Friday 9 November 2012

Woorden in de Wereld

Hoe men het draait of keert leven in wij en zijn aldus een deel van de wereld.

Wat wij maar propberen te doen zal de wereld steeds blijven ronddraaien terwijl wij slechts een klein, verwaarloosbaar, deel in het geheel zullen zijn. Ook al zouden wij graag wel wat meer te betekenen hebben in dat grote universum. Ook al was het maar in onze kleine leefwereld, dat wij meer aanzien zouden willen verwerven.
Mensen hebben een zelftrots die zij nu en dan wel eens gevleid voelen worden. Niemand schijnt er aan te ontsnappen, ook de schrijver van dit artikel niet.

Al duizenden jaren
moest de mens zich een rechtmatige ruimte verzekeren om adequaat te kunnen leven en zocht hij naar verschillende manieren om zijn leven zo aangenaam mogelijk te maken en zich in zijn omgeving 'thuis' te voelen. Men dacht veel na over de redenen waarom we leven en wat we moeten doen, waar we naar toe gaan en wat er gebeurt als we sterven.

Er zijn altijd meer vragen in een mensenleven dan antwoorden. Veel mensen gebruiken hun hersenen om antwoorden en oplossingen te vinden en zijn bereid om hun gedachten te delen met anderen.


Veel ideeën, veel wetenschappelijke verklaringen. Veel geschriften, veel discussies.

Tussen al die boeken en woorden van de mens, vindt u mensen die van mening zijn dat het meer de moeite waard is om te luisteren naar de woorden die geschreven staan in een aantal zeer oude boeken. Zij geloven dat die oude geschriften tijdloos zijn, en ons de geschiedenis van het volk van God voorschotelen
en  ons de weg wijzen om te komen tot een beter leven. We kunnen die woorden van die oude boeken geloven of niet, we kunnen ze nemen of laten.

Vanaf het begin is de mens geïntrigeerd geweest over zijn positie in de wereld. Velen vroegen zich ook af hoe de dingen waren ontstaan en of er iets of iemand achter zat. Men vroeg zich af of er speciale ondergrondse of bovengrondse wezens, goden of hogere geestelijke wezens waren. Christadelphians zijn niet anders. Zij hebben ook vragen over het bestaan ​​van de mens. Ook zij houden zich bezig met de aarde, de planten en de dieren, en de mensen die een heleboel dingen in het universum kunnen maken of vernietigen.

We stellen ons ook vragen over de wereld en bezien de verhalen over de schepping, mythen en leerstellingen. Ook wij worden geconfronteerd met verschillende meningen en religies. Mythe en mythologie hebben  voor vele jaren veel denkers bevorderd. Er zijn al een heleboel gebieden tot bestaan gekomen waar geleerden de tijd en moeite namen om het belang van de wereld en de mens te bestuderen.

Boeddhisme, christendom, hindoeïsme, jodendom, taoïsme en zo veel meer vormen van religieuze of mythische
denkvormen gaven de wereld veel boeken en veel woorden die rond onze oren draaien om ons te hetzij in verwarring te brengen, of om ons langs een aantal wegen in deze wereld te brengen waar wij al of niet moeten zijn.

In deze 'Christadelphian World' of  'Christadelphian Wereld' zouden nederige pacifistische mensen graag hun liefde willen delen met anderen over de hele wereld. Hier zult u in staat zijn om gedachten te vinden vanuit een andere invalshoek. Christadelphians, kunnen worden gezien als mensen die in de phila delphia of in christadelphia leven als broeders in de stad van Christus. Als broeders en zusters willen we onze tijd en kennis delen, elkaar informeren en groeien in Christus. De joodse leraar die ongeveer twee duizend jaar geleden leefde, en de wereld de werken van zijn Vader, de enige God in de hemel, wilde laten zien. Ja, dat is het enige wat we als een soort dogma moeten aannemen. Dat is het enige wat wetenschappelijk niet kan bewezen worden en wat meer iets gevoelsmatig is, war het hart en de zinnen de overtuiging moeten krijgen dat er achter dit alles een bepaald iemand is, die alles geschapen heeft. Voor de rest hebben we geen behoefte aan een dogma. Alles wordt uitgelegd in de woorden van die Ene God, die Eén is .

Het Geloof in één God is het enige facet dat het volledige geloof vereist zonder een duidelijk bewijs. Christadelphian mensen geloven in die Ene Ware God, de God der goden, die een geest is en niet iets fysieks tastbaar. Deze Geest, die een God der goden is heeft alles om ons heen geschapen. Het kan een geest zijn, maar we hoeven niet bang te zijn voor Hem, die ook een naam heeft en deze heeft kenbaar gemaakt. Hij verlangt dat Zijn zal gekend zijn over geheel de aarde. De "Ik ben die ben" wiens naam Jehovah is, is de Allerhoogste waarin we geloof en vertrouwen moeten hebben en waar misschien een gezonde vrees voor mag bestaan, maar er geen angst voor moet zijn.

We hebben de Schepper van hemel en aarde en alles om ons heen, יהוה Jehovah, die bestaat en Zijn Woord
heeft gegeven, dat geïnspireerd is en onfeilbaar is. Op een speciale manier zorgde Hij dat de wereld gered kon worden door een mens die bereid was zijn leven te geven voor velen. Deze joodse man, Jeshua van Nazareth, beter bekend als Jezus Christus de langverwachte Messias,probeerde de wereld te laten zien wat ze moest geloven en wat er zou gebeuren. God had Zijn hoop op hem gericht en ook wij moeten onze hoop stellen in deze nederige man die prediken kon als geen een. In hem kregen we een betere toekomst. 

Deze man's woorden werden opgeschreven door zijn discipelen, die ook de geschiedenis van de eerste volgelingen van Jezus schreven . Door zijn leer en volgens de manier waarop de eerste volgelingen van Christus hun gemeenschap wilde opbouwen, willen wij ook een gemeenschap opbouwen volgens de leer van Christus en zijn apostelen en volgens de Wil en Wet van God, zodat we een leven kunnen krijgen met God. Christadelphians willen een nauwe relatie met God de Schepper voeden.

Veel mensen zouden beter een vrees voor God hebben als reden om terug te keren naar de Heilige Schrift, en stappen ondernemen om te grijpen naar de bestseller van alle tijden, Het Boek der boeken, en zo de Bijbel te lezen.
 

Words in the world

The world is revolving all the time and we are just a small part in it.

For thousands of years humans had to find themselves a rightful space to live adequately and looked for different ways to make their life as enjoyable as possible. Men thought a lot about the reasons why we live and what we have to do, where we going to and what happens as we die.

There have always been more questions in a human life than answers. Many humans used their brains to find answers and solutions and where willing to share their thoughts with others.

In previous times some people wanted to present the world as a tree bringing knowledge tradition, extending between earth and heaven, being a vital connection between the world of the unknown, possible heavenly creatures or spirits, gods and the world of man.
Today people are more rational and think of a black hole and a big bang followed by an evolution to come back to an end by a big explosion.

Many ideas, many scientific explanations. Lots of writings, lots of discussions.

In between all those books and words of human beings, you can find people who consider it more worthwhile to listen to the words written in some very old books. They believe those ancient writings are timeless, and do bring us the history of the people of God and show us the way to come to a better life. We can believe it or not, we can take it or leave it.

Men has been intrigued from the beginning about his position in the world. Many also wondered about gods or higher spiritual beings. Christadelphians are no different. They also questioned the existence of man. They too are concerned with earth, the plants and the animals, and the human beings who can make or destroy a lot of things in the universe.

We also wonder about the world and face the stories about creation, myths and doctrines. We too are confronted with different opinions and religions. Myth and mythology have fostered for many years many thinkers. There have come a lot of fields in existence were scholarship took time and effort to study the importance of the world and the human being.
Buddhism, Christianity,Hinduism, Judaism, Taoism and so many more forms of thinking religious or mythical gave the world lots of books and many words which turn around our ears to bring us either in confusion or to bring us along several paths in this world.

In the Christadelphian World humble pacifist people would like to share their love with others all over the world. Here you will be able to find thoughts from a specific angle. Christadelphians, could be seen as people who live in the phila delphia or in christadelphia as brothers in the city of Christ. As brothers and sisters we want to share our time and knowledge, to educate each other and to grow in Christ. The Jewish teacher who lived about two thousand years ago, and wanted the world to show the works of his Father, the Only One God in heaven. Yes that is the only thing we should take as a sort of dogma. For all the rest we do not need any dogma. Everything is explained in the Words of that One God, who is One.

That is the only facet which requires full faith without a clear proof. Christadelphian people believe in that One God, who is a spirit and not something physical touchable. This Spirit who is One God of gods has created everything around us. It may be a ghost but we do not have to be afraid of him, who also has a Name of which we should not be afraid. He is the Most High in which we should have faith and confidence.
We have the Creator of heaven and earth and everything around יהוה who exists and has given His Word which is inspired and infallible. In a special way He took care that the world could be saved by man who was willing to give his life for many. This Jewish man, Jeshua from Nazareth, better known as Jesus Christ is the long awaited Messiah. Jesus tried to show the world what it had to believe and what would happen to it. God had put His hope in him and also we should put our hope in this humble man who could preach like none. In him we got a better future.

This man's words were written down by his disciples, who also wrote down the history of the first followers of Jesus. By his teachings and according the way the first followers of Christ wanted to build up their community we also like to build up a community according the teachings of Christ and his apostles and according the Will of God so that we can get a life with God. Christadelphians want to nurture a close relationship with God the Creator.

Many people should better get a Fear of God as reason to return to Holy Scriptures, and get to read the Bestseller of all times, The book of books, the Bible.

Tuesday 6 November 2012

Joodse familie verstopt in huis van zus van Leon Degrelle

Terwijl de 19-jarige student marketing, vijfde op de VB-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in Tienen en VB-bestuurslid als verantwoordelijke van de Vlaams Belang Jongeren in Tienen Sam Freson de woorden “genocide” en “holocaust” in twijfel trekt mocht er nog nieuws van een Joodse familie die een schuilplaats vond een verrassing brengen.

Ook al mag volgens Vlaams Belang’er Sam Freson de Holocaust nooit hebben plaatsgevonden en behoort hij tot eenzelfde groepering als waar de Joodse familie onderdak mocht vinden, is het een harde realiteit die nog vele mensen dagelijks achtervolgt.

Ene Tom Peeters, student rechten in Gent, lid van het KVHV-praesidium, postte op VB-volksvertegenwoordiger Tanguy Veys zijn Twitter: “De Holocaust was erg, maar wel nodig”, met daarbij een YouTube-filmpje waarbij YouTube waarschuwt voor de inhoud. De titel is dan ook Judaism is a satanic power, en Adolf Hitler legt daarin uit dat het Joodse volk het stomste ter wereld is en het gaat om ofwel het Germaanse volk ofwel het Joodse volk in stand te houden.

Onder het Satanische juk van de Duitse bezetter konden drie Joodse dames toch nog in
Sint-Genesius Rode, bij Brussel, een onderdak en werk vinden in die moeilijke tijden.


Er hing een bordje ’huispersoneel gezocht’ aan de villapoort van de familie Cornet. De Joodse moeder van Hanna Nadel belde aan en vroeg of zij, haar dochter en nichtje hun diensten mochten aanbieden. Zij werden met hun drieën aangenomen: het meisje en haar nichtje als hulp in het huishouden en haar moeder als kokkin.

Het was maar na verloop van tijd dat Hannah ontdekte dat mevrouw Cornet de zus was van niemand minder dan Leon Degrelle, de leider van de rexisten, de beruchte Waalse nazibeweging. Maar toen Degrelle ook op Joden begon te jagen, was dat voor de familie Cornet totaal onaanvaardbaar en zij verzekerden het Joodse drietal dat ze alles in het werk zou stellen om hen te helpen overleven. Ondanks deze belofte bleven het angstige tijden, want de rexisten kwamen nog regelmatig bij de familie over de vloer en moeder Nadel en de twee meisjes verstopten zich dan snel in de kelder.

“Voor een communiefeest maakte mijn moeder gefilte fish klaar die als ‘poisson oriental’ op de menukaart stond, zodat de aanwezige nazihandlangers niet wisten dat ze een Joods gerecht op hun bord kregen”, wist mevrouw Nadel nog tegen de Antwerpse godsdienstleraar en historicus Jan Maes te vertellen.

Na de oorlog vertrok Hannah Nadel naar Israël. De Waalse nazikopstukken werden geëxecuteerd, maar Degrelle wist aan zijn straf te ontkomen door naar Spanje te vluchten, waar hij tot aan zijn dood in 1994 nog regelmatig bezoek ontving van leden van het Vlaams Belang, toen nog het Vlaams Blok.


+
Lees meer:

Zus van Waalse nazi Leon Degrelle verstopte Joden
Herdenking Holocaust en joods-christelijke vriendschap met David Rosen aanstaande zondag


Meal-A-Day and Child Protection Committee in Sierra Leone

On Tuesday 30th October 2012 the Christadelphian Meal-A-Day Pikin Dem office at Old Signal Hill Road, Congo Cross hosted the monthly meeting of the Western Area Child Protection Committee in Sierra Leone.

The meeting was aimed at bringing various stakeholders including officials of the Ministry of Social Welfare, Gender and Children’s Affairs, the Freetown City Council and other Child Protection Organizations together to discuss on developmental issues relating to the transformation on the lives of street children.

Mrs. Nancy King is the Coordinator of the Programme listed psychosocial counseling, religious and moral education to street kids, educational and other capacity building support, family tracing and reunification and alternative care where necessary, medical examination and treatment for children, monitoring and evaluation of reunified children in their schools and at home, family mediation and maintenance of  effective and efficient coordination by networking with other organizations that are implementing child protection programmes in the country as some of the key activities the Meal-A-Day Pikin Dem Programme is undertaking.



Read more about it: In Sierra Leone, Child Protection Committee Plans Development

Three women were rescued by sibling of Leon Degrelle

Hanna Nadel, now 86, said she, her mother and her niece were rescued by M. Cornet, the sister of Leon Degrelle, who, as leader of the Belgian Nazi Rexen movement, was responsible for deporting Jews to their deaths during the German occupation of Belgium.

Cornet  lived in Sint-Genesius Rode, by Brussels, and could use a good cook. She did not ask ask many questions to Hanna Nadel when she and her mother and her niece answered a help-wanted sign on Cornet’s door. The mother was taken on as cook and Nadel and her niece to work as chambermaids.

Being the sister of Leon Degrelle M. Cornet knew about the situation of Jews, but assured them they would not have to worry. when she had her brother or visitors associated with the Flemish Nazi movement  to routinely dine at the house, the three Jewish women hid in the basement.

Nadel’s mother would sometimes cook gefiltefish, which the lady of the house advertised to her guests as “oriental fish”, Nadel recalled.
Nadel immigrated to Israel after the war. Leon Degrelle left for Spain, where he died of old age in 1994, escaping the death sentences that his Nazi associates received back home.

Nadel’s mother would sometimes cook gefiltefish, which the lady of the house advertised to her guests as “oriental fish”, Nadel recalled.
Nadel immigrated to Israel after the war. Leon Degrelle left for Spain, where he died of old age in 1994, escaping the death sentences that his Nazi associates received back home.