Tuesday 7 November 2017

500 years of a provision of the Word in the language of the peoples

English: page of the Acts of the Apostles from...
English: page of the Acts of the Apostles from the last edition of the bible originally translated by Johann Dietenberger, published in Augsburg 1776 (Photo credit: Wikipedia)
In past generations, especially when God’s word was first available for people to read in their own language, God’s offer of “salvation” was embraced by many. Let us read God’s word ever more fervently – and let it ‘infect’ our hearts, so that there is the same reaction in us as when Paul’s preached to the Gentiles!

We read, when they “heard this, they began rejoicing and glorifying the word of the Lord, and as many as were appointed to eternal life believed” (Acts 13:48). May we be among the “appointed”.

+++

500 jaar Evangelieverkondiging, en de verdediging van de Bijbelse leer

De meeste protestanten zal je vandaag horen zeggen dat zij mogen terugblikken op "500 jaar Evangelieverkondiging, en de verdediging van de Bijbelse leer". Voor de protestanten is dit 500-jarig jubileum een goede aanleiding om meerdere lezingen en studies te brengen over de Reformatie. Het kan een tijd van reflectie genoemd worden waarbij mag nagedacht worden over de uitdagingen waar gereformeerde kerken vandaag de dag mee te maken hebben.

In de tijd van Luther mag het zo geweest zijn dat er verscheidene geestelijken waren die echt hun best deden om te verkondigen en het Woord van God onder de gewone man te brengen. Vandaag de dag vindt men eerder verkondigers bij diegenen die door vele protestanten zelfs als niet-christenen worden aanschouwd, terwijl het juist mensen zijn die men moet aanschouwen als ware volgers van Jezus Christus en aldus echte Christenen zijn.

Ook al zijn de kerken in het noordelijk halfrond sterk aan het verminderen, zijn er nog steeds veel kerken, maar er zijn weinig tekenen van de Kerk. er is zeer weinig te merken van de taak die Jezus aan zijn volgelingen heeft gegeven. Men ziet niet echt veel christenen aan anderen hun geloof kenbaar maken. Zij die werkelijk uit gaan in de wereld, en het Goede Nieuws van het komende Koninkrijk kenbaar maken, worden dikwijls met de vinger gewezen als een gevaar voor het volk.
Zij die zich houden aan de Ene Ware God worden niet graag aanhoord, vooral om dat vele mensen vinden dat zij door hen in hun vrijheid  om aan al die wereldse feesten mee te doen zouden beperkt worden.

De  meest gekende hoofdstromingen in het protestantisme (Lutheranisme, Calvinisme, Gereformeerd protestantisme, Presbyterianisme, Anglicanisme of in de VS episcopalisme, Anabaptisme, doopsgezinden of kortweg baptisme en het Methodisme) willen graag de  mensen doen geloven dat zij werkelijk van de Bijbel uit gaan. Naast hen is er een groep die heel sterk is opgekomen de laatste jaren, namelijk het pentecostalisme of de pinksterbeweging. Die stroming legt een sterke nadruk op de beleving van het werk van de Heilige Geest.

Van Engeland en Duitsland is het protestantisme nu overgewaaid om het meest te groeien in het zuidelijk halfrond.

Met dit 500 jarig jubileum denken meerderen dat de tijd is gekomen om te bezinnen waar wij als mens tegenover god naar toe zijn gegaan en welke rol de kerk daarin speelt.
De uitdaging voor de kerk van vandaag is volgens dr. Todd M. Johnson
"om een gereformeerde kerk te zijn overeenkomstig het Woord van God. Het is niet een teruggaan naar de Reformatie, maar een teruggaan naar de Bijbel, zoals de reformatoren deden. We moeten ons niet zozeer richten op de bijproducten van de Reformatie –de muziek, de kunst enzovoort–, maar ons veelmeer richten op een teruggaan naar de Schrift voor alle aspecten van het kerkelijk leven: de eredienst, Evangelieverkondiging, kerklidmaatschap, tucht; en op persoonlijke bekering en een christelijk leven dat de almachtige God welgevallig is.”

> Lees voorgaande bericht: 500 jaar na de ophanging van de 95 stellingen 
en verder
  1. Hoogdag voor vele protestanten
  2. 500 jaar reformatie – reden tot droefheid
  3. Gewortelden in Christus en factoren voor het succes van de reformatie
  4. Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #10 De Inquisitie
  5. 16° Eeuwse Broeders in Christus
  6. Zijn Beelden een Gevaar of de Redding voor het Geloof?
  7. Hedendaagse protestanten tegenover Katholieken of de Antichrist
  8. Wereld van een Bijbels analfabetisme is ontstaan
  9. Wereldkaart protestantisme verandert snel
  10. The Anti-Reformation in Todays Evangelical Church
  11. A New Reformation


500 jaar na de ophanging van de 95 stellingen

Uitbeelding van het verhaal dat Luther zijn "95 stellingen" op de deur van de slotkerk te Wittenberg gespijkerd zou hebben (Ferdinand Pauwels, 1872)

In het kleine Duitse plaatsje Wittenberg zou de ijverige priester zijn tegenstand tegen de handel in aflaten op 31 oktober 1517 aan de kerkpoorten gehangen hebben. De "95 stellingen" stelden de handel in aflaten aan de kaak, een concept van de dominicaanse priester Johann Tetzel waardoor rijken de vergiffenis van hun zonden konden afkopen van de paus. Luther vond het onrechtvaardig dat rijken zo geen boetedoening moesten doen wanneer ze te biecht kwamen.

Wie kon vermoeden dat enkele acties van rooms Katholieke priesters tot zulk een grote verandering in het christendom zou zorgen.

Eerst was er de door Thomas Cranmer nietigverklaring van het huwelijk tussen Hendrik VIII en Catharina van Aragon die niet alleen aanleiding gaf tot de ëxcommunicatie van die bisschop maar ook koning Hendrik VIII tot hoofd van de katholieke kerk van Engeland deed uitroepen door het Engelse parlement in 153, alhoewel deze teruggedraaid werd in 1554 door koningin Mary Tudor. doch vijf jaar later werd die akte door de opvolgster, de protestantse Elizabeth I, terug bezegeld.

Maar door velen wordt de aanklacht van de wantoestanden in de katholieke Kerk in de 16de eeuw, door de augustijner broeder (1506) die het sacrament van de priesterwijding ontvangen had (1507), als beginpunt genomen van de Grote Verandering of Reformatie.
Maarten Luther ontwikkelde hij zich na zijn benoeming in 1508 tot hoogleraar in de moraaltheologie aan de Universiteit van Wittenberg tot een persoon die niet op zijn mond gevallen was en de Kerk van Rome op de vingers durfde tikken.


Voor zijn veelvuldige opmerkingen tegen de Rooms Katholieke kerk werd Luther in 1521 geëxcommuniceerd door paus Leo X. Met de reformatoren Huldrych Zwingli en Johannes Calvijnwerd hij één van de vormgevers van wat wij nu het Protestantisme noemen. Luther wordt aanzien als dé leidende persoonlijkheid van de Reformatie in het Duitse Rijk.

In 2017 neemt men aan dat er wereldwijd 560 miljoen protestanten protestanten zijn, waarbij men de niet-trinitarischen dan wel niet bij rekent. In 1600 leefden vrijwel alle protestanten in Europa, nu woont nog maar 16 procent van de gemeenschap er. Men ziet in Europa het aantal gelovigen ook in protestantse kringen sterk dalen, dit in tegenstelling met de landen van het zuidelijk halfrond. Men vermoed dat tegen 2050 dat percentage gezakt zal zijn naar onder de 10 procent van de dan verwachte 870 miljoen protestanten wereldwijd.

In 1900 was slechts 1,7 procent van de protestanten woonachtig op het zuidelijk continent –bovendien ging het toen vooral om Europeanen in Zuid-Afrika–, nu is dat 41 procent.  Demografische factoren –zoals het kleine aantal kinderen per gezin in het Westen – versterken het effect van de vermindering van gelovigen in het noordelijk halfrond en de groei van de kerken in het zuidelijk halfrond.

Het zwaartepunt van het protestantisme van Europa via Noord-Amerika naar Afrika en ook Azië. In de lijst van landen met de grootste protestantse gemeenschappen stonden in 1910 alleen westerse landen. Een eeuw later is de lijst veel diverser. De Verenigde Staten vormen nog steeds het land met de meeste protestanten (56 miljoen). Maar Nigeria (53 miljoen) en Brazilië (35 miljoen) haalden inmiddels Groot-Brittannië (minder dan 29 miljoen protestanten) en Duitsland (25 miljoen) in. En in de lijst staan verder drie Aziatische landen (China, India, Indonesië) en nog twee Afrikaanse (Kenia en Ethiopië).

Rwanda, Burundi, Ivoorkust, Burkino Faso en Tsjaad, mogen er toe bijdragen dat daar de protestantse kerken de laatste eeuw het snelst mochten aangroeien. De laatste tien jaar kende de protestanten vooral in Sao Tomé en Principe –een eilandenstaat in de Golf van Guinee–, Bhutan, Niger, Singapore en Iran een grote toename.

+

Lees ook:
  1. Hoogdag voor vele protestanten
  2. 500 jaar reformatie – reden tot droefheid
  3. Gewortelden in Christus en factoren voor het succes van de reformatie
  4. Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #10 De Inquisitie
  5. 16° Eeuwse Broeders in Christus
  6. Zijn Beelden een Gevaar of de Redding voor het Geloof?
  7. Hedendaagse protestanten tegenover Katholieken of de Antichrist
  8. Wereld van een Bijbels analfabetisme is ontstaan
  9. Wereldkaart protestantisme verandert snel
  10. The Anti-Reformation in Todays Evangelical Church
  11. A New Reformation
+++

Saturday 4 November 2017

Do world religions threaten the survival of the human race in the 21st century

Ronald Brown writes:

In his 1996 book, The Clash of Civilizations and the Remaking of the World Order, Samuel P. Huntington prophesied that the 21st century would be one of clashes between at least six religious-rooted civilizations: Western Civilization (Western Europe and the USA), Orthodox Christian (Russia and others), Hindu, Sinic (Confucian China, Korea, and Vietnam), Buddhic (South Asia, Tibet, and Mongolia), and Muslim. The age of the nation-state is over; fasten your seatbelts for a wild clash of civilizations. Without natural borders like the other civilizations, the Muslim world is in conflict with all its neighbors. From the Muslim regions of Thailand, Myanmar, China, and the Philippines in Asia to colonial created half-Muslim and half-Christian states of Africa, and between the Muslim migrants to Europe and the USA, Islam is at war with its neighbors.

Detail from “The Battle of the Milvian Bridge” (painted 1520–24) by Giulio Romano.
Nuclear-armed Muslim Pakistan and increasingly Hindu India under the BJP (Hindu Nationalist Party) have been at war for almost a century over the province of Kashmir. Nuclear Jewish Israel threatens to destroy any Muslim neighbor that threatens its survival. Increasingly Orthodox Russia is pushing back at Western expansion into its civilizational territory, and Christian America and Western Europe are currently at war in Afghanistan, Iraq, Syria, Yemen, Nigeria, and elsewhere to resist the Muslim drive to restore the lost unity of the Islamic world and the leadership of a single caliph.
Each civilization and religious-based people that seeks to restore its once great but now lost greatness cites its holy books and history as justification. Muslim fighters cite the great victories won by the prophet Mohammad and the early caliphs over pagans, Jews, and Christians as justification for their wars to expel “Crusaders and Jews” from their sacred lands and so-called “terrorists” take this struggle to Europe and the world. Osama bin Laden wrote that he organized 9/11 to show his opposition to the stationing of American (Christian) troops in Saudi Arabia, the protector of the sacred cities of Mecca and Medina. The supporters of Israeli Dr. Baruch Goldstein compared his 1994 massacre of 29 worshippers in a Hebron mosque in the occupied West Bank to God’s instructions in Judges 2:2-3, “And ye shall make no league with the inhabitants of this land; ye shall throw down their altars … (for they are) thorns in your sides, and their gods shall be a snare unto you.”

As long as religions were armed with swords, chariots, and bows and arrows, religious warfare was limited. But today nuclear bombs, chemical and biological warfare, and man-made epidemics put the entire human race at risk. All world empires have been inspired by some form of national destiny but when this destiny becomes infused with a divine purpose there is no compromise with the enemy.

Read more > 
Concerning the humans who are a warlike species
&
Warfare in World Religions: Has the Time Come to Junk All Religions and Found a New One?

+++

Thursday 2 November 2017

A special anniversary for the Church where Catholics and Protestants find common ground

Luther Before the Diet of Worms, photogravure ...
Luther Before the Diet of Worms, photogravure after the historicist painting by Anton von Werner (1843-1915) in the Staatsgalerie Stuttgart. (Photo credit: Wikipedia)
500 years ago 95 theses where posted at the door of the cloister church of Wittenberg, which became to serve as the catalyst for one of the world’s largest religious splits, as thousands broke off from the Roman Catholic Church.
Martin Luther his legacy, 500 years later, is 560 million Protestants across the globe, making up more than a third of the world’s Christians.

Religiously speaking, the Reformation led to the translation of the Bible into languages other than Latin, allowing many people to engage with scripture for the first time. It also brought an end to the controversial sale of "indulgences" — payments the Church said reduced punishment for sins after death, which Luther regarded as corrupt.

Universal education for girls and boys is one of the legacy which is not wiped out, but some of the early protestant teachings seem by many forgotten.

For the special anniversary Chancellor Angela Merkel, the daughter of a Lutheran pastor, has encouraged German churches to promote a narrative of unity over division in their celebrations. that unity which was not present 500 years ago seems to be very close.

Many protestants today are not any more exited or more interested in reading the bible than Roman Catholics. In several countries they also are not any more interested to go regularly to services. concerning doing good a big change entered in the vision of many. In Luther’s home country of Germany, 61 percent of Protestants believe good deeds are needed for salvation. In John Calvin’s Switzerland, 57 percent agree, as do 47 percent in Abraham Kuyper’s Holland.

In the united States we can find conservative protestants and fundamentalist protestants who think whatever they do wrong they shall be saved and going to heaven when they are baptised or so called 'reborn'. Half of American Protestants say that both good deeds and faith in God are needed to get into heaven (52%).

Lots of Americans are convinced they need pastors and churches. Some even believe how bigger the church how closer it is to the 'truth'. From those American protestants 52% believe that in addition to the Bible, we need guidance from church teachings and traditions, according to two studies released at the end of August by the Pew Research Center.

Pope Francis I considers this anniversary an
"opportunity to mend a critical moment of our history by moving beyond the controversies and disagreements that have often prevented us from understanding one another.”

Not long after Francis’ address, the Protestant Archbishop of Canterbury in England expressed remorse for the violence committed there in the name of the Reformation. Hundreds of churches and monasteries were demolished in the 1500s, and many people gruesomely killed, during England’s pained transition from Catholicism to Protestantism.

Since the 16th century and the tumultuous times that followed Protestant and Catholic relations have improved dramatically. At regular intervals we also can see protestants and Catholics bringing an ecumenical service. when we look at several protestant churches today we also find many which also have statues and paintings in the church depicting persons they call god or saints.

When in the 16th and 17th century so many tried to read the Bible and wanted to find the biblical Truth, today there are not many protestants really interested to examine certain dogma's or sayings by theologians. Most of them hold strongly to their denominational teachings, not giving it much thought.

Not many probably would mind if their church comes closer to other churches of the Protestant or Catholic Faith as long as they can keep to their traditions.

From that perspective the attitude of the general public has become passive not to say the least. And those who are still active in church, most often do not want to think to examine the things they are taught by their denomination.

Whilst 500 years ago many where pleased to spend a lot of time reading the Bible, today there are not so much people really interested and that reflects also in protestant services where is less given time  for the word of God and where is spend more time and attention to the entertainment factor of the service.

Today we can use some preachers who are willing to take up the task given by Jesus, to proclaim the Kingdom of God. We can use a new awakening.

Read more about it:
  1. Followers, protestors and reformers
  2. A New Reformation
  3. Trying to Get Rid of Holy Days for a Long Time
  4. 8 Reasons Christian Holidays Should Not Be Observed
+
  1. Hoogdag voor vele protestanten
  2. Zijn Beelden een Gevaar of de Redding voor het Geloof?
+++

Golven en surfen

Deutsch: Surfer am Eisbach in München
Deutsch: Surfer am Eisbach in München (Photo credit: Wikipedia)




''Golven kun je niet tegenhouden, maar je kunt wel leren surfen.''
Joseph Goldstein



Monday 23 October 2017

Tuesday 5 September 2017

Belgische Broeders van Liefde dreigen gesanctioneerd te worden voor hun keuze om euthanasie toe te laten in hun instellingen

In België is er de voorgaande jaren al heel wat gediscussieerd over het recht om over het eigen leven te beschikken. Recente rechtsspraak heeft hierbij ook bevestigd, dat een zorginstelling hiervoor ruimte moet bieden.

De rechtbanken hebben geoordeeld dat de Wet omtrent Euthanasie in acht moet genomen worden en dat indien iemand verzoekt om zijn leven te beëindigen en die vraag van de patiënt voldoet aan de strikte juridische voorwaarden, dat dan enkel de betrokken arts en verpleegster zelf gewetensbezwaar kunnen inroepen, maar dat indien een vertrouwensarts van de patiënt er mee zou instemmen, hiertoe geen bezwaar kan gemaakt worden door de instelling waar de patiënt op dat ogenblik verblijft.

Belangrijk wordt het indien iemand geestelijk wordt getart in zichzelf en zijn lijden als uitzichtloos ervaart. In zulk geval is het voor een meevoelende mens erg belangrijk om zijn liefde voor die medeburger te tonen. Het is erg belangrijk om deze kwetsbare mens vanuit christelijke inspiratie nabij te zijn. Hiertoe kan eerst en vooral de hoop kenbaar gemaakt worden en de vele mogelijkheden voorgelegd worden om toch zich beter te voelen of meer hoop in dit leven te krijgen. Maar indien dat niet helpt moet men open staan voor de wensen van de persoon die lijdt.

Wie diens vraag naar euthanasie negeert, of zonder meer dadelijk afwijst, mist de kans om het begrip “kwaliteit van het einde van het leven” creatief (d.w.z. levenskansen biedend) vorm te geven.

De Belgische Broeders van Liefde die meerdere psychiatrische instellingen hebben komen meermaals in contact met patiënten die om een levensbeëindiging vragen.
Daarom willen de de Belgische Broeders van Liefde mee timmeren aan die moeilijke weg van palliatieve begeleiding in situaties van psychisch uitzichtloos lijden. De betrokken, en christelijk geïnspireerde, zorgrelatie tot de psychisch zieke mens kan hierbij een brug vormen tussen de beschermwaardigheid van het menselijke leven en de wens naar autonomie, uitgedrukt in een vraag tot euthanasie. Vanuit deze zorgende relatie kiezen de Broeders ervoor om beschermwaardigheid van het leven prioritair boven het zelfbeschikkingsrecht te stellen.

Als Rooms Katholieken kiezen zij primair voor het leven, niet voor de dood, maar tegelijk kiezen ze ervoor om de oprechte vraag van de patiënt die zijn situatie als uitzichtloos en ondraaglijk ervaart, niet te negeren.

Als men die vraag van de patiënten ernstig neem en zijn situatie helemaal heeft onderzocht, komt men wel eens voor de beslissing te staan om al of niet de wensen van de patiënt in te wilgen. Waar de onderzochte alternatieven onvoldoende verlichting van het ondraaglijke lijden kunnen bieden in de ogen van een wilsbekwame patiënt, zou dat ook kunnen betekenen dat die psychisch zieke mens uiteindelijk, na een zorgvuldig doorlopen traject, zijn leven via een euthanasie aan God wenst toe te vertrouwen. daarbij kan men ook de vraag stellen of men een mens meer kan laten lijden dan een dier, dat men in bepaalde situaties toch van zijn leden zou verlossen door het te doen inslapen.

Door de Paus en het Roomse hoofdkwartier van de Broeders van Liefde tot de orde geroepen, worden deze broeders in België erg onder druk gezet, doordat er gedreigd wordt hen te ex-communiceren, terwijl zij de liefde voor de medemens voorop stellen.

De Belgische heren die zich aan God willen toevertrouwen laten weten dat zij lichtvaardig besluit hebben genomen met het toelaten van euthanasie. Het is eerder een uiterst zorgvuldig keuzeproces waarbij zij toch als hulpverleners ook de plicht hebben om steeds te blijven zoeken naar het antwoord hoe zij kunnen bijdragen tot het welzijn van de concrete lijdende mens die op hun weg komt, door liefdevol samen met hen op weg te gaan.


Als volgelingen van Jezus christus, moeten wij als christenen nagaan wat wij als feilbare mensen zonder magische kracht kunnen verwezenlijken, zonder de mensen valse hoop te geven of zonder hen verder onnodig lijden te bezorgen. Wij moeten niet denken Jezus te zijn en mirakels te kunnen verrichten. Wij moeten wel zoals Jezus oor hebben voor deze mensen en hen met onze woorden soelaas brengen. Maar wij mogen ons niet boven hen stellen, noch hun hartewens in de weg staan. Wat is ons recht om over hun leven te beschikken? Indien zij een grote wens uiten, wie zijn wij om daar tegen in te gaan. Wij kunnen hen aanraden om god over hun leven te alten beschikken en het zo verder medische hulp te laten verlopen zoals het zal verlopen. Maar indien wij pijnstillers kunnen geven die hun pijn zal wegnemen, ook al zou dat tot hun einde lijden, wie zijn wij dan om die pijnverzachters niet te gunnen?