"We cannot, Lord, Thy purpose see,
but all is well that's done by Thee."
- On a gravestone in Cornwall, England
"Though the fig tree may not blossom,
nor fruit be on the vines;
though the labor of the olive may fail,
and the fields yield no food;
though the flock be cut off from the fold,
and there be no herd in the stalls -
Yet I will rejoice in the LORD,
I will joy in the God of my salvation."
Habakkuk 3:17-18
Looked at by Marcus Ampe from a Christian viewpoint.
De wereld bekeken vanuit een Christelijke visie door Marcus Ampe
Sunday 14 June 2009
We cannot, see Gods purpose
We kunnen Gods doel niet zien
" Heer We kunnen Uw doel niet zien
maar alles dat is gedaan door U is goed. "
- Op een grafsteen in Cornwall, Engeland
"Hoewel de vijgenboom niet kan bloeien,
noch vruchten komen op de wingerd;
al mislukt de olijvenoogst,
en brengen de velden geen eten;
hoewel de schapen weg zijn uit de kooi,
en er geen dieren in de stallen zijn --
Toch zal ik blij zijn met de Here Jehovah,
Ik zal vreugde vinden in de God van mijn heil. "
Habakkuk 3:17-18
A Living Faith #10: Our manner of Life #2
Saturday 13 June 2009
Rond genade
Godshope.net/forum waarin ik inga op een gespreksonderwerp van deze week over de ingesteldheid van de mens en de uitwerking er van.
Han Ester heeft het over zijn relatie met God in het Nederlands Dagblad. "Het is niet anders dan als pure genade aan te duiden dat ik al als kind besefte dat ik een persoonlijke band met God had, dat ik mijn verlangen naar onbezorgd plezier in het leven aan God en aan Jezus Christus kon voorleggen. Ik voelde dat het legitiem was om al dat bedrukkende van school, van de voortdurend oordelende en veroordelende mensen om mij heen en van de terneerdrukkende verhalen van W.G. van de Hulst en de zijnen simpelweg opzij te schuiven en mij als een kind van God te beschouwen van wie God wilde dat het gelukkig zou zijn en het leven als iets heerlijks zou ervaren.
Ik kan deze genade in mijn leven niet met gangbare psychologische inzichten verklaren. Wel besef ik dat het gegeven dat ik aangesproken werd door het leven van de dieren die wij thuis hadden en door de bloemen in onze kleine achtertuin een grote rol heeft gespeeld. Ook daarin vermoed ik de hand van God.
Het gevoel van vrijheid tegenover het keurslijf van de opvoeding en van de vreugdeloosheid van alles wat met het christelijk geloof te maken had, verschafte mij de ruimte om op mijn eigen manier tot God te bidden en Hem bij mijn gedachten over de mensen en de dingen om mij heen te betrekken."
Stier heeft het in Het Reformatorisch Dagblad over een ontwaken onder het Joodse volk en de genade die het is om de boodschap van Christus in Israël te brengen. „Ieder jaar delen we meer Bijbels uit dan het jaar daarvoor. Het is door genade dat we een boodschap onder het Joodse volk mogen brengen. Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade: laat u met God verzoenen.”
Met al de zaken voor de Heer moeten wij blijven aanhouden vast gelovende: Hij kan, Hij wil, Hij zal verhoren.
"Ons geloof moet echter wel ootmoedig, ja, diep ootmoedig zijn. En God verklaart te willen helpen, niet omdat wij zo goed zijn, maar omdat Hij Zijn zondaarsliefde aan geheel onwaardigen wil verheerlijken."
"Wij kunnen nu nog steeds veel gaven en genade krijgen, maar met al deze noden en belangen moeten wij tot Jezus en in Hem tot de Vader gaan. Dan is het goed deze voorwerpen aan Zijn voeten neer te leggen en luid te roepen: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! " zegt Ewaldus Kist,predikant te Dordrecht in ”Leerredenen”, 1810. (>Ootmoedig)
Verbijsterende genade – de woorden vormen de letterlijke vertaling van ”Amazing grace”, het lied van de Engelse predikant-dichter John Newton. Dr. Fernhout: „Gods genade staat zó haaks op ons natuurlijk denken en gevoelen.” Pascal, en later ook dr. Kohlbrugge, hebben daar iets van ingezien, doorleefd.Van nature haten alle mensen elkaar, aldus Pascal. Ons egoïsme ligt ten grondslag aan oorlog, politiek en –actueel– economie. „Dat betekent voor Pascal niet dat de mens geen goed kan doen”, zei dr. Fernhout, gereformeerd emeritus predikant te Daarle. „Maar als je doorprikt, stoot je altijd weer op eigenliefde.”
Wij hebben genade van God gekregen en moeten ook genade tonen naar anderen. Dat vergiffenis schenken aan anderen hen ook dichter to God kan brengen bewees een moslim in de States. > artikel >Overval loopt uit op smeekbede
Genade komt ook ter sprake in de zopas verschenen bundel ”Calvijn spreekt. De actualiteit van een hervormer na 500 jaar”, onder redactie van prof. dr. J. Hoek, komen zeven onderwerpen aan de orde. De auteurs gaan na wat Calvijns visie was op zonde en genade, het verbond, de wet van God, de kerk, het gebed, de cultuur en de jeugd. Elke bijdrage wordt voorafgegaan door goed gekozen en toepasselijke citaten uit het werk van Calvijn. Via 325 aantekeningen wordt de weg voor verdere studie aangewezen.
De receptie van Calvijn en zijn theologie in de gereformeerde orthodoxie
Prof. Donald W. Sinnema (Chicago) stelde dat Calvijn geen directe invloed uitoefende op de Dordtse synode. In numerieke zin was de helft van de verwijzingen in de acta van de synode afkomstig van Augustinus en andere kerkvaders, slechts zes verwezen naar de Reformatie en de periode daarna. Volgens Sinnema stempelde Calvijn de Synode van Dordt, maar hij was daarin slechts een van de velen. En die velen waren vooral de na-Calvijnse theologen.
Lees verder >Congres nuanceert omgang erfenis Calvijn
Calvijn wilde geen Franse Synode
Behalve het 500e geboortejaar van Calvijn en het 450e gedenkjaar van de Academie van Genève, Calvijns geesteskind, is het jaar 2009 dus ook het 450e geboortejaar van de Franse Gereformeerd Kerk. Daar moet Calvijn in Genève toch wel bijzonder dankbaar voor geweest, zou men denken. Hij had er immers zijn hart en ziel aan gewijd, om het rijk van Christus in zijn geliefde geboorteland vanuit zijn ballingsoord Genève te bevorderen?
Toch was hij opmerkelijk genoeg helemaal niet zo enthousiast. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de eerste Franse synode er een was die Calvijn eigenlijk liever niet had gewild. Dat was niet omdat hij inhoudelijk van mening verschilde met zijn geloofsgenoten over de geestelijke motieven. Maar hij vreesde dat deze actie voorbarig zou zijn. Immers, de organisatie van een eigen nationale Gereformeerde Kerk in Frankrijk had iets revolutionairs. Het zou betekenen dat er voortaan in het koninkrijk Frankrijk sprake zou zijn van „twee godsdiensten” naast elkaar: de Gallicaanse Kerk, die met het gezag en de leer van Rome verbonden was, en daarnaast de Gereformeerde Kerk.
Voor Calvijns besef was dat een onmogelijke situatie. Er kon toch maar één kerk van Christus zijn? En moest men niet het geduld hebben totdat het Gode behagen zou om in heel Frankrijk Zijn kerk te reformeren?
Het gevolg van de kerkelijke verzelfstandiging was een situatie waarbij de Gereformeerde Kerk in een sfeer van „tolerantie” een bescheiden tweede plaats zou innemen in het rooms-katholieke Frankrijk.
Lees meer > Kerk & Godsdienst » Calvijn wilde geen Franse synodeGods werk op Gods manier gedaan zal nooit Gods voorzieningen ontbreken
"Gods werk op Gods manier gedaan zal nooit Gods voorzieningen ontbreken."
- Hudson Taylor
"Daarom, mijn geliefde broeders, wees standvastig, onwankelbaar,
altijd overvloedig in het werk van de Heer,
wetende dat uw arbeid niet ijdel is in de Heer. "
1 Corinthiërs 15:58
Ik ben dankbaar God dat U Uw Plan ten uitvoer laat komen.
Ook mijn leven wil ik laten verlopen zoals U het gepland hebt.
Maak dat het niet met te veel hindernissen zal verlopen.
Ik dank U voor al de goede voorzieningen en vraag Uw zegen
in Jezus naam, Amen.
God's work done in God's way will never lack God's supplies
"God's work done in God's way will never lack God's supplies."
- Hudson Taylor
"Therefore, my beloved brethren, be steadfast, immovable,
always abounding in the work of the Lord,
knowing that your labor is not in vain in the Lord."
1 Corinthians 15:58
I am grateful to you God that you implement your plan.
I would like to run my life as you have planned it.
Make that not too many obstacles shall cross my way.
Thank you for all the many and good facilities and I ask your blessing
in Jesus name, Amen.
Tuesday 9 June 2009
Therapeut worstelt met bevrijdingspastoraat
Hoe ga je als christelijke psychiater om met bevrijdingspastoraat? In een themanummer van Psyche & Geloof wordt die vraag verschillend beantwoord. Wel klinkt bij herhaling de roep voorzichtig te werk te gaan. 'Beter geen stap gezet dan een verkeerde.'
Tot zijn eigen verrassing bleken veel van zijn christelijke cliënten ervaring te hebben met bevrijdingspastoraat, aldus psycholoog en psychotherapeut dr. Rens Filius. Hij schrijft erover in Psyche & Geloof , 'tijdschrift van de Christelijke Vereniging voor Psychiaters, Psychologen en Psychotherapeuten'. Cliënten die het betrof waardeerden bevrijdingspastoraat bovendien hoog: een 7,8 voor de ervaring en een 6,7 voor het resultaat. Filius: "Als therapeut hoor je blijkbaar eerder de negatieve dan de positieve ervaringen.'' Ook bleek hem uit het kleine onderzoek onder zijn eigen cliënten dat "bij iedereen met wie voor bevrijding was gebeden, er om toestemming voor het gebed was gevraagd. Een enkeling gaf aan dat er wel druk was uitgeoefend. Dit was volgens de betrokkene noodzakelijk en pakte goed uit.''
Kortom, concludeert Filius, dat christelijke cliënten die psychotherapie krijgen, regelmatig ervaring hebben met bevrijdingspastoraat, kan niet genegeerd worden. Dat vindt hij een belangrijk gegeven voor wie geloof en psychotherapie wil integreren.
Lees verder in het Nederlands Dagblad
Lees ook: 'Bestaan demonen niet ontkennen'
Graaicultuur
Volgens Van Dalen is de waarschuwing voor het geld een van de rode draden in de bijbel en is de economische crisis grotendeels het gevolg van de secularisatie. Hij is ervan overtuigd dat als dat meer bij de mensen had geleefd we niet zo'n last hadden gehad van die graaicultuur.
"Er is een roep om moreel besef. Het leven gaat niet alleen om geld, maar ook over hoe we met elkaar omgaan. Ik hoop dat vanuit dit besef mensen zullen denken: die Bijbel is helemaal niet zo ouderwets."
De Bijbel heeft haar status van dit moment in de maatschappij echter nog niet echt mee: "Mensen zien Gods geboden als pesterijen of last." Volgens van Dalen is het tegendeel echter waar: "ze [Gods geboden] zijn juist goed voor je."
Als door de crisis weer mensen tot het geloof komen, dan "zou dat een prachtige bijkomstigheid zijn."
Bekijk hier een videoverslag van het interview.
Uit reacties daarop kunnen wij onthouden: God houdt zich volgens mij niet zo bezig met het upgraden van economien en bestraffen van lagere economische cijfers. Peter heeft voor mij een beetje een te enge, bekrompen wereldvisie.(Eddy, Nieuwleusen) - op CIP