Monday 10 August 2020

Jihadistisch, geweld in Mozambique

Naast de Sahel en de landen rond het Tsjaadmeer groeit het aantal jihadisten.

De dreiging van ISIS-terreurgroepen in Afrika ten zuiden van de Sahel is inmiddels opgerukt tot in Zuid-Afrika. De politie in het stadje Kliprivier heeft met het oppakken van een ‘kidnappingsgroep’ volgens de Zuid-Afrikaanse autoriteiten ‘een van de grootste doorbraken bereikt in de onderzoeken naar internationaal terrorisme in Zuid-Afrika’, zo meldt de Daily Maverick.

De hel van de Japanse interneringskampen

In het land dat een hemel op aarde leek te zijn voor vele Nederlanders kwam de duivel in eigen persoon de grootste verschrikking brengen, welke nog lang in de hoofden van de overlevenden zou blijven nazinderen.

Niet lang na de capitulatie van de koloniale regering in Batavia op 8 maart 1942 waren de Japanners begonnen met het registreren van alle Nederlanders. Zij werden vervolgens in kampen opgesloten waar zij gefolterd werden en werken moesten uitvoeren voor de Japanners. Jongenskampen zoals Bangkong, moesten denkelijk niet onder doen voor de werkkampen voor Indonesiërs (romoesja's) en kampen voor krijgsgevangenen. Voor Japanners waren zij die in een strijd bleven overleven "lafaards" die als dusdanig moesten behandeld worden. Eten dat voor iedereen schaar was kon men beter niet delen met gevangenen, waardoor ernstig voedseltekort de gevangenen zwakker maakte en ontvankelijker voor ziekten.

Diegenen die de kampregels overtraden konden vaak rekenen op strenge straffen, martelingen en publieke executies.

De Jappen hadden geen oog voor zwakken en zolang men kon moesten de gevangenen ten dienste staan om de Birmaspoorweg, de zogenaamde Dodenspoorlijn tussen Non Pladuk in Thailand en Thanbyuzayat in Myanmar (Birma) af te werken. Of werden ze ingezet voor aan de Pakanbaroe-spoorweg te werken tussen Pekanbaru en Muaro op Midden-Sumatra. Anderen werden dan weer ingezet om als dwangarbeider voor het aanleggen van vliegvelden op Flores, op de Molukken en het werk in mijnen of andere industrieën in Japan te werken.
Japanse bewakers concentratiekamp

Vindt een Lijst van jappenkampen

File:Along the March of Death.jpg
Krijgsgevangenen tijdens de beruchte Dodenmars
 Lees ook: Honderd moeders en geen vader: seksuele ervaringen in de Jappenkampen

Hoe het was in het jappenkamp?


Thursday 6 August 2020

Vele Nederlandse Christenen niet bezig met ecologisch leven

Het mag vreemd lijken te horen dat heel wat Nederlanders lak hebben aan predikers die zeggen dat wij de natuur meer moeten respecteren en ecologischer leven.

De Nederlandse grafisch ontwerper Marjoke Knoop, moeder van twee kinderen, zegt, in antwoord op de vraag waarom ze heeft meegewerkt aan het boek Groen op hakken. :
“Binnen de christelijke wereld is er weinig te vinden over duurzaam leven. Het speelt niet zo en dat vind ik gek.”
 Ook ik ondervind dat ik om mijn ecologische gedachte wordt uitgemaakt voor een linkse agitator. Voor velen is het verloop van deze wereld toch niet zo belangrijk omdat God wel voor een nieuwe wereld zal zorgen. Dat beaamt Mvr. Knoop.
“Ik denk dat heel veel christenen gewoon met andere dingen bezig zijn. Evangeliseren vinden mensen vooral belangrijk. Ik kom vaak mensen tegen die zeggen: ‘Uiteindelijk zal God de aarde toch herscheppen dus waarom zou ik mijn best doen om het goed te houden?’ Maar volgens mij heeft God nooit de opdracht ingetrokken om goed voor de aarde te zorgen.”
Dat is wat heel wat mensen ergelijk vergeten. God heeft ons de aarde gegeven om er voor zorg te dragen. En wij moeten die verantwoordelijkheid opnemen, ook al doen vele anderen dat niet. Voor sommige gelovigen neemt het heel wat jaren vooraleer zij dat inzien.
Velen zijn door het kapitalisme helemaal opgezogen in een wereld van overmatig verbruik. Weinigen willen er bij stil staan hoe producten gemaakt worden en tot hen komen.
“Duurzaam leven is meer dan zorgen dat de natuur een beetje oké blijft.
Het sociale aspect vind ik ook heel belangrijk. Dat de kleren die we aan hebben tegen een eerlijk loon en onder goede omstandigheden gemaakt zijn. Dat kost ons meer geld, maar eigenlijk is fast fashion veel te goedkoop: de boer en de naaister betalen dan de prijs. Overigens heeft het echt wel even geduurd voor we alleen eerlijke kleding kochten."
 Men zou denken dat christenen wel koopbewust zijn en bij bepaalde ketens niet zouden kopen omdat ze wel moeten weten dat aan die verkoopsvoorwaarden mensen niet degelijk vergoed kunnen worden. Men moet zich er bewust van zijn van erbarmelijke werkomstandigheden in bepaalde landen. Zelfs de kinderarbeid zou men niet mogen missen.
“Dan hoor je dat de werkomstandigheden bij een bepaalde modeketen niet in de haak is, maar loop je vervolgens door de winkelstraat en zie je een leuk dingetje in de uitverkoop en dan vergeet je dat weer. Het heeft mij 10 tot 15 documentaires gekost voordat het zo diep doordrong: ‘dit wil ik echt niet meer, het is nu gewoon klaar.’ Het is iets dat tijd kost en bewustwording nodig heeft. Als je voor het eerst hoort dat vlees eten niet zo goed voor het milieu is, dan is het nogal een grote stap om het gelijk te laten staan,”
 zegt de schrijfster nuchter.

“Wij eten nu twee a drie keer vlees per week. Ik zou het prima vinden om over te stappen naar alleen vegetarisch eten maar voor mijn man is dat lastig. Dit is een soort compromis. Het is voor ons een stapsgewijs proces. Overigens kun je in veel gevallen natuurlijk zelf wel vegetarisch eten, zonder dat je partner daar in mee hoeft te gaan. Misschien dat ik over een jaar zeg: ‘dit wil ik echt niet, ik eet geen hap meer’. Er zijn veel mensen die groener leven dan ik. Door het schrijven van het boek ben ik ook weer een stuk wijzer geworden,”

Volgens haar willen veel christelijke vrouwen wel duurzamer leven, maar weten ze niet zo goed hoe. Daaruit is dit boek onstaan. Maar voor haar is het niet echt een vrouwen boek.
Het is zeker geschikt voor mannen. Ook mannen doen boodschappen, reizen, shoppen, verbouwen een huis, geven cadeaus en staan onder de douche. Allemaal gebieden waarin je duurzame keuzes kunt maken.
Wij kunnen hopen dat er in deze wereld nu tijdens de coronacrisis een verandering van denken komt in de wijze waarop wij nu met dieren willen omgaan en met allerlei producten die wij tot ons toe laten komen.
“Duurzamer leven heeft ook te maken met beter omgaan met de spullen die je al hebt. We leven in zo’n wegwerpcultuur dat de prijs van iets nieuws over het algemeen vrij laag is en je dus in de verleiding komt om minder zuinig met je spullen om te gaan. Je koopt toch zo een nieuwe? Maar de impact van het maken en vervoeren van spullen is enorm. Als je dus beter zorgt voor wat je hebt, hoef je minder snel iets nieuws te kopen. En als je dan toch iets nodig hebt, koop dan als het kan tweedehands. Dubbele winst",
 zegt de moeder van twee kinderen.
“Duurzaam leven is ouderwets gezegd ‘goed rentmeesterschap’: goed zorgen voor datgene wat jou is toevertrouwd. Ik geloof dat dat heel Bijbels is. Inhoudelijk is het op de Bijbel geïnspireerd en er staan kleine preekjes in. Het raakt me dat christenen hier zo weinig mee bezig zijn. Als je van God houdt, dan hou je toch ook van zijn schepping? Er wordt zelden in kerken over gesproken, al zijn er een heel aantal duurzame christelijke instanties als Micha Nederland en Groene Kerken die zich hier hard voor maken. Maar het wordt vaak nog gezien als een hobby van een paar linkse christenen. Ik hoop dat dit boek veel christenen zal inspireren. Het zou, denk ik, goed zijn als deze boodschap bijvoorbeeld van een podium op Opwekking zou klinken", 
zegt Marjoke Knoop tot slot.

Good time to sort out your friends and contacts

In these corona times we have to limit our contacts, keep social distance and have to keep ourselves healthy and safe.

In life we meet lots of people in lots of different situations; We encounter good but also bad things. Bad events we best forget as soon as possible, but even better for the next time we better avoid such bad things.

Today we have come in a time where it should be easier to avoid bad things, bad people and bad events. All negativism we can miss as toothache.

Got a friend causing problems in your life? Before you cut him or her out have a look at this so called 'friend' and check if it is really a person to have as friend or a person you should be concerned about his way of life and would be some one who could use your help more than you need him or her.

Someone in your small group says insensitive things? Leave that small group and find a new one, if you are not able to bring that person to reason.

Someone at work doesn’t understand or respect your faith? You could avoid that person but you also could try to find out what he or she knows about your faith and come to get to know your faith better. Often people have no idea about someone's faith and go by 'sayings' or ideas which float around.

Tired of being made fun of in the public square? Some would withdraw into their Christian bubble.

Parents in your kid’s class not raising their kids the way you like? (Corona-aside: Remember classes?) Surround yourself with people who make you feel safe and comfortable.

In life, there are too many things to cope with. Too often we lose too much energy on worthless cases. At this time of restrictions, it is ideal to make it done with all the negativism which may be around you. Concentrate on the positive things and keep contact with positive people.

But do not forget if possible, as far as it depends on you, live at peace with everyone. With the restrictions, it can well be that you do not have many contacts, and when on the street some people may look strange at you or take an offensive attitude. Forgive them and think they are in a 'corona fear mood'.

We should be aware of the fact that denying someone your presence can also be considered as the ultimate punishment. Then you should think about that matter if this isn’t that God’s final judgment?

But now we can keep the distance of many people without having to hurt them. We can leave those aside with whom our relationship is not evolving positively. We best invest now in positive relationships and do not lose to much time with the wrong contacts.

A living Word giving confidence

In these particular times people look for solutions for their restricted life. Because of the corona measures, many feel very restricted in their liberty. Some therefore want to go to court to reverse or stop the corona restrictions. They do forget that protecting the citizens in our society is the responsible role a government should take care off. Protecting everybody habiting in their state, should be the priority of a state.

People may be annoyed that they have to stay in the house or may not meet with so many people, but they should look it from the positive side. Now they can have more time for themselves.

In that extra time given, people also could use some more time with the One they can not see, but Who is always there. That Unseen God has given His Word. And now we could take some extra time to look at that Word, given to us with The Bible.

The Bible is not just a book of theological doctrine and premises; it is the living, breathing Word of God. In it, we encounter the very Voice of God—the same voice that created the stars, our universe with water, plants and animals. The same Voice which led a lot of people, guiding them through difficult situations, helping them when they needed help.

Scripture is not just about learning ancient truths. It is about God speaking to us, in real-time, with real direction. Without that, our souls will shrivel and die.

In “Word of God”  we can find the words of many prophets. one of them was the Nazarene Jesus christ (Jeshua)  Also his words are meticulously notated by his closest disciples, the apostles.
In the Word of the gospel, we can meet the promised one from God, Jesus who is also called the 'son of God', 'the sent one from God' and the Messiah or Christ.

That great preacher wanted to show to everybody (who wanted to hear) Who the Only Real God is. He also wanted others to know that he is the Way to God, the gate to God's Kingdom. He who gives us a taste of the goodness of God and teaches us that, in all things, we can trust him. In Jesus, we see that at our worst moment, he still loved us, and we know that if he loved us then he will never leave us now.

The apostle Peter advises us to nourish ourself constantly on that good gospel Word. We should drink it like the milk a baby drinks to survive and without which it will remain severely undernourished.

For many people, the only Bible they get is from the preacher on Sunday. Not having a daily quiet time, where you pour God’s Word into you, means you will shrivel up spiritually — and it won’t matter how long you’ve been a Christian or how many facts you know. We need the constant intake of the imperishable, life-giving Word of God. Even Jesus was saturated in it.

Let us not forget that all human teaching passes away but God His teaching shall stay forever. In times of crisis, lots of people bring up lots of questions and often also start doubting God, Who they suddenly seem to know as the One to blame. When there are no services any more in your church, please do not forget to regularly read the Bible and to meditate on it. If you have a partner or when you have children, please do take time with them to read the Bible and talk about what is been read. Make sure the Word of God can be echoing in your house at regular times. that way you also shall feel how God can also with you and your family and give you confidence to cope in this particular time.

++

Additional reading 

  1. Honest-hearted people are losing faith in humanity and humanity losing faith in God
  2. All human teaching passes away
  3. God Statements recorded in a book
  4. The God speaking out providing provings, signs and miracles
  5. God’s Blog recorded in a Book
  6. God’s Self-Revelation
  7. the Bible – God’s guide for life #1 Introduction
  8. the Bible – God’s guide for life #2 Needs in life
  9. Creator and Blogger God 3 Lesson and solution
  10. Creator and Blogger God 4 Expounding voice
  11. the Bible – God’s guide for life #3 Fast food or staple diet
  12. the Bible – God’s guide for life #4 Not to get the best from our diet– or from ourselves
  13. Today’s thought “Word of the Only One God – To be read and listened at” (November 21)
  14. Today’s thought “Jehovah God makes us dwell in safety and confident trust” (January 02)

“Black lives matter!” a statement of proclamation

Since some time now we hear more voices calling for attention against racism in general.

“Black lives matter!” is a statement of proclamation — a declaration and a decree — emerging from centuries of anguish born of America’s history of injustices stemming from the African slave trade.

“Black Lives Matter” is also an organization — a body of people with a particular mission — emerging from the proclamation, following episodes of police brutality and vigilante killings of Black men. The proclamation existed before the organization. The message of the proclamation and the message of the organization are not the same.

We all must be aware that the justification for slavery in America was rooted in the idea that black lives do not matter. For many Europeans and for those who conquered America, coloured people were considered like animals and only of value to be working elements which could be used as long as they could serve.

Racial injustice expanded through the creation of “Jim Crow” laws. Government-sanctioned violent acts were committed on non-violent protesters in marches, boycotts, lunch counter sit-ins, and even during African American worship services on Sunday. The brutal murders of Emmett Till, Medgar Evers, Dr. Martin Luther King Jr., and so many more were all rooted in one ideology: Black lives do not matter.

It is incredible for us to see how so many churchgoers, or people who called themselves "Christian" could buy, sell and use those coloured people like cattle. For a real Christian, it is also not acceptable that in this 21st century there is so much division between races. All men are created in the image of God and should be respected as a worthy creature of the Most High.

> Please come to know more about a declaration and a decree — emerging from centuries of anguish born of America’s history of injustices stemming from the African slave trade. > 
Black Lives Matter? Embracing the proclamation or the organization

Wednesday 5 August 2020

Syrische christenen bouwen kopie van de Hagia Sophia

De Hagia Sophia in Istanbul is deze maand door de Turkse president Erdogan omgevormd tot moskee. Op 24 juli werd voor het eerst in 86 jaar weer een islamitisch vrijdaggebed gehouden in het gebouw, dat van 537 tot 1453 een christelijke kerk was. beeld AFP, Ozan Kose
In het voorgaande artikel Het beroemdste museum van Istanboel terug omgevormd tot een moskee  kon u lezen hoe de Turkse president Erdogan onlangs besloten had dat de Hagia Sophia – van oorsprong een christelijke kerk – in Istanbul een moskee moest worden.

Syrische christenen die hun land als de bakermat van het christendom zijn nu van plan op eigen grondgebied een exacte kopie van het gebedshuis neer te zetten.

Als gevolg van de burgeroorlog die hun land verscheurde, emigreerden in de afgelopen jaren veel christenen, maar een groot aantal bleef vastberaden in Syrië wonen. Vooral de christenen die in regio’s wonen die door de Koerden worden gedomineerd, blijken hiermee niet onverdeeld gelukkig te zijn.
In dat gebied zijn Syrische Koerden die tot de YPG-militie behoren actief. Turkije beschouwt deze militie als een verlengstuk van Koerdische opstandelingen in eigen land. Het is ook geweten dat die Syrische Koerden die tot de YPG-militie behoren, onderaardse tunnels bouwen in gebieden die ze in bezit hebben genomen. Deze lopen soms onder begrafenis plaatsen wat tegen de zin is van de Syrisch-orthodoxe gemeenschap.

In de Syrische plaats al-Suqaylabiya, waar de meerderheid van de ruim 17.000 inwoners lid is van de Grieks-Orthodoxe Kerk heeft Al-Abdullah de kerk het land geschonken waarop een exacte replica van de Hagia Sophia kan worden gebouwd. 

Dit project kan rekenen op de steun van onder meer Rusland en ook op de medewerking van de Syrische regering die door Rusland wordt gesteund.
Volgens het Libanese al-Modon-persagentschap is het idee om een kopie van de Hagia Sophia te bouwen afkomstig van Nabeul al-Abdullah, de leider van een militie in Syrië die het regime van Assad steunt. Hij zou zijn plan besproken hebben met Nicolos Baalbaki, de Grieks-orthodoxe bisschop van het Syrische Hama. Nadat deze hiervoor zijn toestemming had verleend, besprak al-Abdullah zijn plannen met in Syrië gelegerde Russische militairen, die meteen enthousiast waren.

Kerkdienst in openlucht tijdens vakantie




Vakantie mag een leuke tijd zijn van gezellig samen zijn. Maar het mag zeker geen tijd zijn dat wij God terzijde schuiven.

Wij moeten er van bewust zijn dat het samenkomen om met elkaar het Woord van God te bestuderen en samen de symbolen te gebruiken, zeer belangrijk is. Wij mogen zeker het vergaderen niet nalaten.

In het voorgaande artikel haalden wij al aan hoe meerdere Nederlandse dominees er op staan om de erediensten toch te laten door gaan zodat de mensen elke zondag een dienst kunnen bijwonen. Zij willen de mensen de indruk geven dat zij hun zondagsplicht niet kunnen vervullen als zij niet in een kerkgebouw of nu niet in een openluchtdienst zouden kunnen komen.

Niet alle vakantiegangers kunnen dit jaar in het buitenland naar een Nederlandse kerkdienst in een kerk. Reden voor O&S Vakanties om diensten in de openlucht te beleggen.
 „Predikanten moesten er even aan wennen.”
Het is een vast onderdeel van de beleving van de vakantie: het O&S concept, stelt Wim Snoek, directeur van O&S Vakanties. Parkleiding en recreatieteam zijn aanwezig en op zondag worden er kerkdiensten belegd. Normaliter in een kerk in de omgeving van het vakantiepark. Door de gevolgen van corona gaat dit jaar alles een beetje anders.

Snoek:
 „Door de coronacrisis ging er aanvankelijk een streep door de diensten die we beleggen. Jammer, want de kerkdiensten zijn een wezenlijk onderdeel van ons concept. Het gebeurt vaak genoeg dat vakantiegangers tijdens een wandeling over de preek napraten. Mensen uit verschillende kerkgenootschappen zitten onder dezelfde verkondiging. Kerkmuren vallen al snel weg.”
 De afgelopen brachten die Nederlandse predikanten toch meerdere mensen dicht bij elkaar, terwijl zulks volledig wordt afgeraden en men oproept om slecht in kleine bubbles zijn persoonlijke contacten te behouden en daar niet buiten te gaan.

Dat de Nederlanders zulke richtlijnen van de plaatselijke autoriteiten en van de virologen negeren roept bij ons toch vele vragen op. Wat is voor hen belangrijker en aanschouwen zij dat zij sterker kunnen zijn en dat zij de verspreidingsmogelijkheden van dit virus de baas kunnen zijn?!

Snoek onderzocht wat er dan wel mogelijk was.
„Omdat we toch kerkdiensten wilden beleggen, zijn we in gesprek gegaan met diverse partijen. Denk aan de plaatselijke VVV of de burgemeester. Zo kwamen we op een aantal locaties tot openluchtkerkdiensten. Vakantiegangers, veelal gezinnen, namen zondag hun eigen stoel mee naar het grasveld. De predikant heeft een microfoon en geluidsbox. Zo klonk zondag in het Franse Vallorcine en Flaine en het Duitse Nieheim toch het Woord van God. Omdat de dienst buiten is, en de kerkgangers op voldoende afstand van elkaar zitten, wordt er ook gezongen.”
Predikanten, afkomstig uit diverse kerken van de achterban, moesten wel even wennen aan de nieuwe opzet, stelt Snoek.
 „Voor hen was het ook wat ongewoon. Maar toch was het vertrouwd en eerbiedig.”
Voor die Nederlanders mocht zo een buitendienst iets nieuws zijn. Wij organiseren al jaren onze diensten in de buitenlucht als het weer dit toe laat. Maar om dit nu te doen en meerdere mensen dicht bij elkaar te brengen is totaal onverantwoord.

Ds. K. Hak, predikant van de hervormde gemeente in Lienden, zag zijn buitendienst als een positieve ervaring.
 „Vooraf is het best spannend hoe gaat het verlopen. Samenzang en geluid, hoe gaat dat? Maar het is meegevallen doordat we tussen de gebouwen zaten; daar bleef het geluid goed hangen. Buiten heeft ook iets moois, ik moest denken aan de Heere Jezus, Die ook veel buiten was met onderwijs geven. Een verwijzing naar de natuur is makkelijker te maken.”
Ook ds. R. W. Mulder, predikant van de hersteld hervormde gemeente te Montfoort, hield in Flaine een preek in de openlucht.
 „Gezien wat er kan en mag op dit moment in verband met de coronaregels is het erg meegevallen. Er was een goede geluidsinstallatie, zodat iedereen het goed kon horen. Ik moest terugdenken aan de zendingsdag in Harskamp, jaren geleden, die ook in de openlucht werd gehouden.”

Sing-out

In Oostenrijk vond op zondagmiddag en woensdagavond een sing-out plaats. Snoek:
 „Het was altijd een sing-in, maar nu het buiten is, noemen we het een sing-out. Op een parkeerplaats zaten de gasten op veilige afstand van elkaar. Er waren muziekinstrumenten bij en er werd heerlijk in de buitenlucht gezongen.”

Nederlandse kerken willen te veel risico nemen

Ofwel beseffen de Nederlandse kerkleiders de ernst van deze coronapandemie niet ofwel zijn ze 'oerdom' ofwel is hun winstbejag naar collectegeld hoger dan het willen behoeden van hun schapen voor het coronavirus.

De coronamaatregelen vragen van kerken creativiteit en een flexibele inslag. Hier in België en Groot-Brittannië hebben de Christadelphians er wijselijk voor gekozen hun diensten via het internet voor hun gelovigen algemeen ter beschikking te stellen. Normaal wordt er al elke zondag een dienst doorgezonden via het net, maar nu zijn er meerdere diensten beschikbaar en kunnen uit meerdere plaatsen mensen connecteren.

Maar in Nederland wil men volstrekt blijven samen komen in vele gemeenten, waarbij de afstand en bescherming met monddoekje of mondkapje niet wordt gerespecteerd. Het houden van openluchtdiensten is volgens enkele dominees voor de (na)- zomerperiode een prachtig alternatief voor het bijwonen van een zondagsdienst. Zij willen dat men de gemeente zo veel als mogelijk is laat samenkomen.

Normaal brengen wij tijdens de zomerse dagen onze diensten ook in openlucht, maar nu met deze pandemie hebben wij verkozen zelfs geen mensen samen te brengen in openlucht wanneer dit effectief niet echt noodzakelijk is. Er kunnen andere voorzieningen getroffen worden om een dienst bij te wonen dan samen te komen in levende lijve.

Wij geven toe dat er dan een heerlijke zweem van ontspanning rond deze diensten mag hangen. Zowel zonneschijn als regen brengen een eigen charme met zich mee.

Wij geven ook toe dat zulk een openlucht diensten mensen mogen aantrekken. Hun nieuwsgierigheid mag geprikkeld worden en zo doen wij dan ook aan openbare prediking. Ook gaat er rondom van alles gaande en zo kan het geheel ook wel eens een glimlach oproepen.

De voorstanders van een openluchtdienst nu zeggen:
De nood wordt een deugd, we blijken laagdrempeliger dan ooit. Alle ruimte voor zoekers, toeristen, nieuwsgierige wandelaars. Geen opgavesysteem, iedereen kan zo aanschuiven.
Michel van Heijningen, voorganger in de hervormde gemeenten van Dorkwerd en Wijnjewoude en afgevaardigde naar de generale synode van de Protestantse kerk in Nederland, schrijft in het Reformatorisch Dagblad een artikel op persoonlijke titel, waarbij hij stelt:
 Begin juli was ik als campingpastor op camping Walsdorf in Luxemburg. We hielden, uiteraard met de daar geldende afspraken, de diensten met honderden mensen op een veld. Uit de reacties van veel campinggasten bleek dit een unieke ervaring. „Waarom uniek?” vroeg ik me af. „Wat hier kan, kan in Nederland toch ook?” Een van de kampeerders vertelde me dat hij een brief naar ‘zijn’ kerkenraad had gestuurd met het verzoek om openluchtdiensten. Maar bij de eerstvolgende vergadering werd deze brief niet besproken omdat er al te veel op de agenda stond. Dan rijst onwillekeurig de vraag: wat is er voor een kerkenraad belangrijker dan de voortgang van de eredienst? Het lukt me niet op deze vraag een zinnig antwoord te vinden.

> Lees verder: Kerken, organiseer openluchtdiensten

+

Vervolg: Kerkdienst in openlucht tijdens vakantie

Het beroemdste museum van Istanboel terug omgevormd tot een moskee

President Recep Tayyip Erdoğan heeft de Hagia Sophia, het beroemdste museum van Istanboel, weer omgevormd tot een moskee, wat wereldwijd terecht veel stof deed opwaaien.

Het gebouw dat jarenlang een oord was voor allerlei sociale, religieuze en culturele groepen, werd zo een symbool van de politieke islam in Turkije. De huidige president van Turkije hoopt zo zijn populariteit en positie te verstevigen.

Het land kijkt tegen een ernstige economische crisis aan en heeft een volk dat het zwaar te verduren krijgt onder de pandemie, waarbij vele mensen de hoop in de Turkse politiek verliezen.

Slechts een minderheid van conservatieven is tevreden met de Hagia Sophia als moskee en daarmee de verdere islamisering van het land. Want er is al langer sprake van een tendens van secularisering binnen de Turkse samenleving, meent Hussein Solomon, professor politieke wetenschappen op de University of the Free State in Zuid-Afrika.