Thursday 4 March 2010

Muur uit tijd van Salomo

JERUZALEM – Een archeologisch team heeft in Jeruzalem in de buurt van de Tempelberg versterkingen blootgelegd uit de tiende eeuw voor Christus. Ze zijn mogelijk aangelegd door koning Salomo.

Dat maakte archeologe dr. Eilat Mazar van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem maandag bekend. Ze gaf leiding aan het team van archeologen, die drie maanden met de werkzaamheden bezig waren.

De ontdekking werd gedaan aan de zuidzijde van de Tempelberg en ten noorden van de Stad van David. De Stad van David is het oudste deel van Jeruzalem, dat koning David op de Jebusieten veroverde.


Lees verder > Oude muur Jeruzalem blootgelegd

  • Koning Salomo heeft aan het einde van de tiende eeuw voor Christus de muur laten bouwen.
  • 6 meter hoge poortgebouw is typerend voor de Eerste Tempelperiode.
  • Hoektoren gebouwd met gegraveerde stenen van een „ongebruikelijke schoonheid”.
  • Gebouwen in de stadsmuur waren bestemd voor handel en voor bescherming van de stad.
  • Overblijfselen van grote opslagpotten van 115 centimeter hoog.
  • Ook zijn er stempels gevonden om mee te verzegelen.

Call unto God so that He can answer you

To Lydia
Jeremiah 33:2-3 (41 kb)
"'Call to me and I will answer you and tell you great and unsearchable things you do not know.'"



Thoughts
For those who think that God does not hear them. And for those who think they can not hear God because He would have disowned them .
    This was originally spoken to Jeremiah about the fate of Jerusalem. However, this promise is true in special ways for us as well. God wants us to call to him. God often waits for us to ask before he blesses us with what he longs to give us. Yet we lack the ability to comprehend and receive all the great truth about God. He is simply too big and too glorious for us to fully comprehend him and his grace.God wants us to seek him and call out to him. He wants to answer us and tell us about things beyond our human comprehension. He longs to draw us close so that we can know him. Like a scared child calls out to a loving father in the next room, we too can call on him knowing that our Father will answer, protect, and comfort us. Even more than that, our Father will reveal to us things that would be impossible for us to know without his grace.
Prayer
   
Almighty God and Abba Father, I do want to know you and to be known by you. Yes, there are things in my heart and my life that I wish were not there. But I know your grace and I am confident that you know my heart and its desire to reflect your glory, share your grace, and display your character.Father and Almighty God, you are breath-taking and beyond my ability to comprehend. Dear Father, please bewilder the world by coming on a day everyone least expects it. I do long to know you better, dear Father.Thank you for the gift of being your child and having my future secured. In Jesus' name. Amen.

Phil Ware and Marcus Ampe

Dutch version / Nederlandse versie > Roep tot God zodat Hij u kan verhoren

+++

2016 link update

Roep tot God zodat Hij u kan verhoren

Christelijke Overdenking
Opgedragen aan Lydia

Donderdag 4 maart 2010
Voor hen die denken dat God hen niet meer hoort. En voor hen die denken dat zij God niet meer kunnen horen omdat Hij hen zou verstoten hebben.
Jeremia 33:3 Jeremiah 33:2-3 (41 kb)
         
  • Statenvertaling
  • GNV
  • NBG 1951
  • NBV
  • Het Boek
"Roep tot Mij, en Ik zal u antwoorden, en Ik zal u bekend maken grote en vaste dingen, die gij niet weet." (Jer 33:3 STV)
"'Roep mij en ik zal je antwoord geven. Ik, de Heer, de God van Israël, zal je over grootse, ondoorgrondelijke dingen vertellen, waarvan je geen weet hebt."
"Roep tot Mij en Ik zal u antwoorden en u grote, ondoorgrondelijke dingen verkondigen, waarvan gij niet weet."
"Roep mij aan, en ik zal je antwoorden, ik zal je grote, wonderlijke dingen bekendmaken, dingen die je volkomen onbekend zijn."
"Vraag Mij en Ik zal u enkele geheimen vertellen over wat hier gaat gebeuren."
Overdenking van vandaag:

Dit was oorspronkelijk tegen Jeremia gezegd over het lot van Jeruzalem. Echter, deze belofte geldt ook voor ons op speciale manieren. God wil dat wij hem aanroepen.
God wacht vaak op onze vraag voordat hij ons zegent met dat wat hij ons graag wil geven. Maar we missen het vermogen om de grote waarheid over God te begrijpen en te ontvangen. Hij is gewoon te groot en te glorieus voor ons om hem en zijn genade volledig te begrijpen.

God wil dat we hem zoeken en roepen naar hem. Hij wil ons beantwoorden en ons vertellen over dingen buiten ons menselijk begrip. Hij verlangt naar ons dichter tot Hem te trekken, zodat we Hem kunnen kennen. Net als een bang kind roept om een liefhebbende vader in de kamer ernaast, kunnen ook wij een beroep doen op Hem wetende dat onze Vader zal antwoorden, ons beschermen, en ons gerust te stellen. Zelfs meer dan dat, zal onze Vader ons dingen openbaren die onmogelijk zouden zijn voor ons om te weten zonder Zijn genade.
Gebed:

Almachtige God en Abba Vader, ik wil U kennen en gekend worden door U. Ja, er zijn dingen in mijn hart en mijn leven dat ik wil dat zij er niet waren. Maar ik ken Uw genade, en ik ben ervan overtuigd dat U mijn hart kent en haar wens om uw heerlijkheid te weerspiegelen, geef uw genade, en toon Uw karakter.

Vader en almachtige God, u bent adembenemend en buiten mijn vermogen om te begrijpen. Vader, verbijster alstublieft de wereld door te komen op een dag dat iedereen het niet verwacht. Ik kijk er naar uit u beter te kennen, Vader. In Jezus' naam. Amen.

Engelse versie / English version > Call unto God so that He can answer you

Hedendaagse wonderen geen werk van Satan

Dat wonderen de wereld niet uit zijn, bewijzen de aardbevingen in Haïti en Chili. De natuur kan verwoestend zijn, maar toch nog mensen sparen. Op wonderbaarlijke wijze weten sommige mensen te overleven en kunnen zij terug onder de mensen komen. Langs de andere kant zijn er gebedsgenezers die in de wereld rond lopen en mensen die wonderbaarlijke krachten lijken te hebben, waarbij andere mensen deze toe schrijven aan Satan, voor hen de Duivel, een gevallen engel. Voor meerder mensen zijn de wonderen van vandaag ook het werk van die Satan.

Anderen zouden graag gezien hebben dat God Zijn almacht toonde door een genezing op gebed. Het zou dan zoveel makkelijker zijn om het Evangelie te brengen. Toch gaat het niet in de eerste plaats om spectaculaire tekenen en wonderen, maar om het grote wonder van het nieuwe leven door geloof in Jezus Christus.

De joden begeerden tekenen en de Grieken zochten wijsheid ten tijde van Jezus Christus. Jezus sprak de mensen aan in een taal die zij zouden kunnen begrijpen op zulk danige manier dat zij zich konden aangesproken voelen en het konden begrijpen, doordat zij hoorden spreken over dingen waarin zij in geloofden. Dat betekend niet dat Jezus daar in geloofde noch datwij in die dingen horen te geloven. Integendeel, Jezus heeft doorheen zijn prediking duidelijk willen maken waarin wij wel horen te geloven en welke geloofspunten wij van anderen niet horen aan te nemen. Zo moeten wij bepaalde Joodse tradities niet aanhouden en moeten wij bepaalde zaken die door de gemeenschap van Judea werden geloofd niet voor waar nemen.

Jezus verwijst ook naar de wonderen die de mensen die dagen kunnen waarnemen en ook naar de wonderen die de mensen in de toekomst zullen kunnen gaan waarnemen.

Sinds het begin van de Pinksterbeweging en de daaropvolgende charismatische vernieuwing, die veel kerkgenootschappen heeft doortrokken, is er in veel kerken meer aandacht gekomen voor wonderen en tekenen. Bij sommigen ging het uitsluitend om die wonderen draaien. In de media zien wij kerkdiensten en gebedsgenezingsdiensten waar de Naam van Jezus en de Titel (of Naam) van God misbruikt worden om een hele show op te zetten waarbij mensen na wat geklap of geschreeuw genezen zouden zijn.

In het boek Handelingen staat geschreven dat ‘vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen’ (2:43) en wij lezen bijvoorbeeld over wonderbaarlijke genezingen en dat doden worden opgewekt. n Mattheüs 10:1 wordt de discipelen macht gegeven wonderen te doen, maar erbij wordt gezegd, dat ze niet naar de heidenen moeten gaan. Als ze in Mattheüs 28 naar de heidenen gestuurd worden, luidt de opdracht: "Leert hen". Dat God vervolgens soms ook bij de verkondiging onder heidenen door wonderen en tekenen meewerkt, is iets anders dan dat wij daarnaar zoeken of het beschouwen als het (enige) bewijs dat God werkt. God kan op Zijn eigen initiatief in Zijn eigen tijd op het moment naar Zijn keuze wonderen verrichten.

De mensen gaan nu op zoek naar occulte genezers, strijkers, waarzeggers, horoscopen, etc. omdat de kerk niet meer gelooft in de bovennatuurlijke kracht van Gods Heilige Geest..... een gemiste kans of juist een kans die God ons geeft om hen te bereiken met de bovennatuurlijke kracht van de Geest?

Sommigen zijn van mening dat er helemaal geen wonderen plaatsvinden en dat ook de wonderen die in de Bijbel staan niet letterlijk moeten worden gelezen. Moderne theologen hebben, vanuit de filosofische vooronderstelling dat het bovennatuurlijke helemaal niet bestaat, alle wonderen als mythe bestempeld.

“Weer anderen geloven dat wonderen en tekenen de norm zijn voor elke gelovige en voor elke plaatselijke gemeente. In het kort komt deze leer hier op neer: Jezus heeft het Koninkrijk van God nabij gebracht en dit gedemonstreerd met wonderen en tekenen. Hij wil dat wij op gelijke wijze het Koninkrijk van God proclameren en demonstreren. Wonderen en tekenen waren alledaagse gebeurtenissen in de tijd van het Nieuwe Testament en behoren zo ook een onderdeel te zijn van ons dagelijkse leven, van het normale christelijke leven. De groei van de gemeente in het boek Handelingen is grotendeels te danken aan de wonderen die plaats vonden en ook in onze tijd behoren wij wonderen en tekenen te doen, opdat mensen tot geloof zullen komen. Soms wordt er ook geleerd dat wanneer er bijvoorbeeld geen genezingen plaatsvinden, dit te wijten is aan gebrek aan geloof bij de christenen. Aan God ligt het niet, want Hij wil wel hetzelfde doen als in het boek Handelingen.” Zegt Oscar Lohuis in het tijdschrift Zoeklicht.

“Wanneer wij de grote lijn van de Bijbelse geschiedenis proberen te overzien, dan zien wij dat wonderen vooral plaatsvinden in perioden van nieuwe openbaring. Niet in alle perioden van de Bijbelse tijden komen wonderen voor. Wel in de tijden van Mozes en Aäron, Elia en Elisa, Jezus en de apostelen (allemaal begin van nieuwe perioden), maar niet in de tijden van bijvoorbeeld David en Salomo, Jesaja en Jeremia, Ezra en Nehemia. Conclusie: Ook vandaag kan God wonderen doen. Op sommige momenten zal God beslissen dat deze gepast zijn en Zijn doel en Zijn verheerlijking zullen dienen.”

Door dat wij het einde der tijden naderen denken velen dat Satan als een brullende leeuw zal rondspringen en alles in het werk zal stellen om de mensen te misleiden. Daarom zou hij ook wonderen laten verrichten en valse profeten de wereld insturen.
Met de zogenaamde wonderen die wij op een platform of podium zien gebeuren moeten wij hard opletten, niet in dingen te gaan geloven die wij graag zouden zien. Wonderen zijn de wereld niet uit maar zij komen ook niet veel voor. En als zij voor komen moeten zij niet het werk van de duivel zijn zoals sommigen denken. Eerst en vooral bestaat er geen figuur die zo veel macht als God zou bezitten dat hij kan inspelen op gebeurtenissen in de natuur. Ook hierin zal de mens steeds moeten erkennen dat de natuur sterker zal zijn dan de mens. De mens denkt wel eens dat zij de natuur kunnen in toom houden, maar daar vergissen zij zich in.

Lohuis zegt terecht “Ook vandaag kan God wonderen doen. Op sommige momenten zal God beslissen dat deze gepast zijn en Zijn doel en Zijn verheerlijking zullen dienen. Wonderen zijn echter de uitzondering en niet de norm. Als er geen wonderen zoals in Handelingen gebeuren in ons leven of in onze gemeente, betekent dat niet per definitie dat er iets verkeerd is met ons geloof. We moeten niet krampachtig gaan streven naar wonderen. Ook moeten wij geen zaken die helemaal niet bovennatuurlijk zijn als wonderen gaan bestempelen, omdat er zo nodig wonderen moeten gebeuren. Als God een wonder wil doen, dan doet Hij dat gewoon. We laten het gerust aan Hem over.”

Media geen werk van Satan, een duivelse engel

Alles wat op de televisie of op de radio komt is door mensenhanden gemaakt. Het zijn geen hemelse krachten die dit doen en ons van uit de ruimte opzadelen met die vreemde gedachten. Neen het is de mens zelf die de signalen door de ether stuurt en maakt dat die verwrongen gedachten tot in andermans huiskamer komt. Zo wel de instignator, de uitzender als de ontvanger zijn verantwoordelijk voor wat zij door hun hersenen laten doordringen en hoe zij dat verwerken. Ook de tevredenheidsfactor is een eigenheid waarvoor de mens zelf verantwoordelijk is. Het is namelijk de perceptie hoe hij wil omgaan met dingen dat gaat maken of zij aanvaardbaar zijn of verwerpelijk of hem zullen bevredigen of teleurstellen.
Indien Satan onze geesten in verstrooiing breng, waarom is niemand zich daar bewust van, of kunnen wij er geen tekenen van zien. Van ons eigen denken, onze hersenactiviteit, ons welvoelen, kan allemaal wetenschappelijk, elektronisch en technisch bewijs gevonden worden. Zelfs de aureolen rond mensen kan men helemaal vast stellen. Maar nergens ziet men die andere wezens of hebben mensen besef van invloeden buiten hen af. Alhoewel men bij Voodoo kunsten wel kan afvragen hoe men anderen zo kan beïnvloeden?? Maar daar is het ook weer een mens die naalden of dergelijke in popjes gaat steken. Ook wet men van onze hersenactiviteit dat onze elektronische golven tot ver buiten onze lichaamscontoeren kan treden en opgevangen worden door anderen. (Dat vraagt dan wel een kennen van die persoon /bijvoorbeeld echtgenoten onder elkaar die communiceren zonder te spreken/ of ernstige concentratie). Deze krachten komen echter van het eigen lichaam en niet van een ander wezen.

Wednesday 3 March 2010

Een Oude en een Nieuwere Bijbelvertaling

Vandaag moest ik twee Bijbelvertalingen bespreken. Voor bezoekers hier kan het interessant zijn om ook die werken beter te leren kennen.
Vooral de Mark Heber Miller of  21st Century Version of the Christian Scriptures kan een waardige versie zijn naast de Nieuwe Wereld Vertaling om in een bijbelstudie te gebruiken.

Lees meer over twee verschillende Bijbelvertalingen:
Murdock or Murdoch Bible
21st Century Version of the Christian Scripture or Mark Heber Miller Bible

21st Century Version of the Christian Scripture or Mark Heber Miller Bible

Mark Heber Miller, born in 1938 in the Norfolk, Virginia, has always had a strong spiritual bent and a particular love of the Bible. His great-great grandfather William Miller was one of the founding fathers of the Bible Students division now better known as the Jehovah Witnesses. He did 20 years of missionary work in the U. S., The Bahamas, The Netherlands, and Spain. He became a seminarian instructor, writer and photographer and research consultant for the largest publisher of Bible literature in the world, the Watch Tower Society. 19 years before me he suffered a catastrophic and traumatic auto wreck and like me he came near to death. He renewed deep research in the spiritual depths of the Bible.
Several Bible Students wanted to indicate the importance of Christ his offering and found themselves as Friends of the Nazarene. Our Belgian Bible Student Movement of "Vrijë Christenen" or "Free Christians" found the same spirited people to discuss the Word of God. Notes and ideas where interchanged.
Mark Heber Miller brought with his
spiritual community of Messianic Christians during the years 1997 through 2001 a monthly On-line Biblical Studies Magazine.
In the mid-90s he determined to create a fresh version of the New Testament, at first designed for computer use on the Internet, which became printed by Living Waters.


Background information: Biography

Download Materials from the Friends of the Nazarene
Download Electronic Publications in MS Word Format

For free OnlineBible:
The texts on which the OLB modules MHM and MHMNC are based consist of a new version, the 21st Century Version of the Christian Scriptures© [NCMM], as an additional part of Nazarene Commentary 2000-2002©. This rendering by Mark Heber Miller may be considered a literal version with limited paraphrase.
The Nazarene Commentary Modules for OLB > MHMNC > (MHMNC for OLB - 1,8 Mb)
+ MHM  bible module > (MHM for OLB - 560 Kb)


+++
2016 update
We are sorry that the Online modules are not working any more, but I do hope to have a new working module ready in 2017.

2016 update links
 

Murdock or Murdoch Bible

James Murdock (or Murdoch) (1776-1856) studied theology under Timothy Dwight at Yale and went on to become a minister, seminary professor, and author on church history, oriental languages, and philosophy. He was professor of Ancient Languages at the University of Vermont, and four years later was called to the chair of Sacred Rhetoric and Ecclesiastical History in Andover Theological Seminary. He was one of the founders of the American Oriental Society. He translated a number of works from the German, and was well known as a linguistic scholar. His translation of the Peshito New Testament is considered a faithful rendering from the Syriac, and one of his most important works.
The 1851 book is an octavo, and the text covers 471 pages. The author tells us he commenced his translation early in August, 1845, and completed it on the 16th of June, 1846.
Though in 1850 we find a publication published by Ruther Roby. On the 1851 version Murdock shows his vast knowledge of Christianity and of the Syriac language, which was the primary language used by Christian people in Northern Mesopotamia (now Iraq) before Arabic became the dominant language in the area. Unlike Younan and Lamsa, Murdock was not an Aramaic-speaking Assyrian, nor a Peshitta primacist. (Find :
Murdock pedigree + Murdoch Genealogy)

> James Murdock, The New Testament; or, the Book of the Holy Gospel of our Lord and our God, Jesus the Messiah. A literal translation from the
Syriac Peshito version.. New York: Stanford and Swords, 1851.

> 1
852 James Murdock Translation of the Aramaic Peshitta

>
Download the 1852 James Murdock Translation of the Aramaic New Testament (Peshitta) Today!

Honesty beginning of holiness

Walking in the light

To walk in light means for everything that we hide nothing for God. We tell Him everything, exactly such as it is. To those that or not sincere God does have aversion. God does not ask firstly that we are holy or perfect, but first of all to be honest. That is the beginning point of real sanctification, and from this source of honesty already the other originate. And if there is one thing for us all what we can do, then it is to decide to be honest. Confess for this reason your sins directly to God. Call sinful ideas no longer at beautiful names to excuse for them. We will never get to know victory over sin if we become not honest.

Dutch original / Nederlands origineel > Eerlijkheid begin van heiliging
+++
2013 update
Honest (soundtrack)
Honest (soundtrack) (Photo credit: Wikipedia)
Enhanced by Zemanta

Eerlijkheid begin van heiliging

In het licht wandelen en overwinning over zonden leren kennen
In het licht wandelen betekent voor alles dat we niets voor God verbergen. We vertellen Hem alles, precies zoals het is. God heeft een afkeer van hen die niet oprecht zijn. God vraagt niet eerst dat we heilig zijn of volmaakt, maar allereerst eerlijk. Dat is het beginpunt van ware heiliging, en uit deze bron van eerlijkheid komt al het andere voort. En als er één ding voor ons is wat we allemaal kunnen doen, dan is het besluiten om eerlijk te zijn. Belijd daarom uw zonden direct aan God. Noem zondige gedachten niet langer bij mooie namen om ze te verontschuldigen. Wij zullen nooit overwinning over zonden leren kennen als wij niet eerlijk worden.

Engelse vertaling / English translation > Honesty beginning of holiness