Friday 6 February 2009

Thy Word is Truth

A new Bible Class mp3 audio file ‘Thy Word is Truth’  has been added to the resources on the Christadelphians web site. You can access it from:

www.christadelphians-online.org/res2a.htm

Levensspel

Het pad dat wij nu kiezen is belangrijk. Welke levensweg willen wij volgen? Welk spel durven wij aan?

A short film created as part of SCYPFEST, a short film festival sponsored by the Sydney Christadelphian Young People. This film was shot on one night and edited over a few months and is a meditation on our life and where we are heading. Starring Chris Pooley, James Hillhouse, Irene Baird and Mikki Pogson. On-set Assistants: Nicole Phillips and Jake Pogson. Stills Photography: Jake Pogson. Photoshop/Background Artists: Shane Devries, Jessica Hindmarsh, Shoshanna Hindmarsh and Stuart Bowen. Directed and Edited by Stuart Bowen. Special Thanks to Coralie Islip.



Kardinaal Danneeels te gast in ‘De Keien van de Wetstraat


Kardinaal Godfried Danneels

Kardinaal Godfried Danneels Bron: Belga/Ipid

BRUSSEL (KerkNet) – Het opheffen van de excommunicatie van de vier bisschoppen van de Pius X Priesterbroederschap en de negationistische uitspraken van Richard Williamson, een van de vier, zorgden wereldwijd binnen en buiten de Kerk voor een storm van kritiek. Paus en Vaticaan eisen dat de bisschop zijn woorden publiekelijk intrekt, maar de vraag is of daarmee de kous dan wel af is? Kathleen Cools en Ivan De Vadder spreken hierover vrijdagavond a.s. met kardinaal Godfried Danneels. Wat vindt hij van de omstreden pauselijke beslissing? In 'De Keien van de Wetstraat' wordt ook dieper ingegaan op de economische en financiële crisis. Wat denkt de kardinaal hierover? Kan de Kerk überhaupt een antwoord en houvast bieden voor deze wereldwijde crisis?
En hoe pessimistisch is de Belgische kerkvader over onze samenleving? Wat is zijn analyse over het drama in Dendermonde? Is er iets grondig fout met onze normen en waarden? En hoe kan dat hersteld worden?
'De Keien van de Wetstraat', vrijdag 6 februari om 23 uur op Canvas, met doorlopende herhalingen in de nachtlus en een eenmalige herhaling op zaterdagmiddag om 14.25 uur.

Laat ons bidden alsof wij het reeds verkregen hebben

"om zeker te zijn dat wij niet terugtrekken van de spanningen van het geloof is het behulpzaam om ons af te vragen of wij wel verwachten dat er iets gebeurt als wij bidden.
Dat zal ons behoeden van het etalage kijken in gebed."
- Catherine Marshall

 

Laat ons in ons smeken verzekerd zijn van wat wij verwachten te krijgen en laat ons hiervoor onze dankbaarheid aan God onze Vader reeds tonen. Laat ons bidden alsof wij het reeds verkregen hebben.

 

Onze vader die in de hemel zijt
geheiligd zij uw Naam,
Uw rijk kome, Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel?
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden
en leid ons niet in bekoring£maar verlos ons van h et kwade
nu en in het uur van onze dood
want van U is het koninkrijk en kracht
en de heerlijkheid in eeuwen? Amen

Preventing us from going window-shopping in prayer

"In order to make sure that we are not retreating from the tension of faith,
it is helpful to ask ourselves as we pray, 'Do I really expect anything to
happen?' This will prevent us from going window-shopping in prayer."
- Catherine Marshall

" ... 'For your Father knows the things you have need of before you ask Him.
In this manner, therefore, pray:

Our Father in heaven,
Hallowed be Your name.
Your kingdom come.
Your will be done
On earth as it is in heaven.
Give us this day our daily bread.
And forgive us our debts,
As we forgive our debtors.
And do not lead us into temptation,
But deliver us from the evil one.
For Yours is the kingdom and the power and the glory forever. Amen.'"
Matthew 6:7-14

Lord's Prayer in greek in the Pater Noster Cha...
Lord's Prayer in greek in the Pater Noster Chapel in Jerusalem (Photo credit: Wikipedia)
 




Enhanced by Zemanta

Believing in God the rewarder

"Like a great bell tolling over all the land, the consistent voice of the
sovereign power of God reverberates throughout Old Testament and New.
He is omnipotent, omnipresent, omniscient in this life and the next.
We cannot believe this and also think that our God is no match for the evil of the world."
- Catherine Marshall

"Do not I fill the heavens and the earth? saith the Lord."
Jeremiah 23:24

"Yes, we believe that God is. But that “He is a rewarder of them that diligently seek Him” is a truth that becomes clearer as we become more diligent. That the everlasting God, the Lord, the Creator of the ends of the earth should give His Son for the salvation of each believer and should see fit to tell him about that grace through His word is quite overwhelming. The grace wherein we stand is the favour of God extended towards those who respond, who are God’s heirs."­
- Trevor Pritchard (Studies in the Statement of Faith, Page 63)

"For it is by free grace (God's unmerited favor) that you are saved (delivered from judgment and made partakers of Christ's salvation) through [your] faith. And this [salvation] is not of yourselves [of your own doing, it came not through your own striving], but it is the gift of God; Not because of works [not the fulfillment of the Law's demands], lest any man should boast. [It is not the result of what anyone can possibly do, so no one can pride himself in it or take glory to himself.]" (The Amplified Bible).
Ephesians 2:8-9

De Toorn Gods

ER is geen enkele grond voor het populaire denkbeeld dat de God van het Oude Testament afgebeeld word als een God van gramschap, terwijl Jezus in het Nieuw Testament een God van liefde vertegenwoordigt, van een andere gezindheid. Het is waar dat het Oude Testament, dat nauw betrokken is bij de geschiedenis van een opstandig. hoewel toch uitverkoren volk, omringd door roofzuchtige volkeren, die zich maar al te begerig tonen om voordeel te trekken uit zijn verlies van Gods gunst, meer heeft te zeggen over Gods bijzondere oordelen en straffen in deze omstandigheden. Maar in datzelfde Oude Testament hebben wij de duidelijke belofte van de verlossing uit de zonde, Gods hoede over degenen die Hem dienen en de uiteindelijke komst van zijn regering van gerechtigheid en vrede. De profeten die de oordelen van God over Israël moeten verkondigen, worden vaak gekarakteriseerd door de meest tedere uitingen van liefde en zorg voor het volk en van de smart van de God die hen noodzakelijkerwijs moet veroordelen en straffen.

Het is klaarblijkelijk eveneens waar dat Gods liefde eerst ten volle tot uit­drukking komt in het Nieuwe Testament, wanneer de Zoon van zijn liefde verschijnt om verlossing te bewerken. Jezus maakt duidelijk dat er voor degenen die opzettelijk zijn getuigenis van Gods liefde verwerpen, oordeel te wachten staat. Over de vijanden van God die zijn soevereiniteit verwerpen


Jezus van Nazareth #3 De Zoon van God

D
E betekenis van de verslagen in de evangeliën van Mattheüs en Lucas over Jezus' geboorte zijn niet te over­schatten. Evenals wij van de evangeliën afhankelijk zijn voor onze kennis van de wijze waarop Jezus is gestorven, zo zijn deze boeken de enige bron die we bezitten van de wijze waarop Hij de wereld is binnengekomen.

Paulus schreef in zijn Filippenzen­brief dat jezus Zich had 'leeg' gemaakt. Deze woorden hebben aanleiding gegeven, vooral gedurende de laatste honderdvijftig jaar onder Duitse en Engelse theologen, tot een dispuut of zij betrekking hebben op Jezus' ge­boorte. Sommige menen dat Jezus' le­ven als Mens op aarde alleen te verkla­ren is als het gevolg van het 'afleggen' van zijn goddelijke attributen van al­macht, alomtegenwoordigheid en al­wetendheid. Het woord 'afleggen' is al op zichzelf vreemd, want het lijkt dan alsof wat iemand in wezen is, te verge­lijken zou zijn met een kleed of omhul­sel, dat afgedaan kan worden terwijl de persoon zelf zijn identiteit bewaart.

Men noemt deze zienswijze 'keno­sis'-, een term die afgeleid is van het Grieks woord kenoO (leeg maken) in Filippenzen 2:7, en dat betekent 'het afstanddoen van of de vernietiging van de goddelijkheid van Christus bij zijn menswording'. Deze verklaring is het gevolg van toenemende kennis van psychologie en in het licht daarvan van de verwerping van het dogma van twee naturen. Men vindt de voorstelling totaal irreëel dat Jezus uit twee naturen bestond, zijn Godzijn en zijn menszijn, onvermengd en onveranderd naast elkaar en dat zij tegelijk ongedeeld en ongescheiden van elkaar waren. Dat is, wordt gezegd, geen levend Mens maar een dood dogma, het produkt van speculatief, metafysisch denken, dat de Schrift totaal vreemd is.

Deze zienswijze stelt Jezus' komst in de wereld als zijn eigen daad. Hij laat zijn goddelijkheid achter om naar de wereld te komen als Mens. Als dit waar zou zijn dan was dit het voornaamste in een verslag van zijn 'geboorte'. In de verslagen in Mattheüs en Lucas echter is met geen enkel woord hierover ge­rept. Zijn geboorte, zoals bij alle andere geboorten, is een verwekkingsdaad, hier de daad van de Vader. "De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschadu­wen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden" (Lucas 1 :35). Evenmin als in alle andere geboorten is er plaats voor enig initiatief van het Kind.

Bovendien is er geen plaats in de Schrift waar Jezus' komst gezien wordt als zijn daad. Verreweg de 
meest rede­lijke verklaring van Jezus' zeIfontledi­ging in Filippenzen 2 is dat dit een van een aantal zinspelingen in deze passage is op de Knecht in het boek Jesaja, en betrekking heeft op de profetie dat Hij zijn ziel, of leven, zou uitgieten in de dood (Jesaja 53: 12). De woorden wijzen naar zijn vrijwillige offerdood waarbij zijn bloed, zoals Hij bij de instelling van het Avondmaal zei, "vergoten wordt tot vergeving van zonden" (Mattheus 26: 28). Dit wordt bevestigd door Paulus' beroep op Jezus' bereidwilligheid Zich op te offeren, als een voorbeeld voor anderen. Op dergelijke wijze heeft Petrus de zelfopoffering van de Knecht in Jesaja 53 voor ogen als hij zegt dat "Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden" (1 Petrus 2:21). Afstand doen van goddelijke eigenschappen kan toch geen voorbeeld zijn voor Christus' volgelingen! I

Er is slechts één andere Schrift­plaats waarin men gewoonlijk bewijs meent te vinden voor deze 'kenosis'. In zijn aansporing aan de gemeente te Corinthe geld in te zamelen ten bate van de armen te Jeruzalem, verwees Paulus weer naar Christus' voorbeeld:
"Gij kent immers de genade van onze Here Jezus Christus, dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden" (2 Corinthiërs. 8:9). Dus was Jezus tegelijkertijd rijk en arm, niet achtereenvolgens. Paulus zegt hetzelf­de in deze brief met betrekking tot zichzelf: "als arm, maar velen rijk ma­kend; als niets hebbend en toch alles bezittend" (2 Corinthiërs 6: 10). jezus' armoede bestond niet in zijn Menszijn maar in zijn vrijwillige dienstbaarheid onder zijn volk, als gevolg waarvan Hij van de aalmoezen van anderen leefde en maar al te vaak niet wist waar Hij de komen­de nacht zijn hoofd neer zou kunnen leggen (Mattheus 8:20).

Volgens de verklaring van Gabriël is Jezus van zijn geboorte af Gods eniggeboren Zoon. Er is dus geen sprake van een Mens die God is geworden of van adoptionisme. Wat zijn Zoon zijn betekent is alleen na te gaan in zijn leven zoals dit in de Schrift geopenbaard is. Al de eigenschappen die we daar in de Mens Jezus zien, hoe lang de lijst ook mag zijn, zien we ook in andere mensen. De apostelen schrijven zijn wonderen niet toe aan een bijzonder vermogen dat in Hem aangeboren was, maar aan de Vader. "Jezus, de Nazoreeër, een man, u van Godswege aangewezen door krachten, wonderen en tekenen, die God door Hem in uw midden verricht heeft" (Handelingen der apostelen 2:22). " ... Jezus van Nazareth, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen ... want God was met Hem" (Handelingen der apostelen 2:38). Omdat Jezus van oorsprong uniek is, hadden de apostelen geen exacte term ter beschikking om Hem te noemen. Onder leiding van de Geest hebben zij Hem nooit de 'Godmens' genoemd en bijna altijd geven ze de voorkeur aan Mens of Man en niet God. Behalve de bovengeciteerde passage in Handelingen 2, waar 'man' de vertaling is van 'anër' (een man in tegenstelling met een vrouw), gebruikt Paulus het woord 'anthrÖpos' (mens): "Hij zal de aardbodem rechtvaardig oordelen door een man, die Hij aangewezen heeft" (Handelingen der apostelen 17:31). In een passage waar Paulus Jezus be-schouwt als de middelaar tussen God en mensen, noemt Hij hem weer een mens: "Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus" (1 Timotheus. 2:5). We mogen Jezus dus niet plaatsen in de ons beken de categorie van God en evenmin van een normale mens. Hij is de eniggeboren Zoon van God die na zijn opstanding uitermate verhoogd en verheven werd.

Jezus' besef van zijn zoonschap

Op de leeftijd van twaalf jaar ging Jezus met jozef en Maria naar Jeruzalem om het Paasfeest te vieren. Wellicht was dit de gelegenheid waarbij Jezus de formele verantwoordelijkheid op Zich nam, als een Israëliet gehoorzaam te zijn aan de wet door Mozes gegeven. Hij liet toen zijn besef zien dat Hij Gods Zoon was met de woorden:
"Wist gij niet, dat Ik bezig moet zijn met de dingen mijns Vaders?" (Lucas 2:49). Het is best mogelijk dat kort daarvoor Maria Hem het geheim van zijn wonderbaarlijke geboorte verteld had. Het is ook niet onmogelijk dat God bij die gelegenheid tot Hem gesproken heeft, als lang daarvoor tot de jonge Samuël. Zeker is dat zelfs op die leeftijd Jezus Zich bewust was van zijn unieke relatie tot God.

De woorden die bij Jezus' doop achttien jaar later uit de hemel klonken, getuigden van deze relatie. "Gij zijt mijn Zoon, in U heb Ik mijn welbehagen" (Lucas 3:22). Ook Johannes, die Jezus gedoopt had, hoorde die woorden en zag in de nederdalende duif het zichtbare teken van de schenking van de kracht van Gods Geest zonder mate. Hij vertelde zijn discipelen wat hij gehoord en gezien had en conclu­deerde: "Ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is" (Johannes 1:34).

De evangeliën stellen ons in staat sommige van de invloeden in Jezus' leven op aarde te kennen die voor zijn besef van zoonschap belangrijk waren.

In de eerste plaats heeft de Vader tot Hem gesproken als tegen niemand anders. Er staat van Mozes geschreven, dat de Here van aangezicht tot aangezicht tot hem sprak, "als iemand spreekt tot zijn vriend" (Exodus 33). In dat opzicht was Mozes uniek onder alle profeten. "Zoals Mozes, dien de HERE gekend heeft van aangezicht tot aangezicht, is er in Israël geen profeet meer opgestaan" (Deuteronomium 34: 10). Hij was de voorbode van een nog grotere Profeet, wiens komst God aan Mozes had beloofd. "Een profeet zal Ik verwekken uit het midden van hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied" (Deuteronomium 18).

Wat de Vader tot Jezus gesproken heeft, niet als een Vriend, maar als tot zijn eniggeboren Zoon, wordt ons niet verteld. Doch over het feit op zich heeft Jezus wel op ondubbelzinnige wijze gesproken. "Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, die Mij heeft gezonden, heeft zelf Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen moet ... Wat Ik dan spreek, spreek Ik zó, als de Vader Mij gezegd heeft" (Johannnes 12:49).

In de tweede plaats had Jezus van zijn doop af de kracht van Gods Geest zonder mate altijd tot zijn beschikking. Hij hoefde alleen het genezende woord te spreken en het wonder gebeurde. Maar dit vermogen bezat Hij niet in Zichzelf als een innerlijke krachtbron. Jezus mocht gebruik maken van de levende kracht van zijn Vader om wonderen te verrichten. We mogen veronderstellen dat dit bijzonder voorrecht zijn besef dat Hij Gods Zoon was versterkt heeft.

In de derde plaats was het Jezus' gewoonte Zich terug te trekken uit het gezelschap van zijn discipelen om soms hele nachten door te brengen in ge­bed. Weinige van zijn gebeden zijn in de evangeliën bewaard. Die in de hof te Gethsemane verwoorden zijn zielestrijd. Het gebed daarvoor, aan het eind van de Paschaviering, zal zeker beïnvloed zijn door de aanwezigheid van de discipelen, want zij hebben een grote plaats daarin. Mogen wij niet ge­loven dat Jezus' kennis van zijn Vader verdiept en verrijkt werd door de ervaring van gebeden en gemeenschap?

Jezus' constante besef van zijn unieke oorsprong en status komt dikwijls tot uiting als Hij spreekt van Zichzelf als de Zoon Gods en van God als "mijn Vader". Zulke uitdrukkingen komen veelvuldig voor in het evangelie naar Johannes, maar Jezus' getuigenis van Zichzelf is niet minder duidelijk in de andere evangeliën. Mattheüs en Lucas vertellen ons hoe Jezus, na een uitroep van dank in gebed, zei: "Alle dingen zijn Mij overgegeven door mijn Vader en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon en wie de Zoon het wil openbaren" (Mattheus11 :27). Zowel de uniciteit van Christus' Persoon als de eniggeboren Zoon van God als zijn heilbrengende betekenis voor anderen, hebben hun overeenkomst in Jezus' gebed in het vierde evangelie: "Dit nu is het eeuwig leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt" (Johannes 17:3).

We mogen dus concluderen dat in de grond van zijn bestaan, in zijn inner­lijk wezen, Jezus zowel de Zoon van God was als de Zoon van Maria, en daarom zowel een goddelijke als een menselijke Persoon. Maar hoe veel verder brengen zulke definities ons tot een beter begrip van wie Hij was? Be­invloed als zij was door Griekse begrip­pen en denkwijzen, kwam er in de kerk van de vierde eeuw een splitsing over de kwestie of Jezus' wezen identiek of alleen gelijk was aan de Vader. Maar wat verstaat men onder dit abstracte, metafysisch begrip? De evangelisten en andere schrijvers van het Nieuwe Testament gebruiken een andere taal en gaan niet in op zulke kwesties, niet omdat zij onderontwikkeld waren, maar omdat de Geest van Christus, de beloofde Parakleet, die hen in de waarheid leidde, liever de aandacht vestigde op de zichtbare gevolgen van de komst van de Zoon van God, zijn openbaring van zijn Vaders karakter, dan op onbegrijpelijke definities van zijn Persoon. De apostel Johannes, die Jezus wellicht beter dan wie ook kende, sprak voor vele anderen toen hij, terugziende op Jezus leven op aarde, schreef: "wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waar­heid" (Johannes 1: 14). •

I. Zie de uitvoerige uitleg van Filippenzen 2:5-1 I in het boekje: De nederigheid van Christus.


  - Met de Bijbel in de hand 


+

update

Vindt ook
http://christadelphianworld.blogspot.com/2008/12/de-geboorte-van-jezus-christus-was-als.html
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/de-knecht-des-heren-5-de-gezalfde-gezant.html
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/wereld-waarheen-3-de-wortelscheut-van.html 
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/de-knecht-des-heren-4-de-verlosser.html 
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/jezus-van-nazareth-4-die-geen-zonde.html
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/01/jezus-van-nazareth-1-jezus-geboorte.html 
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/jezus-van-nazareth-5-zijn-unieke.html
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/jezus-van-nazareth-6-zijn-unieke-macht.html
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/jezus-van-nazareth-7-zijn-leven-van.html
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/02/wie-zijt-gij-here.html 
http://christadelphianworld.blogspot.com/2009/01/vervloekt-is-de-aan-de-paal-gehangene.html

Thursday 5 February 2009

Christenen slaan terug met eigen busreclames


Vanaf maandag rijdt het christelijke antwoord op atheïstische busreclames door Groot-Brittannië. Christelijke organisaties hebben 175 bussen gecharterd om hun religieuze boodschap te verspreiden. Dat meldden Britse media donderdag.

Sinds begin dit jaar rijden Britse bussen rond met de tekst: 'Er is waarschijnlijk geen God. Maak je nu geen zorgen meer en geniet van je leven'. De atheïstische reclamecampagne, velen een doorn in het oog, was een idee van een journaliste die zich ergerde aan christelijke advertenties met dreigementen aan niet-gelovigen.

De Christelijke Partij slaat nu terug met de tekst 'Er is beslist een God. Dus kom bij de Christelijke Partij en geniet van je leven'. Voor deze tekst zijn vijftig bussen gereserveerd. De Russisch-orthodoxe Kerk wil met 25 extra grote busadvertenties, gesponsord door een Russische tv-zender, de aandacht trekken met: 'Er IS een God, GELOOF. Maak je niet druk en geniet van je leven'. Een orthodox Bijbelgenootschap neemt een slogan uit Psalm 53.1: 'Dwazen denken bij zichzelf: er is geen God'. Die tekst zal op honderd bussen verschijnen.

In januari kwamen meer dan driehonderd klachten binnen bij de Britse reclamewaakhond ASA over de atheïstische reclamecampagne. Klagers vonden de campagne beledigend en misleidend. ASA oordeelde dat de campagne niet in strijd was met de reclamecode.

Bron: ANP

EO-directie: 'Wij geloven in God als Schepper'


De directie van de Evangelische Omroep (EO) heeft vandaag laten weten 'te geloven in God als Schepper'. Dit deed zij in een persbericht, naar aanleiding van de uitlatingen van Andries Knevel dinsdagavond in het programma 't Zal je maar gebeuren.

Oud-directeur en presentator Knevel verklaarde daarin dat hij spijt heeft dat hij zijn kijkers en kinderen altijd heeft voorgehouden dat de aarde in zes dagen is geschapen. Het heeft geleid tot verbolgen reacties onder creationisten, die geloven dat de wereld door God is geschapen en die de evolutietheorie van Charles Darwin verwerpen.
Trouw schrijft dat "EO-gezicht Andries Knevel deze week afscheid nam van het ’creationistische’ verleden van de omroep." Dit is volgens Knevel onjuist. Hij heeft ondertussen laten weten dat hij het betreurt dat zijn eigen mening als de mening van de Evangelische Omroep wordt gezien.  'Ik betreur dat mijn persoonlijke mening als enige EO-mening wordt gezien. Dat schaadt de rol van de EO in dit debat.'

De start van het Darwinherdenkingsjaar heeft de EO in een lastig parket gebracht. Volgens een woordvoerder van de omroep zijn er "zeer betrokken en uiteenlopende reacties" binnengekomen na de uitspraak van de presentator. Bijna twee derde van de EO-achterban gelooft nog steeds dat God de wereld in zesmaal 24 uur schiep.

"Andries wil met deze uitzending het debat aanzwengelen en meerdere visies uit de achterban de ruimte geven. Schepping en evolutie hoeven elkaar niet uit te sluiten", licht een woordvoerder toe. "De EO heeft dertig jaar lang programma's gemaakt over schepping en evolutie waar alleen het creationisme aan de orde kwam en waarin Darwins theorie tekort werd gedaan. Met deze verklaring wil de EO graag het debat aangaan."

Volgens Trouw stromen bij de EO de telefoontjes binnen. Volgens Andries Knevel zijn de reacties zowel enthousiast als zorgelijk. Hij is niet bang voor een afbreuk.Volgens Jop Douma hebben nog geen mensen hun lidmaatschap opgezegd.

In 2007 onderzocht de EO de volgende stelling: ’God gebruikt de evolutie’. De score: één procent van de EO’ers stemde ermee in. Woordvoerder Jop Douma: "Vroeger lieten we duidelijk één standpunt aan het woord. Dat wil niet zeggen dat we toen één standpunt hadden. Maar nu constateren we in christelijk Nederland vier stromingen, die we elk aan bod willen laten komen."

Twintig jaar geleden vond de EO dat het Genesis-verhaal letterlijk begrepen moest worden, zegt woordvoerder Jop Douma. „Nu is er ruimte voor discussie. Steeds meer mensen vinden dat we er niet zomaar van moeten uitgaan dat de Bijbel ook het wetenschappelijke proces van de aarde beschrijft. Wij willen de verschillende visies laten zien. Van jonge christelijke wetenschappers krijgen we bijval: ’Eindelijk is er een debat over’, zeggen zij.”