Sunday 28 July 2013

Wereld Jongerendagen - Wees geen schijnchristenen


Paus Franciscus bemoedigde de jongeren om Christus en zijn Woord in hun leven binnen te laten om het daar te laten groeien en tot bloei te laten komen.

Ongelofelijk dat men nog 3 miljoen jongeren kan warm maken om zich mijlen te verplaatsen om voor het geloof samen te komen en om de paus te zien op de Wereldjongerendagen.
World Youth Day 2002
World Youth Day 2002 (Photo credit: ern)

Zaterdagavond heben vanuit allerlei windstreken jongeren zich verenigd gevoeld op het strand van Copacabana, Rio, Brazilië, en hebben samen met de paus deelgenomen aan een indrukwekkende avondwake waarin getuigenissen, gebed, stilte en muziek en dans elkaar afwisselden. Centraal stond de figuur van Sint-Franciscus van Assisi. Vooraf nam Franciscus ruim de tijd om gelovigen te groeten, kinderen en zieken te zegenen en geschenken in ontvangst te nemen. Vanuit Vlaanderen woonden tweehonderd jongeren de avondwake bij.

De paus sprak de jongeren rechtstreeks aan en ging met hen in dialoog. Hij daagde hen uit om zich zoals de heilige Franciscus ten dienste te stellen van de Kerk en steeds sterker op Christus te gelijken.

 “Lieve jongeren, de Kerk heeft jullie nodig. Ieder van jullie is geroepen. Wij kunnen wat leren uit wat hier de laatste dagen is gebeurd. Het is waar dat de slotviering van het Campus Fidei (Veld van het Geloof’) noodgedwongen moest verlegd worden. Wil God ons daarmee niet zeggen dat het veld van het geloof geen geografische plaats is, maar dat wij dat zelf zijn?”
 “Wees geen schijnchristenen, maar probeer authentieke christenen te zijn.”
 Hij maakte de vergelijking met het voetbal, waar spelers vaak moeten trainen.
 “Christus biedt ons meer dan het wereldkampioenschap voetbal. Hij biedt de kans op een vruchtbaar en gelukkig leven en een toekomst die leidt tot het eeuwige leven. Maar hij vraagt training om in vorm te blijven en ons geloof te belijden. Het vereist gebed, sacramenten en dienst aan de naasten. Laten wij dat samen herhalen.”
‘Bouw mee aan de kerk en aan een betere wereld’
Enhanced by Zemanta

Friday 26 July 2013

Nederlandse man vervrouwelijkt volgens Jaap Marinus

Zou dit niet even stof kunnen doen oplaaien: volgens Jaap Marinus wordt de Nederlandse man vrouwelijker.

Als hij naar de man kijkt tijdens de reformatie, in het jaar 1517, ziet hij een heel ander gezin dan dat van vandaag. Vrouwen werkten niet, dat deed hun man. De vrouw zorgde voor de kinderen en het huishouden, de man voor brood op de plank. De rollen zij nu nog wel niet omgekeerd maar wij merken wel een grote verschuiving in het rollen pakket van man en vrouw in onze huidige samenleving.
kerk in Hoek
kerk in Hoek (Photo credit: Gerard Stolk (vers l'Assomption))

Volgens Jaap Marinus in "Groei Evangelische Beweging door feminisering Nederlandse man" hebben man en vrouw vandaag even veel te zeggen en gaan over de kinderen in discussie waar ze bij zijn. De kinderen mogen zich in deze discussie mengen. Niet meer autoritair, maar ‘autoritatief’. Praten. Gevoelens delen. De vrouw werkt, al dan niet parttime. De man snijdt de groente aan het eind van zijn pappa-dag.

Men kan ons inzien geen bezwaar vinden in de verdeelde huishoudtaken en in een gelijkschakeling van man-vrouw. Maar dat hoeft ons inziens niet te betekenen dat de man vervrouwelijkt. Dat getuigd nog van het patroon denken en van het ongelijkstellen van man en vrouw als menselijk wezen, waarbij de man nog een soort hiërarchische positie zou moeten innemen.

Zijn al de mensen die een beroep doen dat in het huishouden door vrouwen wordt gedaan dan eerder man-vrouwen? Zijn al de beroepskoks volgens hem maar 'vrouwen'?

Emancipatie hoeft helemaal het kerkbezoek niet in de weg te staan. Het door hem aangehaalde probleem van de aangroei van homoseksuelen is ook zo iets dat onterecht is, want er zijn wel altijd mannen en vrouwen geweest die zich tot de eigen sekse aangetrokken voelde. Nu durven zij er echter meer voor uit te komen en wordt het niet meer zo verdrongen. Maar homoseksualiteit en genderproblemen is iets van alle tijden.
R.K. Heilige Geest Kerk te Heerenveen
R.K. Heilige Geest Kerk te Heerenveen (Photo credit: Wikipedia)

Wat in de kerk nu wel problemen oproept is de bespreking en rollenverdeling in de kerk die met die nieuwe openheid gekomen is. sommige mensen vinden dat de kerkgemeenschap zich ook verder moest laten ontwikkelen zoals de burgergemeenschap ontwikkeld.

Relaties en de visie op homo’s en vrouwen zijn voor velen redenen om bij een kerk weg te gaan en zelfs het tijdstip werd door sommige respondenten in het onderzoek van Marinus vorig jaar, genoemd als een reden.

Dat de oudjes de kerk vullen en hun ouderwetse gedachten op de voorgrond willen houden is een stereotype beeld dat buitenkerkelijken soms van de kerk hebben, maar natuurlijk niet waar is. Maar om vrouwen, homofiele mannen of vrouwen kerkfuncties te laten uitvoeren heeft niets te maken met het mee gaan in de tijd, maar alles met de vorderingen die zijn vastgesteld door de Schepper, die wel degelijk op de hoogte is van de verschillende mensen maar wel degelijk weet wat het beste is voor de Kerk.

zij die denken dat het neit mee gaan met de tijd een reden is van de kerkverlating moeten zich dan ook vragen stellen waarom velen juist de hedendaagsere richtingen en de charismatische gemeenschappen een reden noemen om de kerk te verlaten.

Zij die oproepen tot juist de mogelijkheid van een persoonlijke relatie met Jezus Christus, 'no matter' welke persoonlijke ingesteldheid, waarbij persoonlijke voorkeuren naar anderen geen rol spelen, maar waar het de Kracht en het Werk van de Heilige Geest is die op de voorgrond staan. Daar waar men gelooft in de verdieping en ervaring, dit alles op basis van persoonlijke bekering, ondervinden ook moeilijkheden om hun leden te behouden of om nieuwe mensen aan te trekken.

Die gemeenschappen waar men vindt dat alle gelovigen  een missionaire taak hebben, ondervinden juist moeilijkheden om mensen aan te trekken en om mensen te motiveren om die missionaire taken op te nemen. Het getuigen voor God ligt de meeste mensen niet nauw aan het hart. Velen trekken trouwens hun neus op voor mensen die werkelijk durven van deur tot deur gaan om te evangeliseren, zoals bijvoorbeeld de Getuigen van Jehovah.

De gemeenschappen waar bij de nadruk op individuele godservaring in wedergeboorte en levensheiliging ligt hebben het ook niet zo makkelijk om mensen in de kudde te houden. Opvallend is dat het verlangen en aansturen op geestelijke opwekking en het uitzien naar een spoedige wederkomst van Jezus en/of de komst van het Koninkrijk van God geen aantrekkingskracht meer blijkt te hebben op de meerderheid van de mensen. Voor velen is het zelfs een afschrikking dat charismatische kerken de nadruk op de genadegaven van de Heilige Geest, het spreken in tongen, genezing op gebed, profetie, het ontvangen van visioenen en het uitdrijven van kwade geesten leggen. Dat kwade geesten gedoe zou voor minder kunnen doen afschrikken, maar heeft volgens mij weinig te maken met de charismatische kerk. wat wij zien is dat er veel mengvormen van kerkgemeenschappen ontstaan, waarbij de mensen ook geen duidelijke lijnen meer te zien krijgen. En volgens ons is die onduidelijkheid, de niet rechtleinigheid er meer oorzaak van dat vele mensen de kerk vaarwel zeggen.

Volgens Marinus is het ‘t een of ‘t ander: óf de vlotte jongeman met zijn onversterkte akoestische gitaar is de enige twintiger en de rest is grijs, óf de kerk is gevuld met kinderen, een grote jeugdgroep en jongvolwassen getrouwde stellen die de scepter zwaaien. Natuurlijk horen daar de ‘singles in de kerk’ ook bij. Een gezonde balans tussen jong en oud heeft hij zelden in een kerk gezien. Hand in hand met vergrijzing lijkt de aandacht voor jongeren te gaan.

Algemeen vindt men in de kerkgemeenschappen een gebrek aan dialoog en ontbreekt volgens mij de durf om openlijk af te gaan op de Schriftuurlijke regels en op de niet hiërarchische structuur van de kerk die Jezus wenste te zien.
Volgen Christus Jezus is er geen één die meer of minder is dan de ander. Ook in de gemeenschap van volgers van Jezus hoort er niemand dichter bij Christus te zitten dan een ander. Iedereen heeft volgens Jezus zijn eigenwaarde maar ook zijn of haar specifieke warde voor de gemeenschap. Iedereen kan gelijkwaardig bijdragen tot de gemeenschapsopbouw en gemeenschapswerking.

Het gebrek aan vrijheid van meningsuiting dat veroorzaakt wordt door kerkleiders was reeds een groot probleem in de vroegere eeuwen maar vandaag de dag nemen de mensen het niet zo maar dat bepaalde zaken hen zonder mogelijkheid van weerwoord hen worden opgedrongen. Enkele antwoorden op de enquête: Leiders overheersen en deze moeten gevolgd worden; er is geen ruimte voor dialoog en democratie ontbreekt; leiders onderling voeren soms een machtsstrijd en sommigen gaan naast hun schoenen lopen.

Dat naast de schoenen lopen hebben ze in België goed kunnen zien met de reacties van op pedofiele daden beschuldigde Katholieke kerkleiders.

Sommige gelovigen willen ruimte voor dialoog en vonden dat niet in de vorige kerk. Het gesprek aangaan wordt vaak gemeden. De onderwerpen zijn verspreid over bijna alle redenen van kerkverlating die langs kwamen en zullen komen. Gesprekken over leiderschap, geloofstwijfel, de kloof tussen de leer en het leven en andere onderwerpen. Daar moet over gepraat kunnen worden.

Jongeren vinden ‘het gesproken woord’ door de dominee als instrument van God waarschijnlijk al lang niet meer het belangrijkste van de dienst.
Voor een groot deel van de mensen zal het niet aan hun te verrichten taken in het huishouden liggen dat zij de kerk gaan verlaten. Sommigen stopten met naar de kerk gaan omdat de wederhelft niet gaat of omdat de zondagochtend ingevuld wordt met aandacht voor het gezin. Vreemd genoeg blijven vele kerken vasthouden aan het voorzien van hun kerkdienst vroeg in de ochtend op zondag, terwijl er nog een hele dag voor het grijpen ligt. Anderen wisselden van kerk omdat de vorige gemeenschap te weinig ruimte bood voor de kinderen.
Verrechtsing van de prediking, levenswandel en gemeente-zijn, toenemende vrijzinnigheid, het loslaten van de Bijbel, strakkere structuren waar alleen gemeenteleden welkom zijn en evangelische tendensen in de NGK, zijn allemaal redenen waarom in Nederland gelovigen ofwel overstappen naar een andere kerkgemeenschap of er de voorkeur aan geven die last van verplichtingen nu eindelijk is helemaal weg te nemen en de kerk te verlaten.

God en Jezus zijn geen machthebbers in de evangelische kerk. Maar volgens de Christadelphians geeft God wel de regels aan voor het vormen van kerk. Hierbij zijn er niet wel bepaalde tijdstippen zoals een zondag morgen. volgens de Heilige Schrift moet de liefde vooraan staan in de kerkgemeenschap en hoort iedereen respect op te brengen voor eenieder in de gemeenschap. Voor ons is het duidelijk dat er neit zulk een rolverdeling moet zijn als in de traditionele kerken. Zelfs een dominee als overheersende persoon in een kerk is geen 'must'. Het zijn mensen die functies hebben gecreëerd in het kerksysteem en tradities hebben opgebouwd waarvan zij nu denken dat er niet mag van afgeweken worden.

Volgens ons is de relatie met God en met Christus in het verdomhoekje geraakt en heeft men in veel kerkgmeenschappen te veel aandacht gaan schenken aan de machtstructuur in die kerk en aan het 'verwen' element van de mensen die men maar kost wat kost in de gemeenschap moest houden. door van hier naar daar te zweven om iedereen toch maar tevreden te houden heeft men zulk een onduidelijkheid geschapen dat ook de kudde het noorden kwijt geraakte.

Lees ook:

  1. De grootste oorzaak van kerkverlating: ouderwetse kerkdiensten #onderzoek
  2. Christenen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen #onderzoek
  3. Leiders die geen ruimte voor dialoog laten… #onderzoek
  4. Geloofsafval resulteert in kerkverlating. Duh. #onderzoek
  5. Charismatisering oorzaak van kerkverlating #onderzoek
  6. Toenemende vrijzinnigheid oorzaak van kerkverlating #onderzoek
  7. Vergrijzing oorzaak van kerkverlating #onderzoek
  8. Kinderdoop of volwassendoop en de afhankelijkheid van het lidmaatschap #onderzoek
  9. Homo’s en vrouwen. Hete hangijzers in kerkelijk Nederland #onderzoek
  10. Groei Evangelische Beweging door feminisering Nederlandse man

Enhanced by Zemanta

Dead Sea scrolls at Drents Museum in Assen

English: Dead Sea Scroll - part of Isaiah Scro...
English: Dead Sea Scroll - part of Isaiah Scroll (Isa 57:17 - 59:9), 1QIsa b (Photo credit: Wikipedia)
The Dead Sea scrolls very rarely travel outside Israel, but they represent one of the major archeological discoveries of the last century. Since they were first found around sixty years ago, they have yielded ground breaking new scholarship. Many of the interpretations and reconstructions are heavily discussed and contested. Not only do they contest previously held insights among scholars, but they also give new insights into two of the major religious traditions: Christianity and Judaism. Themes include the nature of Judaism at the time, the nature of the community of people living at Qumran, but also whether the notion of a suffering Messiah was already present before the time of Jesus.


Fragments of the Dead Sea scrolls on display a...
Fragments of the Dead Sea scrolls on display at the Archeological Museum, Amman (Photo credit: Wikipedia)
Some of the texts represent the oldest existing texts of the bible, but many are also of a much more mundane nature, representing documents that people would take anticipating a flight from violence. Because of the varied nature of the documents found, they are a window unto the life during the times when (parts of) the Middle East was under Roman and Greek rule, the revolts against these empires and the links Jewish communities had to other parts of the world.

The exhibition in Assen is the result of a cooperation between the Drents museum Assen, the Israeli Antiquities Authority and Mladen Popovic, director of the Qumran institute at the University of Groningen. It can be visited until the 5th of January 2014.

English: Photographic reproduction of the Grea...
Photographic reproduction of the Great Isaiah Scroll, the best preserved of the biblical scrolls found at Qumran. It contains the entire Book of Isaiah in Hebrew, apart from some small damaged parts. This manuscript was probably written by a scribe of the Jewish sect of the Essenes around the second century BC. It is therefore over a 1000 years older than the oldest Masoretic manuscripts. (Photo credit: Wikipedia)
During the 2nd century bce and 2nd century ce the majority of the Dead Sea Scrolls were written. The Scrolls clarify our understanding of the fundamental differences between different Jewish sects, such as the Pharisees, Sadducees, and Essenes. at that time the people working at reproducing the writings of the Holy Scriptures considered their work very important and looked at the older writings as Sacred Scriptures where no fault could be allowed in the reproduction.
The non-biblical texts show profound discrepancies in the ways that the different groups, different Jewish sects, such as the Pharisees, Sadducees, and Essenes, interpreted their Scripture and obeyed its guidelines.

The texts shown on the exhibition may shed light on philosophical disputes about issues such as the Temple and priesthood, the religious calendar and the afterlife. They also present us with the more practical disputes at the time with the focus on everyday law and observance.

The Leon Levy Dead Sea Scrolls digital library of the Israeli Antiquities Authority has a beautiful website with background information in English, as well as high quality images of the scrolls themselves.

Popovic explaining the significance of the scrolls on the Dutch new programmeKnevel and van den Brink (Dutch, towards the end of the program)

Article in Dutch highbrow newspaper NRC on the Dead Sea scrolls


Portion of a photographic reproduction of the ...
Portion of a photographic reproduction of the Great Isaiah Scroll, the best preserved of the biblical scrolls found at Qumran. It contains the entire Book of Isaiah in Hebrew, apart from some small damaged parts. This manuscript was probably written by a scribe of the Jewish sect of the Essenes around the second century BC. It is therefore over a 1000 years older than the oldest Masoretic manuscripts. This picture shows all of Isaiah 53 (and is mostly identical to the Masoretic version). (Photo credit: Wikipedia)
Enhanced by Zemanta

Dode Zee-rollen te bezichtigen in Drents Museum te Assen

Drents Museum in Assen stelt tot en met januari 2014 de Dode Zee-rollen voor.

De snippers papyrus zijn één van de belangrijkste archeologische vondsten voor bijbelwetenschappers en worden samen met het grafcomplex van Toetanchamon in Egypte en het Chinese Terracotta Leger in Xi’an als één van de grootste archeologische ontdekkingen van de 20ste eeuw gezien. De rollen zijn rond het begin van de jaartelling verstopt in grotten vlakbij de Dode Zee in het huidige Israël. Dankzij de vinding konden verscheiden teksten als getrouw verklaard worden en kreeg men een bevestiging van de waarheid en gelijkvormigheid van de vele Bijbelvertalingen.

De tentoonstelling wordt samengesteld in nauwe samenwerking met het Qumran Instituut in Groningen en de Israel Antiquities Authority.

Vóór de Dode Zee-rollen kwam de oudste versie van veel Hebreeuwse Bijbelteksten uit ongeveer het jaar 1000. Door de vondst uit 1947 in Qumran kon de wetenschap ineens tien eeuwen verder terug in de tijd.

De overschrijvers bekeken de teksten die zij moesten over schrijven als heilige teksten waarbij de accuraatheid van het over schrijven of dupliceren van het allergrootste belang was.

Al mogen de Dode Zee-rollen geen inzicht geven in het al dan niet waar zijn van de Bijbel, geven ze wel een bijzondere inkijk in het (religieuze) leven van de Qumran-gemeenschap, een Joodse sekte die zich onder Romeins bewind terugtrok in de woestijn.
Nederlands: Dode zee
Nederlands: Dode zee (Photo credit: Wikipedia)

Door de tentoonstelling kunnen wij nu ook vandaag een reis terug in de tijd maken. Het geeft ons de mogelijkheid om de tekstfragmenten te bewonderen zoals zij zich voordeden in het jodendom in de tijdsperiode dat Jezus er toen ook rondliep, en zijn leer meer dan enkele overeenkomsten vertoont met het gedachtegoed van de Essenen in Qumran.

Te zien zijn originele Bijbelse manuscripten en objecten uit de 2de eeuw voor Chr. tot de 1ste eeuw na Chr. en alternatieve teksten die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen.

De teksten op deze wereldberoemde rollen geven ons onschatbare informatie over de geschiedenis en cultuur uit de periode waarin belangrijke kenmerken van het jodendom en christendom gevormd werden.

Verder worden er objecten getoond uit het oude Judea, uit de nederzetting van Qumran (de plaats waar de rollen gevonden zijn) en uit Jeruzalem.

Kossmann.dejong, exhibition architects uit Amsterdam, verwierf de opdracht om de tentoonstelling vorm te geven.
De tentoonstelling zal niet alleen in het Drents Museum te zien zijn, maar reist daarna door naar hetLandesmuseum Niederösterreich in Linz.

Uitzending Drents Diep 2-7-2013
Uitzending Nieuwsuur 8-12-2011  
Onderwijsprogramma Dode Zeerollen
 


Qumeran's caves
Qumeran's caves (Photo credit: Wikipedia)


Enhanced by Zemanta

Wednesday 24 July 2013

Capitalism and economic policy and Christian survey

Thursday last week the Public Religion Research Institute and the Brookings Institution released a new survey on the intersections of religion, values, and attitudes toward capitalism, government, and economic policy.

On July 18, the religion, policy and politics project at Brookings co-hosted an event with the Public Religion Research Institute (PRRI) to release the new survey and accompanying report co-authored by Brookings Senior Fellows E.J. Dionne and William Galston and PRRI CEO Robert P. Jones, PRRI Research Director Daniel Cox, and PRRI Research Associate Juhem Navarro-Rivera.
The 2013 Economic Values Survey tackles a range of topics, including perceptions of economic wellbeing and upward mobility, the role of government, how well capitalism is working, the importance and availability of equal opportunity, values that should guide government policy on economic issues, and specific economic policies.  With its large sample size, the survey explores a range of fault lines on these issues, including racial and ethnic or generational divides.  Additionally, the survey takes up the question of the existence and vitality of religious progressives, compared to religious conservatives, and examines the relationship between theological beliefs and the views of both groups on capitalism and economic policy.
Nearly six out of 10 Americans (59 percent) say that being a religious person “is primarily about living a good life and doing the right thing,” as opposed to the more than one-third (36 percent) who hold that being religious “is primarily about having faith and the right beliefs.”
Religious conservatives are far more likely than religious progressives  to say religion is the most important thing in their lives.
“Among people of faith in general there is a strong consensus on the need for compassion and fairness for those in need,” Dionne said, even among conservatives. He said that more than 60 percent of both theological conservatives and social conservatives “support increasing the minimum wage to $10 an hour.”
Both groups also by large margins see the gap between the rich and poor as growing, and see a role for government in taking care of people who can’t take care of themselves.
While Dionne said that this pattern is not consistent — three in five Americans, for example, think that government has “gotten bigger because it has gotten involved in things that people should do for themselves” — he suggested there was at least an opening to use religion as a bridge across the ideological divide.



Graphic courtesy Public Religion Research Institute
Robert P. Jones, CEO of PRRI, said that Americans’ two views of what makes a person religious harken back to the Protestant Reformation and to the Bible itself.
“This has been a perennial debate through the ages in Christianity,” said Jones. “The Pauline literature, especially in the Book of Romans, makes the case for religious justification by faith alone, while the Book of James seems to state the very opposite — ‘faith without works is dead.’
The religious conservatives are holding an advantage over religious progressives in terms of size and homogeneity. “However, the percentage of religious conservatives shrinks in each successive generation, with religious progressives outnumbering religious conservatives in the millennial generation. “Religious progressives are significantly younger and more diverse than their conservative counterparts,” Jones said.
Forty-seven percent of the Silent Generation (ages 66 to 88) are religious conservatives, compared with 34 percent of Baby Boomers, 23 percent of Gen Xers and 17 percent of Millennials.
While the Christian right makes up 28 percent of the population and garners more cultural attention — Jones found that there are 27,000 global monthly Google searches for “Christian Right” compared with just over 8,000 searches for “Christian left” – religious progressives are only 9 percentage points behind, with 19 percent of the population.
“What we see is not a one-to-one replacement of religious conservatives with religious progressives,” Jones explained. Instead, the ranks of religious conservatives over time are declining, while religious progressives maintain their share of the population. “But there’s also this growing number of non-religious Americans.” If the trends continue, religious progressives eventually will outnumber religious conservatives.
The report, dubbed the “Economic Values Survey,” uses respondents’ views on everything — from God to the Bible to the role of government in the economy — to create a new scale of religiosity that divides Americans into four groups: religious conservatives (28 percent), religious moderates (38 percent), religious progressives (19 percent) and the nonreligious (15 percent.)
According to the survey, white evangelicals are more likely to say the  free market and Christian values are at odds than black Protestants,mainline Protestants, Catholics, and religiously unaffiliated Americans.  Strangely enough lots of white Americans give a lot of attention to the attachment to objects and like to have many gadgets from the first hours.

 Graphic courtesy Public Religion Research Institute


Follow the discussion at #EconValues

Please do find:

Materialism, would be life, and aspirations

+++


Enhanced by Zemanta

Wednesday 17 July 2013

Allowed to heal





The Talmud specifically derives from the Torah
 that, "A physician is allowed to heal."
 But nowhere has a doctor been given the right
 to determine that an ill person is incurable

- Rabbi Menachem Mendel of Lubavitch (1789-1866)




English: Rabbi Menachem Mendel Schneersohn, th...
Rabbi Menachem Mendel Schneersohn, the Tzemach Tzedek, the Third Rabbi of Lubavitch. The seventh Lubavitcher Rebbe was named similarly: Menachem Mendel Schneerson (without an "h" in his surname.) (Photo credit: Wikipedia)


Enhanced by Zemanta