Wednesday 16 September 2009

Klein zeer: God en doctoor

Klein zeer (uittip, Geel)
God of Doctoor? Tot ongeveer 1800 zocht een zieke zijn heil in huis- en tuinmiddeltjes of bijgeloof. De onmacht van doctoors, chirurgijns en kwakzalvers allerhande vierde hoogtij. Soms nam God het over en bracht troost en hoop, maar ook zonde en straf en nog meer vragen. Verwacht tijdens deze tentoonstelling geen geleerde uiteenzetting maar loop mee met de zieke mens, zijn vragen en de antwoorden van 'God en doctoor'.
>>> ‘God of doctoor’ loopt van 13 september tot 31 maart 2010, met de lerarenkaart betaal je 2,50 i.p.v. 3 euro. Gratis toegang tijdens de Open Monumentendag op zondag 13 september. OMV Gasthuismuseum St.-Dimpna – Gasthuisstraat 1 – 2440 Geel – www.gasthuismuseumgeel.net.

Interfaithbeweging nu ook actief in Nederland

Zaterdag 5 september vond de eerste viering plaats van wat in de media bekend staat als 'de kerk van het ietsisme'.
"Het ietsisme heeft de sfeer van 'alles op één hoop gooien' en, waar handig voor jezelf, maar wat 'rond te shoppen'. Dàt komt niet overeen met de sfeer en doelstellingen van RenaisSenseMovement"
"Over het algemeen zijn we niet zo gewend om ons te laten leiden door wat ons kan raken, maar door rationeel samengestelde ideeën. Niet dat dit fout is, vaak heel nuttig zelfs, maar je kunt je afvragen waar het evenwicht is. Alles wat niet in een kader past, wordt bij voorbaat veroordeeld. De vooronderstellingen zijn niet van de lucht. Men denkt meteen van de hoed en de rand te weten en reacties als “Hoe kun je nu zeggen dat alle religies samen kunnen?”, “Dus je gooit alles gewoon op één hoop en je shopt rond?”, “Neem jij een religie als … werkelijk serieus?” en “Toch ben je simpelweg nog steeds dat vrome hervormde meisje, die alleen maar denkt dat ze anders is” komen mijn kant in." zegt Joan Elkerbout, de eerste Nederlandse voorganger van de RenaisSense Movement.
Zij vervolgt: "Daar waar religies uitgaan van een min of meer vastgesteld frame waar je al dan niet ‘gelovige’ in wordt, daar begint RenaisSenseMovement (Interfaith) bij ons zelf. Elke religie is begonnen met persoonlijke ervaringen.
Daarop zijn ideeën gevormd, die nooit meer werkelijk de diepte weergeven wat die ene of paar personen hebben ervaren – toen. En toch geweldige stof! Maar wat ervaren we zelf van God? Van de Essentie in dit Bestaan, hoe we het persoonlijk ook benoemen. Ook stil staan en van elkaar horen hoe we Dit noemen, in welk begrip voor ons het sterkst die ervaring gevangen ligt. Vervolgens de wijsheid uit de wereldreligies annex wijsheidstradities een licht laten werpen op die eigen ervaring en hem zo te verdiepen en te leren begrijpen. Er dichterbij te komen.

Stil te staan ook bij onze relatie met die Essentie, met de Spirit, JHWH, Allah of God. Wat gebeurt er in ons wanneer we die bron in ons zelf leren benaderen, leren kennen en erkennen? Elk aspect van ego, van meer willen hebben, de ander bevechten, negeren, belachelijk maken, ervan uitgaan dat je altijd gelijk hebt, lak hebben aan wat de wereld werkelijk van ons vraagt, verdwijnt dat niet als sneeuw voor de zon? Is zwart-wit denken dan niet van de baan? En als dat zo is, wat komt er dan voor in de plaats?

Dààr wil RenaisSenseMovement mee bezig zijn, met beschikbaarheid voor de Wereld. Daar waar we nodig zijn. Voor elkaar. Beschikbaarheid voortkomend uit spirituele diepgang, gevierd met zijn allen. Gebruik makend van de wijsheid die mensen door de tijden heen en over de hele wereld aan onze generatie mensen gegeven hebben. Samen door de deur van de toekomst, omdat die toekomst duidelijk toe is aan een andere manier van samenleven!"

Geduld is het vermogen om af te tellen voor explosieven te laten ontsteken


"Geduld is het vermogen om af te tellen voor explosieven te laten ontsteken."
- Onbekend

"Gehoorzaamheid is de vrucht van geloof, geduld is de bloesem van de vrucht”
- Rossetti

"Als het geloof van iemand zonder waarschuwing in duigen lijkt te vallen, kan men er zeker van zijn dat het een resultaat is van innerlijke conflicten -- de termieten van ongehoorzaamheid."
- Quinton J. Everest

"Een dwaas laat al zijn gevoelens de vrije loop,
maar een wijs man houdt ze in en houdt zich onder controle."

Spreuken 29:11

Heer, ik besef dat ik getrouw aan Uw wet moet blijven
en geduld moet hebben om dit leven goed te voleindigen.
Geef dat ik mij steeds zal kunnen beheersen
en een voorbeeld kan zijn naar anderen.

Patience is the ability to count down before blasting off


"Patience is the ability to count down before blasting off."
- Unknown

Obedience is the fruit of faith; patience, the bloom on the
fruit.
- Rossetti

When a person's faith seems to collapse without warning, one can
be sure it has been the result of inner conflicts--the termites of disobedience.
- Quinton J. Everest


"A fool vents all his feelings, but a wise man holds them back." KJV
Proverbs 29:11

"A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control." NIV
Proverbs 29:11

Lord, I realize that I must remain faithful to Your law
and must have patience to finish this life well.
Grant that I will always be in control
and can be an example to others.
Dutch version > Geduld is het vermogen om af te tellen voor explosieven te laten ontsteken

patience
patience (Photo credit: Swiv)

+++
2013 update:
 
Enhanced by Zemanta

Monday 14 September 2009

Synagoge uit de tijd van Jezus opgegraven

 

Aan de oever van het Meer van Galilea in Israël zijn de resten van een synagoge uit de periode van de Tweede Tempel (516 v. Chr.- 70 na Chr.) gevonden waarin Jezus Christus mogelijk zijn leer heeft verkondigd. Dat hebben archeologen vrijdag gezegd. De overblijfselen van het gebedshuis, een van de oudste waarvan resten zijn aangetroffen, werden in Migdal opgegraven. De Israel Antiquities Authority (IAA) heeft dat bekendgemaakt.

Migdal was tweeduizend jaar geleden een belangrijke stad. Jezus verkondigde vaak zijn opvattingen aan de oever van het Meer van Galilea en verrichtte er volgens de Schrift verscheidene wonderen.

Archeologen vonden op een steen in het midden van de synagoge een afdruk van een menora (candelabrum). Volgens de leider van het onderzoeksteam, Abshalom-Gorni, zijn er slechts vier van dit soort afdrukken bekend. Hij houdt het voor mogelijk dat de kunstenaar die de menora op de steen afbeeldde zelf ooit met eigen ogen de originele menora uit de Tweede Tempel heeft gezien. Deze tempel in Jeruzalem werd in 70 na Christus door de Romeinen verwoest. De gouden menora die in deze tempel stond, werd door de Romeinen als overwinningsbuit naar Rome gebracht.

 

Archeologen zijn vooral onder de indruk van de vondst van een afdruk van een menora, de zevenarmige kandelaar, uit de tweede tempel van Jeruzalem, die de Romeinen in 70 na Christus verwoestten. Volgens Abshalom-Gorni zijn er van zulke afdrukken slechts vier bekend.

De belangrijkste zaal van de synagoge is 120 vierkante meter groot. Aan de zijkanten van deze zaal zijn stenen banken gevonden. De vloer van de synagoge was volgens de archeologen gemaakt van mozaïeken en op de muren zijn sporen van fresco's aangetroffen.

Fragment oudste Bijbel ter wereld hervonden door student

In het bindwerk van een achttiende-eeuws boek in het Grieks-orthodoxe Sint-Katharinaklooster op de Sinaï heeft een student een tot nu toe onbekend fragment van de oudste bijbel ter wereld ontdekt.


De Griek Nikolas Sarris, een dertigjarige student-conservator die in Groot-Brittannië bezig is met zijn promotieonderzoek, ontdekte het perkamenten fragment van deze bijbel, de Codex Sinaiticus, daterend van 350 na Chr.bij toeval.

Omdat hij eerder had meegewerkt aan het digitaliseringsproject van het beroemde Bijbelhandschrift, herkende hij de typerende letters van de codex in het bindwerk van een ander boek. Volgens de experts betreft het ontdekte gedeelte het Bijbelvers Jozua 1,10 waarin Jozua enkele schrijvers aanspoort om de Israëlieten te instrueren voordat zij het land Kanaän binnentrekken.

De eeuwenoude codex is een belangrijke schakel in de overlevering van de bijbelhandschriften. Het geeft een beeld van de ontwikkeling van het vroege christendom. Ook laat het zien op welke manier de Bijbel van generatie op generatie werd overgeleverd.

In de negentiende eeuw had Konstantin von Tischendorf, een wetenschapper van de universiteit van Leipzig, in hetzelfde klooster de Codex Sinaiticus reeds ontdekt, maar het handschrift raakte verdeeld.

Daardoor kwamen fragmenten van het Oude en het Nieuwe Testament zowel in de Universiteit van Leipzig, de Nationale Bibliotheek van Sint-Petersburg en de British Library terecht. Het Sint-Katharinaklooster wist zelf ook een deel van de codex te behouden.

De Codex Sinaiticus, die halverwege de vierde eeuw vanuit het Grieks is vertaald, wordt beschouwd als het oudste bekende bijbelmanuscript. Alleen de Codex Vaticanus, die wordt bewaard in de bibliotheek van het Vaticaan, stamt uit ongeveer dezelfde periode.


New book: Change us not God

In addition to Brother John Pople’s new book on Job, the WCF has recently published another book.  This one was written by Brother John Launchbury, and is entitled, Change Us not God.  This exciting book explores the idea that the death of Jesus is designed to have a very real impact on each of us.  Namely, that the death of our Lord should affect a change in us!  Books can be ordered in bulk for your ecclesia’s library, or individually for your personal use.  Please go here to see all five of the books currently published by the WCF:
http://www.facebook.com/l/;wcfoundation.org/res/book/

New book: Change us not God

In addition to Brother John Pople’s new book on Job, the WCF has recently published another book.  This one was written by Brother John Launchbury, and is entitled, Change Us not God.  This exciting book explores the idea that the death of Jesus is designed to have a very real impact on each of us.  Namely, that the death of our Lord should affect a change in us!  Books can be ordered in bulk for your ecclesia’s library, or individually for your personal use.  Please go here to see all five of the books currently published by the WCF:
http://www.facebook.com/l/;wcfoundation.org/res/book/

Een vreugde die gedeeld wordt is een dubbel gemaakt vreugde


"Een vreugde die gedeeld wordt is een dubbel gemaakte vreugde."
- John Ray

"Toen zei hij tegen hen: 'Ga je weg, eet het vet, drink het zoete,
en stuur delen naar degenen voor wie niets is voorbereid;
voor deze dag is heilig voor onze Heer.
Heb geen verdriet, voor de vreugde van de Heer is uw kracht. "
En alle mensen gingen hun weg om te eten en te drinken,
porties te verzenden en zich sterk te verheugen,
omdat zij de woorden begrepen die aangegeven waren voor hen. "
Nehemia 8:10, 12

God, onze Vader,
ik ben dankbaar voor al de mooie en goede dingen in mijn leven.
Ik ben dankbaar dat ik aan veel dingen vreugde mag beleven
en vraag u dat ik deze ook met veel plezier met anderen kan delen.

English version > A joy that is shared is a joy made double

Opmerking: De topic Het is makkelijk onze verantwoordelijkheden te ontwijken is gewijzigd. Wees welkom om deze update te bekijken.

A joy that is shared is a joy made double


"A joy that is shared is a joy made double."
- John Ray

"Then he said to them, 'Go your way, eat the fat, drink the sweet,
and send portions to those for whom nothing is prepared;
for this day is holy to our LORD.
Do not sorrow, for the joy of the LORD is your strength.'
And all the people went their way to eat and drink,
to send portions and rejoice greatly,
because they understood the words that were declared to them."
Nehemiah 8:10, 12

God our Father,
I am grateful for all the beautiful and good things in my life.
I am grateful that I can experience joy from many things
and ask that I also shall enjoy sharing it with others


Note: It is easy to dodge our responsibilities has been renewed, so have a look at the updated version, please.