Thursday 30 April 2009

Nauwelijks

„En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen?” 1 Petrus 4:18

Geliefden, wij hebben u getoond dat de rechtvaardige zeker zalig zal worden, maar hoe gaat dat ernaartoe? Het is niet gemakkelijk die ruime weg te bewandelen. Ach, neen, zij worden maar nauwelijks zalig. Dat ligt niet aan de Vader, noch aan de Zoon, want God de Vader heeft Zijn enige beminde Zoon uit enkel genade geschonken en de Zoon heeft uit genade gewillig, uit volkomen liefde de borgtocht op zich genomen om de afgeweken mens weer met Zijn Vader te verzoenen.

Ja, aan onszelf scheelt het dat wij nauwelijks zalig worden. Wij kunnen nauwelijks de oude lusten te boven komen en de oude mens afleggen. Dat moet ik tot mijn leedwezen en uit eigen ondervinding getuigen. Wat moet ik dagelijks een strijd daartegen voeren en met veel tranen. Het valt zo zwaar om hand en voet af te kappen. Nochtans moet de oude natuur ten onder gebracht worden, ja, vlees en bloed moeten gekruisigd en gedood worden. Het lichaam van de zonde moet eerst sterven en ondergaan eer wij sterven en onze ziel moet uit deze aardse hut verhuizen, zullen wij ooit het Koninkrijk van God ingaan.

G. A. Schotsman, te Ter Beets

(”Stichtelijke en zielsroerende leerredenen”, 1720)

- Reformatorisch Dagblad 29-04-2009

Het wonder levend houden

In deze tijd van materialisme en secularisatie is het onze opdracht de verwondering levend te houden. Dat was maandag, tijdens de eerste dag van de Leicesterconferentie, de boodschap van Lindsay Brown.
De conferentie van het IFES in het Engelse Leicester, georganiseerd door de Britse uitgeverij The Banner of Truth, trok ongeveer 300 bezoekers uit diverse landen. Doel is, naast het levend houden van het gedachtegoed van reformatoren en puriteinen, onderlinge steun en herkenning bieden op het gebied van pastoraat en prediking.
...

Niet alleen kan een christen zich afvragen of de goede boodschap tegenover de wereld wel verdedigbaar is, het is ook mogelijk de verwondering betreffende het Evangelie kwijt te raken. „Oude gezangen en teksten tonen ons de diepe verwondering van voorgeslachten, maar onze eigen roeping tot getuige-zijn in de wereld lijkt soms verlamd te raken.”

Vooral voor predikanten is het nodig stil te staan bij de eigen ervaring van de grootheid van de verlossing, stelde Brown. „Ervaren wij de Schriften als Gods stem die tot ons spreekt? Het besef van de grootheid van de Auteur maakt de boodschap belangrijk.”

...

„Luther zei dat ons volle besef van het oordeel waarvan Gods genade ons redt, ons zou doen sterven van vrees en dat het volle besef waartoe Gods genade ons redt, ons zou doen sterven van vreugde.” Het kan in deze tijd van materialisme en secularisatie moeilijk lijken om de verwondering levend te houden. „Maar waar wij voor het eerst en bij vernieuwing tot kinderen gemaakt worden, kunnen wij er ons niet aan onttrekken.”

De Schotse theoloog Sinclair Ferguson behandelde in zijn lezing het in het Evangelie gegrond zijn van de eenwording van de mens met Christus. Dit onderwerp is bij Calvijn een centraal thema. Ferguson waarschuwde ertegen om Calvijn te veel van buitenaf te bestuderen. „Alleen van binnenuit, vanuit een zien op de eenwording, eindigen we met Calvijn aan Christus’ voeten.”

> Houd het wonder levend


How did the Trinity Doctrine Develop

Excerpt taken from the Trinity Bochure in the chapter, "How did the Trinity Doctrine Develop?":    

"THROUGHOUT the ancient world, as far back as Babylonia, the worship of pagan gods grouped in threes, or triads, was common. That influence was also prevalent in Egypt, Greece, and Rome in the centuries before, during, and after Christ. And after the death of the apostles, such pagan beliefs began to invade Christianity.

    "Historian Will Durant observed: "Christianity did not destroy paganism; it adopted it. . . . From Egypt came the ideas of a divine trinity." And in the book Egyptian Religion, Siegfried Morenz notes: "The trinity was a major preoccupation of Egyptian theologians . . . Three gods are combined and treated as a single being, addressed in the singular. In this way the spiritual force of Egyptian religion shows a direct link with Christian theology." Thus, in Alexandria, Egypt, churchmen of the late third and early fourth centuries, such as Athanasius, reflected this influence as they formulated ideas that led to the Trinity. Their own influence spread, so that Morenz considers "Alexandrian theology as the intermediary between the Egyptian religious heritage and Christianity."

  "In the preface to Edward Gibbon's History of Christianity, we read: "If Paganism was conquered by Christianity, it is equally true that Christianity was corrupted by Paganism. The pure Deism of the first Christians . . . was changed, by the Church of Rome, into the incomprehensible dogma of the trinity. Many of the pagan tenets, invented by the Egyptians and idealized by Plato, were retained as being worthy of belief."

  "A Dictionary of Religious Knowledge notes that many say that the Trinity "is a corruption borrowed from the heathen religions, and ingrafted on the Christian faith." And The Paganism in Our Christianity declares: "The origin of the [Trinity] is entirely pagan."    "That is why, in the Encyclopædia of Religion and Ethics, James Hastings wrote: "In Indian religion, e.g., we meet with the trinitarian group of Brahma, Siva, and Visnu; and in Egyptian religion with the trinitarian group of Osiris, Isis, and Horus . . Nor is it only in historical religions that we find God viewed as a Trinity. One recalls in particular the Neo-Platonic view of the Supreme or Ultimate Reality," which is "triadically represented."'

Jesus spitting image of his father

Me Twinkle Toes wrote:

Something I find escapting many Trinitarians is the simple fact that God himself, through his Word, gave us the illustration of a father and son when teaching us about himself and his beloved son. God wants us to know him and the best he came up with was the relationship of father and son, not an egg or triangle.
 
There are times when I remind myself of my parents, even look a bit like them but I am not them. I can't go to the bank and take money out of their account, I can't go to work for them, my siblings don't call me mom/dad, you get the idea. I am just not my parent no matter how much DNA we share or how much we look alike or even how we think alike. Not only are we separate people but we are also very different.
 
Jesus is the spitting image of his father. Yet, he remains distinctly separate. Jesus thinks so much like Jehovah that Jehovah entrusts him with all things. From my understanding the only difference between these two is that of power. Jehovah created Jesus, not the other way around. But this does not mean Jesus is some shrinking violet! Hardly! Jesus created all other things using the power his father gave to him and when it was lost he went and got it back, for his father. Jesus himself gives his entire being to his father... and for that, his father gives him everything back. It is quite a beautiful relationship.
 
Don't we all wish our relationship with our parents/children were in such perfect harmony!

Weekly World Watch 19th - 25th April 09

$Account.OrganizationName
19th - 25th April 09
This weeks WWW is now available.
To view it please click on the following link. You can either open it and view now.
Or you can save it and view it later. It may take a minute to download.
CLICK HERE FOR THIS WEEKS WWW.
In this weeks WWW
Signs this week that link to Matthew 24. Look for the sun dimming and also new fears of plague epidemic. Russian troop movements and Israel v Iran also in the news.

Vriendelijkheid

English version > Kindness



"Er is geen oefening beter voor het hart
dan neerwaarts te reiken en mensen op te liften "
- John Andrew Holmes

"... stel alles in het werk om aan uw geloof goedheid toe te voegen;
en tot goedheid, kennis, en tot kennis, zelf-controle;
en tot zelfbeheersing, doorzettingsvermogen, en tot volharding, godsvrucht;
en tot godsvrucht, broederlijke vriendelijkheid;
en broederlijke vriendelijkheid, liefde. "
2 Peter 1:5-7

"Constante vriendelijkheid kan veel verwezenlijken.
Zoals de zon het ijs doet smelten,
veroorzaakt vriendelijkheid misverstand,
wantrouwen en vijandigheid te verdampen. "
- Albert Schweitzer

"Hij heeft u verteld, o mens, wat goed is;
En wat verlangt de Here van u
Maar recht te doen, om vriendelijkheid lief te hebben,
En om nederig te wandelen met uw God? "
Micha 6:8

Heer God, geef dat ik nederig genoeg kan zijn om anderen te helpen.
Laat mij steeds recht doen en anderen met zachtheid benaderen.
Dat mijn vriendelijkheid ontwapenend mag zijn en opbouwend.


Kindness

Dutch version / Nederlands > Vriendelijkheid


"There is no exercise better for the heart
than reaching down and lifting people up."
- John Andrew Holmes

"… make every effort to add to your faith goodness;
and to goodness, knowledge; and to knowledge, self-control;
and to self-control, perseverance; and to perseverance, Godliness;
and to Godliness, brotherly kindness;
and to brotherly kindness, love."
2 Peter 1:5-7

"Constant kindness can accomplish much.
As the sun makes ice melt,
kindness causes misunderstanding,
mistrust, and hostility to evaporate."
- Albert Schweitzer

"He has told you, O man, what is good;
And what does the LORD require of you
But to do justice, to love kindness,
And to walk humbly with your God?"
Micah 6:8

Lord God, grant that I may be humble enough to help others.
Let me always do right and approach others with gentleness.
That I may be disarmingly friendly and constructive.

+++
2013 update:

Albert Schweitzer, Etching by Arthur William H...
Albert Schweitzer, Etching by Arthur William Heintzelman. (Photo credit: Wikipedia)

Enhanced by Zemanta

C-Factor

Vooral twintigers zijn calvinistisch


Nederlanders zijn calvinistisch. De gemiddelde Nederlander scoort 56 procent op de nationale C-factor, die aangeeft of iemand calvinistische trekjes heeft. Calvinistisch of niet, ze genieten wel van seks, luxe en lekker eten.

Dat blijkt uit onderzoek naar 70.000 internetzelftests van dagblad Trouw en de Vrije Unversiteit, die vaststellen hoe hoog iemands C-factor is.

Twintigers scoren met 64 procent hoger dan 80-jarigen op de C-factor, zo blijkt. Nederlanders die in het buitenland werken scoren minder hoog, hun C-factor is 50.

Trouw kwam met de C-factor aan het begin van het Calvijn-jaar. Bij de internettest reageerden mensen op stellingen als: 'eigenlijk zou ik harder moeten werken' en 'je mag best genieten van seks'. Godsdienstpsychologe Joke van Saane van de Vrije Universiteit analyseerde de uitkomsten.

Mannen blijken iets calvinistischer dan vrouwen; zij scoren 57 procent, vrouwen 55 procent.

Van Saane vindt de hoge C-factor van twintigers niet echt opmerkelijk. "Jongvolwassenen scoren vaak wat orthodoxer. De trend gaat richting conservatisme, blijkt uit veel godsdienstwetenschappelijk onderzoek. Ze denken vaak zwart-witter dan volwassenen.'' Ook al wordt calvinisme vaak geassocieerd met iets van vroeger, toch voelen jongeren zich ertoe aangetrokken, zegt Van Saane. "Het is helder. Aan die helderheid is behoefte.''

De 'echte' calvinist, mensen die de hoogste C-factor hebben, zijn tobbers. Hoe hoger de C-factor, hoe meer negatieve emoties als schuld, schaamte en wrok, zo blijkt. "Echte calvinisten verwonderen zich minder, zijn naar binnen gericht en staan minder open'', aldus Van Saane.

Calvinisten worden vaak gezien als seksloze types, zonder humor, zuinig, conservatief en vooral niet uitbundig. "Benepen'', aldus Van Saane. Maar dat beeld verandert, zegt de godsdienstpsychologe. Op de stelling 'je mag best genieten van seks' reageerde 98 procent positief. "Dat beeld klopt dus niet. En het grappige is, het was Calvijn zelf die daarvoor pleitte.''

Bron: ANP

Bord 'er is geen God' langs A4 in Nl mag



De zin 'Er is waarschijnlijk geen God' die op een billboard langs de A4 in Nederland te lezen was, mocht daar gewoon staan.

Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) vandaag bekend. Enkele vwo-leerlingen uit Amersfoort vonden de tekst discriminerend. Zij voelden zich naar eigen zeggen 'aangetast in hun geloofswaarde' en dienden een klacht in.

Initiatiefnemer van de reclame, Floris van den Berg, wilde 'mensen laten nadenken over de vraag of God echt bestaat'. Het was niet zijn bedoeling om te kwetsen. Volgens de RCC geeft Van den Berg alleen zijn persoonlijke mening, waar niets verkeerd aan is.

Recent was er ook al ophef over atheïstische boodschappen in het buitenland. Een Britse organisatie kocht advertentieruimte op bussen en schreef 'Waarschijnlijk bestaat God niet'. Deze tekst is nu te lezen in het openbaar vervoer van Barcelona, Madrid en Londen.

Bron: De Spits

Waar denken mensen aan bij Calvinisme


Calvijn in Budapest (Calvin Tér), temidden van het oprukkende modernisme in de breedste zin van het woord, blijft zijn woord verkondigen. Eddy Smid uit Groningen

Er is een fototentoonstelling Calvijn & Ik, het resultaat van een fotowedstrijd van dagblad Trouw en Erfgoedcentrum DiEP, die op 8 mei van start gaat in het Hof in Dordrecht. Er zijn meer dan vijftig mooie, indrukwekkende en aangrijpende foto’s te zien van associaties met het calvinisme.

Een vakjury heeft uit de vele honderden inzendingen tien foto’s genomineerd. Bezoekers kunnen ten slotte hun stem uitbrengen op de foto die het best het calvinisme verbeeldt.

Een opgeheven vingertje, knielende kinderen, een streng polderlandschap; of een sobere doorzonwoning en minister Donner op zijn dienstfiets. Het zijn typisch Nederlandse fenomenen - en volgens velen zijn ze ook echt calvinistisch.

Van oudsher was het calvinisme meer verbonden met woorden dan met beelden. Met de fototentoonstelling 'Calvijn & Ik' presenteren DiEP en Trouw dit cultuurfenomeen nu eens in beeld; met foto’s van eenieder die zijn associatie met het calvinisme voor de lens wilde halen.

De fototentoonstelling is gelieerd aan ‘Calvijn & Wij’, de eerste Nederlandse tentoonstelling over Calvijn en calvinisme in de Grote Kerk van Dordrecht. Dordrecht viert Calvijns 500ste geboortejaar deze zomer met een divers cultureel programma.

 
‘Wie wat bewaart heeft wat’ door Leny Hamoen-de Bree uit Renkum


> Trouw.nl/religie-filosofie/calvijn/