Wednesday 26 November 2008

Synodevergadering VPKB

PROTESTANTEN VERGADEREN

BRUSSEL (KerkNet/VPKB) – De synodevergadering (het ‘parlement’) van de Verenigde Protestantse Kerk in België kwam bijeen in Vaalbeek bij Leuven. Gespreksonderwerp was een studierapport over het ambt van predikant. Er was echter ook aandacht voor de sociale hulpacties en buitenlandse contacten, in het bijzonder partnerschappen met de Verenigende Kerk in Zuidelijk Afrika en de Presbyteriaanse Kerk in Rwanda. Zo spelen Belgische protestanten een interessante rol in het aanhoudende verzoeningsproces na de genocide in Rwanda, onder meer met de onderwijsactie ‘Ik help een kind’. In 1997 werden 70 jongeren gesteund, dit jaar meer dan 300. Protestantse Solidariteit bracht ook verslag uit vaan haar projecten in de strijd tegen aids, tuberculose en lepra in Afrika. Er werd ten slotte bekendgemaakt dat de overheid Protestantse Solidariteit opnieuw als ontwikkelingsngo erkende.

(Kerknet)

Vaticaan publiceert procesakten van Galileo Galilei

VATICAAN PUBLICEERT PROCESAKTEN VAN GALILEO GALILEI

Galileo Galilei

Galileo Galilei Bron: Free Images.com

BRUSSEL (KerkNet/LaCroix/kipa-Apic) – Het Vaticaan kondigt de publicatie aan van de procesakten van Galileo Galilei (1564-1642), vierhonderd jaar nadat de wetenschapper en astronoom in Rome in ongenade viel met zijn bewering dat de aarde om de zon draait. Pas in 1835 werd die stelling officieel bijgetreden door het Vaticaan. Galilei hoopte met zijn publicaties te laten inzien hoe doordacht het door God geschapene in elkaar zat. Die stelling kreeg slechts matige bijval in Rome. In tegenstelling tot Giordano Bruno, die intussen wel eerherstel kreeg van het Vaticaan, belandde Galilei niet op de brandstapel. De rechtbank van de kerkelijke inquisitie veroordeelde Galileo Galilei tot levenslang huisarrest, van 1633 tot zijn dood in 1642, en zijn werken mochten niet langer gepubliceerd worden.
Volgens mgr. Gianfranco Ravasi, voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Cultuur, werd de veroordeling nooit ondertekend door paus Urbanus VIII. Met de publicatie van de documenten wil het Vaticaan aantonen dat de gangbare stelling dat de paus Galilei in de banvloek sloeg onjuist is. Mgr. Ravasi deed zijn uitspraken naar aanleiding het congres over Galilei, dat vandaag in Rome van start is gegaan. De heruitgave van de akten van het proces moet helpen het geheugen op te frissen.
In 1992 verontschuldigde paus Joannes Paulus II zich namens de Kerk en verleende de wetenschapper eerherstel. In 2009 krijgt hij een standbeeld in de tuinen van het Vaticaan.

(Kerknet)

Zondervan neemt Bible Gateway over

Zondervan heeft Bible Gateway over genomen en hopelijk gaan zij niet doorvoeren wat zij wel nu te kennen geven namelijk dat er een 99 cent per zicht zou moeten vergoed worden.
Nu werd het namelijk mogelijk gemaakt dat mensen gratis in verschijdene talen de Bijbel konden raadplegen.

Gospelcom heeft een enorme bijdrage geleverd aan de wereld van het Christendom op het net.

> voorbeeld van laatst aangevoerde talen

Three new Bible versions now available


 > Bible Gateway Blog

>  Why Zondervan Bought BibleGateway.com

Parables work for christians too

PARABLES WORK FOR CHRISTIANS TOO: The beauty of a parable is that it embeds truth within the story. Unless you forget the story, truth has been smuggled into your mind. There are several parables that illustrate to Christians some issues relating to mission and evangelism:

Orchard parable - The Society for the Picking of Apples:
http://home.snu.edu/~hculbert/apples.htm

Emlyn and the Far Pools - fishing parable:
http://www.internetevangelismday.com/fishing.php

A Tale of Two Clubs - golfing parable:
http://www.internetevangelismday.com/golf-parable.php

More on strategic value of parables:
http://www.internetevangelismday.com/parables.php

Psychology and online evangelism and discipleship

THE PSYCHOLOGY OF CYBERSPACE - DISINHIBITION

Psychiatrist John Suler offers some valuable insights into the way people interact and behave differently in cyberspace, compared with face-to-face interaction. These are very insightful in relation to online evangelism and discipleship:
http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/disinhibit.html

Protestanten in Duitsland gedaald

MINDER DAN 25 MILJOEN PROTESTANTEN IN DUITSLAND

Sfeerbeeld van de Evangelische Kirchentag in Keulen

Sfeerbeeld van de Evangelische Kirchentag in Keulen Bron: Kerknet

BRUSSEL (KerkNet/Kipa-Apic/CTB) – Voor het eerst daalde het aantal protestanten in Duitsland tot minder dan 25 miljoen. Volgens de recente cijfers van de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) wonen er in Duitsland 24,83 miljoen protestanten. Dat is 269.000 minder dan eind 2006 en twee miljoen minder dan in 1997. De Duitse katholieke Kerk telt 25,6 miljoen gelovigen. Momenteel is 31% van de Duitsers katholiek en 30,2% protestant. Zowel het aantal katholieken als protestanten daalde de voorbije jaren sterk.

(Kerknet)

Godsdienstvrijheid mensenrecht

PAUS GROET FRANSE LEKEN

ROME (KerkNet/VIS/CEF/RadVat) – “De godsdienstvrijheid is het eerste mensenrecht”, schrijft paus Benedictus XVI in een boodschap aan de deelnemers van de Franse Sociale, die door staatssecretaris kardinaal Tarcisio Bertone werd voorgelezen. Het is de 83ste keer dat de Sociale Week, dit keer in Lyon, georganiseerd wordt. Een van de belangrijke gespreksonderwerpen van het belangrijkste overleg van leken in Frankrijk is uiteraard de huidige financiële crisis. In zijn boodschap aan de deelnemers schrijft de paus dat de verschillende levensbeschouwingen belangrijke antwoorden bieden op de problemen waarmee wij vandaag geconfronteerd worden. “Om hun positieve maatschappelijke rol te blijven vervullen moeten de godsdiensten elkaar respecteren. Samen moeten zij zich voor het vreedzame samenleven en het respect voor de mensenrechten inzetten.”

(Kerknet)

Why did Christ not reveal the exact time of his second coming?

SOMETHING TO CHEW ON

Why did Christ not reveal the exact time of his second coming? We may find the answer to this question in three places, the first of which, though not the most reliable, is simple logic. We are Christians, but at the same time we are human beings and it is our tendency to procrastinate when we feel that this can be done without great loss or damage. God is the Creator. He made us. He knows us better than we know ourselves, and He knows that many of His followers would put off the needful preparation until the last minute if they knew exactly when Christ is coming. The danger inherent in this course of action is abundantly clear, for in our weak, human nature this would be too great a temptation for many of us.

  In his instruction, Christ made it very clear that one of the reasons his followers should watch and be alert is the fact that they do not know the hour when their Lord will come. To impress this on the minds of his disciples, Christ gave the illustration of the householder and the thief. “But know this, that if the goodman of the house had known in what watch the thief would come, he would not have suffered his house to be broken up” (Matt. 24:43).

  In one respect, there is a great difference between the coming of the thief and the coming of Christ. The thief hopes that the householder will be unprepared. Our Lord desires us to be watching and ready for his appearing. “Therefore be ready: for in such an hour as you think not the Son of man comes.” It is hardly possible to be alert and ready at all times for the appearance of a thief. It is possible however, to always be ready for the coming of the Saviour, and this is what Christ has commanded. It is his desire that his followers be ready at all times - not because they are fearful, not because they dread his appearing, not just because he has a reward for them, but because they love him and wish to be with him.

  We are not to know the definite time for the outpouring of the Holy Spirit in the last days or for the coming of Christ. The times and the seasons God has put in His own power. Why has He not given us this knowledge? because we would not make a right use of it if He did. A condition of things would result from this knowledge among us that would greatly retard the work of God in preparing a people to stand in the great day that is to come. We are not to be engrossed with speculations in regard to the times and the seasons which God has not revealed. Jesus has told his disciples to “watch,” but not for definite time. His followers are to be in the position of those who are listening for the orders of their Captain; they are to watch, wait, pray, and work, as they approach the time for the coming of the Lord; but no one will be able to predict just when that time will come; “for of that day and hour knoweth no man.” We will not be able to say that he will come in one, two, or five years, neither are we to put off his coming by stating that it may not be for many years.

  Now let us look at our third proposition, the reason why the Lord has not already come and why we are not already in his  kingdom.

  Christ spoke to his disciples of two servants. One he called a faithful and wise servant. The other was characterized as an evil servant. The faithful servant was following his master’s instructions. He was doing the work that had been committed to him. Of the other servant Christ said, “But and if that evil servant shall say in his heart, My Lord delays his coming; and shall begin to smite his fellow servants, and to eat and drink with the drunken; the lord of that servant shall come in a day when he looks not for him, and in an hour that he is not aware of, and shall cut him asunder, and appoint him his portion with the hypocrites: there shall be weeping and gnashing of teeth” (Matt. 24:48-51).

  What is the sin of the evil servant? Certainly it was wrong for him to smite his fellow servants and to eat and drink with the drunken. But these were the results of his downfall, not the cause. The greatest sin of the evil servant was the disregard of his master’s desires and commands; the inclination to do what was pleasing to himself on the theory that the master would not return soon and that there would be time to change his course of action before he returned. Notice that the evil servant did not proclaim to his fellow servants that the coming of his lord was delayed. This he said in his heart. This was his philosophy and his motivation, but he kept it covered up as much as possible. The inference is strong that this servant was a hypocrite. He pretended to be that which he was not.

  It is easy to see the sins of the evil servant. Perhaps it is not so easy to apply the lesson in the 21st century. Let us ponder the words of the servant of the Lord as we consider the reasons why our Saviour has not already returned to this earth to take up his kingdom. Had the purpose of God been carried out by His people in giving to the world the message of mercy, Christ, because of this, may have possibly come to the earth by now, and the saints would have received their welcome into the city of God.

  Perhaps the most important question that any Christian can ask himself is this: Am I ready for the Lord to come? If your answer, or my answer, to that question is not an unqualified yes, then there is no time to lose. God wants us in His kingdom. This is why He was willing to send His Son to die on Calvary. Too many of us may be like the boy who wanted to live with Jesus - but not just yet! As the story has it, two farmer lads walking barefoot on the dusty road met the new minister. Thinking to give them some food for thought, the minister greeted them and then asked, “Do you boys want to go and live with Jesus?” One answered in the affirmative, but the other dug his toe in the soft sand and shook his head. “You really don’t want to go and live with Jesus?” the minister inquired with a tone of disbelief. “No, sir.” “Do you mean to tell me you want to die and not be raised to live forever with Jesus?” “Oh no!” said the lad “I didn’t know you were talking about when I die. I thought you were making up a load to go to him today.”

  We may smile at this simple story, but we should be sure that our own experience and attitude could not be described in a similar, though more sophisticated, manner.

  Perhaps the second most important question that the Christian can ask himself is this: What am I doing to hasten the coming of the Lord? Were all who profess His name bearing fruit to His glory, how quickly the world would be sown with the seed of the gospel and God’s number would be made up. Watching, waiting, and working - this is what God expects of us in these last moments of earth’s history. We should be “looking eagerly for the coming of the Day of the Lord” (2 Peter 3:12).

 John Aldersly

God is geen mens

“God is geen mens, Hij liegt niet, geen mensenkind, Hij krijgt van zijn woord geen spijt. Hij zou zeggen en niet doen? Hij beloven en niet volbrengen?” (Nu 23:19 WV78)

“En bedenk wel: de Heerlijkheid van Israel liegt niet en kent geen berouw; Hij is immers geen mens dat hij terug zou komen op een besluit!’” (1Sa 15:29 WV78)

Religie in Nederland in kaart gebracht

In het tweede deel van het  "Handboek religie in Nederland" worden de religies in Nederland in kaart gebracht, zoals christendom (onderverdeeld in katholicisme, protestantisme, evangelische beweging, migrantenkerken, etc.), islam, hindoeïsme en new age. Ook humanisme en atheïsme vinden merkwaardig genoeg een plaats in dit tweede deel. Kenmerkend voor deze tijd is, aldus de inleiders, dat nu naar religie wordt gekeken vanuit een veelheid van disciplines en gezichtspunten.

Hijme Stoffels stelt vast dat in het protestantse volksdeel onmiskenbaar tendensen van evangelicalisering zich aftekenen, zonder dat er sprake van is dat deze een overheersende plaats krijgen. Miranda Klaver wijst in dat kader op interkerkelijke netwerkorganisaties als de Alpha-cursus, Willow Creek en New Wine. De grote evangelicale kerken ontwikkelen zich volgens haar in de richting van ’servicecentra’ voor verschillende doelgroepen op de religieuze markt. Vooral in de grote steden zijn veel nieuwe initiatieven te zien. De verwachting voor groei van de evangelicale beweging in de toekomst is ook volgens haar echter bescheiden.

Het aantal leden van migrantenkerken (oftewel niet-westerse allochtonen) bedraagt naar schatting 842.000, zo stellen Jorge E. Castillo Guerra en Moniek Steggerda. Het is volgens hen te verwachten dat hun aantal de komende jaren toeneemt. Een belangrijke vraag voor de toekomst is in hoeverre de kerkelijke participatie van allochtone christenen een instrument kan zijn bij een succesvolle integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving. „Juist om die laatste reden is er vanuit politiek Den Haag de laatste tijd meer belangstelling voor deze groep.”

Volgens John van Schaik kunnen voorgangers in de traditionele kerken nog maar slecht uit de voeten met het esoterisch christendom, zo schrijft hij in een bijdrage over deze groep. Universiteiten laten dit onderwerp liggen in het curriculum. Toch neemt de belangstelling voor deze gnostische wijsheidsleer toen binnen het traditionele christendom. „Gelovigen verlaten de kerk niet, maar proberen de nieuwe kennis te integreren in het traditionele geloof.”

> Religie verdwijnt én verschijnt opnieuw