Wednesday 4 March 2020

Kritiek op de werkwijze van de vrijgemaakt-gereformeerde synode

Dick Slump en Pieter Pel zijn bekenden binnen vrijgemaakt-gereformeerd Nederland.
Dick Slump (links) en Pieter Pel: 'Laat de synode ophouden met dit ondoorzichtige gedoe.'  (beeld Nanette de Jong Fotografie)
Dick Slump (links) en Pieter Pel: 'Laat de synode ophouden met dit ondoorzichtige gedoe.' (beeld Nanette de Jong Fotografie)

Pel, lid in Hattem-Centrum, schreef mee aan de kerkorde van 2014 en was jarenlang bestuurslid aan de Theologische Universiteit Kampen. Hij is nu coördinator van acht kerken die samen optrekken in hun revisieverzoeken aan de synode.

In synodes verwacht men dat er vrij zou mogen gepraat worden over verschillende gedachten en zelfs meningsverschillen rustig zouden kunnen besproken worden. Dit is echter zonder de conservatieve Nederlandse waard gerekend.

In een vorig artikel haalden wij al aan hoe men in Nederland ook met de handen in het haar zit omtrent geestelijke begeleiders of dominees, maar het moeilijk ligt om vrouwen in dat bastion toe te laten.

De synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt gaat het inhoudelijke gesprek over vrouwelijke ambtsdragers uit de weg en bespreekt te veel achter gesloten deuren. De goede sfeer en eensgezindheid tijdens de vergaderingen roept bovendien vervreemding op. Met die kritiek komen Pieter Pel en Dick Slump. 

De Nationale Synode in de Dordtse Grote Kerk.Beeld ANP
Bij deze synode zijn voor het eerst vrouwelijke afgevaardigden aanwezig, wat weer een gevolg is van het besluit van nog maar drie jaar geleden om vrouwen toe te laten op de kansel en in de kerkenraad.

Maar op de landelijke raad lijkt er niet echt zo veel eensgezindheid noch echte broederlijke liefde van verdaagzaamheid.

Ook al gaf de landelijke vergadering van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt in 2017 groen licht aan de bevestiging van vrouwen in de ambten van predikant, ouderling en diaken, ligt dat heden nog steeds niet zo makkelijk. Bijna vier op de tien vrijgemaakte kerken hebben inmiddels aangegeven dat te doen. De lopende bezwaren met 24 verzoeken om het synodebesluit te herzien vormen toch een heikel punt.
„De vrouw in het ambt is een beladen onderwerp”,
 zegt tweede voorzitter ds. D. W. L. Krol.
 „Het besluit heeft veel losgemaakt.”
Om de bespreking wat te stroomlijnen, is een zogenoemd raamdocument opgesteld. Daarin worden de verschillende bezwaren in hoofdlijnen samengebracht.
 „We beseffen heel goed dat dit een complexe materie is”, 
 zegt ouderling P. G. Bakker, voorzitter van de commissie revisieverzoeken man/vrouw.
 „Dit vraagt om zorgvuldigheid.”
Volgen Bakker heeft de commissie nu vooral gekeken naar de inhoud bij meer onderzoek naar wat de Bijbel zegt over de verhouding tussen man en vrouw, de scheppingsorde, heersen en dienen en het zwijgen van vrouwen in de samenkomsten.

Ook zij blijken te beseffen dat de tijden en cultuur veranderen. Maar bij het kerkgebeuren moet men natuurlijk niet enkel met het tijdsgebeuren rekening houden. Nog meer van belang is de Schriftuurlijke regeling te volgen.

En welke rol speelt de cultuur in de beoordeling daarvan?
Aan de onderbouwing van de besluiten van de generale synode van Meppel in 2017
 „schort het een en ander”,
concludeert Bakker. Zo zijn de zwijgteksten
 „onvoldoende in rekening gebracht.”
Dat betekent echter niet dat de synode moet terugkomen op haar besluit om de ambten voor vrouwen open te stellen.
 „De besluiten laten we voorlopig even staan.”
Synode GKV 2020 -
beeld RD, Anton Dommerholt

Ds. P. Poortinga (Zeewolde) verdiepte zich namens de commissie in de hermeneutiek, de manier waarop de Bijbel wordt gelezen en toegepast.
 „Hermeneutiek is in de discussie over vrouw en ambt niet doorslaggevend”,
 stelt hij.
 „We geloven alles wat de boeken van de Heilige Schrift bevatten. Het gaat vooral om de Heilige Geest, Die in ons hart getuigt.”
Het besluit om vrouwen tot de ambten toe te laten, is dan ook geen gevolg van „postmodern emancipatiedenken”, zegt afgevaardigde ouderling A. van den Berg (Westerbork) even later. De „beslissende norm” is de Schrift.

Ouderling A. T. Kamsteeg (Dordrecht) heeft moeite met de term „nieuwe hermeneutiek.” Die wekt volgens hem de suggestie dat
 „alles fout gaat. Maar dat is een karikatuur.”
Hij vindt het belangrijk om het besluit uit 2017 goed te onderbouwen en te laten zien dat de Bijbel, na een „integere uitleg”, ruimte biedt aan vrouwelijke ambtsdragers.

Ds. R. J. Vreugdenhil (Capelle aan den IJssel) verwijst naar een commissierapport van de Christelijke Gereformeerde Kerken, waarin tegen de „nieuwe hermeneutiek” van de GKV wordt gewaarschuwd. De GKV moeten „kritische kerken” duidelijk maken hoe ze hermeneutisch te werk zijn gegaan, vindt hij. De predikant benadrukt dat sommige teksten een verschillende uitleg kunnen hebben.
 „De kanttekenaren van de Statenvertaling zagen dat ook.”
Het besluit om de ambten open te stellen voor vrouwen betekent niet dat de GKV buigen voor de huidige Westerse cultuur, vindt commissielid ds. R. P. Heij (Hardenberg).
 „De aanleiding om na te denken over vrouw in ambt ligt in de ontwikkelingen van de huidige tijd en cultuur, maar de uitwerking is er een van de hernieuwde doordenking van wat God in Zijn Woord van ons vraagt. Het verwijt van buigen voor de cultuur is ongegrond.”
De generale synode deed in 2017 geen bindende leeruitspraken, stelt de predikant.
 „Ze bood plaatselijke ruimte voor de invulling van de ambten.”
De eenheid van het kerkverband is niet in het geding, aldus ds. Heij.
 „Die rust in de eenheid van geloof en belijden.”
Ds. L. E. Leeftink (Assen) vraagt aandacht voor de positie van gemeenten die geen vrouwelijke ambtsdragers willen benoemen.
 „Tegenover een overweldigende meerderheid moeten zij heel sterk in hun schoenen staan.”
Afgevaardigde E. Holwerda (Koog aan de Zaan) vindt dat de GKV ervoor moeten waken om „verscheidenheid” niet te laten uitlopen op „verdeeldheid.”
Ds. Vreugdenhil vindt dat christenen moeten erkennen dat de cultuur op bepaalde punten vooroploopt en dat kerken pas later volgen. Bijvoorbeeld op het punt van de positie van de vrouw. Tegelijk is het volgens hem zo dat de kerk „anderhalf millennium” een „vrouwonvriendelijke cultuur” heeft gevolgd.
 „Dat mag best worden benadrukt.”
Hij hoopt dat de „diversiteit” in visies op vrouw en ambt zal verdwijnen – net zoals er in de GKV vroeger verschillende meningen bestonden over vrouwenstemrecht en het dopen van adoptiekinderen.
Ds. A. Koster (Gouda) zegt dat hij in 2017 in Meppel niet op alle onderdelen voor de vrouw in het ambt heeft gestemd.
„Maar we hebben oprecht naar de Bijbel willen luisteren. In het raamdocument mag naar voren komen dat er in Meppel geen wissel is omgegaan.”
Synodepreses ds. M. H. Oosterhuis wil een misverstand voorkomen:
 „De Schrift doet niet in alle details bindende uitspraken.”
De GKV waren vroeger bang voor verandering en diversiteit, zegt afgevaardigde H. J. Toebes (Harderwijk).
 „We hadden overal een antwoord op. Vanwege onze stelligheid hebben we zaken verdedigd die we nu niet zouden verdedigen.”
Sommige kerkleden hebben moeite met de hoge snelheid van de veranderingen, constateert hij.
 „De ruimte voor verscheidenheid kan leiden tot een cultuurverandering. Het uitgangspunt ”ruimte voor regels” verandert in ”regels voor ruimte”.”
Wat meer op valt bij bijeenkomsten van verantwoordelijken van geloofsgroepen is dat veel besprekingen gaan over het verdelen van posities en aldus draaien om "macht". Opvallend is dat het wel meer wordt over het hoofd gezien dat het in de Bijbel gaat over
 „niet heersen maar dienen.”
Commissielid ds. M. O. ten Brink (’t Harde) vindt daarom dat het gebruik van gaven binnen de gemeente dan ook belangrijker is dan de verschillen tussen mannen en vrouwen.
Ds. Koster wijst erop dat als een vrouw dezelfde gave als een man heeft gekregen, dat nog niet per se betekent dat ze die ook in een ambt moet gebruiken.

Ds. S. de Bruine (Balkbrug) maakt zich zorgen om de kerk:
 „Maar niet zoals degenen die tegen de vrouw in het ambt zijn. Alsof dat de lakmoesproef is voor gereformeerd zijn. Terugdraaien van het besluit lijkt me geen optie meer. Maar laten we, ook voor de gemeenten die bezwaar hebben aangetekend, wel een goede onderbouwing geven. Laten we één zijn, ondanks de verschillen.”
Een afgevaardigde meldt dan ook:
 „Het zou mooi zijn als we een rapport op tafel weten te leggen waardoor kerken in het buitenland over tien jaar tot andere inzichten komen.”
Het moderamen (bestuur) van de synode maakte donderdag bekend dat de Indonesische zusterkerk Gereja-Gereja Reformasi di Indonesia (GGRI-NTT) op het eiland Soemba de band met de GKV heeft verbroken vanwege het besluit om vrouwen tot de ambten toe te laten.



Onzichtbaren in Trump's Plan voor Israel

Deze week kregen wij op de televisie te zien hoe volgens het plan van Trump voor Israel heelder landbouw gebieden van de Palestijnen zo maar worden ingepalmd om plotseling tot het land Israël te behoren en onbereikbaar te zijn voor de Palestijnen tot wie dat land toebehoorde?

Ongelofelijk dat de Verenigde Natieën en de Westelijke mogendheden dit zo maar laten gebeuren. Het is totaal onmenselijk dat één iemand of een staat zo maar het land van anderen mag afnemen zonder tegenprestatie.

Voor het vredesplan van Trump werden de Palestijnen nooit geraadpleegd of nooit betrokken bij de zogenaamde onderhandelingen. Nergens worden zij genoemd. In het beste geval kunnen ze aanschouwd worden als tweederangsburgers.

Het team achter het Trump plan handelde vanuit een economisch belang en een ideologisch perspectief waarin traditioneel grote moeite bestaat met het feit dat christenen een integraal onderdeel vormen van het Palestijnse volk.

Tijdens de presentatie van het plan werd een scheiding aangebracht tussen joden en christenen enerzijds en moslims anderszijds, alsof het hier om een religieus conflict tussen de joods-christelijke traditie en de islam gaat. Die visie mag Trump en premier Netanyahu voor binnenlands gebruik van pas komen, met de historische realiteit heeft ze niets te maken.

Het mag dan ook een schande noemen dat zo weinig regeringsleiders van andere landen zich tegen dat onmenselijk plan verzetten.

Gerry Bos eerste vrouw die dominee zou hebben kunnen worden in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt

Gerry Bos (62) was in januari vorig jaar de eerste vrouw in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (GKV) die beroepbaar was als predikant.
 Gerry Bos is de eerste vrouw die dominee had kunnen worden in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. 'Ik denk dat de vrijgemaakten over tien jaar klaar zijn voor vrouwelijk dominees. Niet veel eerder.'  (beeld Dick Vos)
Ook al is er in de Lage Landen een zeer groot tekort aan predikers, priesters en dominees, ligt een vrouwelijk ambt nu niet bepaald lekker in de gedachten bij de meeste christenen.

Met het besef dat de tijd nog niet rijp is zegt ze:
'Ik denk dat de vrijgemaakten over tien jaar klaar zijn voor vrouwelijk dominees. Niet veel eerder.'
 Zondag wordt ze wel al bevestigd in de Nederlands-Gereformeerde Kerk in Nijmegen.

Op de vraag hoe het nu voor haar is om predikant te worden, antwoord ze:
‘De datum staat in mijn geheugen gegrift: dan gaat het gebeuren. Dominee Joop van ‘t Hof leidt de bevestigingsdienst. Toen ik naar hem toe reed om de dienst voor te bereiden, vond ik het wel spannend. Ik zie er enorm naar uit de zegen te ontvangen. Er zullen ook genodigden zijn, onder wie predikanten en mensen van de Theologische Universiteit in Kampen.’

Thursday 27 February 2020

Carnaval 2020, een Ontsporend feest

Doorheen de eeuwen heen heeft de Rooms Katholieke Kerk altijd goed na gegaan hoe ze het meest 'zieltjes' kon winnen. Hiertoe namen ze overal waar ze kwamen te evangeliseren het heft in handen om naar de mond van de plaatselijke bevolking te spreken. Wat die graag deed of waarvan zij zo van hielden ging de Katholieke Kerk niet afbreken. Zij vonden het beter, om overal in de wereld, waar zij kwamen, hun godsdienstbeleving aan te passen aan de riten en gebruiken van de plaatselijke bevolking.

Zo kon de katholieke kerk op vele plaatsen als een eigenheid van de bevolking uitgroeien. In onze contreien was in de 16de eeuw de Katholieke Kerk een echte volkskerk: min of meer iedereen hoorde erbij, hoe vroom of crimineel men ook maar was. Iedereen begon  zelfs te geloven dat al die riten en feesten behoorden tot hun 'ware' religie.

De Germanen waren gewend om het einde van de winterse schaarste te vieren met flink eten en drinken. Toen Europa christelijk werd, werd die gewoonte langzamerhand ‘gekerstend’. Dat deden de bekeerde Germanen deels zelf, om hun nieuwe geloof vorm te geven, en deels plande de Katholieke kerk het. Tegenwoordig is het feest nauwelijks meer aan de Katholieke kerk verbonden.

Al de heidense festivals over geheel Europa vergroeiden met de Katholieke Kerk en werden zelfs 'heilige dagen' of officiële kerkelijke feestdagen.

Vooraleer de 40-dagen vastentijd in te zetten, die er vroeger wel was, maar nu helemaal niet meer op enige vorm van vasten lijkt, werd er nog eens bondig gegeten en gedronken.
Zich verkleden ging er bij horen om zich onherkenbaar te maken alsook om makkelijker met een ander te kunnen spotten met rijken, clerus en toestanden waar men iet over tevreden was. Om alles in goede banen te laten lopen verkozen ze hun eigen 'Prins' uit het volk, die het dan voor enkele dagen wel voor het zeggen had. Graag pronkte men ook met al die kleren en voorstellingen van figuren en toestanden die men wenste te bekritiseren. Optochten kwamen in vele plaatsen voor en trekken op de dag van vandaag nog steeds heel wat toeschouwers.
Jaarlijks staat er meestal ook wel een nieuwe carnavalskraker in de hitparades.

Carnaval is voor velen een manier om even de teugels te laten vieren, even ‘los’ te gaan en de dwaasheden de ruimte te geven om anderen er ook van te laten genieten. Daarna volgt de kater en kunnen velen van die vierders weer het gewone leven aan. Tijdens het feest en vooral met de optocht van de Vuile Janetten in Aalst hoor je velen zeggen dat carnaval hun leven is.

Maar dit jaar is het er nog vuiler aan toe gegaan dan vorig jaar, betreft het schofferen van een bepaalde geloofsgroep. In vroegere jaren hebben meerdere kerkleden van de Katholieke Kerk de Joden beschuldigd van Jezus te hebben gedood, en hebben meerdere geestelijken het niet weggestoken dat daarom dat volk vernietigd moest worden. Doorheen de eeuwen heen kan men dan ook zien hoe meerdere gemeenschappen dan ook snel een slachtoffer vonden om de schuld van hun problemen te geven. De Joden waren meer dan eens in de geschiedenis de kop van jut.

Vorig jaar werd er al geschimpt op de Joden bij Aalst carnaval. De hevige reacties op het toen vertoonde gelijkaardige beeld met de jaren 20 van vorige eeuw, was als honing op beren. De carnavalisten vonden het niet leuker om nu nog meer te provoceren, al was het vermoedelijk uit dommigheid en zonder enig besef van wat zij werkelijk naar voor brachten.
Dit jaar liep het de spuigaten uit en kon men massa's kromme neuzen, zwarte krulharen en Joodse hoofddeksels in het straatbeeld zien, naast meerder paradewagens met taferelen waar de spot met Joden werd gedreven of men opriep dat nu de waarheid over Joden eens zou naar boven komen. Duidelijk gaf dat te kennen dat die makers van die 'praalwagens' duidelijk anti-Joodse gevoelens koesteren en hun racistische gal wensten openbaar te maken om zo meer mensen op te roepen hun spoor te volgen.

Dit jaar kunnen zinnige mensen niet stilzwijgend aan de kant blijven staan, zoals er velen in de jaren 20-40 van vorige eeuw gedaan hebben. Het rechtse populisme is overal in Europa en Noord Amerika  sterk aan het opkomen. Regeringshoofden moeten dit niet enkel inzien maar er ook een halt toe roepen. Groot probleem daarbij is dat veel politici angst hebben om hun populariteit te verliezen als zij zich duidelijk tegen deze volkse uitdrukkingen van haat zouden gaan verzetten.

+

Lees hier verder meer over:

  1. 50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê
  2. Glimlach raam naar je ziel
  3. Neem afstand van heidense vastenperiodes
  4. Hoe ver kan men gaan om zich te beroepen op Vrije meningsuiting
  5. Aalst Carnaval: Unia analyseert meldingen
  6. Prinsesjes en carnavalstoestanden #1 Aalst Carnaval 2019
  7. Prinsesjes en carnavalstoestanden #3 Lente-gebeuren
  8. Niet te negeren gebeurtenissen rond Joden in België
  9. Haat tegen verarming en tegen Israël nieuwe manier om Joden te haten
  10. Europees spilland en antisemitisme
  11. Gemelde antisemitische voorvallen neemt toe

 



De ‘achterdeur’ van de evangelische beweging

Het kabbelt maar wat aan in de christelijke wereld in de Lage Landen.

In het Belgische nieuws horen we niet veel meer over de kerk en als we rondkijken in de dorpen kunnen we alleen maar gesloten kerkdeuren tegen komen.

Volgens evangelisch christen, kerkplanter en poppenspeler Matthijs Vlaardingerbroek zijn de evangelische kerken zijn getraumatiseerd.
 Ze zijn ooit ontstaan als een reactie op de vrijzinnigheid in de traditionele kerken. De vrijzinnigheid zette bij alles vraagtekens. Dat is een traumatische ervaring geweest, waardoor evangelische christenen van de weeromstuit bij alles een uitroepteken gingen zetten. Blakend van geloofszekerheid en radicaliteit reageerden ze op de lauwheid en de nuance van de vrijzinnigheid.
Matthijs analyseert dat evangelische kerken door dit trauma slecht kunnen omgaan met pluriformiteit en vragen zonder gemakkelijk antwoord.

Volgens mij is er eerder een grote verwachting voor een bevrijdende geest, die ze uiteindelijk niet langdurig voelen. Hun eerste verwondering van die schijnbaar gezellige troep, met veel liedjes en saamhorige bewegingen, laat na enkele tijd het "nieuwe" afvallen en door de losse en vele uit de context getrokken leuzen verkrijgen ze geen levend gevend spiritueel voer meer.

De meerderheid van die evangelischen zien we niet echt gehele Bijbelteksten lezen en bestuderen. Wel horen we ze meerdere zinnen scanderen waar zij meestal verder geen verdere diepzinnige verklaring voor kunnen geven. Het is eigenlijk allemaal "hol".

De vele evangelischen verklaren emt trots dat zij "Nieuw geborenen" zijn. Zij mogen dan als een foetus tot nieuw leven zijn gekomen, maar hun groei als peuter loopt slechts gestaag. Om de kleuterfase te ontlopen is dan wat ingewikkelder en de tiener en puberteit fase vragen te veel werk.

Het valt op dat de meerderheid van de evangelische christenen niet volwassen worden en blijven hangen in een soort tienergeloof dat wel radicaal klinkt, maar zich slecht laat rijmen met de weerbarstigheid en veelkleurigheid van het leven.

Matthijs blijkt ook in te zien dat
Vraagtekens worden overschreeuwd door grotere uitroeptekens.
Hierdoor leer je nooit wat volwassen geloven is. Volgens Matthijs ben je volwassen
als je worstelt met God, en mank gaat. Gelovend voortgaan vanuit zwakte en liefde: wankelmoed is het woord dat hij daarvoor munt. 
 Hij beweert verder
Een getraumatiseerde kerk maakt slachtoffers en zal mensen blijven verliezen – zoals veel van mijn ooit evangelische vrienden – en belet de blijvers volwassen christenen te worden.
 Dat is het grote probleem in die kerkgemeenschap die voor velen een alternatief bleek te brengen voor de 'oersaaie kerkdiensten' van de Rooms Katholieke Kerk. Die levensloosheid en weinig gebondenheid aan de Schrift maakt e dat die kerken, ook door de seksschandalen, leeg zijn gelopen.
Zij die een alternatief zochten in de levendigheid die evangelische en Pinksterbeweging kerkgemeenschappen leken te geven zijn in een kinderwagentje beland waar ze in vastgeraakt zijn, dikwijls ook door de druk van de angst inboezemende verhalen van de hel en verdoemenis.

Om de ketens van de angst en gebondenheid te verbreken zien de meesten dan enkel de oplossing in het loslaten van het geloof in een god en gebod.

Doordat de evangelische kerk ver weg is gegaan van de evangelisering door het bestuderen van dat evangelie hebben zij de achterdeur wijd open gezet naar het bevrijdende zonlicht van deze materiële wereld waar meer geneugten zijn te vinden dan in "de Kerk".

Tuesday 11 February 2020

Using fears of the deadly coronavirus

In the world there are many viruses which cause respiratory infections, including the common cold, which are typically mild, though rarer forms such as SARS, MERS and 2019-nCoV can be lethal. These weeks lots of people got infected by a new virus, with  a fringe reminiscent of a crown or of a solar corona, which has brought already more dead people than SARS.

Coronaviruses are in the subfamily Orthocoronavirinae in the family Coronaviridae, in the order Nidovirales.

The fear for this virus has given several groups to blame others and to create hatred against certain groups of people, first the Chinese and secondly the Jews.


Much like the neo-Nazis who are using fears of the deadly coronavirus to stoke hatred against Jews, the Arab media is using it to conjure conspiracy theories about Israel and the United States.
In a piece published last week by the Suadi Al-Watan, writer Sa’ud Al-Shehry claimed that the coronavirus was a plot hatched by American and Israeli drug companies aimed at increasing their profits.


According to Egyptian journalist Ahmad Rif’at, the U.S. is waging a propaganda war with Israel’s help to smear China’s “prestige and status” in the world.


“This war is not only intended to worry China, trouble it and cause it to spend billions of dollars on emergency measures and medicines — which, by the way, will be manufactured by an Israeli company,”


 Rif’at writes on the Egyptian news website Vetogate.com as translated by MEMRI.


Similarly, since the outbreak of the lethal virus, the Anti-Defamation League (ADL) has been reporting on Neo-Nazis and white supremacists who have been using social media platforms to attack the Jews.
One anti-Semitic post on Telegram the ADL discovered said

 “Finally! Science has discovered a cure for the most insidious disease of our time…Jewishness,”

 and another post on the anonymous English-language Internet subculture image board website 4chan reads

 “Send the sick to Israel – if you already die at least take out as many Jews as you can.”
Conclusion:
The Edomite spirit is unrelenting and cancerous by nature 😓

Kerkplantersbeweging Acts 29 en Steve Timmis

In de evangelische beweging kan men heel wat kleine, maar ook zeer snel groeiende en zeer grote bewegingen vinden, zoals o.m. The Crowded House en Acts 29 (‘Handelingen 29’).

De Amerikaanse evangelische predikant en auteur Mark A. Driscoll, het best bekend als de stichter van Mars Hill Church is momenteel Senior en Founding Pastor van de in 2016 opgerichte The Trinity Church in Scottsdale, Arizona. Hij richtte ook The Resurgence (een theologische coöperatie) op en was medeoprichter van andere parachurch-organisaties, zoals Acts 29 Network. In die laatste moest hij 'oprotten' omdat de megakerkpastor zijn boekje veel te ver te buiten was gegaan.

Maar nu blijkt diegene die de leiding over nam, Steve Timmis, ook wat te veel een machtsgeile positie ingenomen te hebben.
Timmis is, naast leider van Acts 29, voorganger van The Crowded House in het Engelse Sheffield.


Als CEO van Acts 29 of Handelingen 29 was Steve Timmis een effectieve en gerespecteerde leider. Gedurende zijn zeven jaar aan het roer keerde het gemeentestichtingsnetwerk terug van de fall-out rond zijn mede-oprichter Mark Driscoll en breidde zich uit van 300 voornamelijk Amerikaanse kerken naar 800 over de hele wereld.

Timmis stond bekend om het model van een intensieve evangeliegemeenschap, ontwikkeld in zijn 120-koppige kerk in het midden van Engeland, The Crowded House. Hij benadrukte 'het gewone leven met de bedoeling van het evangelie'. Maar terwijl zijn internationale reputatie groeide, leerden mensen dichter bij hem een andere kant kennen. Sommigen die Timmis in zijn gewone leven kenden - die baden, samenwerkten, en evangeliseerde met hem in woonkamers, kantoren en cafés - zagen een andere kant welke minder aangenaam was.
Uiteindelijk werd zijn arrogante houding met het 'uitkafferen', intimideren en lastig vallen van mensen ondragelijk.


Vijftien mensen die onder Timmis dienden, beschreven aan Christianity Today een patroon van spiritueel misbruik door pesten en intimidatie, aanmatigende eisen in naam van missie en discipline, afwijzing van kritische feedback en een verwachting van onvoorwaardelijke loyaliteit.


Toen in 2016 de ouderling Andy Stovell, die 14 jaar naast Timmis leidding had in The Crowded House in Sheffield, vertrok, schreef hij in een brief aan zijn mede ouderlingen over het bang zijn van sommige mensen:
“Ik ben niet overtuigd door de uitleg dat dit een geval van sterk leiderschap is dat onvermijdelijk ertoe leidt dat sommige veren worden verstoord. Mensen zijn gekneusd door de stijl van Steve. Mensen zijn er laf van geworden. '

Twee weken geleden gaven interne rapporten vergelijkbare zorgen over het leiderschap van Timmis in de kerkbeweging Handelingen 29, en het bestuur stemde maandag om hem te verwijderen als CEO. Acts 29 president Matt Chandler kondigde het nieuws aan in een video die de volgende dag naar het netwerk werd gestuurd en zei:
 "Want waar we nu naartoe gaan, moesten we Steve uit deze rol halen."

NGK-GKv wensen samen verder te gaan

Na twee dagen kennismaken in conferentiecentrum Mennorode sloten de afgevaardigden van de Vrijgemaakt-gereformeerde synode en de Nederlands-gereformeerde landelijke vergadering,  het eerste gezamenlijke besluit om samen verder te gaan.

In het Nederlands kerkland heeft er doorheen de jaren steeds heel wat verschuiving plaats gevonden en kon men steeds een heel groot lappendeken van verdeeldheid vinden.
Maar nu blijkt er toch een kering te komen.
De twee kerken hebben zich uitgesproken om voort te gaan op de weg van eenwording. Het besluit was voorgesteld door de regiegroep die de eenwording leidt. Die vond dat nodig omdat er tot dan toe slechts een verlangen was uitgesproken om te komen tot één kerk.

Eerst werd er nog gediscussieerd over het vormbesluit dat het
 ‘tot eer van God en tot zegen van de kerken’ 
is als deze weg wordt ingeslagen. In het definitieve besluit staat daar:
 ‘De liefde van Christus drijft ons en het is onze hoop en gebed dat het tot eer van God en zegen van de kerken zal zijn.’
Frans Schippers, voorzitter van de landelijke vergadering, kwam zaterdag terug op de extra zitting die een week geleden werd gehouden. Daarin konden Nederlands-gereformeerde afgevaardigden hun zorgen en bezwaren uiten over het eenwordingsproces. 
Voor hem en meerdere anderen was een eerste moeilijk punt de belijdenisgeschriften.
 ‘Aan beide kanten is er behoefte met elkaar te spreken over de inhoud en de binding eraan. We bouwen voort op onze vaders en moeders, maar tijden veranderen. Dat vraag opnieuw nadenken over belijden in deze tijd.’
Voor meerdere kerken zou die kijk op veranderende tijden reden genoeg moeten zijn om te onderzoeken hoe men vandaag verder kerk kan uitbouwen en mensen kan laten aanvoelen een deelgenoot te zijn van het Lichaam van Christus.

Voor vele mensen kan het niet anders dan opvallen dat in het verleden het steeds een verdeel en heers methode is geweest in het Nederlandse kerklandschap. Kerkorde kan men wel verwachten, maar bij veel mensen is daar een heel ander idee over dan bij de kerkleiders.
 ‘Er leven verschillende beelden: hoe uitgebreid moet die zijn, hoe gaat het met het al dan niet heersen over elkaar? Wat wil je wel en niet regelen met oog op de verschillen tussen plaatselijke kerken?’ 
Deze week zal hierover nog heel wat gepraat en gemodereerd worden met de regiegroep.
Regiegroepvoorzitter Ad de Boer gaf wel al duidelijk aan wat het koersbesluit allemaal níét inhoudt. 
‘Het gaat niet over wat plaatselijke kerken wel of niet moeten doen. Het gaat niet over het tempo waarin het proces loopt. En het is ook geen mal waar alles doorheen geperst moet worden. Het besluit is een vertrekpunt.’
Volgens de Nederlands-gereformeerde dominee Kees de Groot zijn overdenking is het de Heilige Geest die het proces van eenwording begeleidt, en niet de regiegroep.
Bij het delen van brood en wijn stonden alle afgevaardigden en de leden van de regiegroep in een grote kring.
 ‘Ga met God, en Hij zal met je zijn’,
 sloten ze hand-in-hand zingend de viering af.

Corona en carnaval makkelijk gebakken broodjes voor verhogend racisme

Niet alleen 57 Chinees-Nederlandse organisaties hoefden een carnavalslied over Chinezen en het coronavirus
‘Discriminerend en haatzaaiend.’
te verklaren. Het carnavalslied toont weer eens aan hoe carnavalsliefhebbers geen voeling hebben met mensenrechten en respect voor anderen.

Het lied Voorkomen is beter dan Chinezen is door dj Lex Gaarthuis gemaakt en vrijdag uitgezonden in zijn show Laat met Lex. Het gebruikt onder het mom van carnaval racistische stereotypen en spreekt onder andere over ‘stink-Chinezen’.

Gaarthuis bood excuses aan, maar het probleem is breder. Chinese Nederlanders voelen zich bedreigd, worden geweigerd als ze de bus in willen, worden op straat uitgescholden. Of mensen hoesten op hen.

Ook in het vroeger boeiende Nederlands praatprogramma dat van 2014 tot 2019 uitgezonden werd bij de publieke omroep, maar dat Belgen die niet geabonneerd zijn op RTL 4 sinds januari 2020 niet meer kunnen volgen, werden gasten uit de actualiteit aan de tafel gebracht bij presentatrice Eva Jinek, in haar talkshow Jinek die het stereotype van Chinezen die hond eten over de tafel aankaartten.


Bij het landelijk meldpunt discriminatie kwamen 3000 meldingen binnen, alleen over het lied van Gaarthuis. Dat is een enorm aantal - gemiddeld krijgt het meldpunt 4500-5000 meldingen per jaar.
Een petitie en aangifte deden de ronde om hier de strijd tegen aan te binden.



Zowel in Nederland als in België worden bepaalde Chinese wijken geweerd. In Nederland gaat een deel van de bevolking zo ver mensen met Aziatisch uiterlijk te beschimpen. Die westerse Chinezen krijgen opmerkingen toegeroepen als:
‘Alle Chinezen Europa uit’, ‘kanker-Chinezen allemaal doodmaken’, ‘altijd die Chinezen met hun scheve ogen’.
Dit valt natuurlijk goed in de ogen van populistische politici die graag zout op  de zoete broodjes gooit om zo nog meer anderen dan Ariërs uit te laten maken en te verwensen.

Zich profilerend met Christelijk character

Sinds maandag kan men op de Nederlandse televisiezenders van de publieke omroep (NPO) reclame zien voor het Nederlands Dagblad.

In de zomer van 1944 werd Het Nederlands Dagblad als een half illegaal blad onder de naam Reformatie Stemmen opgericht als gevolg van de onenigheid binnen de toenmalige Gereformeerde Kerken in Nederland. Onder de naam De Vrije Kerk werd het na de oorlog de kerkelijke spreekbuis van de in 1944 van de Gereformeerde Kerken afgescheiden Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.

In 1967 probeerde men met algemeen nieuws in een dagkrant al alle Nederlanders te bereiken die geïnteresseerd waren in nieuws op basis van een gereformeerde levensbeschouwing. Jarenlang gold het Nederlands Dagblad  als spreekbuis van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de daaraan verbonden politieke partij het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV). Maar als in 1973 journalist Peter Bergwerff werd aangetrokken om te schrijven over ontwikkelingen buiten de vrijgemaakten, leide dat tot stormen van kritiek. Toch kon vanaf de jaren tachtig en negentig het dagblad zich op een breder christelijk publiek gaan richten, om zich uiteindelijk in 1992 zich los te rukken van de bijzondere band met de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, die als consequentie had dat redacteuren belijdend lid moesten zijn van een van de kerken. Sindsdien bestaat de grondslag alleen nog uit de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid.

Bij aanvang van de 21ste eeuw begon de krant ook mensen met een evangelische achtergrond in dienst te nemen, nadat zij in 1999 de krant door de grens van 30.000 exemplaren doorbrak.

Na de lancering in juni 2016 van een nieuwe (online en papieren) nieuwsdienst gericht op jongeren, genaamd Dag6 van het ND samen met de Evangelische Omroep stopten beide organisaties in mei 2018 met de app en het blad, omdat er te weinig betalende abonnees waren.

Klaarblijkelijk denken ze niet aan opgeven maar willen ze er voor zorgen dat het dagblad weer een boost kan krijgen. Zij willen precies niet meer enkel mensen van diverse orthodox-protestantse en evangelische kerken aanspreken maar ook andere christenen.

Tot eind februari brengen NPO 1 & 2 het door Maarten Bakker en Peter van Zijp samengestelde reclame filmpje waarbij lezers van de krant getoond worden uit allerlei beroepen.

> Lees hier meer over en bekijk de video: Nederlands Dagblad vertoont zich met haar christelijk character