Thursday 25 June 2009

Er zijn geen teleurstellingen voor degenen wier testamenten zijn begraven in de wil van God


"Er zijn geen teleurstellingen voor degenen wier testamenten zijn begraven in de wil van God."
- F. W. Faber


"We kunnen God benaderen met vertrouwen om deze reden:
als wij verzoeken richten die in overeenstemming met Zijn Wil luistert Hij naar ons;
en als we weten dat onze verzoeken worden gehoord,
 weten we ook dat de dingen die wij vragen voor ons zijn. "
1 Johannes 5:14,15

God, onze Vader op U zijn onze ogen gericht,
op U hopen wij.
Uw wil willen wij volgen, geef ons daarvoor de mogelijkheden,
de sterkte en het doorzettingsvermogen.


There are no disappointments to those whose wills are buried in the Will of God


"There are no disappointments to those whose wills are buried in the Will of God."
- F.W. Faber


"We can approach God with confidence for this reason:
if we make requests which accord with His Will He listens to us;
and if we know that our requests are heard,
we know also that the things we ask for are ours."
1 John 5:14,15

God, our Father, on You are our eyes are fixed,
in You we put our hope.
We want to follow your will, give us the opportunities,
the strength and perseverance to do so.


Kerk moet wél bidden voor bekering Joden

'Kerk moet wél bidden voor bekering Joden'

Het ligt, zei dr. A. J. Plaisier vorige week, "niet op de weg van de kerk om te bidden voor de bekering van Joden." Volgens de scriba van de Protestantse Kerk staat dit "te veel in het kader van Jodenzending." In De Waarheidsvriend (uitgave van de Gereformeerde Bond binnen de Protestantse Kerk) gaat drs. P. J. Vergunst op zijn uitspraak in.

"Kerk moet wél bidden voor bekering Joden", vermeldt de omslag van De Waarheidsvriend van deze week.
"Vrede met God ontvangen we in de weg van bekering”, schrijft Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond, in zijn bijdrage, „en daarom begrijpen we de scriba van de Protestantse Kerk niet als hij aangeeft dat de kerk niet voor de bekering van de Joden bidden moet. Het Nieuwe Testament gaat ons hierin immers voor."

Dr. Plaisier deed zijn uitspraak vorige week tijdens een ontmoeting met de pers in Utrecht, naar aanleiding van een reis die hij maakte naar Israël en de "bezette gebieden." Een journalist van dagblad Trouw vroeg hem hoe hij aankijkt tegen het feit dat er in zijn kerk nog altijd wordt gebeden voor de bekering van Joden. Hij refereerde hierbij aan een "bidstond voor de bekering van Joden" in Waddinxveen.

- Kerknieuws nl

Lees verder in het Reformatorisch Dagblad

Lees ook: 'Kerk moet niet bidden voor bekering Joden'

Attitude to others important for reaching them

How others are and how we behave in society is very important for others to approach and even more to be able to reach and to convince them.
The better our values are the easier we shall be able to have a good attitude. The right ethic has to be borne by us first.
At the Baptist conference this month, the love for the other made part of the talks, though the SBC Executive Committee recommended the next day to toss a church out of the SBC.
But that love aspect should be considered. The onlooker accessed by goodness, meekness and responsiveness.
We can attract people to our churches when we as Christians and church members act like followers of Christ.

Read more > Love for each other attracting others

Onze houding naar anderen belangrijk om te overtuigen

Hoe wij tegenover anderen staan en hoe wij ons gedragen in de samenleving is zeer belangrijk om anderen te kunnen benaderen en nog meer om hen te kunnen overtuigen.
De betere waarden moeten door ons voorop gedragen worden.
Ook op de Baptisten conferentie van deze maand werd de liefde voor de ander nog voorop gesteld, al werd er weer eens de dag daarop dan weer geroepen om een bepaalde groep uit te sluiten.
Maar over dat liefdesaspect moet meer nagedacht worden. De omstaander benaderen door goedheid, zachtaardigheid en ontvankelijkheid.

Lees verder > Tonen elkaar lief te hebben en zo anderen aantrekken

+ > Love for each other attracting others

Engelse tieners vinden religie schadelijk

De Engelse uitgever Penguin ondervroeg 1000 jongeren tussen de 13 en de 18 jaar vanwege de publicatie van het boek 'Killing God' van de schrijver Kevin Brooks.
Uit het onderzoek blijkt dijna zes op de tien jongeren vinden dat religie een negatieve invloed heeft in de wereld.
De helft van de tieners zegt nooit te bidden en zo’n 16 procent is nooit in een kerk geweest. Drie op de tien jongeren geloven in een leven na de dood.

De schrijver Kevin Brooks vraagt zich af waarom sommige mensen hulp bij God zoeken , terwijl anderen naar drugs en alcohol grijpen. "Hoe kan de moraal van een verouderde religie van kracht zijn in de tragiek en puinhoop van de gebroken wereld van vandaag? Hij wil de vragen naar het bestaan van God in kaart brengen. 

Being a Christadelphian

This month's Christadelphian Magazine featured a special article about being a Christadelphian. It is intended as a call to action and is definately worth a read. 

http://www.facebook.com/l/;http://www.thechristadelphian.com/magazine/specialarticle.html

The magazine committee have also asked for comments so please also email them directly with your views. 

Boerka moet weg uit Frankrijk

'Boerka moet weg uit Frankrijk'

De boerka is niet welkom in Frankrijk. "De boerka is geen religieus symbool, maar een symbool van ondergeschiktheid," aldus president Nicolas Sarkozy maandag.

Vorige week stelde een groep Franse parlementariërs voor om een onderzoek in te stellen naar het gewaad van traditionele moslimvrouwen. Volgens de initiatiefnemers zou de burka van de vrouw een tweederangsburger maken, wat ontoelaatbaar is in Frankrijk. Een van hen noemde de bijna alles bedekkende jurk 'een mobiele gevangenis'.

Sarkozy pleitte gisteren voor een nationaal debat. "Het probleem van de boerka is niet religieus. Het gaat over de vrijheid, over de waardigheid van de vrouw."

Sarkozy deed zijn uitlatingen tegenover de Eerste en Tweede Franse Kamer. Die waren voor het eerst sinds 1848 gezamenlijk bijeen om naar een toespraak van het staatshoofd te luisteren. Sarkozy had daarom gevraagd om zijn plannen voor de komende jaren toe te lichten.

Bron: AD

Ook in Antwerpen is het debat weer geopend nu de Koninklijke athenea zelfs de gewone hoofddoek verbieden. Volgens de directrice zouden meerdere kinderen van thuis uit gedwongen worden om hun hoofd te bedekken en zou het dus gaan om de kinderen te beschermen tegen de druk van thuis uit.

Hostie via de post

Hostie via de post
Als je hostie zegt denk je aan het "Lichaam van Christus".
Christus zou volgens vele christelijke denominaties aanwezig zijn in de tekenen van brood en wijn, de zogeheten consubstantiatieleer. Ook de rooms-katholieke avondmaalsviering, vaak aangeduid met de transsubstantiatieleer (brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van Christus) is velen gekend.
De Eucharistie of "broodmaaltijd" maakt onderdeel van de kerkelijke dienst.
Voor mensen die het contact met hun kerk hebben verloren, of niet langer naar de kerk kunnen gaan, maar wel de eucharistie willen vieren, is nu een mogelijkheid gecreëerd om de hostie via de post te ontvangen.

Bisschop Jonathan Blake uit Londen, van de 'open episcopale kerk', heeft een internetdienst opgezet die het "gewijde lichaam van Jezus Christus" via de post verstuurt.

Op de website van 'Post the host' staat geschreven dat de kerk steeds meer het contact met de samenleving verliest. Met name jongeren hebben steeds meer moeite om een kerk binnen te stappen. Vaak is de behoefte aan deelname aan de eucharistie er nog wel. 'Post the host' biedt dan uitkomst volgens de aanbieders. er wordt daar echter niet van uitgegaan dat de kerkelijke dienst er rond ook een belangrijk element is. Alsook is het vreemd dat ze niet het gewone brood van thuis of zuurdezembrood als mogelijk alternatief aanbieden.

De internetdienst hangt echter nog een andere filosofie aan: het lichaam van Jezus is er voor iedereen. Maar langzaam wordt het volgens hen steeds meer gereserveerd voor de 'christelijke elitie' die in de kerk komt. Blake wil hier verandering in brengen door de hostie weer aan iedereen aan te bieden. Kan men dus die kerkgangers als elite gaan beschouwen. Natuurlijk is het een privilege als men een gemeenschap in de buurt heeft waar men samen kan komen om het "Lichaam van Christus" te nuttigen.
Met de huidige internetmiddelen worden echter ook mogelijkheden aangeboden om op het internet samen dienst te houden. Ook de Christadelphians hebben zulk een 'Breaking of the Bread' on line. Dan kunnen mensen van over de gehele wereld samen dienst houden ook al zijn ze afzonderlijk elk in hun eigen omgeving (in isolatie)

De 'open episcopale kerk' verstuurd de hosties aan ongeveer 2,40 euro per stuk nadat zij gezegend zijn. De ontvanger kan op de website van de internetdienst gebeden vinden om een privé-eucharistiedienst samen te stellen. Er worden daarbij geen vragen gesteld of het wel kan dat zulk een gezegend stukje 'brood' oneerbiedig van de ene naar de ander plaats wordt gebracht.
Natuurlijk zitten de meeste kerken met het probleem dat enkel de priester of dominee het brood kan zegenen. Maar ik begrijp niet als zij werkelijk denken dat de hostie het lichaam van Christus wordt door die zegening dat zij er zo mee kunnen omgaan.

Post the host



Wednesday 24 June 2009

God en het kwaad

In het dagblad Trouw is er bij de katern of-ver Religie en Filosofie een dabat gaande over het kwaad in de wereld en gods positie daarbij.
Hoe kunnen we weten of god het kwaad bedacht heeft of niet? Is kwaad niet anders dan een verkeerde keuze van de mensen? Of kunnen wij God niet narekenen? wordt er o.a. gesteld.
Alsook wordt geopperd "Wat we als pijn en lijden (en dus voor onszelf als kwaad) ervaren, hangt samen met de onvoltooidheid van het proces."
Is er een verschil tussen het morele kwaad, waarvoor mensen verantwoordelijk zijn (das Böse), en het fysieke kwaad: orkanen, vulkaanuitbarstingen, epidemieën (das Übel).( Leibniz)

Lees >God heeft het kwaad niet bedacht