Monday 26 January 2015

Communiceren in verbondenheid

Map, municipality belgium Verviers
Map, municipality belgium Verviers (Photo credit: Wikipedia)

COMMUNICEREN IN VERBONDENHEID

Na Parijs en Verviers: een ORBIT toolkit

BRUSSEL (KerkNet/Orbit) – In tijden van terreur en angst, spraakverwarring en beeldvorming over de andere, is het belangrijk de dialoog gaande te houden. Effectief communiceren kan alleen als met rust én nuance. 

Naar aanleiding van vragen na de terreurdaden in Parijs (7/1) en alles wat daarop volgde, heeft ORBIT vzw (voorheen Katholiek Multicultureel Samenwerken/KMS) een overzicht opgesteld met gespreksstof, bruikbaar in het onderwijs en vormingswerk, in politiek en maatschappelijk debat, maar ook in beleidskringen. Dit overzicht is uiteraard niet volledig. Het is onmogelijk alle interessante opinies en teksten die nu verschijnen samen te brengen. Orbit tracht een goede selectie te maken, waarbij verschillende invalshoeken aan bod komen.
(Kerknet)

Recordaantaal kerkuittredingen in Duitsland


RECORDAANTAL KERKUITTREDINGEN IN DUITSLAND

BRUSSEL (KerkNet/RadVat) – In 2014 is het aantal kerkuittredingen in de Duitse katholieke en evangelische Kerk sterk gestegen. Dat blijkt uit een enqêute van Deutsche Presse Agentur (DPA) bij verantwoordelijken van de katholieke bisdommen en de evangelische Landeskirchen. Bij de katholieke Kerk lag het aantal kerkuittredingen zelfs hoger dan in het 'recordjaar' 2010, toen het schandaal van het seksueel misbruik in volle hevigheid uitbarstte. 

Specialisten schrijven de sterke stijging toe aan de hervorming van de kerkbelasting op kapitaaldragers. Sinds januari wordt bij kapitaaldragers van banken en verzekeraars het bedrag van de kerkbelasting meteen geïnd. Vele christenen menen ten onrechte dat het een nieuwe belasting betreft. De voorzitter van de Evangelische Kerk van Duitsland (EKD), Heinrich Bedford-Strohm, zegt dat de kerken zich de vraag moeten stellen of zij hierover wel goed hebben gecommuniceerd.
(Kerknet)

Oproep tot dialoog tussen de strijdende partijen in Oost-Oekraïne door paus Franciscus


Paus Franciscus maande zondag aan tot een hervatting van de dialoog tussen de strijdende partijen in Oost-Oekraïne en het staken van elke vorm van vijandigheid. Franciscus reageerde in zijn angelustoespraak op de raketaanval op de Oost-Oekraïense havenstad Marioepol.

Gisterochtend kwamen raketten neer in een woonwijk en een mark. Enkele gebouwen vlogen in brand. Er vielen twintig vielen en meer dan tachtig gewonden. President Jatsenjoek van Oekraïne riep westerse bondgenoten en de VN-veiligheidsraad op tot actie. Rusland schendt volgens hem met de aanval gemaakte afspraken en het internationaal recht. 

De paus werd vanmorgen vergezeld door een jongen en een meisje van de jongerenafdeling van de Katholieke Actie in het bisdom Rome, die vandaag haar Karavaan van de Vrede afsluit, een jaarlijkse manifestatie voor de wereldvrede.
(Kerknet)

Abdelhamid Abaaoud brain of Molenbeek's network dismantled in their hideaway at Verviers

Verviers (Belgium), the "Grand'Poste"...
Verviers (Belgium), the "Grand'Poste" (1904/1909 - Architect: Van Hoecke). Nederlands: Verviers (België), de "Grand'Poste" (1904/1909 - Architect: Van Hoecke). Walon: Vèrvî (Bèljike), li Grand'Poste (1904/1909 - Âchitèke: Van Hoecke). (Photo credit: Wikipedia)
The last few days we have seen more pictures of the horror things Abdelhamid Abaaoud did. Already some months ago we could see him driving a car with some bodies hanging on it being carried over the ground when  this Belgian-born son of an immigrant shopkeeper from Morocco, was laughing with them in Syria.

After one year having been in Syria it seems he is now back in Europe, but nobody seems to know where he went to after he was last seen in Greece. In any case he has earned pages in the international press, cause of his actions and the raid in Verviers last week. He has emerged as a prime suspect in what Belgian authorities say was an imminent terrorist operation thwarted by raids on Jan. 15 on an extremist hideaway in the east of Belgium and nine homes in Molenbeek, after the terrorist attacks in France on the satirical magazine Charlie Hebdo.

It is known that about 450 people left Belgium to go to fight in Syria for the Jihad and to support ISIS.
Estimates of the number of foreigners in the Islamic State, or ISIS, vary, but of the more than 31,000 fighters the C.I.A. estimated in September to be active, as many as half came from foreign countries, according to the International Center for the Study of Radicalization in London and the Soufan Group in New York. The overwhelming majority are men from Arab and other Muslim countries, drawn to jihad by religious zeal, a chance to fight the decadent West and the lure of excitement in otherwise dreary lives. But the flow of non-Muslim or non-religious recruits from the West, and their use in some of the most grisly actions, is a new and worrying phenomenon.(NYT)

For moths there where investigations going, already before the Paris attack, and as a result of the findings Belgian investigators knew that the terrorist where going to attack several police stations in Belgium and that it was time to act. Therefore on  January 15 the Belgian police raided a house in the eastern city of Verviers, near the German border. The two terrorist suspects killed in that police raid were both from Molenbeek, Belgium’s second poorest area with a youth unemployment rate of 40 percent, and a place where next to the nearby Vilvoorde, lots of Muslim have found sympathy for the Islamic cause.
In Molenbeek, a Brussels district, a heavily immigrant borough with 22 mosques known to the local officials — more than four times the number of churches — could be found the origins of the network dismantled in their hideaway at Verviers.

Sunday January 25 it was also decided that the refugees who were taken in to Belgium would not be welcome again after they would have gone to fight in Syria and would loose all their rights which were freely given to them, on their return form the battlefield. 

+

Read more: 
Belgium Confronts the Jihadist Danger Within
Being Charlie 2Being Charlie 3Being Charlie 4Being Charlie 5Being Charlie 6,Being Charlie 7Being Charlie 8Being Charlie 9Being Charlie 10Being Charlie 11
It’s beautiful to watch the spread of #JeSuisCharlie across the world,
Where do we stand in the backdrop of Charlie Hebdo Massacre ?,
Charlie Hebdo, offensive satire and why ‘Freedom of Speech’ needs more discussion
NYTimes.com Special Series: Inside the Jihad
When Jihadists Come Home
Islamic State Praise Paris Attackers as 'Heroic Jihadists'
The Danger of Foreign JihadistsAmericans wrongly informed about situation in Europe

+++

Saturday 17 January 2015

NO pasaran #jesuischarlie

Dezer dagen is er heel wat te doen geweest in de pers omtrent de aanvallen op het satirisch tijdschrift Charlie Hebdo.

Men kan stellen dat het duidelijk is dat bepaalde groeperingen onze westerse samenleving willen ondergraven. Zij zijn er op uit om het leven in Europa te ontwrichten en tumult te zaaien onder de bevolking.
Het doel van de aanslag was een groep MENSEN die ons de samenleving en haar werkelijkheid door middel van humor scherper en duidelijker lieten zien. Journalisten en cartoonisten met een (soms uitgesproken) mening die niet bang waren om deze te publiceren. Als samenleving, als burgers kunnen we hier niet tegen inbinden, we kunnen geen stap achteruitzetten, we kunnen niet inbinden tegen deze onmensen die ons met extreem geweld in slaafse onderdanigheid willen dwingen. Ik hoop dat op de voorpagina van elke krant, op elke media website een cartoon van Charlie Hebdo zal prijken. Als ons “No Passaran” waarin we duidelijk maken dat er aan de vrije meningsuiting niet getornd kan worden, met welk geweld je ons ook bedreigt. Ik wil geen wereld voor mijn kinderen waar uitschot met het geweer gaat bepalen wat ze moeten denken of waar ze mee mogen lachen. Als we dit niet doen hebben de terroristen vandaag gewonnen.
Laten we de dingen bij de naam noemen en stoppen met politiek correct zijn.

We hebben een probleem met extremistische jihadis en moslims die wel in onze samenleving willen leven en de vruchten ervan plukken maar niet de basis spelregels van die samenleving zoals vrijheid van meningsuiting, gelijkberechtiging van de vrouw en het op zijn minst tolereren van de anders-geaarde medemens. We moeten niet de islam of zijn gelovigen bestrijden maar wel de extreme islamisten die hun onverdraagzaamheid (het islamisme met verbaal en fysiek geweld willen verspreiden.Het gevaar van de aanvallen in Frankrijk en de terroristische dreigingen waar België nu onder gebukt gaat is dat mensen uit angst een verkeerde houding gaan aannemen en iedereen onder één en dezelfde kam gaan scheren. De islamitische jihadstrijders brengen meer schade aan het imago van de Islam toe dan dat zij zouden wensen.‘Ik verwijs hier naar korangeleerden (religious clerics). We moeten goed nadenken waar we voor staan, en ik heb dat al een paar keer gezegd. Het is onvoorstelbaar dat het denken waar wij voor staan als het meest heilige, de gehele umma (gemeenschap van gelovigen) tot een bron van angst maakt, gevaar, dood en destructie voor de rest van de wereld. Onmogelijk!

Het doel van de aanslag was een groep MENSEN die ons de samenleving en haar werkelijkheid door middel van humor scherper en duidelijker lieten zien. Journalisten en cartoonisten met een (soms uitgesproken) mening die niet bang waren om deze te publiceren. Als samenleving, als burgers kunnen we hier niet tegen inbinden, we kunnen geen stap achteruitzetten, we kunnen niet inbinden tegen deze onmensen die ons met extreem geweld in slaafse onderdanigheid willen dwingen. Ik hoop dat op de voorpagina van elke krant, op elke media website een cartoon van Charlie Hebdo zal prijken. Als ons “No Passaran” waarin we duidelijk maken dat er aan de vrije meningsuiting niet getornd kan worden, met welk geweld je ons ook bedreigt. Ik wil geen wereld voor mijn kinderen waar uitschot met het geweer gaat bepalen wat ze moeten denken of waar ze mee mogen lachen. Als we dit niet doen hebben de terroristen vandaag gewonnen.

Laten we de dingen bij de naam noemen en stoppen met politiek correct zijn.We hebben een probleem met extremistische jihadis en moslims die wel in onze samenleving willen leven en de vruchten ervan plukken maar niet de basis spelregels van die samenleving zoals vrijheid van meningsuiting, gelijkberechtiging van de vrouw en het op zijn minst tolereren van de anders-geaarde medemens. We moeten niet de islam of zijn gelovigen bestrijden maar wel de extreme islamisten die hun onverdraagzaamheid (het islamisme) met verbaal en fysiek geweld willen verspreiden.

+
Lees verder:
NO pasaran #jesuischarlie
Imams draaien zich vast in taqiyya
+++
December 2015 update:


Wednesday 14 January 2015

Europe and much-vaunted bastions of multiculturalism becoming No God Zones

for the Daily Telegraph looking at the situation in Europe about religious groups remarks that Jews are not alone envisioned to be mocked at. or endangered for life In some parts of the world, wearing the label "Christian" also carries a death sentence.
Whether executed for the crime of apostasy in Pakistan, or attacked as "kefirs" (infidels) in Mosul, in northern Iraq, Christians are forced to die for their faith in parts of the Middle East.
We do not have to think Muslims are safe and that they are the ones threatening others. Muslims are not spared the persecution the other Abrahamic religions suffer: in western China and episodically in India, public allegiance to Islam is punishable by death.
In ever-greater swathes of the world, being a believer means embracing martyrdom. "Civilised" countries have failed to defend the persecuted – and in fact have created an atmosphere where the person of faith finds themselves pushed into an intolerable place. The extremists want their blind allegiance or will claim their lives; while the secularists suspect their collusion with hot-head co-religionists
Soon Europe, even London, the much-vaunted bastion of multiculturalism, will become No God Zones, banning any public display of religiosity. ‘For your own good’, the authorities will tell their pious citizens, "you must carry out your ancient rituals in secret. We cannot vouch for your safety otherwise." Believers will have to hide their precious religious symbols, and conceal their rites. Like the early Christians in the catacombs, they will lead lives in the shadow. 
Ultra-orthodox Jewish mother wins right to send children to mainstream school

Read more > Europe is becoming a no God zone
+++

Monday 5 January 2015

Calvinist Methodists Met to Make Arrangements - January 5, 1743

John Cennick
John Cennick (Photo credit: Wikipedia)
Calvinist Methodists Met to Make Arrangements - January 5, 1743

Eight Methodist leaders gathered in Waterford, South Wales, on this day January 5, 1743 to hold the first Calvinist Methodist Conference. They met at the home of Thomas Price, a layman preacher who served as Waterford's Justice of the Peace.

  Muscle-builders and pregnant women know that anyone who grows too fast is liable to get stretch marks. Organizations that grow too rapidly can get stretch marks, too. That was the case with the Welsh Methodists in the early 1740s. Converts were coming in so fast that revival leaders were unsure how to manage the growing number of "societies" (groups of believers).

+

Chief among the lay preachers was Howell Harris, the man whose enthusiasm had originally sparked the Welsh revival. Then there was John Cennick. On one occasion, wrote Cennick, he and Harris were attacked at Swindon, England. "Mr. Goddard, a leading gentleman of the town, lent the mob his guns, halberd and engine [water pump] and bade them use us as badly as they could, only not kill us." Guns were fired so near the two that they were blackened with powder. Dust was flung on them and stinking ditch water. While the mob sprayed Harris, Cennick preached; and when they sprayed Cennick, Harris preached. Afterward, the two were burned in effigy. Cennick later became a Moravian. As for Joseph Humphreys, Whitfield used him as an assistant and exhorter.

 > Read More

King Edward the Confessor's 2 Successors - January 5, 1066

King Edward the Confessor's 2 Successors - January 5, 1066
 Bayeux Tapestry scene1 EDWARD REX.jpgEdward the Confessor became the only English king ever to be canonized (officially named a saint) and was the builder of one of the most celebrated churches in the Christian world. Edward was next to the last of the Saxon kings. He married Edith, daughter of Godwin. On his deathbed, Edward named Edith's brother Harold to succeed him as king. But Harold could not hold the throne. Ten months after Edward's death, French from Normandy invaded England under William the Conqueror.  ...