Friday 5 February 2016

Obama zegt dat Jezus een goed medicijn is tegen angst

English: Barack Obama
 Barack Obama (Photo credit: Wikipedia)
Obama heeft al heel wat tegenwind mogen ervaren tijdens zijn ambtstermijn. Maar hij maalde er niet om om duidelijk te maken achter welke Joods-christelijke waarden hij staat.

Donderdag bezocht de Amerikaanse president Barack Obama het jaarlijkse 'prayer breakfast' waar hij de aanwezige christenen opriep om angst af te wijzen.
 "Want God geeft niet een geest van lafhartigheid, maar van kracht, liefde en bezonnenheid."
"Ik bid dat we door Zijn genade deze moed zullen tonen. Niet alleen tijdens dit soort gebedsbijeenkomsten, maar ook op andere momenten. Ook wanneer het moeilijk is. Als we te maken hebben met uitdagingen, boosheid of wanneer iemand het niet met ons eens is." (...) "
Velen worden door de onzekere tijden overmand door angst, vooral voor het ongekende. De grote vluchtelingenstroom en het terreurbewind van bepaalde Islamistische groepen heeft hen angst voor de Islam bezorgt. Maar indien zij sterk zouden staan in hun geloof in Christus of in hun geloof in God, zouden zij helemaal niet bang hoeven te zijn.

Voorzeker is Jezus een goed medicijn tegen angst. Van zijn voorbeeld kunnen wij zeer veel leren. Als wij zijn leerstelling na leven kan ons al heel veel moeilijkheden gespaard blijven.

De Bijbel vertelt ons ook dat Jezus, als zoon van God voor ons nu bij zijn hemelse Vader is, waar hij aan Gods rechterhand zit als bemiddelaar tussen God en mens. Daar staat hij in deze tumultueuze tijd achter ons en wijst hij ons de weg. Het is zijn liefde die ons ook die kracht moet en zal geven om ons weerbaar te maken. Hij kan er mee voor zorgen dat wij angst en verleidingen kunnen weerstaan en de kloof met anderen kan wegnemen.

Indien jij je aan Jezus geeft is hij daar om jou moed te geven en om jou op te doen komen voor het goede, ook wanneer dat ons niet populair maakt.

De Kerk waar de mens der wetteloosheid zich nestelt

Ds. Willem Glashouwer die onlangs een Bijbelstudie over leven in de eindtijd gaf, vindt dat men de geest van de antichrist het christelijk humanisme kunnen noemen. Voor hem is het duidelijk dat de gedachte verspreidt waarbij de mensen zichzelf goddelijk achten en waarbij velen denken dat bekering niet nodig is.
"De klok van de eindtijd begon te tikken toen Jezus werd geboren. Maar de Bijbel spreekt niet alleen over de laatste dagen, maar ook over het laatste uur."
zegt hij.
"Er zijn al veel antichristen opgestaan in deze wereld, maar ooit komt dé definitieve antichrist,"
 maakt Glashouwer duidelijk.
"De apostel Paulus noemt hem in 2 Tessalonicenzen 2 niet de antichrist, maar de zoon der wetteloosheid. Voordat Jezus terugkeert moet hij zich openbaren. Hij zet zich in de tempel Gods, schrijft Paulus. Sommigen denken dan aan hartje Jeruzalem en de moskee die zich daar bevindt. Dat zou zo kunnen zijn, maar dat hoeft het niet te betekenen. Als Paulus spreekt over tempels, wijst hij naar mensen. Gods kinderen zijn tempels van de Geest. Ook spreekt hij over de gemeente Gods die met levende stenen wordt gebouwd. Samen zijn wij de tempel waarin God woont via de Heilige Geest (zie 2 Korinthe 6:16, red.)."
sinds de jaren 60 van vorige eeuw zijn heel wat geestelijken heviger te keer gegaan tegen mensen die het durfden de naam van God uit te spreken. Vooral een Amerikaanse beweging die opgeld maakte in Europa kreeg daardoor veel tegenwind en worden nog steeds door veel mensen als de pest gemeden.

Die Getuigen doen nochtans wat Jezus zijn volgelingen heeft opgedragen. Al diegenen die zich Christen noemen zouden Jezus leerstellingen moeten na volgen en naar buiten treden om het Woord van God en de komende tijd te verkondigen.

De Getuigen van Jehovah, de Christadelphians en de Kerk van God  of van het Abrahams geloof zijn er  enkelen die in de wereld de waarheid trachten te verkondigen, ook al botsen zij dikwijls op veel weerstand van de gevestigde Kerk.

Doorheen de geschiedenis kunnen wij zien hoe er slechts weinigen zich volledig wilden overgeven aan God en Zijn geboden wensten na te volgen. De meerderheid van de mensen gaf er de voorkeur aan om zich aan menselijke tradities te houden. Zo verkozen zij om de jaarlijkse heidense feesten ook hoog op hun agenda te zetten.

Ds. Willem Glashouwer  in zijn lezing verwees naar de tempel, als Gods gemeente, waar de Bijbel ons over verteld dat daar de mens der wetteloosheid zich zal nestelen.
"Hij zal duidelijk maken dat het niet om God gaat, maar om onszelf. Je zou het de prediking van het christelijk humanisme kunnen noemen dat duidelijk maakt dat wij mensen goddelijk zijn en bekering overbodig is. Dat is de boodschap van de duivel in het paradijs: grijp de vrucht en je zult zijn als God."
In vele kerkgemeenschappen wordt er hoog gedaan om die zogenaamde duivel en plaatsen van verdoemenis waar mensen voor eeuwig zouden gefolterd worden. Ook wordt er in vele geloofsgroepen, zowel in het Christendom als in de Islam, de mensen wijs gemaakt dat zij in de hemel kunnen geraken als zij dit of dat doen of niet met zulke mensen of gene lectuur zich bezig houden.
In die groepen tracht men ze af te houden van diegenen die rondtrekken om de Blijde boodschap te vertellen.

Vele mensen denken god niet meer nodig te hebben .
"We zien die gedachte ook in het christendom zich steeds meer verspreiden.
Paulus zegt ook dat er een weerhoudende macht is die dé antichrist nog tegenhoudt. Maar op een bepaald moment verdwijnt die macht en zal de mens der wetteloosheid verschijnen."
Verwijzend naar het eindtijdrijk, citeert Glashouwer uit Daniël 2, waarin de profeet Daniël een droom kreeg. Die droom waarin een beeld werd gezien bestaande uit verschillende grondstoffen, stelt de verscheidene wereldrijken voor. Totdat een steen (Jezus) op het beeld afkomt en het beeld wordt verbrijzeld.
"De steen die het beeld getroffen wordt tot een grote berg die de hele aarde vult,"
haalt de predikant aan.
 "Dan vult het koninkrijk van God de hele wereld."
Jezus is al naar de aarde gekomen, maar is er ook al van heen gegaan nadat hij gestorven was en door zijn hemelse Vader uit de doden was opgenomen.

Glashouwer beschrijft de verschillende rijken die in het visioen van Daniël te zien zijn.
"Allereerst het Babylonische rijk van Nebukadnezar. Het belangrijkste kenmerk van dat rijk is het absolute dictatorschap. Nebukadnezar was niet gebonden aan een regering of parlement. Hij besliste over dood en leven. Daarna kwam het rijk van de Meden en de Perzen met als belangrijkste kenmerk: ijzeren wetgeving. Koning Ahasveros was aan die wetten gebonden. Het Griekse rijk van Alexander de Grote kun je het beste omschrijven als de westerse beschaving waarin het evolutiedenken en democratie zijn ontwikkeld."
voor ons mag dat allemaal wel ver weg lijken, maar die gebeurtenissen zijn allemaal neergeschreven om te tonen hoe zij in Gods Plan passen.

Zoals wij weten is er dat hele grote Romeinse rijk gekomen na dat andere grote rijk van de Meden en Perzen. Maar zelfs hun uitzonderlijk goed georganiseerde militaire macht kon dat rijk niet recht houden.

Volgens Glashouwer is in het laatste eindtijdrijk een combinatie van alle kenmerken van de eerdergenoemde rijken terug te zien.
"Humanistische wetten zullen gebaseerd worden op ‘accepteer de ander zoals hij is, want hij is goed’. De verkondiging van het Evangelie wordt daardoor een daad van discriminatie. Want God houdt van je zoals je bent, maar laat je niet zoals je bent. Daarvan zien we nu al de eerste tekenen."
Hierbij blijkt de spreker te  verwijzen naar rechtszaken tegen Britse voorgangers.
"Nu komt men er nog met een boete vanaf, maar als die ontwikkeling doorzet wordt de agressie tegen hen groter."

Wij kunnen opmerken dat het Grieks Romeins denken heden nog versterkt wordt. In de Kerkgemeenschappen met de benadrukking van een drievoudige godheid waarbij de god Zeus als achtergrondfiguur mag optreden voor de Nazreen Jeshua, die in die traditie de naam Jezus kreeg (Heil Zeus).

In het laatste rijk toegekomen zien wij verder overheersing door de Griekse geest en militair onoverwinnelijk zijn. In Europa zien we al dat de wetten uit het joods-christelijke denken worden vervangen door wetten waarbij de mens zelf bepaald wat goed of kwaad is. De mens denkt dat hij betere wetten kan opstellen dan de maker van het heelal. Zo wordt de weg bereid voor een politieke eindtijdmacht.

Maar ook Glashouwer weet dat dit rijk niet het laatste woord heeft.
Hij zegt:
"De Heere Jezus komt en het koninkrijk van God daalt neer. God kijkt al verder dan het laatste, antichristelijke wereldrijk. En dat is het rijk van vrede en gerechtigheid, dat vanuit Jeruzalem de hele wereld zal bedekken."

Christenen horen te beseffen dat Jezus werkelijk zal wederkomen en als regeerder zal komen te zetelen in de stad van God, Jeruzalem. Maar de mensheid hoort ook te weten dat zij niet mogen treuzelen vooraleer tot inzicht te komen. Er zal een ogenblik komen wanneer het te laat zal zijn om nog te veranderen van kamp.

Het is nu, wanneer de mensen de roep van God kunnen horen, dat zij moeten reageren op de prediking die alsmaar zal toe nemen tot dat deze over heel de wereld plaats vindt, en dan zal het einde komen.

+++

Using the gifts differing according to the grace


God's ideas always aim to reveal undetected, underdeveloped potential.

'Having then gifts differing according to the grace that is given to us, let us use them.' Romans 12:6


Dear God, I ask you to constantly feed me
with your wisdom
and give me an insight into your wonderful works.
I thank you for your grace
and ask that it may help me to come to help others,
to let them know You and your son better
.


Dutch version / Nederlandse versie > Met behulp van de verscheiden gaven naar de genade

+++

Met behulp van de verscheiden gaven naar de genade


Gods ideeën willen altijd onopgemerkt, onderontwikkelde potentieel te onthullen.

'Wij hebben nu gaven,
onderscheiden naar de genade,
die ons gegeven is, laten we ze gebruiken.'
Romeinen 12: 6


Dierbare God, ik vraag U om mij constant te voeden met Uw wijsheid
en mij inzicht te geven in Uw wonderwerken.
Ik dank U voor Uw Genade Gave en vraag U dat ze mij ten goede komt om anderen U en Uw zoon beter te leren kennen.

 

English version / Engelse versie > Using the gifts differing according to the grace

+++

Thursday 4 February 2016

Russian Orthodox Church demonstrating its presence

English: Cathedral of Christ the Saviour over ...
Cathedral of Christ the Saviour over Moscow River. Moscow (Russia).  (Photo credit: Wikipedia)
When we see documentaries about the ex-Soviet states we are confronted with the quantity and size of Russian churches and the holy images on buses and taxis.

On the buses and taxis people at first after the end of the Soviet Union could find adverts for all sorts of human pleasures.  The dashboard standard in the 1990s was soft porn which as the 2000s wore on, got superseded by "holy images" as a visible sign of social change in post-Soviet Russia.
Sometimes we have the impression that the Russians have found back religion and that the churches are getting enough visitors. But from people who recently went to Russia this may be an incorrect picture.
With the exceptions of major holy days, however, churches are not full. One of the curious characteristics of resurgent Orthodox Christianity is that, while the vast majority of citizens of the Russian Federation identify themselves as Orthodox, this is not reflected in church attendance. {In Search of Believers}
The end of communism has allowed the church to demonstrate its presence in a way that the Soviet authorities would never have permitted. Mühling’s interest in the story of an icon painter shot by the Soviets leads him to the New Martyrs’ Church at Butovo, just beyond the southern edge of Moscow’s urban sprawl. During the purges of the 1930s, it was here that in 14 months, some 20,000 people were shot and buried for crimes against Soviet power. Mühling’s encounter with the church’s priest, whose own grandfather had been among those killed, is a fascinating piece of personal and social history. {In Search of Believers}
 In 2007, as BBC Moscow correspondent, James Rodgers, Senior Lecturer in Journalism at City University London, where he lectures on the History of Journalism and the Reporting of Armed Conflict, visited the church to report on the ceremonies, which were held to mark the 70th anniversary of the start of the killings.
Among the impressions gathered that day, two remain with me above all. Firstly, given that this was such a traumatic period in the country’s past, how few people were actually there: hundreds only, just a stone’s throw from a city of some ten million. Secondly, that no senior officials were present. Mr Medvedev, then prime minister, was not among the crowd nor was President Putin. Mühling’s telling of what unfolded there, and the links between past and present – there is also an encounter with an elderly resident of a nearby dacha settlement, who dismisses the deaths at Butovo as ‘a few priests’ – could have been even better had he reflected a little on the way that wider Russian society today seems not to pay much attention. {In Search of Believers}
journey into russia pbk
> Continue reading:  In Search of Believers,
concerning James Rodgers 's review of A Journey into Russia (Haus Publishing, 2015) by Jens Mühling 

+++

Putin's Handy use of the Russian Orthodox Church

The nave of Holy Trinity Orthodox Cathedral, t...
The nave of Holy Trinity Orthodox Cathedral, the Cathedral Church of the Diocese of Chicago and the Midwest, Orthodox Church in America, Chicago, Illinois looking east toward the iconostasis. Designed by Louis Sullivan, built 1899–1903. (Photo credit: Wikipedia)
Since the communist state dissolved, some communist may mourn about what they lost. Several Russians are not better off than before in the Soviet Union.

In the Soviet Union it was the state which had the strings in their hands. Today in a certain way the strings may have changed hands into the ones of the Russian Orthodox priests. But they are just the puppet-strings of the man in power.

For some years now president Vladimir Putin knows to direct everything according to his dictatorial will. He also very well knows what he needs to have his acts agreed with by the majority of the people. For this reason he holds a very firm grip on the Russian Orthodox Church which raised from the ashes as if it was never forbidden in the Soviet Union.
In spite of Putin’s firm grip on power and the absence of credible opposition in the country, Putin can’t risk another uprising like the one in 2011.{Christianization of Warfare: Putin’s manipulation of history}
The last few years we could see that Putin is slippery as an eel. He knows that by giving food and games he can win the people. Not providing them with enough money to stay alive it probably thinks it is much safer to give people hopes and some institutions where they can go to to loose themselves in thoughts of better times.
It is only with the help of the church that Putin could rally most of the Russians on his side despite some disgruntlement in some sections of orthodox Slav society.
The fact that the Russians generally do not display religiosity in public shouldn’t deceive us from the reality; the orthodox Christianity is the part of “Russian identity”, comparable with “Turkishness” that also, in some degree, means Islam.{Christianization of Warfare: Putin’s manipulation of history}
In the tradition of Stalin and Lenin, Putin knows to direct his country and bring it in the adventures he loves, in the hope to become a bigger personality to be remembered in history.
Obviously, he would not go for the erstwhile soviet communism or socialism anymore. People could say the whole lot of things; though in reality Russians are prone to easily buy the glorious age of the soviet empire, without favouring its Marxist-Leninist value system.{Christianization of Warfare: Putin’s manipulation of history}
Putin has found a very good solution by searchings deep inside Russian history, where he finds the Russian Orthodox Church, an institution that despite some oddities is still worth eulogizing because of its resilience even during the protracted Soviet era.
The church, despite its rise in Russia just during the middle ages, had served as the only “national” identity; majority of Russians could remember and accept it more than the defunct Marxist value. It teaches them, amongst others, that mother Russia is always in danger from outside barbarians, and it is one of their sacred duties to do preemptive strikes far away to save the nation. {Christianization of Warfare: Putin’s manipulation of history}
People do love tradition and lots of spiritual rituals. They love all the ostentation the Orthodox Church is offering them. In those churches they can burn candles and ask for blessings.
The priest have lots of time in a long service to convince people their national leader is doing the best for the country and is fighting against the godless people in the East.
As in the old times the Russian Orthodox Church has found the barbarians to fight against and to ask their churchgoers to fund their necessary tasks to protect the nation for further decay by such ungodly people.
Putin is a graduate of soviet intelligence academy. He knows how to manipulate/herding people into his frame. So when he wants to legitimize his war, he would brand name the adventure to make it as a war against the Orthodox Church. With his autocratic apparatus he then spreads that framing, using everything including Christening and blessing the aircrafts and the missiles being used in Syria while presenting that his war against ISIL in Syria is also the orthodox’s war. {Christianization of Warfare: Putin’s manipulation of history}
However, the question that must be baffling to Putin and his war veterans shamelessly involved in killing the innocent Syrians is whether his manipulation of history by linking Russian warfare with orthodox Christianity would ever succeed. The reply is definitely in the negative, particularly in view of the majority of the Russians living with communism in depth of their hearts. Thus, the course of action adopted by Putin in his present war games would force him to meet his Waterloo, Inevitably. {Christianization of Warfare: Putin’s manipulation of history}
In discussing the Moscow Patriarchate Russian Orthodox Church (MPROC) in the context of modern foreign and domestic policy of Russia, it should be noted that, any large religious organization is a complex and multi-faceted mechanism that can hardly be clearly defined in terms of the political preferences of all its members. {How Russian Church serves Kremlin propaganda}
However, we should recognize that at the moment the official involvement of the Russian Orthodox Church (first and foremost – its highest Church hierarchy) in the political process is so great, that the Church in many ways has become one of the common elements created by the Kremlin propaganda machine. {How Russian Church serves Kremlin propaganda}

 +++