Museum and an associate professor of Bible and archaeology at the Pacific School of Religion, said.
Asherah as a tree symbol was even said to have been "chopped down and burned outside the Temple in acts of certain rulers who were trying to 'purify' the cult, and focus on the worship of a single male god, Yahweh," he added.
SLIDE SHOW: Sacred Techs: Religion and Spirituality 2.0
A British scholar claims that God may have had a wife.

> The Bible's Buried Secrets

Walking to help fund

Christadelphian Meal-a-Day Fund does excellent work providing clean water, food, agricultural development, basic education and basic healthcare in many of the less developed parts of the world.


Jane Edwards and Suzanne Beardsmore have set themselves 2 challenges, firstly to walk 40 miles across the Ridgeway in less than 14 hours on May 7th...this is a warm up for their 2nd challenge, which is a centurion race.....walking 100 miles in Surrey in 24 hours on 2nd-3rd July. 

They want to raise money, to help fund more wheelchairs for the children, and to pay for the upkeep of those that they already have, through Cmad , specifically for the Happy school in Durban, South Africa.This is a special school for disabled children, run by Ms Happy Shoba.

To find out more about Happys school, visit;

www.help4happys.co.uk

-to find out more about Suzanne and Jan their training, visit their training blog;

www.teaandblisters.blogspot.com/

Donating through JustGiving is simple, fast and totally secure. Your details are safe with JustGiving – they’ll never sell them on or send unwanted emails. Once you donate, they’ll send your money directly to the charity and make sure Gift Aid is reclaimed on every eligible donation by a UK taxpayer. So it’s the most efficient way to donate.

So please dig deep and donate now.

> Just Give: Tea and blisters

Tuesday 22 March 2011

Modern day archaeological discoveries verify the Biblical account of historic events

Why I Believe the Bible - Archaeology -- Dr Leen Ritmeyer explores how modern day archaeological discoveries verify the Biblical account of historic events. www.thebible4life.org

> http://www.youtube.com/watch?v=RAcSDAVN_UY

A listening ear

Did you encounter such moments you just wanted  to talk somebody?
But then there was nobody you could find to listen to you?

God always has time to listen
His ears are attentive to our prayers: 1Pet 3v12
"for ADONAI keeps his eyes on the righteous, and his ears are open to their prayers; but the face of ADONAI is against those who do evil things.” (CJB)
 (KJBPNV) For the eyes of the Lord Yahweh are over the righteous, and his ears are open to their prayers: but the face of the Lord Yahweh is against them that do evil.


***

+++
2016 05 26 update of links