Thursday 31 December 2009

Preek middel tot overbrenging christelijke boodschap

De preek is het belangrijkste middel –ofwel medium– dat de kerk tot haar beschikking heeft om de christelijke boodschap te verspreiden schrijft Maarten Stolk in het Reformatorisch Dagblad. Maar niet de enige, want ook via liederen, beelden, prenten, pamfletten, brochures, boeken, kranten, radio en televisie vindt er overdracht plaats.
Ouderlingen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam omstreeks 1894.
In alle middeleeuwse preken werden de regels der welsprekendheid toegepast, zegt prof. dr. Joris van Eijnatten. Calvinistische hagenpredikers brachten in de zestiende eeuw grote groepen mensen bijeen. Hun toespraken buiten de stadsmuren, in bossen en velden, werden aanvankelijk oogluikend toegestaan.
Een eeuw later kenmerkte de ideale preek zich door de drie k’s: kort, klaar en krachtig.
In de snel moderniserende wereld van de twintigste eeuw gaven christelijke radiosprekers de achterban vingerwijzingen voor het dagelijks leven.

Lees meer in > De ideale preek: kort, klaar en krachtig

Lucas 21, 25-36 toegelicht door Augustinus

“t En er zullen tekenen zijn in zon, maan en sterren en op de aarde [zal] radeloze benauwdheid [zijn] onder de heidenen vanwege het bulderen van zee en golven. En het hart van de mensen zal bezwijken van angstige verwachting van de dingen die de bewoonde wereld zullen overkomen, want de krachten van de hemelen zullen heftig bewogen worden. u En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen in een wolk, met grote kracht en heerlijkheid. Wanneer nu deze dingen beginnen te geschieden, kijk dan omhoog en hef uw hoofd op, v omdat uw verlossing nabij is. w En Hij sprak tot hen een gelijkenis: Kijk naar de vijgenboom en naar alle bomen. Zodra ze uitlopen en u [dat] ziet, weet u uit uzelf dat de zomer al nabij is. Zo ook u, wanneer u deze dingen zult zien geschieden, weet [dan] dat het Koninkrijk van God nabij is. Voorwaar Ik zeg u dat dit geslacht zeker niet voorbij zal gaan, totdat alles gebeurd is. x De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen beslist niet voorbijgaan. y Wees op uw hoede dat uw hart niet op enig moment bezwaard wordt door roes en dronkenschap en door bezorgdheid om de alledaagse dingen, en dat die dag u niet onverwachts overvalt. z Want als een klapnet zal hij komen over allen die op het oppervlak van de hele aarde wonen. a Waak dan te allen tijde en bid dat u waardig geacht zult worden om al die dingen die gebeuren zullen, te ontvluchten, en om te kunnen bestaan voor de Zoon des mensen.” (Lu 21:25-36 HSVNTPS)



Lucas 21, 25-36 toegelicht door Augustinus


"Vindt u het vreemd dat de wereld ten ondergaat?" vraagt de Heer. "U kunt het beter vreemd vinden dat de wereld nog zo oud is geworden. De wereld is als de mens: een mens wordt geboren, groeit op en wordt oud. Als hij oud is, heeft hij een hele hoop lichamelijke klachten: hij moet hoesten, hij is verkouden, zijn ogen zijn ontstoken, hij is erg bezig met zijn gezondheid en is gauw moe. Als een mens oud is, zit hij dus vol klachten. Als de wereld oud is, staat ze zwaar onder druk."

Heeft God u soms niet genoeg gegeven door u, hoewel de wereld al zo oud is, Christus te sturen om u te verkwikken terwijl alles ten onder gaat? U weet toch dat Hij dat al heeft aangeduid in de nakomeling van Abraham? "En die nakomeling is Christus," zegt Paulus. Het woord nakomeling staat in het enkelvoud, niet in het meervoud: en aan uw nakomeling en die nakomeling is Christus. (Gal 3,16) Hoewel Abraham al oud was, is hem een zoon geboren. Dat betekent natuurlijk dat Christus pas zou komen, als de wereld een hoge ouderdom had bereikt. Hij kwam toen alles oud was geworden, en Hij maakte u nieuw. (...) Blijf u niet vastklampen aan een oude wereld (Js 43,18), word jong in Christus! Dat is wat u moet willen. Christus zegt tegen u: "De wereld gaat verloren, de wereld wordt oud, de wereld gaat ten onder, zij wordt geplaagd door de kortademigheid die bij de ouderdom hoort. Maar wees niet bang, uw jeugd wordt vernieuwd als die van een arend." (Ps 103,5)



Bijbelonderzoekers, Bijbelstudents, Jehovah Getuigen, Russell en denominaties

Verscheidene mensen zeggen onterecht dat Charles Taze Russell de stichter van de Jehovah Getuigen was. Ook verwarren velen de JG hun gedachte van de enige Organisatie die als de enig Getrouwe en Beleidvolle Slaaf van Christus kan doorgaan met de denkwijze van Russell, die niet in een autoratieve organisatie geloofde.
Volgens Russell kan eenieder gered worden door te geloven in het Bloed van Christus. De aanvaarding van Jezus zijn loskoopoffer is belangrijk. Leden van het Lichaam van Christus, Zijn ware heilige Kerk zouden dan Katholieken, Anglicanen, Baptisten, Methodisten, Calvinisten, Presbytereanen, gereformeerden of eenders wat kunnen zijn. enkel God schrijft de namen van de Kerk. Belangrijk is dat wij kijken naar dezen die in de voetstappen van Christus willen stappen.

****
>The church in various denominations

Charles Taze Russell was not the founder of the JWs, nor did he believe in such an authoritative organization as the JWs. Russell believed that one can be saved by grace by faith in the blood of Jesus, regardless of denominational affiliation.

+ > The Faithful and Wise Servant and Other Servants

Ransom for All – Searches

Ransom for All – Searches

The following links provide searches of Russell’s writings for the words given related to ransom sacrifice of Jesus, salvation and the true gospel.

ransom for all
atonement Jesus
Jesus paid it all
atoning sacrifice
justified faith
justification faith
justified works
justification works
saved faith
saved works
salvation faith
salvation works
Gospel “good works”
true gospel
Gospel faith

+

  1. Atonement
  2. Crucifixion for suffering 
  3. Why do we need a ransom? 
  4. Grace and beloved by God 
  5. Ember and light the ransomed of Jehovah
  6. God's Special Gift 
  7. Your Sins Are Forgiven
  8. Ketuvim, Writings, Hagiographa, Five Megillot and Messianic Scriptures
  9. Being sure of their deliverance
 +++

2016 linkupdate

Gemeenschappelijk handvest voor religie

RAAD VAN RELIGIEUZE LEIDERS ONDERTEKENEN HANDVEST

BRUSSEL (KerkNet) – Donderdagmiddag 17 december werd in aanwezigheid van prinses Mathilde de gemeenschappelijke verklaring en een gemeenschappelijk handvest door de ‘Belgian Council of Religieus Leaders’ (BCRL of Belgische Raad van Religieuze Leiders) in de Congreszaal van de Kamer van Volksvertegenwoordigers officieel ondertekend. Het handvest is het resultaat van twee jaar ontmoetingen in wederzijdse verstandhoudingen en werd ondertekend door de katholieke, orthodoxe en anglicaanse kerk, de protestantse, evangelische, moslim, joodse, boeddhistische, hindoeïstische en jaïnistische gemeenschap. Namens de rooms-katholieke Kerk ondertekende kardinaal Godfried Danneels. Ook mgr. Guy Harpigny, bisschop van Doornik en referent voor de interreligieuze dialoog, woonde de plechtigheid bij.
Eerste minster Yves Leterme, moest zich wegens andere verplichtingen laten verontschuldigen, en werd vertegenwoordigd door Mark Van de Voorde, zijn raadgever Communicatie en Maatschappelijke Tendensen. De premier onderstreepte dat hij in het handvest de bezorgdheden herkende die ook hem inspireerden: dialoog die leidt tot begrip en verstandhouding, spiritueel getuigenis van humane waarden, overleg over de grote vragen van deze tijd, bovenal de ontmoeting “van identiteit tot identiteit”.
CD&V-volksvertegenwoordiger Mia De Schamphelaere, sloot als ondervoorzitster van de Kamer van Volksvertegenwoordigers deze officiële plechtigheid af en onderstreepte dat een dialoog tussen godsdiensten en culturen noodzakelijk is, dit om een sfeer te creëren waarin elke burger in een goede verstandhouding kan samenleven.

De vertegenwoordigers van de religieuze gemeenschappen in ons land die het handvest ondertekenden

De vertegenwoordigers van de religieuze gemeenschappen in ons land die het handvest ondertekenden Bron: CtB

Lama Karta ondertekent het handvest

Lama Karta ondertekent het handvest Bron: CtB

(Kerknet)