Volgens Otto de Bruijne is het bidden van Gods wil een proces van reiniging van onze eigen motieven. Het geloof moet daardoor van binnenuit gereinigd worden en vrijkomen van dubbele bodems en agenda’s.
"Het bewijs dat God bestaat moet niet worden gekoppeld aan antwoorden op gebeden," zegt de artiest en prediker De Bruijne. "Ook zonder die beantwoording is God er. Dat vind ik een gevaarlijke tendens, omdat mensen met goede bedoelingen menen dat we extra bewijs moeten leveren."
Hij geeft verder aan dat bidden een relatie moet inhouden tussen onze geloofshouding en wat er zich in werkelijkheid afspeelt. "Hier moet je nooit een systeem van maken. Dat is de dood in de pot van het gebed. Gebed is een relatie met de Eeuwige en niet een truc." Loskomen van zichzelf is in het gebed belangrijk en ook het kunnen afstappen van een verlanglijstje. De Bruijne maakt onderscheid tussen het bidden van een eigen verlanglijstje en het bidden van Gods wil. "Dat kun je niet scheiden, maar wel onderscheiden. Dan betekent dat je onbevangen mag naderen tot God. Dan ga je het gebed ontvangen in plaats van het gebed zelf bedenken. Mijn verlanglijstje bij Hem brengen is heel reëel en dat doe ik om Hem te eren. Het mooiste komt als het stil wordt en God Zijn verlangen in mij gaat leggen. Dan bidt Christus door ons heen."
Looked at by Marcus Ampe from a Christian viewpoint.
De wereld bekeken vanuit een Christelijke visie door Marcus Ampe
Wednesday 6 October 2010
800ste verjaardag van de Kruisheren
KRUISHEREN VIEREN 800STE VERJAARDAG
BRUSSEL (KerkNet) – De orde van het Heilig Kruis vierde in september de achthonderdste verjaardag van zijn stichting met een bijeenkomst van kruisheren uit België, Nederland, Papoea-Nieuw-Guinea, de Verenigde Staten, de Democratische Republiek Congo en Brazilië in het Sint-Agathaklooster in het Nederlandse Cuijk.
De kruisheren werden in de tweede helft van de twaalfde eeuw door voormalig kruisvaarder en Luiks kanunnik Theodorus van Celles (1166-1236) met enkele mannen uit het kanunnikencollege van de kathedraal van Luik gesticht te Hoei. Zij wilden als kanunniken op minder wereldse manier en in gemeenschap leven. Op 14 september 1211 legden zij hun religieuze geloften af bij de bisschop van Luik. Later volgden vestigingen in Namen, Luik, Doornik en Toulouse en kwam ook de pauselijke erkenning door paus Innocentius III. De kloosters in ons land werden allemaal gesloten ten tijde van de Franse Revolutie, maar later hersticht vanuit Nederland.
De kruisheren leggen zich toe op onderwijs (met colleges in Maaseik, Denderleeuw en Hannuit) en parochiepastoraal. De orde is ook actief in de missie (Congo, Amerika, Brazilië, Indonesië). De kloosterregel combineert het contemplatieve gebedsleven met het actieve leven van de priester-zielzorger.
Wereldwijd zijn er vandaag nog zo’n vierhonderd kruisheren. In ons land zijn ze met ongeveer zestig in gemeenschappen in Hasselt, Diest, Denderleeuw, Maaseik en Hannuit.
(Kerknet)
BRUSSEL (KerkNet) – De orde van het Heilig Kruis vierde in september de achthonderdste verjaardag van zijn stichting met een bijeenkomst van kruisheren uit België, Nederland, Papoea-Nieuw-Guinea, de Verenigde Staten, de Democratische Republiek Congo en Brazilië in het Sint-Agathaklooster in het Nederlandse Cuijk.
De kruisheren werden in de tweede helft van de twaalfde eeuw door voormalig kruisvaarder en Luiks kanunnik Theodorus van Celles (1166-1236) met enkele mannen uit het kanunnikencollege van de kathedraal van Luik gesticht te Hoei. Zij wilden als kanunniken op minder wereldse manier en in gemeenschap leven. Op 14 september 1211 legden zij hun religieuze geloften af bij de bisschop van Luik. Later volgden vestigingen in Namen, Luik, Doornik en Toulouse en kwam ook de pauselijke erkenning door paus Innocentius III. De kloosters in ons land werden allemaal gesloten ten tijde van de Franse Revolutie, maar later hersticht vanuit Nederland.
De kruisheren leggen zich toe op onderwijs (met colleges in Maaseik, Denderleeuw en Hannuit) en parochiepastoraal. De orde is ook actief in de missie (Congo, Amerika, Brazilië, Indonesië). De kloosterregel combineert het contemplatieve gebedsleven met het actieve leven van de priester-zielzorger.
Wereldwijd zijn er vandaag nog zo’n vierhonderd kruisheren. In ons land zijn ze met ongeveer zestig in gemeenschappen in Hasselt, Diest, Denderleeuw, Maaseik en Hannuit.
(Kerknet)
Tuesday 5 October 2010
Druïden officieel aanvaard als godsdienst
Meer dan vijf jaar heeft het geduurd eer de Druïden in Groot-Brittannië hun godsdienst als erkend mochten aanschouwen en zo beroep konden doen op schenkers en hun belastingvermindering konden aanbieden.
Het volledige aanvaardingsdocument door de Liefdadigheid Commissie kan hier gevonden worden. >Charity Commission Decision: http://www.charitycommission.gov.uk/Library/about_us/druiddec.pdf
Voor de aanhouders van deze religie is goddelijkheid de eigenschap van een figuur die een god mag zijn en een macht van de natuur is met de macht om te doden. Een andere definitie zou voor hen kunnen zijn: een geest die zo groot is dat wij nooit uit zijn aanwezigheid zijn.
Doorheen de tijd hebben mensen verhalen van de goden geschreven, mythologieën verteld en deze goden namen gegeven – Cerridwen, Rhiannon, Isis en Cernunnos, die de machten van de natuur verpersoonlijkten. In gemeenschap gaven zij de gelegenheid die personifiëringen te begrijpen en in bepaalde verhoudingen te brengen. Het zijn de oude en voorouderlijke goden, gevangen binnen het bewustzijn van de mensheid, gevoerd en versterkt door generaties, die ons de natuur van god en verhouding met die machten van natuur rond ons volgens hen onderrichten, en die ons tonen hoe wij kunnen overleven.
Indien de essentie van God binnen natuur ligt dan kunnen volgens hen wij ook door die natuur met het goddelijke verbinden. Door overeenkomst van de wisselwerkingen binnen het lichamelijke te zoeken moeten wij komen naar een punt van het vluchtig kijken hoe die inter verbondenheid met de wereld waarin wij leven modelleert en meer belangrijk hoe wij deze kunnen veranderen. Zij stellen zich wel soms de vraag hoe wij als mens naar God kunnen terug keren, of dat het naar één god of meerdere goden is of dat het best als een goddelijk principe zou kunnen beschreven worden.
De Druïdenvereniging blijkt zeer actief te zijn en als men hun kalender bekijkt zijn er over heel Groot-Brittannië zeer veel lezingen en activiteiten. Het zou veel beter zijn moesten er wat meer Christelijke verenigingen zo actief zijn.
Op zaterdag 20 november wordt er een openbare voorstelling van Druidry in zijn vele en verschillende vormen gegeven te Bilberry Hill, Lickey, bij Birmingham, UK..
Het thema voor deze conferentie en haar titel, is "Uitdrukkingen van Druidry". Hun intentie is een beeld te geven hoe wijd de verspreiding van het hedendaagse Druïdeschap is. Ook wil men laten zien hoe zij vandaag met haar gebruiken nog steeds in het sociale leven past.
Er zal worden ingegaan op het eco-protest door academische studie, er zullen pleidooien gehouden worden voor de harmonie tussen mens en natuur. Ook zal er een kijk gegeven worden op het empirisch ritueel, vieringen en genezingen. Professioneel vermaak wordt op de studiedag voorzien. Vegetarisch en veganistisch voedsel, alsook de typische Engelse gemoedelijkheid zal men kunnen vinden met de vele stalletjes en een tentoonstelling.
> http://druidnetwork.org/en/conference/info
Het volledige aanvaardingsdocument door de Liefdadigheid Commissie kan hier gevonden worden. >Charity Commission Decision: http://www.charitycommission.gov.uk/Library/about_us/druiddec.pdf
Voor de aanhouders van deze religie is goddelijkheid de eigenschap van een figuur die een god mag zijn en een macht van de natuur is met de macht om te doden. Een andere definitie zou voor hen kunnen zijn: een geest die zo groot is dat wij nooit uit zijn aanwezigheid zijn.
Doorheen de tijd hebben mensen verhalen van de goden geschreven, mythologieën verteld en deze goden namen gegeven – Cerridwen, Rhiannon, Isis en Cernunnos, die de machten van de natuur verpersoonlijkten. In gemeenschap gaven zij de gelegenheid die personifiëringen te begrijpen en in bepaalde verhoudingen te brengen. Het zijn de oude en voorouderlijke goden, gevangen binnen het bewustzijn van de mensheid, gevoerd en versterkt door generaties, die ons de natuur van god en verhouding met die machten van natuur rond ons volgens hen onderrichten, en die ons tonen hoe wij kunnen overleven.
Indien de essentie van God binnen natuur ligt dan kunnen volgens hen wij ook door die natuur met het goddelijke verbinden. Door overeenkomst van de wisselwerkingen binnen het lichamelijke te zoeken moeten wij komen naar een punt van het vluchtig kijken hoe die inter verbondenheid met de wereld waarin wij leven modelleert en meer belangrijk hoe wij deze kunnen veranderen. Zij stellen zich wel soms de vraag hoe wij als mens naar God kunnen terug keren, of dat het naar één god of meerdere goden is of dat het best als een goddelijk principe zou kunnen beschreven worden.
De Druïdenvereniging blijkt zeer actief te zijn en als men hun kalender bekijkt zijn er over heel Groot-Brittannië zeer veel lezingen en activiteiten. Het zou veel beter zijn moesten er wat meer Christelijke verenigingen zo actief zijn.
Op zaterdag 20 november wordt er een openbare voorstelling van Druidry in zijn vele en verschillende vormen gegeven te Bilberry Hill, Lickey, bij Birmingham, UK..
Het thema voor deze conferentie en haar titel, is "Uitdrukkingen van Druidry". Hun intentie is een beeld te geven hoe wijd de verspreiding van het hedendaagse Druïdeschap is. Ook wil men laten zien hoe zij vandaag met haar gebruiken nog steeds in het sociale leven past.
Er zal worden ingegaan op het eco-protest door academische studie, er zullen pleidooien gehouden worden voor de harmonie tussen mens en natuur. Ook zal er een kijk gegeven worden op het empirisch ritueel, vieringen en genezingen. Professioneel vermaak wordt op de studiedag voorzien. Vegetarisch en veganistisch voedsel, alsook de typische Engelse gemoedelijkheid zal men kunnen vinden met de vele stalletjes en een tentoonstelling.
> http://druidnetwork.org/en/conference/info
Friday 1 October 2010
Rapture articles
In so many letters I receive I am questioned about dead, life after dead, purgatory, hell, heaven and about a rapture, that I find int necessary to publish my articles on the Rapture already before I got totally ready with restoring all the pages of the Belgian Christadelphian Website.
Unamended Christadelphians feel that the Amended will not accept them for their stand that "covenant relationship brings responsibility" not that "knowledge brings responsibility" that the Amended teach according to them.
We think every person is responsible for what he or she is doing and at the end times all people shall be brought forwards to appear in front of the judgement-seat of Jesus Christ.
At the appearing of Christ prior to the establishment of the Kingdom, the responsible (faithful and unfaithful), dead and living of both classes, will be summoned before his judgement-seat, because all the dead shall be brought back to life. We look in the articles how those resurrected shall have to come forwards to be judged according to their works; and receive in body according to what they have done, whether it be good or bad.
It is not because you are baptised that you can go into unlawful or immoral actions, because you are saved. Every baptised person has to live accordingly his faith and the Will of God.
Is it not so that if we know something we do have to react to it or handle according to it. When we got to know God, do we not have to place Him somewhere in our life? Then when we get to know Jesus and accept him as our saviour, do we not have to follow this master teacher? Therefore if people want to honour God do they not have to act properly to the wishes of this God. So this knowledge of God and His son would bring certain responsibilities, would it not?
If we do not live according to the wishes and the Will of God, we may forget it. then we shall be sinners and be judged likewise.
On how this judgement is going to fulfilment the Rapture articles try to bring an answer.
Rapture Exposed
1. Rapture what does it mean?
2. The Rapture or admittance with Christ
3. Gather together with Jesus Christ
4. Raptured in clouds
In Dutch: Rapture of Wegvoering blootgelegd:
1. Wat betekent Rapture of Vervoering?
2. De vervoering of toegang met Christus
3. Verzamelen met Jezus Christus
4. Vervoering in de wolken
1. Wat betekent Rapture of Vervoering?
2. De vervoering of toegang met Christus
3. Verzamelen met Jezus Christus
4. Vervoering in de wolken
Dead and after
Destination of righteous
Destination of the earth
Evil in the Bible
Fallen Angels
God's design in the creation of theworld
God's His reward
God's promises
Hope
Kingdom of God what will it be like
New covenant
One mediator
Patient waiting
Ressurection of Jesus Christ
Satan or the devil
Sheol or the grave
Soul
Labels:
amended,
christadelphians,
dood,
englishtext,
final judgement,
honour god,
jesus,
rapture,
responsibility,
saviour,
unamended,
unamended christadelphians,
verbond,
vervoering,
wegvoering,
will of god
Rapture of Wegvoering
Omdat het nog lang gaat duren vooraleer ik alle webpaginas van de Googlesites terug juist heb gezet, heb ik de artikelen over de Rapture, de wegvoering of Vervoering (voor zover klaar) reeds op het net geplaatst.
U kan ze vinden onder:
De Rapture of Wegvoering
The Rapture
1. Wat betekent Rapture of Vervoering?
2. De vervoering of toegang met Christus
3. Verzamelen met Jezus Christus
4. Vervoering in de wolken
2. The Rapture or admittance with Christ
3. Gather together with Jesus Christ
4. Raptured in clouds
Beloften van God
Bestemming getrouwen en rechtvaardigen
Bestemming van de aarde
Christus Koning
Christus toebehorenden
Christus wederkomst
De gezondene
De Onschuldige
De staat van onze doden
Dood
Eén met Christus
Erfenis
God komt ons ten goede
Gods beloften
Heerlijk einde
Hemel en hel
Hellevuur
Hemel
Het Zoenoffer
Hij die komt
Hij die zit aan de rechterhand van zijn Vader
Hoop
Hoop eerste Christenen
Hoop op leven
Jezus Christus is in het vlees gekomen
Jezus moest sterven
Koninkrijk Gods
Koninkrijk van God
Lam van God
Leven na de dood
Lichaam en ziel één
Lucifer
Opstanding
Opstanding en oordeel
Op wie hoop stellen
Plan van God
Plan van God en wereldvrede
Priesterschap van Christus
Rechtvaardigen
Redding
Redding door volharding
Reddingverliezen
Satan of duivel
Sterfelijkheid
Stoffelijke tegenover geestelijke hemel
Teken van het Verbond
Terugkeer van Jezus
Uitzicht op de toekomst
Verwachtingen
Volk Israël
Vrijë wil
Wat is Wedergeboorte
Ziel
Zoenoffer
Zonde
Zoon van God
U kan ze vinden onder:
De Rapture of Wegvoering
The Rapture
1. Wat betekent Rapture of Vervoering?
2. De vervoering of toegang met Christus
3. Verzamelen met Jezus Christus
4. Vervoering in de wolken
In het Engels:
Rapture Exposed
2. The Rapture or admittance with Christ
3. Gather together with Jesus Christ
4. Raptured in clouds
Vindt ook verder:
Andere schapenBeloften van God
Bestemming getrouwen en rechtvaardigen
Bestemming van de aarde
Christus Koning
Christus toebehorenden
Christus wederkomst
De gezondene
De Onschuldige
De staat van onze doden
Dood
Eén met Christus
Erfenis
God komt ons ten goede
Gods beloften
Heerlijk einde
Hemel en hel
Hellevuur
Hemel
Het Zoenoffer
Hij die komt
Hij die zit aan de rechterhand van zijn Vader
Hoop
Hoop eerste Christenen
Hoop op leven
Jezus Christus is in het vlees gekomen
Jezus moest sterven
Koninkrijk Gods
Koninkrijk van God
Lam van God
Leven na de dood
Lichaam en ziel één
Lucifer
Opstanding
Opstanding en oordeel
Op wie hoop stellen
Plan van God
Plan van God en wereldvrede
Priesterschap van Christus
Rechtvaardigen
Redding
Redding door volharding
Reddingverliezen
Satan of duivel
Sterfelijkheid
Stoffelijke tegenover geestelijke hemel
Teken van het Verbond
Terugkeer van Jezus
Uitzicht op de toekomst
Verwachtingen
Volk Israël
Vrijë wil
Wat is Wedergeboorte
Ziel
Zoenoffer
Zonde
Zoon van God
Subscribe to:
Posts (Atom)