Wednesday 24 June 2009

Bijbelexpositie in Hongarijë

Het Mora Ferenc Museum van de stad Szeged, brengt een tentoonstelling met 76 vertalingen van de Bijbel. Norbert Kiss, taalexpert is vooral trots op een Bijbel van het Micronesische eiland Yap. Dat is de enige editie in de wereld die begint met het Nieuwe Testament, zeggen experts.
Vanaf 1533 werden verschillende delen van de Bijbel in het Hongaars vertaald, gevolgd door het hele Nieuwe Testament. Het was Karoli Gaspar, wiens naam ook de bekende universiteit van Boedapest siert, die zorg droeg voor de vertaling van de eerste volledige Bijbel.
De tentoonstelling komt in een periode waarin Hongaarse kerken, en sommige politici, het lezen van Gods Woord in dit ex-communistische land willen bevorderen.

Koogle zoekt koosjer

Koogle zoekt koosjer

Orthodoxe joden hebben een speciale zoekmachine ontwikkeld die allerhande volgens hen immorele informatie niet naar voren brengt. De machine heet Koogle, een woordspeling tussen de naam van de bekende zoekmachine Google en koosjer, dat inhoudt dat iets strookt met de joodse principes.

Koogle moet rabbijnen ervan overtuigen dat joden die strikt in de leer zijn, toch kunnen surfen. Volgens sitebeheerder Yossi Altman worden vooral veel afbeeldingen van vrouwen uit de zoekresultaten gefilterd. Ook worden producten die volgens de joodse rabbijnen niet mogen worden gekocht, zoals televisies, niet zichtbaar gemaakt in digitale winkels.

De zoekmachine zorgt er bovendien ervoor dat op sabbat, de joodse rustdag, niets op het net gepost kan worden. "Als je op sabbat online probeert iets aan te schaffen, dan loop je vast'', aldus Altman.

Bron: ANP

The Soul not a ghost

From
BIBLE VS. TRADITION (1853):
THE SOUL NOT A GHOST. 17 

without measure." The same reasoning would show that 
man himself, as existing in this life, is a ghost, for God is 
called a man, Exo. 15 : 3, " The Lord is a man of war." 
The same principle of false reasoning would convert a 
man's heart and eyes, as well as the heart and eyes of 
beasts into so many ghosts, for they are called by the 
same name as the eyes and heart, hands, and feet of God. 
And a tree must have sense and feeling, because it is said 
to have life as well as men. But what sort of theology 
is this ? Cannot God possess an attribute that may be 
entirely spiritual, yet called by the same name as one in 
man that may be entirely corporeal ? If he cannot, then 
how shall he be able, out of these stones, to raise up 
children unto Abraham ? Matt. 3 : 9. Surely the souls 
of these children would be corporeal, if made out of stones. 

Again, God's soul cannot be separated from himself; 
for if it can, then is he two Gods. " But to us there is 
but one God." 1 Oor. 8 : 6. Allow God's soul to be him- 
self as nephesh when applied to God, is twice translated. 
Jer. 51 : 14, " The Lord of hosts hath sworn by his ne- 
phesh" (by himself). Also in Amos 6:8; or him, as in 
Pro. 6 : 16. " These six things doth the Lord hate, yea, 
seven are an abomination of his (nephesh,) of him ;" and 
we obtain the correct idea. As nephesh, the soul, com- 
prehends the whole being of God, so does the same term 
comprehend the whole being of man ; and never means a 
principle that can live independently of the man or beast, 
to both of which the term nephesh is indiscriminately ap- 
plied ; and is twenty -five times correctly translated " them- 
selves." Let two examples suffice for the present. " He 
teareth (his nephesh) himself in his anger." Job 18:4. Did 
Job tear his immaterial and immortal ghost ? u Back- 
sliding Israel hath justified herself, (her nephesh) more 
than treacherous Judah." Jer. 3:11. Has a nation a 
ghost ? 

Nay, but every nation has a being. Here, then, the 
arguments of Luther Lee, and those of like (" ptrecious .?") 
faith, are overthrown by the translators themselves, though 
they were believers in the immortal-soul theory. It is 
vain to endeavor to array the soul, which is the man him- 
self, with the attributes of independent conscious existence, 
spirituality, immateriality, and immortality, against the 
plainest declarations of God's Word. 


> BIBLE VS. TRADITION: IN WHICH THE TRUE TEACHING OF THE BIBLE IS 
MANIFESTED, THE CORRUPTIONS OF THEOLOGIANS DETECTED,
TRADITIONS OF MEN EXPOSED BY AAEON ELLIS 
SECOND EDITION. PUBLISHED AT THE OFFICE OF BIBLE EXAMINER. 1853  

Koreaanse Katholieke kerk grijpt naar moderne technieken

BRUSSEL (KerkNet/Asianews/Radio Vaticaan) – Sinds 2005 zijn in Zuid-Korea meer dan 4.000 mensen gedoopt, nadat zij catechese volgden via internet. Het initiatief startte destijds op initiatief van de vicaris-generaal van het aartsbisdom Seoul. Supervisor Lee Ki-jeong erkent dat de methode ongebruikelijk is, maar vele bekeerde Koreanen kunnen zich wegens hun werk, gezin of andere verplichtingen moeilijk op een vooraf bepaald tijdstip vrijmaken voor een catechesecursus. “Daarom is er nood aan een methode die is aangepast aan de moderne tijd. Deze online cursus heeft dezelfde waarde als de lessen in de parochie. Bovendien vindt er steeds een gesprek plaats met de parochiepriester, om na te gaan of voldaan wordt aan de voorwaarden om de doop te ontvangen.”
De moderne catechesemethode is noodzakelijk om de sterke aangroei van katholieken bij te houden. De Zuid-Koreaanse bisschoppen verklaarden donderdag dat in 2010 ruim 10% van de bevolking lid is van de katholieke Kerk. Een woordvoerder van de Koreaanse bisschoppen schrijft de groei toe aan de sterke sociale inzet van de katholieke Kerk en het engagement van christelijke gemeenschappen. Van de 48,5 miljoen Koreanen zijn er naar schatting 4,7 miljoen katholiek. In Seoul alleen al leven 1,4 miljoen gedoopten.

(Kerknet)

A Living Faith #11 My place in the body of Christ and my ecclesia



My place in the body of Christ and my ecclesia

“If we say that we have fellowship with Him, and walk in darkness, we lie and do not practice the truth. But if we walk in the light as He is in the light, we have fellowship with one another, and the blood of Jesus Christ His Son cleanses us from all sin.” 1John 1:6-7

& What does this mean in practical terms?

Ø  Only by walking in the light of God’s word can I have fellowship, so I must try to emulate the examples in scripture of faithful brethren such as Paul. 2Cor 11:1; Phil 3:17
Ø  Christ has promised that he will be present when two or more are met together. (Matt 18:20) So, I must work in harmony with my brethren and sisters and strive to ensure that things are done in a proper manner with respect for God. 1Cor 14:40; 1Cor 16:13-14; 1Pet 5:5-6
Ø  I must meet with my brethren and sisters as often as possible and support all the meetings.  Heb 10:24-25
Ø  I should greet my brethren and sisters in a warm, friendly, cheerful manner. Rom 16:6; 1Cor 16:20; 1Pet 5:14; Gal 2:9
Ø  In all meetings I must strive to remain alert and to concentrate on all that is said and done. Eph 6:18; Col 4:2
Ø  I must support the preaching work of the ecclesia. Luke 11:33; 1Cor 9:16; Acts 8:4; Rom 10:14-15; 2Tim 1:8
Ø  If a brother particularly if an elder, I will exhibit Christ-like qualities, being patient, sober-minded, not self–willed, not quick–tempered but setting an example of godliness. 1Tim 3:1-2; Titus 1:7.
Ø  If a sister I will be silent when the ecclesia meets together, dress modestly and teach children the scriptures. Older sisters must set an example for the younger.  1Tim 2:11-12; 1Peter 3:3-5
Ø  If anybody does not believe or behave according to God’s word I will not fellowship with them. Rom 16:17; 1Thess 3:6; 2Thess 3:14
Ø  It is my duty to be diligent and fervent in spirit, serving the Lord to the best of my ability ensuring that all things are done decently and in order within the ecclesia. This includes ensuring that I get to meetings in plenty of time so that they start on time.  Rom:12:11; 1Cor 14:40
Ø  Jesus has shown me how to care for my brethren and sisters by washing his disciple’s feet, so I must be humble and follow his example. John 13:12-15
Ø  Love should characterise all that is done in the meetings, therefore I will strive to show my love for brethren and sisters in practical ways. 1Cor 13:4-7; Eph 5:1-2

- Andy Peel

+
In this series:


+++

2016 January update
 

Hoe omgaan met ander geloof

Wij kunnen ons de vraag stellen hoe wij moeten omgaan met ander geloof. Welke standpunten wij moeten innemen tegenover invloeden van andere geloven of in welke mate wij andere tradities laten infiltreren in het Christelijk geloof moeten wij ons afvragen.

In het forum van "Gods hoop"  zullen enkele vragen of bemerkingen naar voor komen.
 
Trouw blijven aan de leer van je kerk
Tien richtlijnen voor onze omgang met moslims
Essentie van dit christendom van mij

Tuesday 23 June 2009

Rationele Calvijn

"Je kunt niet zeggen dat Calvijn erg geporteerd was van de middeleeuwse theologie, maar zijn kritiek op de scholastiek is vaak verkeerd begrepen. Calvijn was als humanist getraind en zijn theologie kende zeker een leerstellig geheel. Er is bij hem continuïteit met de na-Calvijnse orthodoxie maar ook onderscheid. Traditie heeft altijd verscheidenheid in zich. Je kunt de ontwikkeling na Calvijn als een verdere ontvouwing van de vroege Reformatie zien, soms ook verdieping, maar in een geheel andere tijd opnieuw geformuleerd.”
"Calvijn gebruikte rationele argumenten. Hij wilde laten zien dat theologie niet onlogisch en irrationeel is."
"Calvijn heeft nooit de vraag behandeld of Christus wel voor alle mensen gestorven is. Het Evangelie is voor iedereen, stelde hij, en dat maakt de prediking universeel.”
zei Prof. Muller is als systematisch theoloog verbonden aan Calvin Theological Seminary in Grand Rapids (VS) en internationaal kenner van Calvijn en het calvinisme.

Lees meer >Calvijn wilde geen origineel theoloog zijn

Jehovah Getuigen ijveren voor erkenning als kerk

In Duitsland proberen de JG legale erkenning te krijgen zodat zij de zelfde privileges zouden krijgen als de Katholieke en Protestantse kerk en ook aanspraak kunnen maken op kerkbelastingsinkomsten.
Beschuldigingen van vroegere JG dat de organisatie totalitaire methodes zou gebruiken worden in overweging genomen omer tegen in te gaan. Marc Ratajczak van de Christelijke Democratische Unie van Noord Rijn Westfalen vindt dat de JG een sekte zijn welke andere religies vervloeken en onderdrukken. Stefan Mappus hoofd van de CDU parlementaire groep in het Baden-Württemberg regionaal parlement vindt dat de JG  de democratische verkiezingen verwerpen en neerkijken op persoonlijke vrijheden.
Gajus Glockentin , de advocaat van de JG vind dat het afzijdig houden van meedoen aan verkiezingen geen afdoende reden is om de JG uit te sluiten omdat het niet de bedoeling is om de democratie te verzwakken. Het is enkel het resultaat van een apolitieke houding in het leven.

>Jehovah's Witnesses Winning Battle for Church Status in Germany

Covering a multitude of sins

"He which converteth the sinner from the error of his way shall save a soul from death, and shall hide a multitude of sins."  James 5:20 

"WHEN we see others walking in forbidden paths, in the way of transgressors, we are not to follow them there in order to help them out; but to show them the right path by keeping in it and calling to them. When we see some confusing themselves with doctrines and teachings of men, which we know are fundamentally wrong, we are not to wade through those doctrines in order to help them out; but we are to remind them that the study of any doctrine which will not square with the foundation is not only a misuse of consecrated time, but that all trifling with that which we know to be error is wrong and dangerous, as all violations of conscience and principle are dangerous."  Z.'95-203 R1860:3

From "Daily Heavenly Manna"

Doop van Afrikaanse immigranten in Napels

Twee broeders die vorig gaar in Napels, Italië  gedoopt waren en een kerk hebben, ontvingen vna Carelinks een doos vol Bible Basics waarmee zij hun diensten onderhielden.Broeder Festus was een dominee van een grote kerk Afrikaanse immigranten. Overtuigd van de waarheid was  hij herdoopt en vertelde hij zijn congregatie dat ze  niet langer moesten geloven in dingen als een persoonlijke duivel, drie-eenheid en dat zij moesten geloven dat Jezus zal terugkomen naar de aarde om het Koninkrijk hier te vestigen. Elke week nam hij een hoofdstuk uit Bible Basics door en liet hij de mensen de vragen oplossen. Zijn congregatie viel weg tot een 25 tal mensen.  Op zijn zondags best gekleed en sommigen nog in hun traditionele Afrikaanse kledij, komen de mensen naar de lezingen luisteren. U kan een video opname van Festus' lezing betreft het Koninkrijk van God zien en merken hoe vurig zij alles volgen en ook notities nemen. Na de lezing en gezangen ging men naar het strand en werden uit de  25 toegewijde mensen diegenen gedoopt welke met success de cursus voleindigd hadden: broeder Chiedu en zusters Edith O., Edith I., Doris, Mercy, Roslyn, Gloria en Sandra . Het was een winderige en regenachtige dag maar God was duidelijk aanwezig.

> U kan een video van de dag zien op http://www.youtube.com/watch?v=DbhqcLX_LQU