Wednesday 17 February 2010

Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #4 Verpersoonlijking

Vervolgend op > Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #3 De Gelijkenis


Verpersoonlijking

Als tweede vorm van beeldtaal willen we een wat moeilijker onderwerp bekijken: dat van de verpersoonlijking. Daarmee bedoelen we dan de gewoonte in de Schrift om abstracte begrippen voor de lezer concreet te maken, door ze voor te stellen als een persoon: een vriend die ons helpt in tijden van nood, of juist een vijand die we met alle kracht moeten bestrijden. Of als een geliefde die door onze Heer nooit zal worden teleurgesteld of in de steek gelaten, maar die zelf juist veel te veel de neiging heeft haar Heer ontrouw te worden. Dan heb je het bijvoorbeeld over de ontuchtige zusters Samaria en Jeruzalem uit Ezechiël of de hoer uit Openbaring enerzijds, en over de bruid van het Lam anderzijds. Zulke beelden helpen ons de ware verhoudingen te zien in onze relatie tot God en Christus, maar ook - of misschien vooral - om dit thema te herkennen door de hele Schrift heen. Want juist deze beelden helpen ons de rode draad te blijven zien die door de hele Schrift heen loopt. En dat geldt ook voor beelden als de stad Gods tegenover de stad der mensen; dat zijn strikt genomen weliswaar geen verpersoonlijkingen, maar evenzeer beelden die abstracte begrippen om­zetten in gemakkelijk te begrijpen (en te herkennen!) sleutelwoorden.


Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #3 De Gelijkenis

Voorgaande uitnodiging > Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #1 Uitnodiging
aansluitend tot > Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #2 Vorm van beeldtaal

Eerste vorm van beeldtaal

De eerste vorm van beeldtaal waar we dan naar willen kijken, is de meest bekende vorm daarvan: de gelijkenis. We kennen de gelijkenissen uiteraard uit de Evangeliën, hoewel ook het OT al gelijkenissen kende, maar niet in die mate als de Evangeliën. Juist in die bekendheid schuilt echter het risico dat de kern van de boodschap ons ontgaat, omdat we het verhaal te goed kennen en ons onvoldoende afvragen wat het ons nu eigenlijk precies wil vertellen. We willen u daarom laten zien waar je op moet letten bij een gelijkenis: wat is essentieel en wat zijn alleen maar de details van het verhaal. Want je hoeft alleen maar om je heen te kijken, om te zien dat er soms zelfs over de meest simpele gelijkenissen nog verschil van opvatting bestaat. De Jood uit de 1e eeuw (en trouwens ook die uit onze eigen tijd) had totaal geen moeite met zulke verhalen; want ze pasten in zijn cultuur, en elke rabbi predikte zo. Wij, moderne westerlingen zijn echter niet gewend zo te denken of om zo kennis over te dragen. Maar toch is het niet moei­lijk. Het probleem is niet dat gelijkenissen zo moeilijk zijn te doorgronden, het probleem is veel meer dat we vaak geneigd zijn er juist teveel achter te zoeken. Dus dat maakt deze vorm van beeldtaal bijzonder geschikt voor een goede start van onze ontdekkingstocht.


Vervolg >Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #4 Verpersoonlijking

Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #2 Vorm van beeldtaal

Eén van de meest opvallende kenmerken van Bijbels taalgebruik, en tevens het aspect waarin dat juist het meest afwijkt van ons moderne westerse taalgebruik, is het veelvuldig voorkomen van beeldtaal. Wie ook maar een beetje met de Bijbel bekend is, weet dat. En toch lijken maar weinig lezers goed te weten hoe ze daar mee om moeten gaan; het spreekt ons, moderne westerlingen, eenvoudig niet zo aan als de Hebreeër van destijds. En dan zie je dat de een alles zoveel mogelijk wil 'vergeestelijken', terwijl de ander er juist prat op gaat alles zoveel mogelijk 'letterlijk' te nemen. Dat is jammer, want juist die beeldtaal laat ons doordringen tot de kern van de Bijbelse boodschap. Daarom willen we onze jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag dit keer wijden aan dat gebruik van beeldtaal in de Schrift. Maar schrik niet: dit wordt geen dor vaktechnisch betoog. In de Schrift zelf is het juist die beeldtaal die de boodschap zo verlevendigt, en in die geest willen we dat ook op deze studiedag presenteren.

Als introductie laten we u aan de hand van aansprekende voorbeelden zien welke vormen van beeldtaal we in de Schrift zoal tegenkomen. En ook waarom de Bijbel daar juist zo veelvuldig gebruik van maakt: wat is het doel van dit taalgebruik. Want het is één ding om te zien dat beeldtaal kenmerkend is voor de Bijbel, maar dat gaat pas echt wat betekenen wanneer we begrijpen waarom. Want pas wanneer ons dat 'waarom' helder voor ogen staat, zal ons dat helpen te begrijpen hoe we zulke beeldtaal moeten lezen. En dat gaan we daarom ook niet doen op basis van eigen opvattingen, maar aan de hand van wat de Schrift daar zelf over zegt. Na deze introductie bekijken we een drietal veel voorkomende vormen van beeldtaal, uiteraard ook die aan de hand van aansprekende voorbeelden. We willen dat doen in de seminarvorm die we ook het afgelopen jaar hebben gebruikt: telkens eerst een kort overzicht van het onderwerp, gevolgd door een uitwerking daarvan aan de hand van een speciaal voorbeeld.


Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #1 Uitnodiging

Beste Lezer,

Wij nodigen u van harte uit voor onze jaarlijkse Studie- en Ontmoetingsdag, die op zaterdag 13 maart a.s., zo de Here wil, zal worden gehouden in 't Nieuwe Kerkehuis, hoek Daltonstraat/Leusderweg in Amersfoort. De aanvangstijd van de eerste studie is 10.30 uur (u bent welkom vanaf 9.45 uur). De slotdiscussie eindigt om ongeveer 16.30 uur. Tussendoor zal er een eenvoudige warme maaltijd zijn, en om 17.00 uur kunt u nog een broodmaaltijd met ons gebruiken.


Het thema is dit keer: Het Koninkrijk van God is als ... (de zeggingskracht van beelden in de Bijbel).

Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet:
'Ik zal het woord nemen en spreken in 'beelden';

ik zal bekendmaken wat sinds de grondvesting van de wereld verborgen was.' (Matteüs 13:35)

Thema van de dag:

Het koninkrijk van God is als

De zeggingskracht van beelden in de Bijbel

9.45-10.30 Ontvangst

Programma

10.30 Introductie:

Wat is beeldtaal?

En Ik zal tot de profeten spreken en Ik zal veel gezichten geven, en door de dienst van profeten zal Ik in 'beelden' spreken. (Hosea 12:10 NBG'S1)

11.10 Eerste studie:

Gelijkenissen

Daarop zei hij: 'Waarop lijkt het koninkrijk van God en waarmee zal ik het vergelijken?

Het/ijkt op ... (Lucas 13:18 NBV)

11.50-12.15 Gezamenlijke discussie over de studies van de ochtend. 12.15-13.45 Gelegenheid voor gesprekken en warme maaltijd.

14.00 Tweede studie:

Verpersoonlijking

Een van de zeven engelen ... kwam op me af en zei: 'Ik wil je de bruid laten zien, de vrouw van het lam. '(Openbaring 21:9 NBV)

14.45 Derde studie:

Voorafschaduwing

Want deze Melchisedek ... is vooreerst koning der gerechtigheid, vervolgens ook koning des vredes... en, aan de Zoon van God gelijkgesteld, blijft hij priester voor altoos. (Hebreeën 7:1-3 NBG'S1)

15.30-15.45 Pauze

15.45-16.30 Gezamenlijke discussie en beantwoording van vragen. 16.30-18.00 Gelegenheid voor gesprekken en broodmaaltijd.

Naast het volgen van de studies is er ruime gelegenheid voor onderlinge gesprekken of persoonlijke vragen aan de sprekers.


Ook bent u van harte welkom bij de lectuurtafel.



Wij hopen samen weer een informatieve en opbouwende tijd met open Bijbel te hebben. Belangstellende familieleden en vrienden zijn eveneens van harte welkom. Voor kinderen is in overleg opvang mogelijk. Wanneer u dit van tevoren opgeeft, is er een afhaalservice van het NS station Amersfoort (de ontmoetingsplaats is in de stationshal bij de zitbankjes vlakbij de uitgangen). Buslijn 9 stopt elk kwartier voor 't Nieuwe Kerkehuis.

Behalve uw reiskosten naar Amersfoort, zijn er voor u geen kosten aan deze dag verbonden. Om de onkosten te dekken zijn vrijwillige giften, in de daarvoor bestemde bus op de lectuurtafel, van harte welkom.

Wij hopen dat u gebruik zult maken van de gelegenheid om, samen met andere Bijbelgelovigen, van deze altijd weer fijne en zinvolle dag te genieten. Wanneer u aan deze dag wilt deelnemen, vult u dan onderstaande strook in en zend deze zo spoedig mogelijk, maar niet later dan 28 februari a.s., in een enveloppe naar bovenstaand adres. Aanmelden kan ook via telefoonnummer 0318-632167, of E-mail.


Broeders in Christus, Postbus 520, 3800 AM Amersfoort,

  e-mail: info@broedersinchristus.nl            website: www.broedersinchristus.nl


Vervolg > Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #2 Vorm van beeldtaal

Moeten wij ons aan de zondagsplicht houden

In onze contrijen werd er vroeger zeer sterk gehouden aan allerlei diensten op speciale dagen. Niemand kon onderuit de zondagsplicht. Het was de laatste dag van de week, waarbij iedereen af zag van werk en zich tot meerdere keren op die dag naar de kerk begaf. Er was de ochtendmis, het lof en soms ook een avondmis.

Vandaag kan men echter de vraag stellen of er wel een verschil is tussen de dagen van de week. Voor de meeste mensen lijken de dagen allemaal het zelfde. Welke dag het moge zijn moeten zij die activiteiten kunnen verrichten die zij graag willen doen. Vandaag ligt de ontspanning wel voorop, maar men merkt ook meer dat er meer mensen op al de dagen van de week moeten werken.

De mensen willen alle dagen van de week kunnen winkelen en uit gaan. De mensen in die industrie moeten dan ook bereid zijn om op alle dagen klaar te staan om te werken. De roep om de shoppingcentra alle dagen van de week open te hebben is sterk. In meerdere landen kan men trouwens reeds 24 uur op 24 uur boodschappen doen. Hier vindt men ook wel in steden en enkele dorpen nachtwinkeltjes, maar deze hebben hier beperkte openingsuren. Toch willen de mensen graag op elk moment van de dag of van de week hun plezier hebben. De godsdienst of eredienst komt voor de meeste mensen zelfs niet meer ter sprake. Wie zou er nog naar een mis gaan?

De dingen om te socialiseren en uit te gaan zijn nu de evenementen geworden. Sport en cultuur evenementen kunnen nu op eenders welke dag van de week plaats vinden.

Diegenen die nog het meest op een heilige dag in de week staan zijn de Moslims die niet graag hun vrijdaggebed over slaan. Bij de katholieken kan men zondags niet veel mensen in de kerk vinden. Bij de protestanten krijgen de Pinkstergemeenten zondags wel actievere mensen op de been.

Wij kunnen ons afvragen of God gecommandeerd heeft dat er in de week een specifieke dag moest zijn waarbij de mensen zouden afzien van te werken en van elke vorm van zelfbevrediging? Wenst God dat er elke week een speciale dag is om Hem te loven en te eren? Heeft Hij een wekelijkse Eredienst voor Hem verplicht? en moet die eredienst dan vrijdags, zaterdags of zondags, de eerste dag of de laatste dag van de week plaats grijpen?
Hebben de Joodse sabbath dag wetten nog enige betekenis voor de hedendaagse gemeenschap? Zouden de volgers van Christus zich aan die sabbath wetten moeten houden?

Losstaand van enige godsdienstige overtuigen nemen meerdere mensen wel aan dat men niet alle dagen voluit kan werken en dat er best een patroon kan zijn van zes of zelfs vijf dagen werk en daaropvolgend een periode van korte rust voor een dag of twee. Alsook kijkt bijna iedereen er naar uit dat na een langere periode van werk ook een langere periode van vrije tijd komt. Niemand zou nog graag zijn of haar vakantie in het water zien vallen.

De meeste mensen zullen spoedig reklameren indien zij week in week uit zonder enige break zouden moeten werken. Ze zouden het niet slikken als hun werkgever hen geen regelmatige rustperiode zou geven.Het is niet zozeer het patroon van werk en rust dat de moeilijkheid creeert. De focus gaat uit naar wat de mensen zouden moeten doen op die dag van rust en welke dag daarvoor het best kan genomen worden.

Zei God dat de mensen zouden gestraft worden als zij niet zouden rusten op de zevende dag?
Was er een patroon van werk en rust dat werd opgelegd voor de natie Israël? Zes dagen werk en dan een dag van rust? In Genesis kunnen wij wel zulk een voorbeeld vinden. Werd God zijn activiteit, beschreven onder zes dagen Schepping en op de zevende dag een dag van rust, vorm en voorbeeld voor ons om op te volgen? Ook kan men de vraag stellen of wij als mensen die op de sabbath rusten wij ons niet wouden identificeren met God? Kijken wij er ook niet naar uit om een dag te hebben als God waarop wij kunnen zeggen dat hetgeen wij gedaan hebben 'Goed gedaan is'(Genesis 1:31)?

Voorzag God de sabbath om voordelen over te brengen naar de mens die gebukt ging onder vele lasten en moeten wij de Sabbath onderhouden?

Vindt een enquète op: This is yourbible alsook verdere artikels op Belgian Christadelphians of Belgische Broeders in Christus.

Lees hier over ondermeer: Zaterdag of zondag
& Zondagsrust of Sabbatviering

Do you need to keep the Sabbath?


POSSIBLE ANSWERS:

- The Sabbath, NOT Sunday, is divinely ordained and must be kept.
- In Christ, every day is a Sabbath day, not just one day.
- Sunday is now the Sabbath for Christians.
- Keeping the Sabbath or not is irrelevant to a Christian.
- Don't know

Go to Do you need to keep the Sabbath? to give your reply.

Do we need to keep the Sabbath

Is there still a difference between the days of the week? For most of the people every day looks the same. People want to have the shops, bars and places of entertainement open 24 hours a day, every day of the week. Sporting and other events are held on any day from Monday to Sunday.

Those who keep most to a sacred day in the week seem to be the Muslims who do not skip their Friday prayer.
We can wonder if God has commanded that there should be kept one day in the week by abstaining from all forms of self-indulgence? Should this then be the first, or seventh, a Friday, Saturday or Sunday, a special day of the week? Do the Jewish sabbath day laws have any meaning for today's society? Should they be kept by followers of Christ?

Quite apart from religious belief, most people accept that the pattern of five or six days of work, followed by a shorter period of relaxation or rest, is a healthy one. They would soon complain strongly if their employer suddenly decided to require them to work with no weekly break at all! It is not the pattern of work and rest that creates the difficulty. The question focuses on what men and women can or should do on their day of rest, and which day of the week that should be.

Did God say people would be punished for not resting on the seventh day? Was there a pattern of work and rest enforced for the nation of Israel?
Six days of gathering and one day of rest? We do find such an example in Genesis. Did God's activity in Creation became the example for His nation? Can we say that by resting on the sabbath, man would identify himself with God, and with the completion of His creation, when He was able to review "everything that he had made, and behold, it was very good" (Genesis 1:31)?

Did God provided the sabbath to confer benefits on anyone who was oppressed-it was "made for man"  and do you need to keep the Sabbath?

POSSIBLE ANSWERS:

- The Sabbath, NOT Sunday, is divinely ordained and must be kept.
- In Christ, every day is a Sabbath day, not just one day.
- Sunday is now the Sabbath for Christians.
- Keeping the Sabbath or not is irrelevant to a Christian.
- Don't know

Go to Do you need to keep the Sabbath? to give  your reply at This is yourbible.

Tuesday 16 February 2010

Let my hope in your Kingdom be confirmed


God, our father, give that the belief can grow in me,

and that I can come reinforced from this life
to find my hope in your kingdom confirmed.

Dutch original / Nederlands origineel > Laat de hoop in Uw Koninkrijk bevestigd worden

Laat de hoop in Uw Koninkrijk bevestigd worden


God, onze Vader, geef dat het geloof mag groeien in mij,
en dat ik versterkt uit dit leven mag komen
om mijn hoop in Uw Koninkrijk bevestigd te vinden.

Engelse vertaling / English translation > Let my hope in your Kingdom be confirmed

Solving all the problems that come to us

English: Helen Keller
English: Helen Keller (Photo credit: Wikipedia)

"A simple, childlike faith in a Divine Friend solves all the problems that come to us by land or sea."

- Helen Keller


Helen Keller
Helen Keller (Photo credit: Wikipedia)

Dutch translation / Nederlandse vertaling > Een alles oplossend geloof

+++

2013 & 2016 link update:

Enhanced by Zemanta

Een alles oplossend geloof

English: Helen Keller. Français : Helen Keller.
English: Helen Keller. Français : Helen Keller. (Photo credit: Wikipedia)
"Een eenvoudig, kinderlijk geloof in een goddelijke vriend lost alle problemen op die naar ons komen via land of over zee."

 - Helen Keller

Engels origineel / English original > Solving all the problems that come to us