Thursday 19 December 2013

De kerk moet blijvend hervormd worden

Volgens Erik Drenth moet de kerk moet blijvend hervormd worden.

In het verleden waren er ogenblikken waar men er niet kon naast kijken dat er iets moest gebeuren in het instituut dat zich Kerk noemde. Hoognodig moest er dan een bijsturing gebeuren of moest de Kerk verandering ondergaan.

Wij herinneren dat een paar eeuwen geleden de hebzucht van de Kerk zo een weznlijke verandering op de agenda van Luther kon brengen.

Luther zijn adagia: Escclesia semper reformanda est. bracht 95 stellingen welke de hele Kerk op haar grondvesten deed daveren.

De publicatie van zijn academische stellingen tegen de handel in aflaten op 31 oktober 1517 kan als het symbolische begin van het protestantisme aanschouwd worden. Deze stellingen van Luther zijn hier door Maarten Rozenstraten al eens onder de loep genomen. De reden voor de reactie van Luther Luther waren de misstanden die er heersten in de kerk. Hij wilde ze aanklagen en rechtzetten en ging ervan uit dat de paus het misbruiken van de aflaathandel ook zou veroordelen.
In de hele wereld vonden de stellingen weerklank: ze waren de verwoording van reeds lang smeulende vragen en ontevredenheid bij de bevolking.

Er kwamen scheuringen in de Katholieke Kerk en meerdere denominaties werden met de tijd gevormd rond nieuw leerstellingen van 'hervormde' denkers.

Voor Erik Drenth blijft er terugkijkend naar de tijd van Luther, een dubbel gevoel over.
Er viel wel wat te verbeteren, zoals het aflaatsysteem, waarmee de kerk aan welwillende gelovigen een ticket naar de hemel verkocht. Alles voor het geld. Luther pakte dies misstanden aan, maar deed dat niet altijd op de meest subtiele manier. Protestanten werden verketterd, en betaalden de kerk die ze verlieten met gelijke munt terug.
Zo werd de mis de ‘vervloekte paapse mis’. Dat moddergooien verdween, maar andere kinnesinne bleef bestaan.
Voor hem is de kerk sowieso blijven veranderen door de jaren heen.
Ga maar eens naar een gemiddelde evangelische kerk, en vergelijk de dienst met die van tien jaar geleden. Ik geef je op een briefje dat die behoorlijk veranderd is, en dat geen van de liederen die gezongen wordt tien jaar terug ook in de dienst zat. Alles behouden. Dat is ook niet zo moeilijk. Bezoek een Latijnse mis, en je krijgt vrijwel dezelfde mis als eeuwen geleden.
Wij kunnen wel zien dat de kerk heden ten dage in een ware malaise bevindt, maar zien geen vooruitgang in een doorgezette verandering. Meeste gemeenschappen wensen daar te blijven dobberen waar zij zich nu bevinden. en betreft leerstellingen zullen geen van allen snel andere leringen propaganderen of durven toegeven dat ze op bepaalde punten al jaren verkeerd zijn.

De 95 stellingen zijn terug te vinden op een poster. Te bestellen op papier, of hier te downloaden als PDF.

nieuwe95

+
vind ook:
Hervormen, hervormen, hervormen. En dan? #DeNieuwe95

Afscheuring in Lutherse kerk

Enhanced by Zemanta

Nieuw boek over anti-joods geweld en consequenties van het Israëlisme


Heeft Israël in de Schrift een geestelijke of een materialistische betekenis, of een samengaan daarvan? Dit boek vraagt aandacht voor veranderende Israëlvisies. De hoofdlijn is een kritische beschouwing van de beweging van het Israëlisme, buiten Nederland vaak bekend als Christian Zionism. Het is niet een Joods of Israëlisch verschijnsel, maar een beweging binnen het Christendom, vooral de Westeuropese en Amerikaanse Protestantse tak ervan. Naast een theologische beoordeling van Israëlopvattingen wordt een overzicht gegeven van de historische ontwikkeling van Israëliopvattingen, met name toegesneden op Nederland.


Volgens de auteur wordt het huidige Joodse volk binnen het Israëlisme ten onrechte gezien als het Israël van de Bijbel, dus als openbaringsvolk en als erfgenaam van de bijbelse herstelprofetieën die men extreem letterlijk en futuristisch verstaat en niet christologisch in het licht van het Nieuwe Testament. Die hermeneutische keuze geeft aan het nabijbelse Israël, als volk, land en godsdienst een religieuze betekenis en een plaats in Gods heilsplan, die uitzonderlijker zijn dan die van alle andere naties. De wortels van deze gefascineerdheid door een etnisch, geografisch en religieus Israël gaan terug tot de tijd van  het Nieuwe Testament toen de Farizeeën al een Messias en een materieel koninkrijk verwachtten die niet spoorden met Jezus Christus en Zijn Koninkrijk.
English: Israel. Aereal Ropeway Masada. Upper ...
Israel. Aereal Ropeway Masada. Upper station (Photo credit: Wikipedia)


Het verschijnsel van het Israëlisme is krachtig herleefd na de tweede wereldoorlog toen bezinning op de Holocaust Westerse christenen ging vervullen met gevoelens van schaamte en schuld over een collectieve verantwoordelijkheid voor eeuwen van anti-joods geweld. Hoe terecht dit besliste afscheid van een antisemitisch verleden ook is, de negatieve gevolgen van het Israëlisme voor geloof, theologie en Kerk mogen niet uit het oog worden verloren. De consequenties zijn namelijk dat nabijbels Israël samen met Jezus Christus in het centrum van geloof en theologie staat en dat nabijbels Israël naast de Kerk volk van God is. Uiteindelijk  bedreigen deze consequenties van het Israëlisme het hart van geloof, theologie en Kerk. Ze geven immers  binnen het Christendom plaats aan vergaande waardering voor het Judaïsme, ondanks de stelselmatige verwerping van Jezus Christus in dat religieuze systeem. Joden en christenen verwachten niet dezelfde Messias, want ‘ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren’ (1 Joh.5:1).   


Steven Paas, Israëlvisies in beweging: Gevolgen voor Kerk, geloof en theologie [ISBN: 978-94-91583-35-3], Brevier Uitgeverij in Kampen. Verwachte verschijning januari 2014


 +++

Enhanced by Zemanta

Tuesday 17 December 2013

Muziek van imam Ahmet Muhsin Tuzer al of niet 'onislamitisch'

De Turkse religieuze autoriteiten onderzoeken of de muziek die imam Ahmet Muhsin Tuzer maakt, 'onislamitisch' is. Zijn band kreeg bedreigingen van conservatieve moslims.


Turkse rockimam veroorzaakt controverse
Ahmet Muhsin Tuzer in concert (foto:facebook.com/firock.org
Pas nog deed Ahmet Muhsin Tuzer zijn gebruikelijke oproep tot gebed in het Turkse dorp Pinarbasi. Daarna ging de 42-jarige imam naar huis om enkele van zijn favoriete nummers te draaien: Fear of the Dark van Iron Maiden, Hey You van Pink Floyd en Wherever I may roam van Metallica. Zijn hoofd beweegt ritmisch mee met de muziek.
"Als God het wil", schreeuwt Tuzer boven de muziek uit, "zou ik graag voor honderdduizenden mensen spelen, net als zij."
Zo ver is het echter nog niet. Wel trad hij met zijn band FiRock afgelopen zomer op voor duizend mensen in zijn geboortestad Kas, een toeristenstad aan de Middellandse Zee. De Turkse staat is echter niet zo gecharmeerd van zijn muzikale talent. Het door de overheid gefinancierde religieuze directoraat, Diyanet, dat controle heeft over meer dan 80.000 moskeeën, doet onderzoek naar de imam.
Uit het onderzoek moet blijken of Tuzers muziekkeuze en instrumenten 'onislamitisch' zijn. Ook moet Tuzer, die in dienst is van de overheid, de commerciële aard van zijn activiteiten toelichten.
"Het probleem is dat hij niet officieel toestemming heeft gevraagd. Hij heeft gewoon een aantal video's en audio-opnamen gemaakt. Daarom wordt er nu onderzoek gedaan", zei Abdul Kadir Ozkan, een woordvoerder van Diyanet, tegen persbureau Al Jazeera. Ozkan wil verder niets zeggen totdat het onderzoek is afgerond. Dat zal vermoedelijk over een paar weken zijn.

Lees er meer over: 

+++
Enhanced by Zemanta

Monday 16 December 2013

Religious imagery used by pop artists

English: Lady GaGa visit Sweden at Sommarkryss...
 Lady GaGa visit Sweden at Sommarkrysset, Gröna Lund, Stockholm. (Photo credit: Wikipedia)
In the last few decades, post-Christian Western societies have seen large numbers of people leave the church. These people "have largely lost their way" and explored other paths, says Ted Turnau who thinks Pop artists are fond of provocative religious imagery.

The use of religious imagery in pop music is a reflection of the trend in society to want religion on our own terms. It should not be surprising for Christians and rather than getting offended, they should be looking for ways to come alongside today's secularised pop stars to help them use such religious imagery appropriately.

On the pop scene the impression might be given that it is not such a marvellous world any more to live in.  though many have found their freedom and can have a lot of material goods they do not seem to find the right direction in their life.
"besides proclaiming their freedom to live as they please and endorse an increasing number of alternative lifestyles, there really is little by way of positive direction for living".
Ted Turnau thinks most people looking to live a good life end up concluding that
 "consumerism makes a lousy life-philosophy"
 and they turn inevitably to spirituality. But again, he stresses, they want it on their own  terms.
"Many popular cultural figures grasp at religious symbols in a gambit to find something meaningful, while also attempting to domesticate it to their own perspective."
High profile artists like David Bowie, Lady Gaga and Madonna have used religious imagery in a way that has upset Christians or just left them plain confused. Much has been written about Lady Gaga's song "Judas" and the many ways it can be understood.
"In the age of Madonna and Lady Gaga, this kind of use of religious imagery is to be expected," says Turnau.
A lot of the religious imagery used by pop artists seems to make the point that there is
 "corruption in the church, but Jesus is OK".
David Bowie is no exception with his video for "The Next Day", which portrayed religious figures in debauched scenes and a prostitute experiencing stigmata.
Find more about it: Pop culture and spirituality without religion

+++
Enhanced by Zemanta

Monday 9 December 2013

Westboro Baptist Church and Catholic Truth against Nelson Mandela


English: Young Nelson Mandela. This photo date...
English: Young Nelson Mandela. This photo dates from 1937. South Africa protect the copyright of photographs for 50 years from their first publication. See . Since this image would have been PD in South Africa in 1996, when the URAA took effect, this image is PD in the U.S. Image source: http://www.anc.org.za/people/mandela/index.html (Photo credit: Wikipedia)
Much like Martin Luther King in America, Mandela had a score of powerful detractors and enemies while he was alive — and more particularly when he was fighting and imprisoned trying to obliterate the unjust South African apartheid system.
Now he died some enemies still show their hate against this South African.

The Westboro Baptist Church which has gained international infamy for picketing the funerals of dead soldiers with offensive signs such as “God hates f*gs” and is widely considered to be a hate group which is still kicking alive after their founder Fred Phelps his death.

In a series of deliberately-provocative Twitter posts, the church says it is buying plane tickets to South Africa and is hoping to coordinate with South African police while they stage a protest at the funeral, citing Mandela’s divorce and remarriage as evidence of damnation.

Like some Catholics they claim that Nelson Mandela was a communist, a pro-abortionist and pro gays person.
Catholic Truth asks given the facts about Nelson Mandela’s support of abortion and homosexuality, should Catholics up to and including the Pope himself, be lavishing unqualified praise on him?
 Or should they speak the truth?
They forget the pope may speak the truth, like many other who have known and met Nelson Mandela at tdifferent stages in his life.

Both groups do forget that it is not because human rights campaigner Peter Tatchell writing for PinkNews  Commenting on the death of Nelson Mandela,  of how the former president became a “gay icon” that it does not mean Mandela would have agreed with everything those gay people did. But he respected their 'nature' and foudn others also had to repsect other people who felt different than the majority.

Peter Tatchell says Mandela “failed” when it came to dealing with the HIV epidemic, challenging Robert Mugabe, and tackling poverty during his time in office.
Mandela was a political and moral giant. He led the victorious liberation struggle against apartheid, and then pioneered the peaceful transition to multi-racial democracy. He was the first African leader to embrace LGBT rights. His extraordinary compassion and forgiveness led to reconciliation with his former white supremacist oppressors. For all these reasons, he is a global icon and a gay icon. Few people in history can match his moral stature.
 Tatchell continues:
Although a staunch supporter of the anti-apartheid struggle, I was never an uncritical yes man. In 1987, I exposed the ugly homophobia within Mandela’s liberation movement, the African National Congress (ANC).
I wrote to Thabo Mbeki, who was in exile in Lusaka at the time and who later become the second post-apartheid South African president. My letter criticised ANC homophobia and appealed to the leadership to support LGBT equality. I was delighted when Mbeki replied to me making the ANC’s first public condemnation of homophobia and its first public pledge to LGBT equality under a future ANC-led government – and with a request that I publicise this new ANC commitment, which I did.
Heartened by this commitment, in 1989 I proposed to the ANC that their post-apartheid South African constitution should have a comprehensive anti-discrimination clause, including a prohibition of discrimination based on gender and sexual orientation.
 The Westboro Baptist Church in the USA say they thank God for killing Mandela. They claim that is because Nelson Mandela divorced and remarried. Extremely probably, they hate Mandela too for abolishing the anti-LGBTQ laws of the Apartheid regime in South Africa.

 Geert Wilders admirer Joost Niemoller claimed in the Dutch neo-nazi party Nederlandse Volksunie (NVU) Facebook page on 6 December 2013 changed a South Africa to a “hell on earth”.
Constant Kusters, Nederlandse Volksunie fuehrer, proposes in the election platforms of his party for the 2014 Dutch local elections, to remove the name Nelson Mandela from streets, bridges etc. named after the South African freedom fighter in various towns in the Netherlands.

+

Please do find to read:
  1.  
  2. Fareed’s take on Nelson Mandela
  3. Mandela Day by Simple minds in remembrance
  4. Politicians who opposed Nelson Mandela and supported apartheid
  5. Should Catholics Praise Nelson Mandela?
  6. Westboro Baptists ‘booking flights’ to protest Mandela’s funeral

 +++

 

Enhanced by Zemanta