Thursday 25 June 2009

Being a Christadelphian

This month's Christadelphian Magazine featured a special article about being a Christadelphian. It is intended as a call to action and is definately worth a read. 

http://www.facebook.com/l/;http://www.thechristadelphian.com/magazine/specialarticle.html

The magazine committee have also asked for comments so please also email them directly with your views. 

Boerka moet weg uit Frankrijk

'Boerka moet weg uit Frankrijk'

De boerka is niet welkom in Frankrijk. "De boerka is geen religieus symbool, maar een symbool van ondergeschiktheid," aldus president Nicolas Sarkozy maandag.

Vorige week stelde een groep Franse parlementariërs voor om een onderzoek in te stellen naar het gewaad van traditionele moslimvrouwen. Volgens de initiatiefnemers zou de burka van de vrouw een tweederangsburger maken, wat ontoelaatbaar is in Frankrijk. Een van hen noemde de bijna alles bedekkende jurk 'een mobiele gevangenis'.

Sarkozy pleitte gisteren voor een nationaal debat. "Het probleem van de boerka is niet religieus. Het gaat over de vrijheid, over de waardigheid van de vrouw."

Sarkozy deed zijn uitlatingen tegenover de Eerste en Tweede Franse Kamer. Die waren voor het eerst sinds 1848 gezamenlijk bijeen om naar een toespraak van het staatshoofd te luisteren. Sarkozy had daarom gevraagd om zijn plannen voor de komende jaren toe te lichten.

Bron: AD

Ook in Antwerpen is het debat weer geopend nu de Koninklijke athenea zelfs de gewone hoofddoek verbieden. Volgens de directrice zouden meerdere kinderen van thuis uit gedwongen worden om hun hoofd te bedekken en zou het dus gaan om de kinderen te beschermen tegen de druk van thuis uit.

Hostie via de post

Hostie via de post
Als je hostie zegt denk je aan het "Lichaam van Christus".
Christus zou volgens vele christelijke denominaties aanwezig zijn in de tekenen van brood en wijn, de zogeheten consubstantiatieleer. Ook de rooms-katholieke avondmaalsviering, vaak aangeduid met de transsubstantiatieleer (brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van Christus) is velen gekend.
De Eucharistie of "broodmaaltijd" maakt onderdeel van de kerkelijke dienst.
Voor mensen die het contact met hun kerk hebben verloren, of niet langer naar de kerk kunnen gaan, maar wel de eucharistie willen vieren, is nu een mogelijkheid gecreëerd om de hostie via de post te ontvangen.

Bisschop Jonathan Blake uit Londen, van de 'open episcopale kerk', heeft een internetdienst opgezet die het "gewijde lichaam van Jezus Christus" via de post verstuurt.

Op de website van 'Post the host' staat geschreven dat de kerk steeds meer het contact met de samenleving verliest. Met name jongeren hebben steeds meer moeite om een kerk binnen te stappen. Vaak is de behoefte aan deelname aan de eucharistie er nog wel. 'Post the host' biedt dan uitkomst volgens de aanbieders. er wordt daar echter niet van uitgegaan dat de kerkelijke dienst er rond ook een belangrijk element is. Alsook is het vreemd dat ze niet het gewone brood van thuis of zuurdezembrood als mogelijk alternatief aanbieden.

De internetdienst hangt echter nog een andere filosofie aan: het lichaam van Jezus is er voor iedereen. Maar langzaam wordt het volgens hen steeds meer gereserveerd voor de 'christelijke elitie' die in de kerk komt. Blake wil hier verandering in brengen door de hostie weer aan iedereen aan te bieden. Kan men dus die kerkgangers als elite gaan beschouwen. Natuurlijk is het een privilege als men een gemeenschap in de buurt heeft waar men samen kan komen om het "Lichaam van Christus" te nuttigen.
Met de huidige internetmiddelen worden echter ook mogelijkheden aangeboden om op het internet samen dienst te houden. Ook de Christadelphians hebben zulk een 'Breaking of the Bread' on line. Dan kunnen mensen van over de gehele wereld samen dienst houden ook al zijn ze afzonderlijk elk in hun eigen omgeving (in isolatie)

De 'open episcopale kerk' verstuurd de hosties aan ongeveer 2,40 euro per stuk nadat zij gezegend zijn. De ontvanger kan op de website van de internetdienst gebeden vinden om een privé-eucharistiedienst samen te stellen. Er worden daarbij geen vragen gesteld of het wel kan dat zulk een gezegend stukje 'brood' oneerbiedig van de ene naar de ander plaats wordt gebracht.
Natuurlijk zitten de meeste kerken met het probleem dat enkel de priester of dominee het brood kan zegenen. Maar ik begrijp niet als zij werkelijk denken dat de hostie het lichaam van Christus wordt door die zegening dat zij er zo mee kunnen omgaan.

Post the host



Wednesday 24 June 2009

God en het kwaad

In het dagblad Trouw is er bij de katern of-ver Religie en Filosofie een dabat gaande over het kwaad in de wereld en gods positie daarbij.
Hoe kunnen we weten of god het kwaad bedacht heeft of niet? Is kwaad niet anders dan een verkeerde keuze van de mensen? Of kunnen wij God niet narekenen? wordt er o.a. gesteld.
Alsook wordt geopperd "Wat we als pijn en lijden (en dus voor onszelf als kwaad) ervaren, hangt samen met de onvoltooidheid van het proces."
Is er een verschil tussen het morele kwaad, waarvoor mensen verantwoordelijk zijn (das Böse), en het fysieke kwaad: orkanen, vulkaanuitbarstingen, epidemieën (das Übel).( Leibniz)

Lees >God heeft het kwaad niet bedacht

There is no true and constant gentleness without humility


"There is no true and constant gentleness without humility;
while we are so fond of ourselves, we are easily offended with others.
Let us be persuaded that nothing is due to us, and then nothing will disturb us.
Let us often think of our own infirmities, and we shall become (forgiving) towards those of others."
- Fénelon

"How blest are those of a gentle spirit;
they shall have the earth for their possession."
Matthew 5:5

Teach me to look over the shortcomings of others
and let me always be gentle.


Dutch version / Nederlandse versie > Er is geen ware en constante zachtheid zonder nederigheid
+++
2013 update:

"True Humility": Bishop: "I'm afraid you've got a bad egg, Mr Jones"; Curate: "Oh, no, my Lord, I assure you that parts of it are excellent!" George du Maurier, originally published in 1895'' (Photo credit: Wikipedia)
 
Enhanced by Zemanta

Er is geen ware en constante zachtheid zonder nederigheid


"Er is geen ware en constante zachtheid zonder nederigheid;
terwijl wij zo dol op ons zijn, zijn we gemakkelijk beledigd met anderen.
Laten we ervan overtuigd zijn dat er niets is te wijten aan ons, en dan zal niets ons storen.
Laten we vaak denken aan onze eigen gebreken, en we zullen (vergevend) worden naar die van anderen. "
- Fenelon

"Hoe gezegend zijn die van een rustige geest;
Zij hebben de aarde voor hun bezit. "
Matteüs 5:5

Leer mij over de gebreken van anderen heen kijken
en laat mij steeds zachtmoedig zijn.


Interfaith in Nederland

In Nederland begint in september een nieuwe kerk die ’een relatie met spirit, de natuur, God of Iets’ legt – en zo wordt de kerk die nu nog een ’beweging’ heet, de eerste officiële tempel voor het ietsisme bij onze noorderburen.
domineesdochter Joan Elkerbout (39) uit Sint-Oedenrode stapte voor haar opleiding elke maand een andere religie binnen. "Ik ben niet opgeleid in één religie, maar in alle"„Ik onderging de bijpassende gebeden en rituelen zelf.” zegt ze.
Elkerbout ontleent haar inspiratie aan de Amerikaanse Interfaith Church, die een kwarteeuw bestaat. In Londen, waar in 1996 al een interreligieus seminarie is opgezet, is de kerk een succes, zegt Elkerbout.
Na een zoektocht vond ze in Amerika wat ze zocht: de One Spirit Learning Alliance in New York. Die leidt sinds zeven jaar interreligieuze voorgangers op. Met de inzegening van Elkerbout in de Verenigde Staten is Nederland een pionier in interreligieus voorgaan rijker. „De meeste afgestudeerden uit New York sluiten zich aan bij een interreligieuze kerk in Amerika of brengen het geleerde in praktijk via hun baan, bijvoorbeeld in het welzijnswerk of als therapeut.” Eenmaal in Nederland begint ze niet alleen het eerste interreligieuze kerkgenootschap, maar in de toekomst mogelijk ook een interreligieus seminarie.

Lees meer >’Ik sticht een kerk voor alle religies’

Bidden en politiek

Gaat godsdienst en politiek samen? En is het verantwoord te bidden voor popitieke redenen? Kan men gebedsmarsen houden?
Op zaterdag 27 juni worden gelijktijdig vier gebedsmarsen door de Belgische hoofdstad Brussel gehouden. Daar worden enkele honderden deelnemers verwacht. Thema: ‘De waarheid zal u vrijmaken’.
De vier startplaatsen zijn Rogierplein (bij de glazen piramide), Naamsepoort (bij Quick), Zuid-Station (Grondwetplein/Europalaan) en Nieuwe Graanmarkt. De deelnemers verzamelen zich om 15.30 uur. De mars begint om 6.00 uur. Op elke plaats zullen gebedsleiders zijn in het Nederlands, Engels, Frans en Portugees. Alle gebedsmarsen komen ten slotte bijeenkomen op het Kapelleplein bij de Kapellekerk. Daar vindt van 17.00 tot 22.00 uur een multicultureel concert plaats.

"Als mensen wat minder zouden klagen over hun politici, maar meer voor hen bidden, zouden ze minder reden hebben om te klagen." (Derek Prince)
Volgens Pray for Belgium moeten lokale problemen door lokaal gebed aangepakt worden, nationale problemen hebben nationaal gebed nodig.
Volgens hen is Bidden: erkennen dat we met onze meest volhardende inspanningen, met onze briljantste ideeën en onze geniaalste strategieën, zonder Gods inspiratie, niet één millimeter kunnen toevoegen aan Gods werk.
Als een volk de regering krijgt die het verdient, laten wij dan bidden dat wij, uit genade, een betere regering krijgen dan wij verdienen is hun hoop.

> Pray for Belgium

De Bijbel in het moderne Nederland

Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) maakt zich nog geen zorgen, maar dat de Heilig Schrift aan populariteit inboet, lijkt steeds duidelijker te worden. Niet alleen het aantal leden van de NBG is gedaald, ook de interesse voor de verschillende bijbel-gerelateerde activteiten lijkt minder te zijn. Dat blijkt uit het jaarverslag 2008 van het NBG dat deze week is gepresenteerd.
 De Bijbel in het moderne Nederland

De stichting, die zich voornamelijk bezig houdt met de vertaling en de verspreiding van de Bijbel in Nederland, kan met een gemengd gevoel terugkijken op het afgelopen jaar. Dankzij creatieve initiatieven zoals de glossy HEMEL, de nationale bijbelquiz en interessante uitgaven zoals de Studiebijbel heeft de NBG veel media-aandacht gekregen, maar het resultaat valt enigszins tegen.

De verkoop van de glossy liep niet zo hard als gehoopt, waardoor op een gegeven moment HEMEL ook gratis werd verspreid. Ook de kijkcijfers voor de bijbelquiz vielen tegen. Een groter probleem voor de NBG is de daling van het aantal leden (met maar liefst 5 procent), dat zich nu al een aantal jaren doorzet. In 2009 wil de organisatie zich dus duidelijker gaan manifesteren en meer energie gaan stoppen in het werven van leden en het aanboren van fondsen.

Toch zorgt de inkomstenstroom nog niet voor kopzorgen. Ondanks het kleinere ledenaantal is deze licht gestegen ten opzichte van 2007. Ook het aantal vrijwilligers is met 330 personen gegroeid. Het paradepaardje voor de toekomst is de Bijbel in Gewone Taal. De vertaling hiervan verloopt voorspoedig. Eind 2008 was 20 procent van de vertaling gereed in conceptversie. Het geheel moet af zijn in 2014.

Rudi uit Lier reageert hier op: Een nieuwe bijbelvertaling is het laatste wat we nodig hebben want de kracht Gods zit niet in de vertaling!!! Wist u dat er meer dan 500 engelse vertalingen bestaan, en ik weet niet juist hoeveel nederlandstalige... maar wie weet van de volkeren die nog nog steeds wachten op een eerste vertaling??? Daar gaat Gods hart naar uit!!!! Waar gaat ons hart naar uit??? Nederland, België,... bekeer je van je vertalingsijver!!! Daar maak je echt geen discipelen door!!!

Waar ik slechts kan beamen: Zoals Rudi aan geeft is het niet een weer zoveelste Nederlandse uitgave op korte tijd die wij nodig hebben. Men zou zich beter toeleggen op het vertalen naar nog niet aanwezige talen op de Bijbelboekenmarkt. Evangelizering moet verder uitgewerkt worden in de nog niet berijkte taalgemeenschappen. Daar waar de nood hoogst is moet eerst ingesprongen worden. En in onze contrijen moeten de predikers hun werk doen. Iedere Nederlandstalige kan hier genoeg Bijbelversies ter hand nemen.

Kerkleiders onderschrijven Manifest voor Eenheid

Kerkleiders onderschrijven Manifest voor Eenheid

Morgen 25 juni 2009 verschijnt het boek Wij kiezen voor eenheid, waarin dertien kerkleiders hun visie geven over verdeeldheid in het verleden, de gevolgen daarvan in het heden en het groeiende verlangen naar eenheid met het oog op de toekomst.

Gerard de Korte (RK), Arjan Plaisier (PKN) en Peter Sleebos (VPE) zullen op 25 juni een korte verklaring afleggen. "Dit boek mag gezien worden als een mijlpaal in de Nederlandse kerkgeschiedenis", aldus de makers van het manifest.

De aanleiding tot deze publicatie was de toespraak van de toenmalige scriba van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), Bas Plaisier, tijdens de viering van 100 jaar Pinksterbeweging in Nederland in 2007, waarin hij onomwonden vergeving vroeg voor fouten uit het verleden. Peter Sleebos, voorzitter van de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten (VPE) reageerde hierop door tijdens de synode van de PKN op zijn beurt te buigen richting dit kerkgenootschap. Daarna kwam een dialoog op gang waarin telkens duidelijk werd dat eenheid bestaat, ondanks verschillen.

Eeuwenlang was de Kerk in Nederland tot op het bot verdeeld. De laatste jaren is er echter een kentering te zien. Anno 2009 hebben Arjan Plaisier (PKN) en Peter Sleebos (VPE) op persoonlijke titel het ‘Manifest van eenheid' geschreven. Dit ‘Manifest van Eenheid' is een proclamatie naar elkaar en naar de samenleving toe dat christenen uit verschillende richtingen elkaar erkennen en herkennen. In het Manifest belijden zij onder meer:

"Wij kiezen voor eenheid omdat Christus niet gedeeld is en wij een gezamenlijke opdracht hebben. Wij kiezen tegen onverschilligheid of minachting voor elkaar ... We kunnen elkaar niet missen. We willen een verbond sluiten door elkaar de broeder- en zusterhand te reiken. Wij kiezen ervoor het geloof met elkaar te delen, elkaar te bemoedigen en elkaar te stimuleren."

Voor het boek zijn de volgende kerkleiders geïnterviewd: Peter Sleebos, Gerard de Korte, Arjan Plaisier, Willem J. Ouweneel, Klaas van der Kamp, Arenda Haasnoot, Jan van Burgsteden, Jan Zijlstra, Arie van der Veer, Jos Douma, Hans Eschbach, Wim van Vlastuin en Joris Vercammen. Aansluitend hebben Wilkin van de Kamp, Robbert Jan Perk en Arnold van Heusden de appendices geschreven. Aan alle geïnterviewden is gevraagd of zij het 'Manifest van Eenheid' willen onderschrijven.

Bron: Uitdaging Online