Thursday 7 May 2009

Goedele-hosties choqueren Belgische kerk



De nieuwste uitgave van het magazine Goedele, van de Belgische seksuologe Goedele Liekens, heeft de Belgische rooms-katholieke kerk gechoqueerd. Op de cover van het blad staat Goedele afgebeeld als non en bij het blad zitten speciale 'Goedele-hosties'.

Dat Goedele Liekens als non is verkleed, vindt Hans Geybels, de woordvoerder van de Belgische aartsbisschop Danneels, niet het grootste probleem. Maar dat het tijdschrift drie nephosties aanbiedt met daarop de afbeelding van Liekens en het bijschrift 'neemt en eet hiervan, dit is mijn lichaam', kan volgens hem niet door de beugel. Goedele-hostie

'Daarmee raakt Goedele aan de kern van het christelijke geloof en dat doe je niet', zegt Geybels. Toch is de kerk niet van plan actie te ondernemen tegen het tijdschrift.

Goedele Liekens werd in 1986 verkozen tot miss België en is bekend van televisie en haar publicaties als seksuologe, zoals het penis- en vaginaboek en de seksbijbel.

Bron: Cordelia/IKON

3 comments:

  1. Zo iets is werkelijk 'not done'.
    Wat bezielde haar om er dan nog bij te zetten 'dit is mijn lichaam'?
    Ook al kan ze teleurgesteld zijn in haar vroegere opgroeiomgeving en de katholieke kerk.

    ReplyDelete
  2. Henk schreef:
    Men vindt dit soort mensen overal wel. Ze zijn wellicht in een bepaald genootschap opgevoed en maken er hun brood van om via boeken / tijdschriften / publieke uitingen te choqueren en te bruskeren. De Rooms-Katholieke Kerk leent zich daar goed voor. Mw Liekens geeft er bewijs van lang niet het gehalte van Fons Janssen (Jansen?) te hebben die een protestants persoontje die mee is gegaan met een katholiek vriendje naar het Lof laat zeggen tegen de pastoor: "Mevrouw, mevrouw, uw tas staat in brand!" Dat is nog eens zuiverende en louterende humor. Wat Goedele doet vind ik maar niks.

    ReplyDelete
  3. In ‘Standpunt’ richt Tertio-hoofdredacteur Peter Vande Vyvere zich rechtstreeks tot Goedele Liekens, zijn collega-hoofdredactrice van het naar haar genoemde magazine. Aanleiding is uiteraard de ‘stunt’ om bij de lancering van het jongste nummer van het blad drie hosties met haar beeltenis en de woorden ‘Neem en eet hiervan, dit is mijn lichaam’ te voegen. Vande Vyvere waarom de ‘grap’ katholieke gelovigen zo pijnlijk heeft getroffen. “Omdat die woorden ‘Neem en eet, dit is mijn lichaam’ het centrale mysterie – en alle afgrondelijke tragiek en broze hoop die daarbij horen – van hun geloof vertolken.” ‘Neem en eet, dit is mijn lichaam’ is niet voor niets het centrale zinnetje van de eucharistie en het heeft ontelbaren getroost, genezen en aangezet tot een leven van dienstbaarheid en zelfgave. Pater Damiaan, de ‘grootste Belg’ die straks heilig wordt verklaard, is maar één voorbeeld. En Vande Vyvere rondt zijn standpunt af met een goede raad voor zijn collega: “Als ik u was, kwam ik met een oprecht excuus in mijn volgend nummer even op de kwestie terug. Wedden dat zoiets de verkoop van uw blad ten goede komt? Ik kan mij niet voorstellen dat u zich dat niet aantrekt.”

    Standpunt Tertio > http://www.tertio.be/sitepages/index.php?page=archief&id=717

    ReplyDelete