Thursday 9 March 2017

Real love releases hidden possibilities


Real love releases hidden possibilities.

...God is love.
He reveals deep and secret things, He knows what is in the darkness, and light dwells with Him.'
1 John 4:8 - Daniel 2:22t



Dear God give me the opportunity to share the agapè love with others around me and let me show them the Way to You


Wednesday 8 March 2017

Even the Bible needed updating and upgrading

Throughout the centuries people their language changed and their use of names changed.

Dr. Michael S. Heiser is a scholar-in-residence for Faithlife, writes

Believe it or not, there is evidence that the Bible was updated. That may sound strange, but if you read closely, it’s undeniable. Take Genesis 14:14 as an illustration:
When Abram heard that his kinsman had been taken captive, he led forth his trained men . . . and went in pursuit as far as Dan.
Did you notice the problem? This is the time of Abram, a time before Moses and Joshua — before there was a promised land divided among the tribes of Israel. There wasn’t even an Israel yet. So what’s up with the reference to the land that belonged to the tribe of Dan?

If we plotted out the battle between Abram described in this verse on a map, with place names appropriate for Abram’s day, we’d see that the writer really meant that the enemy was pursued all the way to a place called Laish, not Dan.

Many Bible critics would call this an error, but it isn’t. 

Much later, in the days of Israel’s judges, Laish was renamed as Dan:
 “And they named the city Dan, after the name of Dan their ancestor, who was born to Israel; but the name of the city was Laish at the first” (Judg 18:29). 
Evidently, an unnamed editor updated the text of Genesis 14:14 after the name change took place. The editor likely did this to make sure readers of his own day would understand the geography.

In other instances, an editor repurposed something already written in the Bible to make it preach to their community.

Psalm 51 is well known as a record of David’s repentance after his sin with Bathsheba and murder of Uriah. The psalm, though, ends by asking God to “do good to Zion” and with the command, “build up the walls of Jerusalem” (Psa 51:18–19). The walls of Jerusalem were not in need of repair until after God’s people were exiled, centuries after David lived. The editorial addition is a masterful literary stroke. Just as King David repented centuries before, an editor sought to move the exiles to national repentance. It was just the kind of example they needed.

Though it seems strange, the updating of Psalm 51:18–19 and Genesis 14:14 gives us an insight into the process of inspiration — a process that included providential editorial work.

Vrouwendag 8 maart 2017

Ook al mag er een tendens zijn dat veel West-Europese mannen vervrouwelijken, mag de vrouw zich nog steeds in het hoekje gedrongen voelen. Op veel plaatsen wordt de vrouw nog steeds als de mindere of minder bekwame aanschouwd. Toch zouden heel wat mannen moeten weten dat ze helemaal niet zonder die vrouw kunnen.
Is het omdat de man diep in zich nog steeds het gevoel heeft dat de mannin of 1ste vrouw hem een loer gebakken heeft dat bepaalde mannen nog steeds op wraak belust zijn en de vrouwen bekijken als een gevaarlijke verleider. 

De wereld acht het nodig om toch die vrouwen, al was het één maal per jaar, in de bloemen te zetten. Vandaag ziet men dan ook graag over heel de wereld een "vrouwendag".
Moet de vrouw zich daar mee tevreden stellen met hoogstens één keer per  jaar een schouderklopje te krijgen?

Vrouwen moesten in in onze patriarchale maatschappij de voorbije eeuwen sterk opkomen voor hun rechten op het gebied van arbeid en kiesrecht. Uiteindelijk hebben ze na een lange en harde strijd wel stemrecht gekregen en de twee wereldoorlogen hebben het er toe gebracht dat vrouwen opgeroepen werden om hun "manskracht" boven te halen. Alhoewel na de eerste wereldoorlog men graag de vrouw terug aan de hard wenste, lieten de vrouwen zich nu niet meer doen en boden weerwerk. Het zou echter nog vele jaren duren eer de vrouw echt meerdere kansen zou krijgen om voor een job te gaan studeren.

Heden kunnen wij op meerdere plaatsen een vijfvoud van vrouwen vinden in bepaalde jobs, maar opvallend is daarbij dat het meestal de minder betaalde plaatsen zijn die vrouwen toegereikt krijgen. Aan de verloning van de vrouw moet nog heel wat gedaan worden. Gelijkheid van kansen moet er zijn en gelijkheid van verloning voor het zelfde werk.

Vandaag is het weer zo ver dat men daar even extra aandacht voor vraagt. Om de mannen eens te laten voelen waar de vrouw staat werd er zelfs opgeroepen tot een vrouwenstaking. Moesten de vrouwen eens allemaal solidair zijn en op 8 maart 2017 eens helemaal niets doen, waar zouden de mannen dan staan? Economisch zal het misschien niet veel uitmaken. De industrie zal er ook niet veel van merken. De zorgsector zou vast en zeker in de zware problemen geraken, maar dat is juist de tak van onze gemeenschap waar de meeste mensen niet voor geïnteresseerd zijn, enkel die wel moet klaar staan voor hen als zij er beroep op willen doen.

Nog steeds kunnen wij veel grootspraak van mannen horen hoe zij de vrouw als seksobject hebben kunnen gebruiken. In plaats die mannen eens goed op hun plaats te zetten worden zij in vele kringen nog als 'ware mannen' of 'helden' bekeken.

Er is nog steeds een lange weg af te leggen .....

+

Lees ook
  1. Nederlandse man vervrouwelijkt volgens Jaap Marinus
  2. Toffe persoon van het jaar 2011
  3. Conservatieve rolpatronen en huishoudtaken
  4. Een keten van vrouwen tegen het besparingsbeleid van de regering!
  5. Vrouwenbewegingen uit 46 landen roepen op tot Women's Strike

Monday 6 March 2017

Lenten Season and our minds and hearts the spiritual temple in which God seeks to live

English: Meditation
Meditation (Photo credit: Wikipedia)
For many the Lenten Season has come for them to bring them thinking about life but also about death and about God. Let us hope there are enough people who want those 40 days serious to think about the essence of their being and about the essence of God. God wants to be found and people should look after him.

People should come to fully grasp the reality that our minds and hearts are the spiritual temple in which God seeks to live.
We must ask ourselves, what are the things we meditate upon?
Do we make ample time each day for this meditation?
It is vital that we are positive in reacting to this challenge – how utterly wonderful to have God in our very being, watching over us!

We therefore should see how important it is that we read God’s word every day.

+

Preceding:
Lent, 40 days, meditation and repentance

++

Find to read:

  1. Adar 6, Matan Torah remembering the giving of Torah
  2. Adar 7 Moshe’s review of the Torah contained in the Book of Deuteronomy
  3. Statutes given unto us 
  4. God-breathed prophetic words written torah and the mitzvot to teach us
  5. Mishmash of a legal code but importance of mitzvah or commandments
  6. Written by inspiration of God for our admonition, to whom it shall be imputed if they believe
  7. Observing the commandments and becoming doers of the Word
+++

Lent, 40 days, meditation and repentance

English: Ashes imposed on the forehead of a Ch...
Ashes imposed on the forehead of a Christian on Ash Wednesday. (Photo credit: Wikipedia)
For several Christians Lent, East and West, begins with a supposition. They may feel they are broken beings in need of forgiveness. Whether it’s the eponymous ashes of ash Wednesday or the forsaking of meat, dairy, and everything else worth eating practised by others, the Lenten Season for them is intended to enjoin repentance among them. But repentance is something which has to come from deep in the heart. And repentance presupposes a need for forgiveness, for healing; in a word, it presupposes brokenness.

People want to go inward, to the very core of the cells of their body, where the complexity is so great, so unequalled, that their human brains are incapable of understanding that, either. For 40 days some people try to find time to think about life. They also want to go for transcendence. It starts with a recognition that we are whatever else we are – eternal beings. There is something that is about us that goes beyond the material world. That we’re more than just the sum of our bodies.  Originally the Catholic Church had installed lent for that reason.

With 6 & 7Adar, last weekend, we may remember Moses having written down the Law, or Torah. It is that Mosaic Law that should have to think about. That Law is what we should have to think about.

Naked we are all born,without having done faults. Naked we shall die having done many faults probably. The price of those wrongdoings or sins is death. No other payment shall be required. Once we die we shall deteriorate and the decay shall bring us to become dust.

The Bible is also clear, that man has to make it whilst he lives. Once he dies it is too late to change anything or to make other choices. God's Word the Bible shows mankind which way to choose. In the Word of God, the Bible we can find the Law or Torah, plus guidance and answers to many questions.

+

Find to read:
  1. Adar 6, Matan Torah remembering the giving of Torah
  2. Adar 7 Moshe’s review of the Torah contained in the Book of Deuteronomy
  3. Statutes given unto us 
  4. God-breathed prophetic words written torah and the mitzvot to teach us
  5. Mishmash of a legal code but importance of mitzvah or commandments
  6. Written by inspiration of God for our admonition, to whom it shall be imputed if they believe
  7. Observing the commandments and becoming doers of the Word
+++

Friday 3 March 2017

Comfort For Jews, believers and gentiles with 3rd temple and Hope and Expectation of Israel

English: The Dome of The Rock Mosque, in the t...
The Dome of The Rock Mosque, in the temple mount. (Photo credit: Wikipedia)
In 1925 Judge Joseph Rutherford wrote a book Titled “Comfort For The Jews,” at the time (1925) in sympathy with Pastor Charles T. Russell’s Discourse to the Jews, called “Zionism In Prophecy” www.zionstower.com which they had requested he give at the Hippodrome Theater in New York. There Pastor Russell expressed hope and belief that they would return and possess the Land. The 4,000 Jews there were thrilled to hear all this Christian Minister said for their Zionist Hopes and Prospects.

Rutherford of the Present Day “Watchtower,” lost hope for them because it did not materialize in 1925 as he had expected, Therefore, he cast off the Jews as having any part and were no better than Clergy of the Churches and without hope. This is the general view of Christians and Muslims today.

...

Some of the Jews in Israel would like to demolish El Aqsa and Dome of the Rock Mosques and build a Temple there as in the past. This is what Br. Frank had to say:
 The rebuilding of the Temple will be quickly performed after Jacob’s Trouble and after the New Covenant Jeremiah 31:31is made. Ezekiel Chapters 38 and 39 tell of the Blast that will take place in Israel, for Old Jerusalem and the Dome of the Rock must be demolished to make room for the new Jerusalem. Ezekiel Chapters 40–47 provide details of the Third Temple, and Chapter 48 describes how Jerusalem will be rebuilt, the geographical relationship of the city to the Temple, the disposition of the land immediately around the city, and how the 12 tribes will be situated. IT IS ALL THERE in the Word of God; but we have our OWN ideas. It has symbolic Lessons as well

>  Please continue reading at
Charles Thornton his Facebook account: https://www.facebook.com/charles.thornton.507/posts/1343027039076772
+++

Wednesday 15 February 2017

Kerk in Actie presenteert diaconale stemwijzer

Kerk in Actie presenteert een diaconale stemwijzer: het Kerk in Actie KiesAdvies. Deze bestaat uit twee delen: een vergelijking van verkiezingsprogramma’s en een handig testje. De uitslag van de test laat zien wie in het algemeen profiteert én wie de dupe wordt van de gemaakte politieke keuzes.

 Polarisatie

Wat volgens Kerk in Actie in de verkiezingsprogramma’s opvalt, is dat ‘algemeen belang’ steeds minder een rol speelt en ‘eigen belang’ steeds meer leidend motief wordt, stelt Carla van der Vlist, teamleider Binnenlands Diaconaat.
“Sommige partijen komen bijvoorbeeld met maatregelen om vluchtelingen niet ons Nederlandse of Europese probleem te maken, maar willen niets weten van een structurele oplossing. Zolang het niet op ons erf gebeurt, is het ook niet ons probleem. Kerk in Actie pleit voor een ruimhartige inzet voor de meest kwetsbaren in de samenleving.”

Test

Het Kerk in Actie KiesAdvies bestaat uit twee delen: een analyse van verkiezingsprogramma’s en een digitale kieswijzer. Het Kerk in Actie KiesAdvies is te maken via www.kerkinactie.nl/kiesadvies.

In het Kerk in Actie KiesAdvies komen vragen en stellingen aan bod over onderwerpen die Kerk in Actie belangrijk vindt én waarover partijen van standpunt verschillen.

Analyse

De analyse van verkiezingsprogramma’s, uitgevoerd door stichting Oikos en Kerk in Actie, beperkt zich tot de partijen die tijdens de verkiezingen in 2012 in de Tweede Kamer verkozen zijn. De 11 verkiezingsprogramma’s zijn gescreend op de gekozen thematische prioriteiten: internationale samenwerking, duurzaamheid, vluchtelingen, mensenrechten en zorg en armoede in Nederland. Daarbij is aangegeven wat de politieke partijen rond deze prioriteiten al dan niet hebben opgenomen in hun programma’s.
Het is verkiezingstijd! Weet u wie er profiteert en wie er dupe wordt van uw stem op 15 maart?Het Kerk in Actie KiesAdvies helpt u in 21 vragen op weg bij het bepalen van uw keuze.
kerkinactie.nl

Met christenen flirtende politici

Hoe de politici handig gebruik willen maken van bepaalde gelovigen kan men duidelijk zien nu voor Nederland de verkiezingen nabij komen.

frankiegAls belijdend rooms-katholiek en academisch theoloog kan Frank Bosman niets anders concluderen dat de Westerse beschaving is gestoeld op twee millennia christelijke cultuur. Maar dezer dagen kijkt hij op hoe politici hem willen strikken om hun agenda van anti moslim gevoelen of zelfs moslimhaat door te voeren

In de jongste aflevering van De Tafel van Tijs (EO, 14-02-17 ) was Thierry Baudet (Forum voor Democratie) uitgenodigd te komen vertellen over zijn liefde voor de christelijke traditie. Nederland moest zijn christelijke wortels weer omarmen.

Voor Thierry Baudet staat het vast dat het christendom de hoeksteen van onze beschaving is. En meer van dat soort fraaie verkiezingsretoriek.
Op zich niets op tegen. Als belijdend rooms-katholiek en academisch theoloog kan ik niets anders concluderen dat de Westerse beschaving is gestoeld op twee millennia christelijke cultuur. En ja, ik zou graag willen dat meer Nederlanders het christendom zouden omarmen, liefst nog – om met Angela Merkel te spreken – om geregeld naar de kerkdiensten te komen in plaats van te mopperen over de teloorgang van diezelfde traditie.
repliceert Bosman die zo wantrouwig wordt als politici – meestal vlak voor verkiezingstijd – opzichtig gaan flirten met de christenen in dit land.

Hij schrijft
Het politiek-electorale motief ligt er duimendik bovenop: hiér met die christelijke stemmen! Nee, dank u beleefd. Ik ben geen stemvee, dat één keer in de vier jaar een aai over de bol kan krijgen om vervolgens achtergelaten te worden als de eerste de beste straatschooier. Maar ik vind het nog veel erger dat ‘mijn’ christendom (als ik even zo onbescheiden mag zijn) wordt ‘geroofd’ om te fungeren als hefboom tegen mijn Islamitische zusters en broeders in dit land.
thierry-baudet

> Lees hier meer over:

“Christenen worden misbruikt voor anti-islam retoriek”

Politici die trachten het geloof in de privesfeer te duwen of uit de maatschappij te bannen

Politici zien niet met lede ogen nar de huidige crisis van vluchtelingen en religieus tumult, maar hopen er handig gebruik van te maken om hun agenda door te voeren om religie naar de achtergrond of zelfs verdomhoekje te brengen.

Zogezegd horen wij te leven in een rechtsstaat waar er vrijheden van uiting en godsdienstbeleving zijn en de burger zijn rechten en vrijheden kan doen gelden waardoor hij geen speelbal meer is van onnoembare krachten. De paradox is dat de politici en beleidsmensen die gezorgd hebben voor een evenwichtig leefkader voor iedere burger nu enigszins teruggefloten worden en kiezers blijkbaar liever opteren voor rechtse veelbelovers en harde roepers.

In meerdere landen zien wij meer dan één politieker handig gebruik maken van het populisme en van de angst die bij veel mensen is opgekomen door het extreem moslim fundamentalisme.

Patrick Dewael als fractieleider van Open VLD en als vrijzinnige pleit om expliciet geloof en staat te scheiden waardoor iedere geloofsbeleving verbannen wordt naar de privésfeer. Uiteraard zullen velen dit idee steunen om de beweerde druk van de islam te verminderen. Maar blijkbaar wil men ook het christendom en de joden verzoeken om hun inspiratie enkel thuis te beleven. Trouwens wat voor de een geldt moet ook voor de ander gelden.

Advocaat Paul Quirynen, goed thuis in de katholieke wereld, vreest dat sommige vrijzinnigen de strijd tegen moslimextremisme handig gebruiken om het publieke gedrag van andere gelovigen, zoals christenen of joden, in te perken.

In het boek van Bart Somers ‘Samen leven, een hoopvolle strategie tegen IS’ lezen we met genoegen dat zonder levensbeschouwelijke tolerantie een open samenleving niet kan functioneren, dat vrijheid onbestaande is en diversiteit onmogelijk. Door meer in te zetten op vrijheid en tolerantie, mensenrechten en democratie …behouden we de ziel van onze samenleving.

Dat Patrick Dewael alle religies in de privésfeer wil duwen heeft als resultaat dat enkel de atheïstische religie recht op spreken heeft. Dat is in onze democratische samenleving niet wenselijk.

Het wordt hoog tijd dat de politici er aan werken om veralgemening tegen te gaan en om de mensen duidelijk te laten zien dat bepaalde fundamentalistische groepen niets te maken hebben met het geloof van vele anderen die de naam van hun geloof wel waardig dragen.

Ook wij als burgers, gelovigen en niet gelovigen, moeten er op toe zien dat de rechten van iedereen gevrijwaard worden en dat er door generaliseren geen verkeerd beeld de overhand krijgt. Er moet duidelijk gemaakt worden dat niet alle moslims extremisten zijn, maar dat integendeel diegenen die zogenaamd vechten voor Allah en de Jihad, mensen zijn die niet volgens de Koran handelen en zich helemaal niet gedragen naar de leerstellingen van hun profeet en hun God.

Elke waardige burger van een vrij democratisch land moet er op toe zien dat er ruimte wordt gegeven aan niet gelovigen zowel als aan gelovigen, aan alle religies en dat eigen geloofsextremisme wordt bestreden.

Door alle moslims uit te bannen gaan we ook andere waardevolle religies in de privésfeer duwen.


Monday 23 January 2017

Verhalenbundel over de joodse identiteit in het Nederland van nu

עברית: טקס של משלחת צה"ל "עדים במדים...
עברית: טקס של משלחת צה"ל "עדים במדים" באושוויץ (Photo credit: Wikipedia)
Tussen 2013 en 2016 interviewde Ronit Palache, die opgroeide in een traditioneel-joods gezin, vele joodse Nederlanders, die vervolgens in het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW) werden geportretteerd. Deze verhalen zijn nu gebundeld in het boek Ontroerende onzin. De joodse identiteit in het Nederland van nu.

Palacha schrijft onder meer over de taboes in de gesloten joodse geloofsgemeenschap, zoals het buitensluiten van ‘vaderjoden’ en homo’s. Haar voorvader is Samuel Palache de zeventiende eeuwse geboren Marokkaan ambassadeur in Nederland voor sultan Muley Zaydan die met joden, christenen en moslims goed overweg kon.

ronitpalache

Haar overgrootvader Juda Lion Palache was hoogleraar semitische talen aan de UvA. Na zijn ontslag, in 1941, werd hij lid van de Joodse Raad. Drie jaar later volgde deportatie naar Theresienstadt – en van daaruit Auschwitz. Juda Palache werd vermoord, maar zijn naam leeft voort in een bibliotheek voor Hebreeuwse studieboeken: het Juda Palache instituut.
Alle voorvaderen van Palache (haar vader Bram incluis) zaten in het bestuur van de Portugees-Israëlitische gemeente in Amsterdam. Zij leidden de diensten in het zeventiende-eeuwserijksmonument orthodoxe synagoge aan het Mr. Visserplein. Een gebouw dat volgens Palache symbool staat voor eeuwenoude tradities, melodieën en overlevering.

Hier kun je een fragment lezen.

+++