Thursday 31 December 2009

Preek middel tot overbrenging christelijke boodschap

De preek is het belangrijkste middel –ofwel medium– dat de kerk tot haar beschikking heeft om de christelijke boodschap te verspreiden schrijft Maarten Stolk in het Reformatorisch Dagblad. Maar niet de enige, want ook via liederen, beelden, prenten, pamfletten, brochures, boeken, kranten, radio en televisie vindt er overdracht plaats.
Ouderlingen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam omstreeks 1894.
In alle middeleeuwse preken werden de regels der welsprekendheid toegepast, zegt prof. dr. Joris van Eijnatten. Calvinistische hagenpredikers brachten in de zestiende eeuw grote groepen mensen bijeen. Hun toespraken buiten de stadsmuren, in bossen en velden, werden aanvankelijk oogluikend toegestaan.
Een eeuw later kenmerkte de ideale preek zich door de drie k’s: kort, klaar en krachtig.
In de snel moderniserende wereld van de twintigste eeuw gaven christelijke radiosprekers de achterban vingerwijzingen voor het dagelijks leven.

Lees meer in > De ideale preek: kort, klaar en krachtig

Lucas 21, 25-36 toegelicht door Augustinus

“t En er zullen tekenen zijn in zon, maan en sterren en op de aarde [zal] radeloze benauwdheid [zijn] onder de heidenen vanwege het bulderen van zee en golven. En het hart van de mensen zal bezwijken van angstige verwachting van de dingen die de bewoonde wereld zullen overkomen, want de krachten van de hemelen zullen heftig bewogen worden. u En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen in een wolk, met grote kracht en heerlijkheid. Wanneer nu deze dingen beginnen te geschieden, kijk dan omhoog en hef uw hoofd op, v omdat uw verlossing nabij is. w En Hij sprak tot hen een gelijkenis: Kijk naar de vijgenboom en naar alle bomen. Zodra ze uitlopen en u [dat] ziet, weet u uit uzelf dat de zomer al nabij is. Zo ook u, wanneer u deze dingen zult zien geschieden, weet [dan] dat het Koninkrijk van God nabij is. Voorwaar Ik zeg u dat dit geslacht zeker niet voorbij zal gaan, totdat alles gebeurd is. x De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen beslist niet voorbijgaan. y Wees op uw hoede dat uw hart niet op enig moment bezwaard wordt door roes en dronkenschap en door bezorgdheid om de alledaagse dingen, en dat die dag u niet onverwachts overvalt. z Want als een klapnet zal hij komen over allen die op het oppervlak van de hele aarde wonen. a Waak dan te allen tijde en bid dat u waardig geacht zult worden om al die dingen die gebeuren zullen, te ontvluchten, en om te kunnen bestaan voor de Zoon des mensen.” (Lu 21:25-36 HSVNTPS)



Lucas 21, 25-36 toegelicht door Augustinus


"Vindt u het vreemd dat de wereld ten ondergaat?" vraagt de Heer. "U kunt het beter vreemd vinden dat de wereld nog zo oud is geworden. De wereld is als de mens: een mens wordt geboren, groeit op en wordt oud. Als hij oud is, heeft hij een hele hoop lichamelijke klachten: hij moet hoesten, hij is verkouden, zijn ogen zijn ontstoken, hij is erg bezig met zijn gezondheid en is gauw moe. Als een mens oud is, zit hij dus vol klachten. Als de wereld oud is, staat ze zwaar onder druk."

Heeft God u soms niet genoeg gegeven door u, hoewel de wereld al zo oud is, Christus te sturen om u te verkwikken terwijl alles ten onder gaat? U weet toch dat Hij dat al heeft aangeduid in de nakomeling van Abraham? "En die nakomeling is Christus," zegt Paulus. Het woord nakomeling staat in het enkelvoud, niet in het meervoud: en aan uw nakomeling en die nakomeling is Christus. (Gal 3,16) Hoewel Abraham al oud was, is hem een zoon geboren. Dat betekent natuurlijk dat Christus pas zou komen, als de wereld een hoge ouderdom had bereikt. Hij kwam toen alles oud was geworden, en Hij maakte u nieuw. (...) Blijf u niet vastklampen aan een oude wereld (Js 43,18), word jong in Christus! Dat is wat u moet willen. Christus zegt tegen u: "De wereld gaat verloren, de wereld wordt oud, de wereld gaat ten onder, zij wordt geplaagd door de kortademigheid die bij de ouderdom hoort. Maar wees niet bang, uw jeugd wordt vernieuwd als die van een arend." (Ps 103,5)



Bijbelonderzoekers, Bijbelstudents, Jehovah Getuigen, Russell en denominaties

Verscheidene mensen zeggen onterecht dat Charles Taze Russell de stichter van de Jehovah Getuigen was. Ook verwarren velen de JG hun gedachte van de enige Organisatie die als de enig Getrouwe en Beleidvolle Slaaf van Christus kan doorgaan met de denkwijze van Russell, die niet in een autoratieve organisatie geloofde.
Volgens Russell kan eenieder gered worden door te geloven in het Bloed van Christus. De aanvaarding van Jezus zijn loskoopoffer is belangrijk. Leden van het Lichaam van Christus, Zijn ware heilige Kerk zouden dan Katholieken, Anglicanen, Baptisten, Methodisten, Calvinisten, Presbytereanen, gereformeerden of eenders wat kunnen zijn. enkel God schrijft de namen van de Kerk. Belangrijk is dat wij kijken naar dezen die in de voetstappen van Christus willen stappen.

****
>The church in various denominations

Charles Taze Russell was not the founder of the JWs, nor did he believe in such an authoritative organization as the JWs. Russell believed that one can be saved by grace by faith in the blood of Jesus, regardless of denominational affiliation.

+ > The Faithful and Wise Servant and Other Servants

Ransom for All – Searches

Ransom for All – Searches

The following links provide searches of Russell’s writings for the words given related to ransom sacrifice of Jesus, salvation and the true gospel.

ransom for all
atonement Jesus
Jesus paid it all
atoning sacrifice
justified faith
justification faith
justified works
justification works
saved faith
saved works
salvation faith
salvation works
Gospel “good works”
true gospel
Gospel faith

+

  1. Atonement
  2. Crucifixion for suffering 
  3. Why do we need a ransom? 
  4. Grace and beloved by God 
  5. Ember and light the ransomed of Jehovah
  6. God's Special Gift 
  7. Your Sins Are Forgiven
  8. Ketuvim, Writings, Hagiographa, Five Megillot and Messianic Scriptures
  9. Being sure of their deliverance
 +++

2016 linkupdate

Gemeenschappelijk handvest voor religie

RAAD VAN RELIGIEUZE LEIDERS ONDERTEKENEN HANDVEST

BRUSSEL (KerkNet) – Donderdagmiddag 17 december werd in aanwezigheid van prinses Mathilde de gemeenschappelijke verklaring en een gemeenschappelijk handvest door de ‘Belgian Council of Religieus Leaders’ (BCRL of Belgische Raad van Religieuze Leiders) in de Congreszaal van de Kamer van Volksvertegenwoordigers officieel ondertekend. Het handvest is het resultaat van twee jaar ontmoetingen in wederzijdse verstandhoudingen en werd ondertekend door de katholieke, orthodoxe en anglicaanse kerk, de protestantse, evangelische, moslim, joodse, boeddhistische, hindoeïstische en jaïnistische gemeenschap. Namens de rooms-katholieke Kerk ondertekende kardinaal Godfried Danneels. Ook mgr. Guy Harpigny, bisschop van Doornik en referent voor de interreligieuze dialoog, woonde de plechtigheid bij.
Eerste minster Yves Leterme, moest zich wegens andere verplichtingen laten verontschuldigen, en werd vertegenwoordigd door Mark Van de Voorde, zijn raadgever Communicatie en Maatschappelijke Tendensen. De premier onderstreepte dat hij in het handvest de bezorgdheden herkende die ook hem inspireerden: dialoog die leidt tot begrip en verstandhouding, spiritueel getuigenis van humane waarden, overleg over de grote vragen van deze tijd, bovenal de ontmoeting “van identiteit tot identiteit”.
CD&V-volksvertegenwoordiger Mia De Schamphelaere, sloot als ondervoorzitster van de Kamer van Volksvertegenwoordigers deze officiële plechtigheid af en onderstreepte dat een dialoog tussen godsdiensten en culturen noodzakelijk is, dit om een sfeer te creëren waarin elke burger in een goede verstandhouding kan samenleven.

De vertegenwoordigers van de religieuze gemeenschappen in ons land die het handvest ondertekenden

De vertegenwoordigers van de religieuze gemeenschappen in ons land die het handvest ondertekenden Bron: CtB

Lama Karta ondertekent het handvest

Lama Karta ondertekent het handvest Bron: CtB

(Kerknet)

At the end of this civil year


God our Father, at the end of the civil year and the first decade of this century,

we think of all the natural disasters, all the violence and the difficulties that came over many people?
Give that the people around us may find more happiness
that they may be aware of the end of this empire
and longingly look for your coming Kingdom.
Your Kingdom of Peace come soon
and let our friends and acquaintances be together with our family
and be participants;
that we ask you in Christ Jesus name,
amen

Dutch version / Nederlandse versie > Op het einde van dit burgerlijk jaar

Op het einde van dit burgerlijk jaar


God onze Vader, bij het einde van het burgerlijk jaar en dit eerste decennium van deze eeuw,
denken wij aan al de natuurrampen, al het geweld en de moeilijkheden die vele mensen overkwamen?
Geef dat de mensen meer geluk rondom hen mogen vinden
dat zij bewuster mogen zijn van het einde van dit wereldrijk
en verlangend uitkijken naar Uw komende Koninkrijk.
Laat Uw rijk van Vrede spoedig komen
en laat onze vrienden en kennissen samen met onze familie
er deelgenoten van zijn;
dat vragen wij u in Christus Jezus naam,
amen

Engelse versie / English version > At the end of this civil year

God Watches


Is the world out of control? Sometimes it seems like it when we live in fear of terrorists, global warming, financial insecurity and minority groups that rise to power. Our futures seem so unpredictable, especially as violence and crime rise - even in our own neighbourhoods. But Zechariah has a message for us today that will help set our hearts at peace.

"For the eye of the LORD is on all mankind as well as on the tribes of Israel." (
Zech 9:1[mg]) God knows exactly what is going on in the world we live in. He knew what it would be like before we experienced it, and he has a plan for the future that will right all the wrongs that are currently happening. God's plan is detailed in the rest of Zechariah 9 where he explains that he will send his King, Jesus, to proclaim peace to the nations, to save his people and to destroy God's enemies.
Hews prating at tomb of Zechariah.
Hews prating at tomb of Zechariah. (Photo credit: Wikipedia)

The world may seen like it is out of control, but with God's watchful eye overseeing everything that happens, he will not let it go too far but will intervene at just the right time to save us from destruction. So let's not let ourselves be worried about the things that are happening. God said they would. Instead let them strengthen our faith and make us look forward all the more eagerly to the return of Christ.

- Robert Prins


Dutch translation / Nederlandse vertaling > God Kijkt toe
Enhanced by Zemanta

God Kijkt toe


Loopt  de wereld uit de hand?
Soms lijkt het wel zo als we in angst leven voor terroristen, opwarming van de aarde, de financiële onzekerheid en minderheidsgroepen die aan de macht komen en hun wil opdrukken. Onze toekomst ziet er zo onvoorspelbaar uit, vooral als geweld en criminaliteit stijgen - zelfs in onze eigen wijken. Maar Zacharias heeft een boodschap voor ons vandaag die ons zal helpen bij het tot rust brengen van onze harten.


"Voor het oog van de Heer is op de hele mensheid, alsmede op de stammen van Israël." (Zacharia 9:1 [mg]) God weet precies wat er gaande is in de wereld waarin wij leven. Hij wist wat het zou worden voordat we het leven ervaarden, en hij heeft een plan voor de toekomst dat alle onrecht, dat er op dit moment gebeurt, zal recht trekken! Gods plan is gedetailleerd in de rest van Zacharia 9, waarin hij verklaart dat hij zijn koning, Jezus, zal sturen om de vrede te verkondigen aan de volken, om zijn volk te redden en om God's vijanden te vernietigen.

De wereld kan zien zoals het is uit de hand is gelopen, maar met Gods wakend oog van toezicht op alles wat er gebeurt, zal hij het niet te ver laten gaan, maar zal Hij ingrijpen op het juiste moment om ons te redden van de ondergang. Dus laten we ons geen zorgen maken over de dingen die gebeuren. God zei ze dat zouden doen. In plaats daarvan laat ze ons geloof versterken en laten wij ons des te gretig verheugen ons om de terugkeer van Christus.

- Robert Prins
Engels origineel / English original > God Watches

Wednesday 30 December 2009

Sekten in context van secularisatie

In de afgelopen decennia heeft de westerse samenleving een wijdverbreid secularisatie ervaren. Het bewijs is zichtbaar in het dalende aantal mensen die praktiseren, het dalende aantal roepingen, de afname van kerk financiën, en het verlies van politieke invloed. Het proces heeft de grote protestantse en katholieke kerken in het grootste deel van Europa beïnvloed. Toch, ondanks deze algemene religieuze achteruitgang, overleven sekten,
zelfs groeien en bloeien deze in sommige gevallen. Het voortbestaan van sekten in een context van secularisatie is een onderwerp dat aandacht verdient.

Volgens de auteur Bryan R. Wilson zijn er sekten die hun minimalistische organisatie behouden, ondanks de noodzaak om de functie binnen een steeds georganiseerd bredere samenleving. Drie sekten die bij benadering de ideale "gemeenschap van liefde" hebben en elk van die zichzelf niet zien als een corporate lichaam, maar als een verzameling van volgelingen zijn volgens hem de Exclusive Broeders, de Christadelphians, en de Getuigenis.

Wij zouden deze natuurlijk niet als sekten aanschouwen, maar dat hangt natuurlijk af hoe je dat bekijkt.

Hoewel zowel de exclusieve Broeders als de Christadelphians het oude Quaker minimalistisch standpunt met betrekking tot religieuze organisatie omhelzen, wordt een nog sterkere verbintenis gemaakt, althans openlijk, door getuigenis (ook bekend als christen verdragen, of meer gemeenzaam als Cooneyites, Go Preachers, Two-by-Tweeën, of, in Duitsland, de Namenlosen.

Christadelphians zijn geen talrijke groep in vergelijking met andere kerken. Ze verwachten geen massale respons op de boodschap die ze verkondigen. Als ze dat deden, zou er een goede reden zijn om te vermoeden dat ze niet meer “Dé weg” verkondigen, “waar overal werd tegen gesproken", voor onder andere welke reden Jezus zei, "smal is de poort en smal de weg die naar het leven leid, en weinigen zijn er die hem vinden. " (Mattheus 7:14).

Lees meer > Persistence of Sects
+ > History of the Brethren