Thursday 27 November 2008

Make thankfulness happen

You don't hear a lot of premarital counselors instructing young couples, "You know, you need to be thankful because that's really important for your relationship." They ought to, though.

Thankfulness defeats gloominess or feelings of hopelessness about marriage.
Thankfulness is binding because it requires some humility. You can't be thankful and boastful at the same time.
The humble aspects of thankfulness remove the necessity of power struggles between people.
Thankfulness colors how we pray and how we teach.

>Make Thankfulness Happen
As different as husbands and wives are, we need this foundational point of connection
Annette LaPlaca

> Thanksgiving <

> Praise and thanksgiving
The Lord's Prayer begins and ends with praise. Giving praise to God helps us to understand just how awesome He really is! We should praise Him for how powerful He is. We should praise Him for how giving He is. We should praise Him for how loving He is. We should thank Him for all that He has done, is doing and will do for us as His children. And the list goes on …

De marketing van God een op maat gemaakt bedrijfsadvies

Katholiek en Protestant kunnen opnieuw een succesvol merk worden dat zegt marketingdeskundige en journalist Charles Swietert.

‘Vaticaan is net Heineken’

Oud-staatssecretaris Swietert was jarenlang internationaal marketingconsultant en daarna directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel in Thailand. Hij hield de kerkorganisatiestructuur onder andere langs het 7S model van topadviseur McKinsey (‘strategy, Systems, Structure, Skills, Staff, Style en deze hebben alle te samen een Shared Value’) en levert met zijn boek De marketing van God een op maat gemaakt bedrijfsadvies voor ‘Vatican Inc.’ en de ‘bv Rooms Katholieke Kerk Nederland’.

Vatican Inc. noemt hij de ‘grootste leverancier van religie ter wereld’ met 1,2 miljard klanten en De Bijbel als meest succesvolle internationale bestseller ooit. Ook is de 265e topman van de multinational, paus Joseph Ratzinger, lang zo nukkig niet als men bij zijn ambtsaanvang vreesde. Hij weet zich met enig elan en gevoel voor drama te handhaven in het vacuüm dat zijn voorganger Karol Wojtyla achterliet. ‘Er zijn groeimarkten in Latijns Amerika, Azië en Afrika. Ik heb me gefocust op Nederland, echt een probleemgebied’, vertelt landenhopper Swietert vanuit Dubai. Als bedrijfsorganisatie komt Vatican Inc volgens hem enigszins overeen met Heineken, waarvan de familie Heineken de meerderheid van aandelen bezit. Freddy Heineken is Heineken, Ratzinger is volgens Swietert Vatican Inc.’

Katholiek en Protestant kunnen opnieuw een succesvol merk worden als ze zich aan de door Swietert opgestelde voorwaarden houden. Ten eerste moeten ze terug naar de corebusiness; spiritualiteit. ‘Daar is een enorme behoefte aan in ons land, kijk alleen maar naar de talloze glossy’s als Happinez die de winkelschappen sieren.’ Ten tweede moet de kerk harde doelen stellen. ‘Geen enkel bedrijf redt het zonder.’ Ten derde moeten de bestuurders aan kwaliteitsmanagement doen, en aan een betere marketing. ‘De kerk heeft 20 eeuwen ervaring in spiritualiteit, ze moeten het alleen naar het nu vertalen. Net als de hiërarchische verhoudingen. ‘Het is nog net geen Noord Korea’, zegt Swietert. Tot slot: de kerk moet weten wie haar klanten zijn. ‘Daar is niet eens een databestand van.’

Ook moet de bv RKKN zich beter in de kijker spelen. ‘Zoek de media op, zoals Antoine Bodar dat doet. In Frankrijk mengen kardinalen zich continu in het publieke debat. Neem mediatrainingen, laat praktisch christendom zien. Je hebt grote groepen nonnen in Nederland die geweldig werk doen met prostituees, gevangenen, de zwakken van de samenleving. Daarmee moet je veel meer naar voren treden. En als de kerk weer succesvoller wordt, lost dat meteen het personeelstekort op. Kijk naar Shell.’

Al kunnen de RKKN-managers volgens Swietert doorgaans ‘verdraaid slecht’ tegen kritiek, tot nu toe heeft hij onverdeeld positieve reacties gekregen. Mediapriester Antoine Bodar en bisschop van bisdom Haarlem Jos Punt zijn alvast fan. Nu de CEO van Vatican Inc. nog, Jozef Ratzinger. Want al doet hij het aardig, een Freddy Heineken is Ratzinger nog niet. ‘Dat mocht hij willen.’

Vervolging Kerk als een cycloon

Vervolging vergelijkbaar met cycloon

Overal ter wereld worden christenen om hun geloof vervolgd. Ze hebben gebed van mede-christenen hard nodig, aldus de sprekers op de ontmoetingsdag van de stichting Hulp Vervolgde Kerk.

,,In de vervolgde kerk zie je het lelijke, bloederige gezicht van God. Daar kunnen we niet zomaar aan voorbijlopen.,,
 
,,Op dit moment zijn er zo'n veertig landen ter wereld waar christenen vervolgd worden,,, vertelt de Duitse prediker Hans Braun. Hij spreekt op de ontmoetingsdag van de stichting Hulp Vervolgde Christenen in scholengemeenschap De Driestar in Gouda. De zeventig deelnemers luisteren aandachtig. Buiten regent het.
 
,,Christenvervolging is als een cycloon'', gaat Braun verder. ,,Vroeger ging Oost-Europa eronder gebukt. Nu is India aan de beurt. In de deelstaat Orissa worden kerken verbrand, voorgangers vermoord en vrouwen in stukken gehakt. Men vlucht massaal de jungle in.''
 
Braun heeft in het verleden samengewerkt met de bekende Lutherse predikant Richard Wurmbrand uit Roemenië, die lange tijd onder het communistische regime gevangen heeft gezeten. Daarover vertelt Braun een verhaal.
 
Vlekkerig
,,Eens werd Wurmbrand uit zijn cel gehaald voor een verhoor. Doorgaans betekende dat vernedering en marteling. Maar dit keer ging het anders. 'Gaat u zitten', zei de officier. 'Geen zorgen, ik zal u niets doen. Ik wilde met u praten over de Bijbel', en hij legde een exemplaar van op de tafel. 'Gelooft u alles wat dit boek zegt?' Wurmbrand knikte. 'Dan gelooft u dat alle mensen naar het beeld van God zijn geschapen', concludeerde de officier.
 
'En u dus ook!' Hij haalde een spiegel tevoorschijn en liet Wurmbrand naar zichzelf kijken. Wurmbrand, die al jaren vastzat, schrok geweldig: zijn huid was afgetakeld, vlekkerig en geel. 'U bent enorm lelijk, vind u ook niet?', vroeg de officier. Dat kon Wurmbrand niet ontkennen. 'Als u al zo lelijk bent, hoe lelijk moet die God van u dan wel niet zijn!' ging de officier verder. 'Waarom zou ik in zo'n lelijke God geloven?'
 
Wurmbrand was even stil, zocht naar een antwoord. 'God heeft niet maar één gezicht', zei hij ten slotte. 'Net als wij mensen heeft hij meerdere gezichten. Een voor als we blij zijn, en een voor als we pijn hebben. God heeft een blij gezicht als mensen hem dienen, en een gezicht vol lijden, als Hij in zijn vervolgde kerk opnieuw wordt gekruisigd'.''
 
Ernstig
Braun: ,,Wat wij in onze vervolgde broeders en zusters zien, is het lelijke, bloederige gezicht van God. Daar kunnen we niet zomaar aan voorbijlopen. De situatie is ernstig. Veel christenen in Azië staan op het punt om hun geloof op te geven. Vind je het gek? Wat zou jij doen als je christen was en in een straatarm land leefde waarin mensen voor het vermoorden van een christen tweehonderd euro kregen?''
 
Ook de volgende spreker heeft het over India. In 2001 richtte dr. P.P. Job het Michael Job center in Coimbatore op, een opvanghuis voor dochters van om het leven gekomen christenen. Er wonen nu vijfhonderd meisjes.
 
Het opvanghuis is geen normaal weeshuis, vertelt Job. ,,Ik heb al die meisjes geadopteerd. Volgens de wet van India zijn ze dus geen wezen meer, maar stuk voor stuk mijn kinderen!'' lacht hij. Ernstiger: ,,Veel van deze meisjes zijn psychisch beschadigd. Het is niet makkelijk om zo'n centrum met maar vier stafleden te leiden. Dat we het redden is elke dag weer een wonder.''
 
In 1999 ontkwam Job, vertelt hij, ternauwernood aan een moordaanslag van hindoe-extremisten. Kort daarna reden deze extremisten Jobs 21-jarige zoon Michael dood. Acht jaar later werd ook John, zijn andere zoon, vermoord, vertelt hij verder. ,,Ik heb jarenlang voor de vervolgde kerk gewerkt. Ik heb met vervolgde christenen gehuild en gebeden, maar de diepte van hun pijn ervoer ik pas toen ik mijn twee zoons verloor. Nu pas weet ik wat ze doormaakten. Ik ben niet meer dezelfde. Mijn kinderen zijn van mij weggenomen. Voor veel mensen is het christendom niets meer dan een hobby, een aardig tijdverdrijf. Maar voor ons in India is het een kwestie van leven en dood'', zegt hij geroerd, terwijl achter hem filmpjes van brandende kerken worden getoond.
 
Nog onder de indruk van zijn verhaal lopen de mensen naar de lunch. Er worden Zeeuwse bolussen verkocht, ten bate van de kinderen in India. ,,Tjonge'', verzucht een oudere vrouw. Ze staat aan een tafel met een bolus in de hand. ,,Ik weet niet of ik zou standhouden. Als ik met de dood bedreigd werd...'' Een levendige man van in de vijftig stelt haar gerust. ,,God geeft de kracht op het moment dat het nodig is. Hij geeft ons genoeg reisgeld voor welke reis we ook moeten maken. We hoeven ons geen zorgen te maken. Echt niet!''
 
Bron: Endtimes/Nederlands Dagblad

Historische betrouwbaarheid van Bijbelse gebeurtenissen

Gelovigen staan te vaak met de mond vol tanden als het gaat om de historische betrouwbaarheid van Bijbelse gebeurtenissen, vindt Andries Knevel. Zijn conclusie in zijn -deze week verschenen- boek ”Is het waar?”: „Geen enkel geloof in deze wereld heeft zo’n betrouwbare basis als het christelijk geloof. Maar wie weet dat nog?”

Knevels boek is, evenals zijn voorganger ”Avonduren” (2007), een dagboekverslag van ontmoetingen in medialand. Gaandeweg stelt hij aan de orde waar het hem dit keer om te doen is: de historiciteit van de evangeliën.

Knevel concludeert dat het Nieuwe Testament het meest betrouwbaar overgeleverde boek uit de oudheid is. Uit vergelijkend onderzoek van de manuscripten blijkt dat de tekst voor 99,5 procent is vast te stellen. „Ik besef dat ik bezig ben met het opsommen van droge feiten die niemand tot geloof zullen brengen, maar ik vind toch dat het noodzakelijk is. Het is nogal wat als geconstateerd kan worden dat het Nieuwe Testament het best bewaarde boek uit de oudheid is. Wie weet het? Hoeveel christenen weten het?”

Het optreden van de Heere Jezus vond vooral plaats tussen 30 en 33 volgens de klassieke telling. Het betekent dat er slechts een zeer beperkt aantal jaren zit tussen de historische gebeurtenissen en het moment waarop de verhalen zijn opgeschreven. Toen het eerste Evangelie werd geschreven, waren de oor- en ooggetuigen voor een groot deel nog in leven. Daarom kan er ook geen sprake van zijn legendevorming, vindt Knevel.

De evangeliën zijn wel uitdrukking van getuigende geschiedschrijving. „Geen naakte feiten alleen, maar een verhaal waardoor mensen Jezus gaan leren kennen en in Hem gaan geloven. Meer met nadruk op thema’s dan op chronologie. Meer een schilderij dan een foto.”

De vier evangeliën zijn ongewijzigd in de canon opgenomen. „Ze zijn niet bijgekleurd of geharmoniseerd. Dat kon ook niet, want men wist dat het levende getuigenissen van Jezus waren.”



Lees meer >Knevel: Gelovige heeft behoefte aan argumenten


Zondagdienst 30 November 2008

KomendeZondagdienst 30 November 2008 zullen wij dieper in gaan op de toestand waarin de doden zullen opgewekt worden.
>
Hoe zullen de doden weer levend gemaakt worden?
 > How are the dead?

Hoe zullen de doden weer levend gemaakt worden?

Hoe zullen de doden weer levend gemaakt worden?

In de zondagochtend dienst van 30 november 2008 gaan wij dieper in op de toestand van de herrezenen bij de opstanding uit de doden.
Op de dag van het laatste oordeel zullen wij allemaal moeten verschijnen voor de troon van de rechter Jezus Christus om beoordeeld te worden. Dit zou dan kunnen betekenen dat nog zeer veel kan gebeuren met het lichaam voor Christus. Maar door God opgewekt geworden zou het ook kunnen zijn dat Hij ons dadelijk van het juiste lichaam heeft voorzien. De goedgekeurden hebben dan mogelijk een lichaam gekregen dat sterfelijkheid al of niet in zich draagt maar onbederfelijk is. Uit het stof zullen zij een lichaam krijgen dat in de eeuwigheid verder zal kunnen leven in een vorm waarbij al de goede eigenschappen en essentiële herkenningspunten van die persoon bewaard blijven. Zo zullen wij elkaar terug kunnen zien in het hiernamaals.
Wij zullen ingaan op de vraag: "Hoe worden de doden dan weer levend gemaakt? En wat voor lichaam hebben zij dan?"
In de Heilige Schrift zullen wij lezen dat elk vlees niet gelijk is. Er is verschil tussen het vlees van mensen, vee, vogels en vissen. Er zijn hemelse en aardse wezens; en de schoonheid van de hemelse is anders dan die van de aardse. Zon, maan en sterren hebben een verschillende helderheid; en ook de sterren onderling verschillen in lichtsterkte. Zo is het ook bij het levend worden van de doden. Het lichaam dat in de aarde wordt gelegd, zal vergaan. Maar het lichaam dat levend wordt gemaakt, kan niet vergaan zegt Paulus aan de Korinthiërs. Wat levend wordt gemaakt zal schitterend zijn en grote kracht hebben. Wat in de aarde werd gelegd, is een natuurlijk lichaam. Maar wat levend wordt, is een geestelijk lichaam. Want als er een natuurlijk lichaam is, moet er ook een geestelijk lichaam zijn. Er staat immers in de Boeken: "De eerste mens, Adam, kreeg een natuurlijk leven." Maar Christus, de laatste Adam, geeft geestelijk leven. Het natuurlijke lichaam komt eerst en daarna pas het geestelijke. Adam, de eerste mens, werd uit stof van de aarde gemaakt. Christus, de tweede mens, kwam uit de hemel. Alle mensen stammen af van Adam en hebben dus een aards lichaam, net als hij. Maar de mensen die uit Christus voortkomen, zullen een hemels lichaam krijgen, net als Hij. Maar na de verrijzenis kwam Jezus weer op de aarde en konden de apostelen zijn vlees en zijn beenderen voelen. Dus, zoals wij op de aardse Adam lijken, zullen wij ook op de hemelse Christus lijken.
Wij, als gelovigen, zullen niet allemaal sterven, maar wel allemaal in een oogwenk een nieuw lichaam krijgen op het moment dat de laatste trompet schalt. Ja, er zal het machtig geluid van een trompet te horen zijn; en dan zullen de doden voor altijd levend worden gemaakt en wijzelf zullen een nieuw lichaam krijgen. Ons vergankelijke, sterfelijke lichaam zal verwisseld worden voor een onvergankelijk, onsterfelijk lichaam. De oude menselijke natuur en het denken zullen grondig vernieuwd worden en wij zullen op staan als een heel nieuw men, die alleen voor God leeft, zuiver en goed. Wanneer dat gebeurt, wordt werkelijkheid wat in de Boeken staat: "De dood is opgeslokt in Gods grote overwinning." ” (1 Korinthiërs 15:35-54, Efeziërs 4:20-24)
Dan kunnen wij ons dus afvragen of de rechtvaardigen dadelijk hun onsterfelijk of een onbederfelijk lichaam krijgen. Kunnen zij ook nog een oordeel krijgen als zij voor de Rechterhand van God verschijnen? Want vinden wij in de Schrift plaatsen waar wordt vermeld dat diegenen die spijt betuigen over hun fouten vergiffenis hebben gekregen. En eens de schulden kwijt gescholden zullen zij niet meer in aanmerking worden genomen.
“Geen van zijn vroegere zonden zal hem worden aangerekend, want hij heeft zich bekeerd tot het goede en zal in leven blijven.” (Ezekiël 33:16 BOEK)
De onrechtvaardigen zullen geen goede daden in hun voordeel hebben en zullen vernietigd worden.
“Wanneer de Mensenzoon komt in zijn heerlijkheid en vergezeld van alle engelen, dan zal Hij plaats nemen op zijn troon van glorie. Alle volken zullen voor Hem bijeengebracht worden en Hij zal ze in twee groepen scheiden, zoals de herder een scheiding maakt tussen schapen en bokken. De schapen zal Hij plaatsen aan zijn rechterhand, maar de bokken aan zijn linker. Dan zal de Koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: Komt, gezegenden van mijn Vader, en ontvangt het Rijk dat voor u gereed is vanaf de grondvesting der wereld. Want Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven. Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen, Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik was in de gevangenis en gij hebt Mij bezocht. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden en zeggen: Heer, wanneer hebben wij U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? En wanneer zagen wij U als vreemdeling en hebben U opgenomen, of naakt en hebben U gekleed? En wanneer zagen we U ziek of in de gevangenis en zijn U komen bezoeken? De Koning zal hun ten antwoord geven: Voorwaar, Ik zeg u: al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan. En tot die aan zijn linkerhand zal Hij dan zeggen: Gaat weg van Mij, vervloekten, in het eeuwig vuur dat bereid is voor de duivel en zijn trawanten. Want Ik had honger en gij hebt Mij niet te eten gegeven. Ik had dorst en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en gij hebt Mij niet opgenomen, naakt en gij hebt Mij niet gekleed; Ik was ziek en in de gevangenis en gij zijt Mij niet komen bezoeken. Dan zullen ook zij antwoorden en zeggen: Heer, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor U gezorgd? Daarop zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: al wat gij niet voor een van deze geringsten hebt gedaan, hebt gij ook voor Mij niet gedaan. En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.’” (Mattheus 25:31-46 WV78)
Diegenen die de goede daden verricht hebben zullen over gaan tot eeuwig leven. Daar kan men dan ook de vraag bij stellen of niet gelovigen of anders denkenden (mensen van verschillende denominaties) hierbij kans maken om gered te worden. Zou het zo niet kunnen zijn dat trinitariërs voor de stoel dan hun keuze zullen moeten maken als zij horen dat er slecht een unitaristische God is, of andersom zullen niet-trinitariërs moeten aanvaarden dat God dan wel een drie-eenheid of slechts een twee-eenheid is. Op de dag van het laatste oordeel gaan wij te horen krijgen hoe de vork juist in de steel zat. En zal dan niet iedereen alsnog de keuze krijgen om voor de Ware God te kiezen en verder beoordeelt worden op de daden die hij of zij verricht heeft in het leven?
“Want allen moeten wij voor Christus’ rechterstoel verschijnen, opdat ieder het loon ontvangt voor wat hij in dit leven heeft gedaan, goed of kwaad.” (2 Korinthiërs 5:10 WV78)
“Toen zag ik een grote, witte troon, en Hem die daarop gezeten is. De aarde en de hemel vluchtten weg van zijn aanschijn en hun plaats werd niet meer gevonden. En ik kon de doden, groot en klein, voor de troon zien staan. En de boeken werden geopend. Nog een ander boek werd geopend, het boek des levens. En de doden werden geoordeeld naar hun daden, zoals die in de boeken beschreven stonden. En de zee gaf haar doden terug, en de dood en de onderwereld gaven hun doden terug, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn daden. Toen werden dood en onderwereld in de vuurpoel geworpen. Dit is de tweede dood, de poel van vuur. En ieder wiens naam niet stond in het boek des levens, werd geworpen in de poel van vuur.” (Openbaring 20:11-15 WV78)

How are the dead?

Concerning the dead at the awakening on the day of judgement. “The dead shall be raised incorruptible” To be discussed in our Sunday service November the 30th.

Allon Maxwell wrote:
Hi Marcus,
I saw your post on the Christadelphian Facebook Site on this topic.

Do I assume from this that you believe that the (righteous) dead will rise immortal?

My own belief is that we will rise from the grave immortal.
Marcus Ampe wrote:

I think at the day of judgement we shall have to come in front of the chair of Christ to be judged. This would mean that still a lot could happen to the body in front of Christ. But been resurrected by God, who knows our state, we could already be given the 'body' of the group to which we shall belong to. As righteous receiving an incorruptible body and as cursed a body that can and shall die again. The approved of would perhaps not have mortality any more (or immortality), so those taken out of the grave to come in front of the judgement seat have undergone a transformation. Out from the ashes they shall receive a form that shall hold all the essences of the previous body and live. Their body shall not deteriorate or not been killed any more if they are accepted by God to live forever after.

It is true that there is also a solemn warning that fear of the judgement is something experienced by the wicked – NOT the righteous! So you could say that the righteous shall straightly become 'awake' directly in an incorruptible body and should not be afraid of what would come.
If the sins of the repentant are never to be mentioned ever again, how can it be possible that they must be put on public exhibition at the judgement, and be accounted for a second time? But perhaps there are sins been committed wherefore no repentance had been brought before dying. You also think that sins done after baptism when you feel guilty about them and repent, would not any more be accounted for. Would we not be reprimanded for it? I agree that we would not get a dead penalty for it, and that God shall forgive them. But shall He not do like a worldly father does and talk about what has gone wrong? Shall the forgiveness and cleansing not happen on the day of judgement? Christ is going to do the division and sending us to the right or the left side.
Is it not that those who thought they were doing right but did wrong or believed wrongly would be put in the right place at the day of judgement. For example when someone has lived according to his believes in his faith (catholic, protestant, etc.) or did not have the opportunity to learn God, but learns how it really is on the day of judgement, would he not be left the choice to choose right and be saved. Or would you think no Trinitarian would make a chance to be saved if there is no tri-une God, or the other way that non-Trinitarians would be damned when there is a bi- or a tri-une God? I take it that those who believe in Christ as the Saviour and live according the will of God make a change to live eternally, no matter which denomination they were in. (cfr Ezekiel 33:16)
Coming in front of the judgement throne the righteous can proof to the others that they kneel down and praise the right Lord. Showing the others how they should have behaved in front of Christ and onto God. To them it is not a judgement as such (sentence or conviction) that comes over them.
Because the verdict shall be 'not guilty' the righteous shall be free to live eternally in the form they shall have received by their awakening.
So you assumed rightly that I think that the righteous will rise immortal in a certain way because dead shall not come over them any more. (But not having the eternality of God who never can die, but if He would like to make an end to it all He can and could destroy us) (But we have the promise of eternal life) Therefore the word incorruptible is better.

Wednesday 26 November 2008

Synodevergadering VPKB

PROTESTANTEN VERGADEREN

BRUSSEL (KerkNet/VPKB) – De synodevergadering (het ‘parlement’) van de Verenigde Protestantse Kerk in België kwam bijeen in Vaalbeek bij Leuven. Gespreksonderwerp was een studierapport over het ambt van predikant. Er was echter ook aandacht voor de sociale hulpacties en buitenlandse contacten, in het bijzonder partnerschappen met de Verenigende Kerk in Zuidelijk Afrika en de Presbyteriaanse Kerk in Rwanda. Zo spelen Belgische protestanten een interessante rol in het aanhoudende verzoeningsproces na de genocide in Rwanda, onder meer met de onderwijsactie ‘Ik help een kind’. In 1997 werden 70 jongeren gesteund, dit jaar meer dan 300. Protestantse Solidariteit bracht ook verslag uit vaan haar projecten in de strijd tegen aids, tuberculose en lepra in Afrika. Er werd ten slotte bekendgemaakt dat de overheid Protestantse Solidariteit opnieuw als ontwikkelingsngo erkende.

(Kerknet)

Vaticaan publiceert procesakten van Galileo Galilei

VATICAAN PUBLICEERT PROCESAKTEN VAN GALILEO GALILEI

Galileo Galilei

Galileo Galilei Bron: Free Images.com

BRUSSEL (KerkNet/LaCroix/kipa-Apic) – Het Vaticaan kondigt de publicatie aan van de procesakten van Galileo Galilei (1564-1642), vierhonderd jaar nadat de wetenschapper en astronoom in Rome in ongenade viel met zijn bewering dat de aarde om de zon draait. Pas in 1835 werd die stelling officieel bijgetreden door het Vaticaan. Galilei hoopte met zijn publicaties te laten inzien hoe doordacht het door God geschapene in elkaar zat. Die stelling kreeg slechts matige bijval in Rome. In tegenstelling tot Giordano Bruno, die intussen wel eerherstel kreeg van het Vaticaan, belandde Galilei niet op de brandstapel. De rechtbank van de kerkelijke inquisitie veroordeelde Galileo Galilei tot levenslang huisarrest, van 1633 tot zijn dood in 1642, en zijn werken mochten niet langer gepubliceerd worden.
Volgens mgr. Gianfranco Ravasi, voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Cultuur, werd de veroordeling nooit ondertekend door paus Urbanus VIII. Met de publicatie van de documenten wil het Vaticaan aantonen dat de gangbare stelling dat de paus Galilei in de banvloek sloeg onjuist is. Mgr. Ravasi deed zijn uitspraken naar aanleiding het congres over Galilei, dat vandaag in Rome van start is gegaan. De heruitgave van de akten van het proces moet helpen het geheugen op te frissen.
In 1992 verontschuldigde paus Joannes Paulus II zich namens de Kerk en verleende de wetenschapper eerherstel. In 2009 krijgt hij een standbeeld in de tuinen van het Vaticaan.

(Kerknet)

Zondervan neemt Bible Gateway over

Zondervan heeft Bible Gateway over genomen en hopelijk gaan zij niet doorvoeren wat zij wel nu te kennen geven namelijk dat er een 99 cent per zicht zou moeten vergoed worden.
Nu werd het namelijk mogelijk gemaakt dat mensen gratis in verschijdene talen de Bijbel konden raadplegen.

Gospelcom heeft een enorme bijdrage geleverd aan de wereld van het Christendom op het net.

> voorbeeld van laatst aangevoerde talen

Three new Bible versions now available


 > Bible Gateway Blog

>  Why Zondervan Bought BibleGateway.com