Tuesday 11 February 2020

Using fears of the deadly coronavirus

In the world there are many viruses which cause respiratory infections, including the common cold, which are typically mild, though rarer forms such as SARS, MERS and 2019-nCoV can be lethal. These weeks lots of people got infected by a new virus, with  a fringe reminiscent of a crown or of a solar corona, which has brought already more dead people than SARS.

Coronaviruses are in the subfamily Orthocoronavirinae in the family Coronaviridae, in the order Nidovirales.

The fear for this virus has given several groups to blame others and to create hatred against certain groups of people, first the Chinese and secondly the Jews.


Much like the neo-Nazis who are using fears of the deadly coronavirus to stoke hatred against Jews, the Arab media is using it to conjure conspiracy theories about Israel and the United States.
In a piece published last week by the Suadi Al-Watan, writer Sa’ud Al-Shehry claimed that the coronavirus was a plot hatched by American and Israeli drug companies aimed at increasing their profits.


According to Egyptian journalist Ahmad Rif’at, the U.S. is waging a propaganda war with Israel’s help to smear China’s “prestige and status” in the world.


“This war is not only intended to worry China, trouble it and cause it to spend billions of dollars on emergency measures and medicines — which, by the way, will be manufactured by an Israeli company,”


 Rif’at writes on the Egyptian news website Vetogate.com as translated by MEMRI.


Similarly, since the outbreak of the lethal virus, the Anti-Defamation League (ADL) has been reporting on Neo-Nazis and white supremacists who have been using social media platforms to attack the Jews.
One anti-Semitic post on Telegram the ADL discovered said

 “Finally! Science has discovered a cure for the most insidious disease of our time…Jewishness,”

 and another post on the anonymous English-language Internet subculture image board website 4chan reads

 “Send the sick to Israel – if you already die at least take out as many Jews as you can.”
Conclusion:
The Edomite spirit is unrelenting and cancerous by nature 😓

Kerkplantersbeweging Acts 29 en Steve Timmis

In de evangelische beweging kan men heel wat kleine, maar ook zeer snel groeiende en zeer grote bewegingen vinden, zoals o.m. The Crowded House en Acts 29 (‘Handelingen 29’).

De Amerikaanse evangelische predikant en auteur Mark A. Driscoll, het best bekend als de stichter van Mars Hill Church is momenteel Senior en Founding Pastor van de in 2016 opgerichte The Trinity Church in Scottsdale, Arizona. Hij richtte ook The Resurgence (een theologische coöperatie) op en was medeoprichter van andere parachurch-organisaties, zoals Acts 29 Network. In die laatste moest hij 'oprotten' omdat de megakerkpastor zijn boekje veel te ver te buiten was gegaan.

Maar nu blijkt diegene die de leiding over nam, Steve Timmis, ook wat te veel een machtsgeile positie ingenomen te hebben.
Timmis is, naast leider van Acts 29, voorganger van The Crowded House in het Engelse Sheffield.


Als CEO van Acts 29 of Handelingen 29 was Steve Timmis een effectieve en gerespecteerde leider. Gedurende zijn zeven jaar aan het roer keerde het gemeentestichtingsnetwerk terug van de fall-out rond zijn mede-oprichter Mark Driscoll en breidde zich uit van 300 voornamelijk Amerikaanse kerken naar 800 over de hele wereld.

Timmis stond bekend om het model van een intensieve evangeliegemeenschap, ontwikkeld in zijn 120-koppige kerk in het midden van Engeland, The Crowded House. Hij benadrukte 'het gewone leven met de bedoeling van het evangelie'. Maar terwijl zijn internationale reputatie groeide, leerden mensen dichter bij hem een andere kant kennen. Sommigen die Timmis in zijn gewone leven kenden - die baden, samenwerkten, en evangeliseerde met hem in woonkamers, kantoren en cafés - zagen een andere kant welke minder aangenaam was.
Uiteindelijk werd zijn arrogante houding met het 'uitkafferen', intimideren en lastig vallen van mensen ondragelijk.


Vijftien mensen die onder Timmis dienden, beschreven aan Christianity Today een patroon van spiritueel misbruik door pesten en intimidatie, aanmatigende eisen in naam van missie en discipline, afwijzing van kritische feedback en een verwachting van onvoorwaardelijke loyaliteit.


Toen in 2016 de ouderling Andy Stovell, die 14 jaar naast Timmis leidding had in The Crowded House in Sheffield, vertrok, schreef hij in een brief aan zijn mede ouderlingen over het bang zijn van sommige mensen:
“Ik ben niet overtuigd door de uitleg dat dit een geval van sterk leiderschap is dat onvermijdelijk ertoe leidt dat sommige veren worden verstoord. Mensen zijn gekneusd door de stijl van Steve. Mensen zijn er laf van geworden. '

Twee weken geleden gaven interne rapporten vergelijkbare zorgen over het leiderschap van Timmis in de kerkbeweging Handelingen 29, en het bestuur stemde maandag om hem te verwijderen als CEO. Acts 29 president Matt Chandler kondigde het nieuws aan in een video die de volgende dag naar het netwerk werd gestuurd en zei:
 "Want waar we nu naartoe gaan, moesten we Steve uit deze rol halen."

NGK-GKv wensen samen verder te gaan

Na twee dagen kennismaken in conferentiecentrum Mennorode sloten de afgevaardigden van de Vrijgemaakt-gereformeerde synode en de Nederlands-gereformeerde landelijke vergadering,  het eerste gezamenlijke besluit om samen verder te gaan.

In het Nederlands kerkland heeft er doorheen de jaren steeds heel wat verschuiving plaats gevonden en kon men steeds een heel groot lappendeken van verdeeldheid vinden.
Maar nu blijkt er toch een kering te komen.
De twee kerken hebben zich uitgesproken om voort te gaan op de weg van eenwording. Het besluit was voorgesteld door de regiegroep die de eenwording leidt. Die vond dat nodig omdat er tot dan toe slechts een verlangen was uitgesproken om te komen tot één kerk.

Eerst werd er nog gediscussieerd over het vormbesluit dat het
 ‘tot eer van God en tot zegen van de kerken’ 
is als deze weg wordt ingeslagen. In het definitieve besluit staat daar:
 ‘De liefde van Christus drijft ons en het is onze hoop en gebed dat het tot eer van God en zegen van de kerken zal zijn.’
Frans Schippers, voorzitter van de landelijke vergadering, kwam zaterdag terug op de extra zitting die een week geleden werd gehouden. Daarin konden Nederlands-gereformeerde afgevaardigden hun zorgen en bezwaren uiten over het eenwordingsproces. 
Voor hem en meerdere anderen was een eerste moeilijk punt de belijdenisgeschriften.
 ‘Aan beide kanten is er behoefte met elkaar te spreken over de inhoud en de binding eraan. We bouwen voort op onze vaders en moeders, maar tijden veranderen. Dat vraag opnieuw nadenken over belijden in deze tijd.’
Voor meerdere kerken zou die kijk op veranderende tijden reden genoeg moeten zijn om te onderzoeken hoe men vandaag verder kerk kan uitbouwen en mensen kan laten aanvoelen een deelgenoot te zijn van het Lichaam van Christus.

Voor vele mensen kan het niet anders dan opvallen dat in het verleden het steeds een verdeel en heers methode is geweest in het Nederlandse kerklandschap. Kerkorde kan men wel verwachten, maar bij veel mensen is daar een heel ander idee over dan bij de kerkleiders.
 ‘Er leven verschillende beelden: hoe uitgebreid moet die zijn, hoe gaat het met het al dan niet heersen over elkaar? Wat wil je wel en niet regelen met oog op de verschillen tussen plaatselijke kerken?’ 
Deze week zal hierover nog heel wat gepraat en gemodereerd worden met de regiegroep.
Regiegroepvoorzitter Ad de Boer gaf wel al duidelijk aan wat het koersbesluit allemaal níét inhoudt. 
‘Het gaat niet over wat plaatselijke kerken wel of niet moeten doen. Het gaat niet over het tempo waarin het proces loopt. En het is ook geen mal waar alles doorheen geperst moet worden. Het besluit is een vertrekpunt.’
Volgens de Nederlands-gereformeerde dominee Kees de Groot zijn overdenking is het de Heilige Geest die het proces van eenwording begeleidt, en niet de regiegroep.
Bij het delen van brood en wijn stonden alle afgevaardigden en de leden van de regiegroep in een grote kring.
 ‘Ga met God, en Hij zal met je zijn’,
 sloten ze hand-in-hand zingend de viering af.

Corona en carnaval makkelijk gebakken broodjes voor verhogend racisme

Niet alleen 57 Chinees-Nederlandse organisaties hoefden een carnavalslied over Chinezen en het coronavirus
‘Discriminerend en haatzaaiend.’
te verklaren. Het carnavalslied toont weer eens aan hoe carnavalsliefhebbers geen voeling hebben met mensenrechten en respect voor anderen.

Het lied Voorkomen is beter dan Chinezen is door dj Lex Gaarthuis gemaakt en vrijdag uitgezonden in zijn show Laat met Lex. Het gebruikt onder het mom van carnaval racistische stereotypen en spreekt onder andere over ‘stink-Chinezen’.

Gaarthuis bood excuses aan, maar het probleem is breder. Chinese Nederlanders voelen zich bedreigd, worden geweigerd als ze de bus in willen, worden op straat uitgescholden. Of mensen hoesten op hen.

Ook in het vroeger boeiende Nederlands praatprogramma dat van 2014 tot 2019 uitgezonden werd bij de publieke omroep, maar dat Belgen die niet geabonneerd zijn op RTL 4 sinds januari 2020 niet meer kunnen volgen, werden gasten uit de actualiteit aan de tafel gebracht bij presentatrice Eva Jinek, in haar talkshow Jinek die het stereotype van Chinezen die hond eten over de tafel aankaartten.


Bij het landelijk meldpunt discriminatie kwamen 3000 meldingen binnen, alleen over het lied van Gaarthuis. Dat is een enorm aantal - gemiddeld krijgt het meldpunt 4500-5000 meldingen per jaar.
Een petitie en aangifte deden de ronde om hier de strijd tegen aan te binden.



Zowel in Nederland als in België worden bepaalde Chinese wijken geweerd. In Nederland gaat een deel van de bevolking zo ver mensen met Aziatisch uiterlijk te beschimpen. Die westerse Chinezen krijgen opmerkingen toegeroepen als:
‘Alle Chinezen Europa uit’, ‘kanker-Chinezen allemaal doodmaken’, ‘altijd die Chinezen met hun scheve ogen’.
Dit valt natuurlijk goed in de ogen van populistische politici die graag zout op  de zoete broodjes gooit om zo nog meer anderen dan Ariërs uit te laten maken en te verwensen.

Zich profilerend met Christelijk character

Sinds maandag kan men op de Nederlandse televisiezenders van de publieke omroep (NPO) reclame zien voor het Nederlands Dagblad.

In de zomer van 1944 werd Het Nederlands Dagblad als een half illegaal blad onder de naam Reformatie Stemmen opgericht als gevolg van de onenigheid binnen de toenmalige Gereformeerde Kerken in Nederland. Onder de naam De Vrije Kerk werd het na de oorlog de kerkelijke spreekbuis van de in 1944 van de Gereformeerde Kerken afgescheiden Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.

In 1967 probeerde men met algemeen nieuws in een dagkrant al alle Nederlanders te bereiken die geïnteresseerd waren in nieuws op basis van een gereformeerde levensbeschouwing. Jarenlang gold het Nederlands Dagblad  als spreekbuis van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de daaraan verbonden politieke partij het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV). Maar als in 1973 journalist Peter Bergwerff werd aangetrokken om te schrijven over ontwikkelingen buiten de vrijgemaakten, leide dat tot stormen van kritiek. Toch kon vanaf de jaren tachtig en negentig het dagblad zich op een breder christelijk publiek gaan richten, om zich uiteindelijk in 1992 zich los te rukken van de bijzondere band met de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, die als consequentie had dat redacteuren belijdend lid moesten zijn van een van de kerken. Sindsdien bestaat de grondslag alleen nog uit de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid.

Bij aanvang van de 21ste eeuw begon de krant ook mensen met een evangelische achtergrond in dienst te nemen, nadat zij in 1999 de krant door de grens van 30.000 exemplaren doorbrak.

Na de lancering in juni 2016 van een nieuwe (online en papieren) nieuwsdienst gericht op jongeren, genaamd Dag6 van het ND samen met de Evangelische Omroep stopten beide organisaties in mei 2018 met de app en het blad, omdat er te weinig betalende abonnees waren.

Klaarblijkelijk denken ze niet aan opgeven maar willen ze er voor zorgen dat het dagblad weer een boost kan krijgen. Zij willen precies niet meer enkel mensen van diverse orthodox-protestantse en evangelische kerken aanspreken maar ook andere christenen.

Tot eind februari brengen NPO 1 & 2 het door Maarten Bakker en Peter van Zijp samengestelde reclame filmpje waarbij lezers van de krant getoond worden uit allerlei beroepen.

> Lees hier meer over en bekijk de video: Nederlands Dagblad vertoont zich met haar christelijk character