Tuesday 15 June 2010

Eva's zeven dochters

De Zeven Dochters van Eva The Seven Daughters of Eve (2001, ISBN 0-393-02018-5) een boek dat de moeite waard kan zijn om te lezen voor diegenen die een DNA analyse overwegen om genealogisch werk aan te vullen. Bryan Sykes geeft in het boek de theorie van menselijke mitochondriale genetica (human mitochondrial genetics) aan een algemeen publiek. Hoewel het boek grotendeels zijn onderzoekspad beschrijft (zie Genetische GenealogieBegrijpen > Understanding Genetic Genealogy) paste hij de mitochondrial DNA kennis toe  om de vooruitgang van de Homo sapiens uit Afrika en naar het einde missertjes in de romantische visioenen van de dochters of clanmoeders vast te stellen .

Sykes legt de principes uit van genetische en menselijke evolutie, de bijzonderheden van mitochondrial genetica en analyses van oud DNA om moderne mensen genetisch naar prehistorische voorouders te verbinden.

De studie vond dat Joden een gemeenschappelijk stel van genetische handtekeningen met Arabische rassen (inclusief Palestijnen, Syriërs en Libanees) delen, die beduidend verschillend van Niet-joodse rassen zijn welke buiten het Midden-Oosten leven.
Opnieuw is dit in overeenstemming met de Genesis beschrijving van het gemeenschappelijke voorgeslacht van Joden en Arabieren van Abraham.
Hoewel wij niet te veel betekenis zouden  moeten geven aan de resultaten van deze genetische studies, die een goede overeenkomst van verbeeldingsvole interpretatie vanwege deelnemende wetenschappers inhouden, is het niettemin interessant te zien welke omvang zij overeenkomst verlenen met de ware geschiedenis van de mensheid zoals zij geregistreerd staat in het Woord van God.

Vind hier verder meer over in Engelse bijdragen:

Engelse versie / English version > The Seven Daughters of Eve

Read more at Suite101: The Seven Daughters of Eve: Bryan Sykes Personalizes the mtDNA Clans that Populated Europe http://genealogical-research-methods.suite101.com/article.cfm/the_seven_daughters_of_eve#ixzz0qts0ebSn

and find the thougth of our brother John Aldersley > Seven distinct DNA clusters



+++
2016 update

The Seven Daughters of Eve

The Seven Daughters of Eve (2001, ISBN 0-393-02018-5) a must read for anyone considering a DNA analysis to supplement genealogical work is a book by Bryan Sykes that presents the theory of human mitochondrial genetics to a general audience. Although most of the book describes his research path (see Understanding Genetic Genealogy) he applied the mitochondrial DNA knowledge to determine the progress of Homo sapiens out of Africa
and lapses into the romantic visions of the daughters or clan mothers toward the end.

Sykes explains the principles of genetics and human evolution, the particularities of mitochondrial genetics, and analyses of ancient DNA to genetically link modern humans to prehistoric ancestors.

The study found that Jews share a common set of genetic signatures with Arab races (including Palestinians, Syrians and Lebanese), which are significantly different from Gentile races living
outside the Middle East. Again this is in accord with the Genesis account of the common ancestry of Jews and Arabs from Abraham.
Although we should not attach too much significance to the results of these genetic studies, which involve a good deal of imaginative interpretation on the part of the scientists taking part, it is nevertheless interesting to see to what extent they accord with the true history of mankind recorded in the Word of God.


Read more at Suite101: The Seven Daughters of Eve: Bryan Sykes Personalizes the mtDNA Clans that Populated Europe http://genealogical-research-methods.suite101.com/article.cfm/the_seven_daughters_of_eve#ixzz0qts0ebSn

and find the thougth of our brother John Aldersley > Seven distinct DNA clusters

Dutch version /Nederlandse versie > Eva's zeven dochters

+++
2016 april update

Zichtbaar houden van oudste kerken

Aan het einde van de Hebreeën-brief vinden wij een oproep om voor de aanstaande wraak en vergelding (10:30) van de Romeinen naar de stad Jeruzalem die door legerkampen werd omsingeld (21:20), “buiten de legerplaats” te gaan (13:13), d.w.z. Jeruzalem te verlaten. Velen hebben aan deze oproep gehoor gegeven, door naar Pella en andere plaatsten in het Over-Jordaanse te vluchten, om zo aan het drama van het jaar 70 te ontkomen.

Vroeg-christelijke grot in Eygpte

Zeventig discipelen van Jezus Christus konden, volgens een inscriptie op de vloer in een grot, onderdak vinden in een ondergrondse kerk die tussen 33 en 77 na Christus zou zijn gebouwd in de kleine stad Rihab, in het noorden van Jordanië, 40 km ten noorden van Amman. De christenen zouden uit Jeruzalem zijn gevlucht uit angst voor vervolging door de Romeinen en hielden geheime diensten in deze kerk die eigenlijk niet meer is dan een grot waar een apsis is in uitgehakt.

archeologen leggen oudste christelijke kerk blootVolgens archeoloog Abdul Qader Hussan, hoofd van het centrum voor archeologische studiën in Rihab zou de grot in gebruik gebleven zijn totdat de St. Gregoriuskerk werd gebouwd. Die kerk werd gebouwd toen de Romeinen het Christendom verwelkomden in de derde eeuw en dateert uit 230 na Christus. Enkele treden in de ruïnekerk van St George gaan naar beneden naar de ondergrondse kapel, die 12 meter lang en zeven meter breed is. Rond de cirkelvormige ruimte zijn stenen zetels te zien die gebruikt werden voor het bijwonen van een dienst. Er is nog een plek waar een dergelijke ruimte (apsis) uit die tijd is gevonden. Achter de stenen banken bevinden zich woonruimten, waar de 70 christenen een schuilplaats konden vinden. In de kapel komt ook een tunnel uit die naar een cisterne voert waar de bewoners hun drinkwater vandaan konden halen. Verder zijn er ook een kerkhof  potscherven en lampen gevonden welke ook van later datum kunnen zijn.

Parlementslid Ibrahim Mohammad Omoush, die het verkiezingsdistrict van het gebied vertegenwoordigt, heeft bevestigd dat de voormalige directeur van het Rihab Centrum, Abdul Qader Al Housan en zijn opvolger, Jameel Masaeed, instructies hebben ontvangen "om bezoekers van het bereizen van de plaatsen uit te sluiten, om de tekens van de rotskerk af te halen en het hol volledig te begraven". Nog een afgevaardigde die Mafraq vertegenwoordigt, Tayseer Shdeifat, zei dat de kerk in Rihab sluiten een "misdaad tegen onze culturele erfenis" zou zijn. De burgemeester van Rihab Khaled Akho Khreisha drukte "schok" uit over deze "onzinnige eisen" "om de plaatsen te verbergen, de tekens af te halen en te voorkom dat toeristen de locatie zouden bezoeken". "Het ministerie wil slechts de afmeting, kleur en vormen van alle tekens in archeologische plaatsen alle Koninkrijken verenigen".



{Avondmaaltafel: Het woord 'trapeza" (tafel) is op de afbeelding is onderstreept.}

Naast Gerasa leggen nu ook archeologen uit Israël de claim het oudste kerkje gevonden te hebben bij een plaatsje bij Megiddo, op het terrein van een gevangenis. Op die plaats zijn naast huizen uit de Byzantijnse tijd (324-638 na Chr.) een avondmaalstafel gevonden en een mozaïken vloer van 6 bij 9 meter gevonden met afbeeldingen en met drie oud-Griekse insrcipties, waarvan één vier vrouwen vernoemt, Primilia, Kiriaka, Dorothea en Karasta.
Volgens historische bronnen was er bij Megiddo in de Romeinse periode een Joods dorp genaamd Othnai, dat in het Byzantijnse tijd veranderde in een christelijke woonplaats, met de naam Maximianopolis.
Hazor, Gezer en Beer Sheba zijn verder reeds in juli 2005 op de werelderfgoedlijst van de Unesco geplaatst.

Volgens dr.D. Bauer van de Zwitserse Bijbelorganisatie kan op zijn vroegst vanaf de derde tot de vierde eeuw van kerken worden gesproken. Van een 'oerchristendom' is volgens hem pas sprake vanaf de missie van de reizen van Paulus in de jaren vijftig. In die tijd kwamen de christenen bij elkaar in woonhuizen. De vondst kan ook een synagoge zijn geweest.



Lees meer over deze oude kerken:
Oudste bekende kerk ter wereld in Rihab

"Oldest Church" Discovery "Ridiculous," Critics Say

Rihab church sites closed; ministry says for ‘preservation’

Monday 14 June 2010

Anjou Bijbel

anjou1.jpg

Niet lang meer voor wij zullen kennis maken met één van de topwerken uit het handschriftenpatrimonium van de KULeuven.  Het conservatieproject rond de Anjou-Bijbel, een prachtig geïllustreerd handschrift uit de 14de eeuw dat bewaard wordt in de Maurits Sabbebibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid gaat haar laatste maanden in.

De Bible Angevine of Anjou-Bijbel is het pronkstuk van de bibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid van de K.U.Leuven.  Het uitzonderlijk rijkelijk versierde handschrift is ontstaan in het begin van de veertiende eeuw aan het hof van Robert I van Anjou (1277-1343), koning van Napels, vandaar de naam.
Naast twee volbladminiaturen bevat de bijbel meer dan 160 kleinere miniaturen - initiaalversieringen ter introductie van de bijbelsecties en kleine miniaturen die alluderen op de bijbelse teksten en op historische gebeurtenissen die met het koningshuis zijn verweven - en op elke folio fantasierijke randversieringen.

Het handschrift was oorspronkelijk bedoeld als een geschenk van Robert I van Anjou aan Andreas van Hongarije, die op zesjarige leeftijd met Johanna werd verloofd.
image002_400_23
Het prestigieuze handschrift is nooit uit de koninklijke kringen verdwenen.  In 1402 werd het beschreven in de inventaris van Jean duc de Berry (1340-1416), broer van de Franse koning Karel V en vermaard kunst- en boekenliefhebber.  Via de bisschop van Arras, Nicolaus de Ruistre (1509), kwam het manuscript op het einde van de vijftiende, begin zestiende eeuw in het Arrascollege in Leuven terecht.  Tussen 1808 en 1821 behoort het handschrift tot de collectie van het Grootseminarie van Mechelen.  Sinds 1970 is het in depot gegeven aan de bibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid van de K.U.Leuven.

Het conservatieproject, dat gecoördineerd wordt door professor Jan Van der Stock, wordt uitgevoerd door Illuminare Studiecentrum voor Miniatuurkunst (KULeuven) in samenwerking met de Faculteit Godgeleerdheid (KULeuven) en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium.
Het project geniet financiële steun van het Fonds Inbev-Latour.

De tentoonstelling: van 10 september tot 28 november 2010 Tijdens de tentoonstelling in het nieuwe Leuvense Stedelijke Museum M (10 september-28 november 2010) zullen de losse verluchte folio's van het geconserveerde handschrift worden getoond en geconfronteerd met contemporaine 14de eeuwse verluchte manuscripten.  Na deze voorstelling aan het publiek, worden de folio's terug ingebonden als een codex.  Het project wordt gecoördineerd door prof.  dr.  Jan Van der Stock van Illuminare, Studiecentrum voor Miniatuurkunst (K.U.Leuven) i.s.m.  de Faculteit Godgeleerdheid (K.U.Leuven) en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA, Brussel).  Het Fonds Inbev-Latour financiert de conservatiebehandeling.  Het wetenschappelijk onderzoek en de conservatiebehandeling worden gerealiseerd door dr.  Lieve Watteeuw.


Lees hier ook over > Anjoubijbel ondergaat grondige restauratie Meer informatie over het project, de Anjou-Bijbel en de evolutie van de conservatiewerkzaamheden, is te vinden op de website van Illuminare.

Anjou-Bijbel - Wikipedia De zogenaamde Anjou-Bijbel of Bible Angevine, is een uitzonderlijk rijkelijk versierd handschrift, dat rond 1340 ontstond aan het hof van Robert van Napels, ...
nl.wikipedia.org/wiki/Anjou-Bijbel

English article > The Anjou Bible Project
+
Progress Report 2007-2009
Cultura fonds library on the Anjou bible, surgeons and funding

Angry but not sinning


“but each one is tempted when, by his own evil desire, he is dragged away and enticed.” (Jas 1:14 NIV)

 “For everything in the world—the cravings of sinful man, the lust of his eyes and the boasting of what he has and does— comes not from the Father but from the world.” (1Jo 2:16 NIV)

 “Then, after desire has conceived, it gives birth to sin; and sin, when it is full-grown, gives birth to death.” (Jas 1:15 NIV)

“Be self-controlled and alert. Your enemy the devil prowls around like a roaring lion looking for someone to devour.” (1Pe 5:8 NIV)

 “For from within, out of men’s hearts, come evil thoughts, sexual immorality, theft, murder, adultery,” (Mr 7:21 NIV)

 “The LORD was grieved that he had made man on the earth, and his heart was filled with pain.” (Ge 6:6 NIV)

 “who plots evil with deceit in his heart—he always stirs up dissension.” (Pr 6:14 NIV)

 “O Jerusalem, wash the evil from your heart and be saved. How long will you harbour wicked thoughts?” (Jer 4:14 NIV)

 “The heart is deceitful above all things and beyond cure. Who can understand it?” (Jer 17:9 NIV)

 “How long will this continue in the hearts of these lying prophets, who prophesy the delusions of their own minds?” (Jer 23:26 NIV)

 “[For the director of music. A psalm of David.] Hear me, O God, as I voice my complaint; protect my life from the threat of the enemy. Hide me from the conspiracy of the wicked, from that noisy crowd of evildoers. They sharpen their tongues like swords and aim their words like deadly arrows. They shoot from ambush at the innocent man; they shoot at him suddenly, without fear. They encourage each other in evil plans, they talk about hiding their snares; they say, "Who will see them?" {Or us} They plot injustice and say, "We have devised a perfect plan!" Surely the mind and heart of man are cunning.” (Ps 64:1-6 NIV)


On the Biblestudentsblog I wrote an article in Dutch about our anger  and when it is sin or when it is no sin to be angry. > Boos zijn en toch niet zondigen.
Also of interest is the thought of our brother John Aldersley: Being angry and not sinning.

Voor een Nederlandstalig artikel over het al of niet zondig zijn van het boos zijn, vind Boos zijn en toch niet zondigen

++

Find also
Be ye angery and sin not
A learning process for each of us
Doest thou well to be angry
He who smiles rather than rages

+++

2016 linkupdate