Friday 21 November 2008

Woede en wraak

#1 Omgaan met wraak.

“Zeg niet: ‘Zoals hij mij heeft gedaan, doe ik hem! Ik zal die man naar zijn werken vergelden!’” (Spr 24:29 WV78)
Indien men onrechtvaardig is bejegend kan de ontevredenheid hier over wel eens de zin oproepen om te denken dat het zelfde over die persoon mag komen. Dat is echter een houding die wij moeten vermijden. Wij mogen ons niet verlagen tot het zeggen van: ‘Wat hij mij heeft aangedaan, doe ik hem aan. Ik betaal hem met gelijke munt.’ (Spr 24:29 NBV)
“Zeg toch niet: ‘Ik zal het kwaad vergelden.’ Vertrouw op Jahwe en Hij zal u bevrijden.” (Spr 20:22 WV78)
Het heeft geen zin om wraakgevoelens te laten opwellen om dat je je beledigt voelt of omdat er iemand onrecht heeft aan gedaan. Omdat die persoon ons kwaad heeft gedaan en wel woede zou willen uitlokken bij ons moeten wij hier tegenover sterker staan. Wraak nemen mag niet op onze lippen komen. “Vergeldt niemand kwaad met kwaad. Hebt het goede voor met alle mensen.” (Ro 12:17 WV78). Wij moeten het aan Jehovah over laten hoe Hij wil omgaan met de aan ons kwaad berokkende.“Zeg niet: Ik zal kwaad vergelden! wacht op den Heer, dat hij u helpe.” (Spr 20:22 LEI) of “Zeg niet: ik wil het kwaadvergelden; wacht op den Heer, die zal u recht  verschaffen.” (Spr 20:22 LU) Jehovah zal je helpen indien wij ook aan Hem de kans geven ons te helpen en bij te staan, de andere op zijn of haar plaats te zetten. Alleen Jehovah heeft het recht om wraak te nemen, oordelen te vellen of om gerechtigheid te beoordelen en er naar te belonen of te bestraffen.
“Wreekt u niet, geliefden maar laat dat over aan den Toorn; want er staat  geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, spreekt de  Heer.” (Ro 12:19 LEI)
wraak is enkel Gods voorrecht. Wie zich zelf wil wreken loopt de kans zelf het voorrecht te verliezen en zijn kansen te verbeuren bij de Rechter Christus om zich op Jehovah's recht te beroepen.
Door ons op een Christelijk onjuiste manier te verzetten tegen de boosdoeners zouden wij ons onjuist opstellen in de ogen van Jehovah en Zijn toorn over ons laten komen. “zo immers stapelt gij gloeiende kolen op zijn hoofd en Jahwe zal het u vergelden.” (Spr 25:22 WV78)
Ook al is het niet makkelijk moeten wij zelfs medelijden hebben met diegene die ons zo vernedert en aan valt.
“Maar ik zeg u geen weerstand te bieden aan het onrecht, doch als iemand u op de rechterwang slaat, keer hem dan ook de andere toe. En als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleed afnemen, laat hem dan ook het bovenkleed. En als iemand u vordert een mijl met hem te gaan, ga er dan twee met hem. Geef aan wie u vraagt, en wend u niet af als iemand van u lenen wil. Gij hebt gehoord dat er gezegd is: Gij zult uw naaste beminnen en uw vijand haten. Maar ik zeg u: Bemint uw vijanden en bidt voor wie u vervolgen,” (Mt 5:39-44 WV78)
“Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat het over aan Gods gerechtigheid; er staat immers geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal vergelden, zegt de Heer.” (Ro 12:19 WV78)
“Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwint het kwade door het goede.” (Ro 12:21 WV78)
“Zorgt dat niemand kwaad met kwaad vergeldt. Streeft steeds naar wat goed is voor elkaar en voor alle mensen.” (1Th 5:15 WV78)
Wraak is enkel de uiting van het boze.
Onze wrok moeten wij opzij schuiven. Wij moeten ons boven de vernedering stellen door ons niet te verlagen hetzelfde te gaan doen. Naar de betichter moeten wij zelfs ons open hart laten zien. “Maar ik zeg u: Bemint uw vijanden en bidt voor wie u vervolgen, opdat gij kinderen moogt worden van uw Vader in de hemel, die immers de zon laat opgaan over slechten en goeden en het laat regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.” (Mt 5:44-45 WV78)

#2 Wrok verwerpen.


Haat, nijd en jaloezie zijn elementen welke wraak doen ontstaan en moeilijkheden in deze wereld brengen.
Als iedereen zelf wraak zou nemen voor een onrecht dat hem of haar aangedaan werd, zal er moeilijk een einde komen aan de strijd op deze aarde. Want telkenmale als er iemand iets verkeerd doet, zal een ander er ook mee slachtoffer van zijn.
Oog om oog, tand om tand kan slechts een spiraal van geweld doen ontstaan.
“Een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet.” (Ex 21:24 WV78)
God heeft nooit het letterlijke bedoeld, maar wel het equivalente. Plus zette Hij er tegen over dat men steeds moest na gaan in welke mate zulk een straf gerechtvaardigd zou kunnen worden. Eveneens riep Jezus ons op diep in ons hart te kijken en na te gaan of wij wel zonder fouten waren.

“Waarom kijkt gij naar de splinter in het oog van uw broeder en merkt gij de balk niet op in uw eigen oog? Of hoe kunt ge tot uw broeder zeggen: laat mij de splinter uit uw oog halen, en zie, in uw eigen oog zit de balk nog! Huichelaar, haal eerst die balk uit uw eigen oog, en dan zult ge scherp genoeg zien om de splinter te kunnen verwijderen uit het oog van uw broeder.” (Mt 7:3-5 WV78)

“Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Oog voor oog, en tand voor tand. Maar Ik zeg u, dat gij de boze geen wederstand biedt; ja, indien iemand  op de rechterwang slaat, keert hem ook de linker toe: En zo iemand met u voor het gerecht wil gaan, om uw onderkleed te nemen,  laat hem ook de mantel: En wie u dwingen wil een mijl wegs met hem te gaan, ga er twee met hem. Geef degene, die iets van u vraagt, en wijs niet af, die van u lenen wil. Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Uw naaste zult gij liefhebben, maar  uw vijand moogt gij haten. Doch Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent die u vloeken, doet wel  degenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld aandoen en u  vervolgen; Opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemel is; want Hij  doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen  en onrechtvaardigen.” (Mt 5:38-45 PALM)
Zij die valselijk beschuldigen vrezen de waarheid niet. Zij hebben nog minder oog op de toekomst.
Wij als Christenen moeten wel onze ogen gericht hebben naar het toekomend Rijk van God. Wij moeten beseffen dat er een Oordeel zal geveld worden over al onze verrichtingen. Gaan wij dan ons denken steeds kunnen verdedigen ten goede? Hier voor horen wij God te vrezen.
“Weet: Gods oog rust op wie Hem vrezen, die van Hem de genade verbeiden,” (Ps 33:18 WV78)
“Hoe kunt ge tot uw broeder zeggen: Broeder, laat mij de splinter uit uw oog halen, terwijl ge de balk in uw eigen oog niet opmerkt? Huichelaar, haal eerst die balk uit uw eigen oog, en dan zult ge scherp genoeg zien om de splinter te kunnen verwijderen die in het oog van uw broeder zit.” (Lu 6:42 WV78)
Eerst moeten wij steeds met ons zelf in het reine staan. Daarna moeten wij zeker zijn dat onze gevoelens tegenover anderen de goede zijn.
“Denkt er om: beoefent uw gerechtigheid niet voor het oog van de mensen om de aandacht te trekken; anders hebt gij geen recht op loon bij uw Vader die in de hemel is.” (Mt 6:1 WV78

“Het oog is de lamp van het lichaam. Is dus uw oog gezond, dan is uw gehele  lichaam verlicht; maar is het ziek, dan is uw gehele lichaam in het duister. Indien dan uw  inwendig licht verduisterd is, hoe groot moet die duisternis zijn!” (Mt 6:22-23 LEI)
Er zullen steeds mensen zijn die ons op de zenuwen werken of kwaad zullen doen tegenover ons. Onze houding tegenover hen mag echter geen verder kwaad uit lokken en moet zuiver van geest zijn.
Hoe moeilijk het ook mag zijn moeten wij trachten onze Christelijke liefde ook voor deze boosdoeners over te hebben. Waar ligt trouwens het verschil tussen een heiden en een Christen als je weet dat een heiden ook zijn vrienden bemint.
“De lamp van het lichaam is het oog. Wanneer dus uw oog helder is, zal heel uw lichaam verlicht zijn.” (Mt 6:22 WV78)
Wij moeten onze gedachten vrij van wrok maken en dit ook laten uitstralen en anderen er ook toe aan zetten die vrede verder uit te dragen.
Wij moeten de lastige zaken van ons afzetten. De onjuiste gedachten moeten wij verbannen. Wraak is iets dat niet aanwezig hoort te zijn in het boek dat wij op het Laatste Oordeel voor Christus gaan aanbieden.
“Geeft uw oog u aanstoot, ruk het uit en werp het van u weg; want het is beter voor u met een oog het Leven binnen te gaan, dan in het bezit van twee ogen geworpen te worden in het vuur van de hel.” (Mt 18:9 WV78)

“Geeft uw oog u aanstoot, ruk het uit;” (Mr 9:46 WV78)
Wrok zal geen oplossing brengen. daarom heeft het geen zin om het te laten groeien en de omgeving te laten verzuren.
“Wend mijn oog af van al wat geen zin heeft; geef, langs uw weg, mij werkelijk leven.” (Ps 119:37 WV78)
In de plaats van ons op wraak toe te leggen, moeten wij de woede trachten te overwinnen zonder de negatieve gedachten als heerlijke oplos brengers te gaan aanschouwen. al het negatieve zal vast en zeker geen goede oplossing brengen. aan dat negatieve hoeven wij dus eigenlijk verder geen aandacht te schenken. Het Goede Nieuws en de Levenswijze naar de Blijde Boodschap horen het toekomstgericht denken te voeden op een positieve manier.
“Wie onder u heeft hier aandacht aan besteed, de oren gespitst en er met het oog op later naar geluisterd?” (Jes 42:23 WV78)
Verwerp elk gevoelen van begeren naar wraak. Zet stille haat of een behoefte om zich te wreken van je af en laat je wijze van voorbeeldig leven de beshuldigingen ontkrachten en de wraaklustigen ontwapenen.
“Zo moet ook uw licht stralen voor het oog van de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken die in de hemel is.” (Mt 5:16 WV78)

#3 Woede en ontkenning van wrok.

Woede zal steeds kunnen opkomen als wij niet beseffen welk een kwaad er algemeen op de wereld heerst.
Een erkenning van het onrecht en leed in deze wereld zal ons ieder in woede doen uitbarsten.
Indien wij niet willen inzien dat zonde al de ongemakken van deze wereld veroorzaakt, zullen wij nog dikwijls verontwaardigt opkijken en ons geërgerd voelen.
Als wij over de mooiheid van het leven spreken zal men ons steeds uitlachen en kleinerend bekijken.
Er is boosheid in de wereld, en zelfgenoegzaamheid heerst overal tussen mensen gevuld met haat en nijd, doorspekt met jaloezie. Het kwade ligt in wezen in de menselijke natuur ingebakken.
Indien je er toe komt te erkennen dat zo wel jezelf als de  ander vol met kwaadheid zit, of vol zonde is, dan zal je ook kunnen merken dat niemand echt recht heeft om woede te laten komen over de ander.
Het inzien van de kwade bedoelingen bij de ander hoeft geen breuk in vriendschappelijke banden te vormen of een verwerping van zijn mens zijn op te roepen. Integendeel moeten wij als Christen dan besef opbrengen voor de zwakheden van die persoon. Het kan een mutueel respect doen opkomen met besef van elkaars tekortkomingen en met de gedachte om elkaar daarin te helpen.
De zuivere mens is niet diegene zonder smet, maar diegene welke zich van smet kan weerhouden. Onschuld is het karakteristieke van een kind. Wij moeten terug groeien in ons geloof als het terug willen onschuldig zijn als een kind. In die mate dat wij fouten proberen te vermijden en er niet in vallen verkeerd in te gaan tegen hen die fout doen tegenover ons.
Als wij durven inzien hoe anderen weerwerk willen voeren, gaan wij er ons ook beter kunnen tegen bewapenen. Ons verzet moet een reageren uit liefde zijn, één zonder wrok, noch woede.


Lichaam en ziel één

Bij ons afsterven gaat alle adem uit ons lichaam en worden wij weer tot niets. Wij keren terug tot een toestand zoals in een diepe slaap, of zoals voorheen onze geboorte.
Wij gaan niet rechtstreeks opstijgen in een of andere gedaante. Er bestaat niet een soort tweede ik in ons dat afstand kan doen van het lijfelijke lichaam. Lichaam en ziel zijn één.
 
Ezech. 18:4: „De ziel* die zondigt, díe zal sterven." (*„Ziel", SV, NBG, Lu; „een mens", GNB; „degene", WV.)

„Het begrip ’ziel’ in de zin van een louter geestelijke, onstoffelijke werkelijkheid, afgescheiden van het ’lichaam’, . . . komt niet in de bijbel voor." — La Parole de Dieu (Parijs, 1960), Georges Auzou, hoogleraar in de Heilige Schrift aan het seminarie van Rouen (Frankrijk), blz. 128.

„Hoewel het Hebreeuwse woord nefesj [in de Hebreeuwse Geschriften] herhaaldelijk met ’ziel’ wordt vertaald, zou het onjuist zijn om er een Griekse betekenis in te leggen. Nefesj . . . wordt nooit opgevat als iets dat afgescheiden van het lichaam functioneert. In het Nieuwe Testament wordt het Griekse woord psuche vaak met ’ziel’ vertaald, maar ook hieraan dient niet dadelijk de betekenis gehecht te worden die het woord voor de Griekse filosofen had. Het betekent gewoonlijk ’leven’, of ’levenskracht’, of soms ’de persoon zelf’." — The Encyclopedia Americana (1977), Deel 25, blz. 236.

Hand. 2:34: „David immers [over wie de bijbel zegt dat hij ’een man aangenaam naar Jehovah’s hart’ was] is niet naar de hemelen opgestegen."

Ps. 37:9, 11, 29: „De boosdoeners zelf zullen afgesneden worden, maar wie op Jehovah hopen, díe zullen de aarde bezitten. De zachtmoedigen . . . zullen de aarde bezitten, en zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede. De rechtvaardigen, díe zullen de aarde bezitten, en zij zullen er eeuwig op verblijven."

Discovery of King David-era fort

Some scholars argue that David's Jerusalem was merely a backwater village glorified into a mythical place by those they say penned the Bible centuries later. Others suggest that true to its biblical description, it was a genuine power overseeing a strong and united kingdom. The discovery of what is being called the Elah Fortress has quickly been used to reinforce the latter argument.

cont. > http://www.jewishjournal.com/israel/article/king_david_era_fort_stirs_debate_on_size_of_kingdom_20081119/

At first looking like a loss

"What looks like a loss may be the very event which is
subsequently responsible for helping to produce
the major achievement of your life."
- Srully D. Blotnick

"My flesh and my heart may fail,
but God is the strength of my heart and my portion forever."
Psalm 73:26

+++
2013 update:

Enhanced by Zemanta

Thursday 20 November 2008

Taizé Europese jongeren ontmoeting logementen gezocht

NOG 21.000 LOGEMENTEN GEZOCHT VOOR DEELNEMERS AAN TAIZE-BRUSSEL

BRUSSEL (KerkNet) - Op minder dan 40 dagen voor de Europese Taizé-Jongerenontmoeting, waarvoor van 29 december 2008 tot 2 januari 2009 meer dan 40.000 jongeren uit heel Europa op de Brusselse Heizel worden verwacht, moeten nog 21.000 logementsplaatsen gevonden worden. De gemeenschap van Taizé lanceert een oproep om hen te verwelkomen.
Ca. 30.000 buitenlandse jongelui hebben een slaapzak en slaapmat bij. Zij hoeven geen kamer noch bed, 2 vierkante meter vloeroppervlakte volstaan om een gast te ontvangen. Ze vertrekken ‘s ochtends vanuit hun gastgezin rond 8 uur naar Brussel en keren terug tegen 22 uur. Ze eten in Brussels Expo.
Wie een of meerdere jongelui wil herbergen, neemt contact op met zijn parochie of contacteert het voorbereidingscentrum: Taizé, Lambermontlaan 31, 1030 Schaarbeek, T 02 612 41 30, E info@taize-bru.be of W www.taize-bru.be. De oproep is niet alleen bestemd voor de Brusselaars, maar voor al wie vanuit thuis met het openbaar vervoer binnen maximum 1 uur de Heizel kan bereiken.
De Europese Jongerenontmoeting in Brussel wordt voorbereid en georganiseerd door de Taizé-gemeenschap in samenwerking met de katholieke, protestantse en orthodoxe Kerken van België.

Opwekking begint in het gezin

Ds.M. Van Campen vindt dat de vraag of God eigenlijk wel bestaat, tegenwoordig meer aan de orde is ." Het geloof is naar de rand gedrongen en wordt aangevallen. Als het geloof alleen buitenkant is, trek je het niet in deze maatschappij. En als het geloof bij ouders geen zaak van het hart is, nemen kinderen het niet over."
"Voor het samenleven als gezin is überhaupt weinig plaats meer. Het gezin is voor de overheid geen economische grootheid meer met de vader als kostwinner. En het thuisfront functioneert slechts als hotel waar elk lid van het gezin naar believen in- en uitvliegt," zei Vergunst gisteren in het Reformatorisch Dagblad.
"Met de vader werkt de moeder ook, zij het parttime. Kinderen hebben steeds meer te doen. En door files duurt het langer voordat iedereen thuis is. Rustmomenten thuis worden steeds schaarser. En in die korte tijd verstoren dan ook nog televisie, internet en de mobiele telefoon het samenzijn." Daardoor kwijnt de huisgodsdienst.

Stichting Herziene Statenvertaling trekt Genesis en Psalmen terug

HSV trekt Genesis en Psalmen terug


De Stichting Herziene Statenvertaling heeft de hertaalde Bijbelboeken Genesis en Psalmen van de eigen website gehaald.

Aanleiding vormen kritische reacties die de afgelopen maanden zijn binnengekomen "als zouden deze op sommige plaatsen te vrij hertaald zijn'', verklaren de initiatiefnemers voor de hertaling van de Statenbijbel. "We kunnen deze kritiek begrijpen omdat deze boeken helemaal aan het begin van het project hertaald zijn in een tijd waarin onze richtlijnen nog onvolledig waren en de methodiek nog onvoldoende uitgewerkt was.''

Om die reden willen de hertalers beide Bijbelboeken nog eens grondig toetsen aan de Hebreeuwse grondtekst en de tekst van de Statenvertaling.

Het hertaalwerk is een initiatief van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland, maar geniet bredere steun binnen de gereformeerde gezindte.

Bron: Nederlands Dagblad

Kijkbijbel voor Cuba en Rwanda

Met hulp van Kerk in Actie kon het Nederlands Bijbelgenootschap onlangs 12.000 Kijkbijbels voor Cubaanse en 10.000 voor Rwandese kinderen versturen. De complete Kijkbijbel met illustraties van Kees de Kort bestaat nu in tien talen. Mini-edities in ruim honderd talen.

Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) zorgde ervoor dat de Kijkbijbel vertaald en gedrukt kon worden in het Spaans en het Kinyarwanda.

Ruud Blom, medewerker van het NBG, is zeer verheugd: "In 2004 kregen we vanuit Cuba de vraag of het mogelijk was een Spaanstalige kinderbijbel uit te geven. De Kijkbijbel zou daarvoor heel geschikt zijn. Dat betekende dat er nog heel wat vertaalwerk te doen was. Er bestonden slechts enkele zogenaamde mini's in het Spaans. Twee jaar later kwam er een soortgelijk verzoek uit Rwanda. Daar was men al wel met de vertaling begonnen, maar om de Kijkbijbel te laten drukken en te verspreiden was extra hulp nodig."

Ruud: "Veel leden van het NBG reageerden positief op de vraag om een extra gift te geven voor dit doel. In samenwerking met Kerk in Actie konden beide projecten worden gerealiseerd. En uiteindelijk veel meer dan dat."

"Aanvankelijk vroeg men om 5.000 bijbels voor Cuba en 2.000 voor Rwanda. Inmiddels zijn er 12.000 Kijkbijbels verscheept naar Cuba en gaan er 10.000 naar Rwanda. Een resultaat waar wij - maar vooral kinderen in Rwanda en Cuba - blij mee zijn."

Bron: Kerk in Actie

Graf Koning Herodes

Herodes, koning van Judea ten tijde van de geboorte van Jezus, is weer opgedoken in het nieuws. Niet alleen heeft National Geographic een spel over hem gefabriceerd, ook zijn er nieuwe bevindingen aan het licht gekomen over zijn laatste rustplaats.

Herodes werd in het jaar 37 voor Christus aangesteld als koning van Judea. Het Beloofde Land van de Joden was toen onderdeel van het Romeinse Rijk. Herodes zou regeren tot 4 voor Christus. Hij is vooral bekend geworden door de Kindermoord van Bethlehem: hij liet alle baby's vermoorden in de hoop zo Jezus Christus uit de weg te kunnen ruimen.

National Geographic, bekend van tijdschrift en tv, heeft aangegeven computerspellen te zullen ontwikkelen die aansluiten bij de tv-programma’s en de artikelen in hun tijdschriften. Één van de eerste games die ze zullen lanceren heet ‘Herod’s Lost Tomb’ en gaat over de zoektocht naar de graftombe van de Romeinse koning.

De mededeling van National Geographic komt in dezelfde week waarin wetenschappers met meer informatie over de graftombe van Herodes komen. De graftombe werd in 2007 ontdekt in Herodium.

Na bestudering van de restanten van de graftombe hebben wetenschappers vastgesteld dat het praalgraf oorspronkelijk twee verdiepingen telde. Het opmerkelijkste is dat de wanden van het bouwwerk versierd waren met Romeinse fresco’s wat uniek is voor een bouwwerk in die regio.

De wetenschappers hebben ook bekend gemaakt dat het praalgraf niet alleen voor Herodes bedoeld was. Nog twee andere sarcofagen zijn aangetroffen zodat men er nu vanuit gaat dat het hier om een familiegraf gaat. Er zijn geen lichamen aangetroffen.

Bron: IKON-E.J. Tillema

Lees het artikel over de ontdekking van het graf van Herodes op Kerknieuws.

World full of suffering

“Although the world is full of suffering,
it is also full of the overcoming of it.”
- Helen Keller

"I have told you these things,
so that in me you may have peace.
In this world you will have trouble.
But take heart! I have overcome the world."
John 16:33

Beter een arme die in oprechtheid wandelt

Op meer dan één praatgroep kan men teksten vinden van Danielindeleeuwenkuil, die ook verzoekt deze teksten door te sturen.
Ik haal hier één van zijn teksten aan om over de te wandelen weg na te denken.
 
Wegen


Beter een arme die in oprechtheid wandelt, dan iemand die verkeerde wegen gaat, al is hij rijk.                      Spr.28:6 (NBG)


Laten we de Bijbel openen en een stukje lezen. Vandaag: Spreuken 28:1-15 (NBG)

1 De goddeloze gaat op de vlucht, zonder dat iemand vervolgt, maar de rechtvaardige voelt zich veilig als een jonge leeuw.
2 Door opstandigheid van het land zijn zijn vorsten vele, maar door een man van inzicht en verstand heeft het recht een lange duur.
3 Een arm man, die geringen verdrukt, is een wegspoelende regen, zodat er geen brood is.
4 Wie de wet verzaken, prijzen de goddeloze; maar wie de wet betrachten, ergeren zich aan hen.
5 Boze lieden verstaan het recht niet, maar wie de HERE zoeken, verstaan alles.
6 Beter een arme die in oprechtheid wandelt, dan iemand die verkeerde wegen gaat, al is hij rijk.
7 Wie de wet betracht, is een verstandig zoon, maar wie het met de doorbrengers houdt, maakt zijn vader te schande.
8 Wie zijn vermogen door rente en woeker vermeerdert, verzamelt het voor hem die zich over de geringen ontfermt.
9 Wie zijn oor afwendt van het horen der wet, diens gebed zelfs is een gruwel.
10 Wie de oprechten op een slechte weg voert, zal in zijn eigen kuil vallen, maar de rechtschapenen zullen geluk beërven.
11 Een rijk man moge wijs zijn in eigen ogen, een arme die verstandig is, doorziet hem wel.
12 Als de rechtvaardigen juichen, is de heerlijkheid groot, maar als de goddelozen tot macht komen, verbergen zich de mensen.
13 Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontferming.
14 Welzalig de mens die gedurig vreest, maar wie zijn hart verhardt, valt in het onheil.
15 Een grommende leeuw en een hongerige beer is een goddeloze heerser over een zwak volk
.


In de hele Bijbel komen we regelmatig de term ‘weg’ tegen, vaak in de betekenis van levensweg.
De verzen van vandaag stellen ons twee wegen voor.

De ene weg is die van de minste weerstand: geen rekening houden met de HERE of je naaste.
We kunnen lezen waar een dergelijke weg uiteindelijk toe leidt.
Tot een kwaad geweten, tot meepraten en goedpraten, tot geestelijke blindheid en onwil.
Rijkdom op die weg is geen garantie voor wijsheid, veel geld maakt je makkelijk opgeblazen of hebzuchtig.

Mensen op Gods weg zijn vaak tot grote zegen voor anderen of zelfs voor een heel land.
De innerlijke, ongeziene keuzes van ons hart kunnen gevolgen hebben die ver reiken.
Jezus is de Wegbereider naar de Vader toe.
Hij is ook Degene Die ons hart bereid maakt om de goede levensweg te gaan.
Volg die Weg!

Vraag: Welke gevolgen hebben uw keuzes (gehad)?

-_-_-

Hierbij vul ik aan:

Opvallend bij vele Christelijke praatgroepen is dat er teksten worden gedeeld maar dat men dikwijls niet dieper wil in gaan op wat er eigenlijk staat.
Vele groepen presenteren een weg die men zou moeten volgen, maar gaan elke discussie hieromtrent uit de weg.
 
Elke denominatie wil een gedachte van een andere denominatie niet ter bespreking brengen uit vrees hun leden (en zichzelf) in verwarring te brengen.
Maar door elke vorm van denken of discussiëren uit te sluiten nemen zij dikwijls ook kansen weg om verder te groeien in dat geloof dat zij zoeken te verkrijgen. Neen zij willen eerder vasthouden aan het geloof van de tradities.
 
Voor niet-trinitariërs lijkt het wel of zij dan die arme zielen zijn die de verschoppelingen zijn der aarde. In ieder geval zijn ze niet gewenst en is men ze liever kwijt dan rijk. Pest berichtjes per e-mail of telefoon zijn ook zaken die niet-trinitariërs naast de gewone verbale en andere laster op zich kunnen krijgen.
 
Beste broeders en zusters, laat u echter niet ontmoedigen. Ook al zullen wij steeds de minderheid zijn, wij moeten er steeds aan houden de Bijbel te blijven onderzoeken en na te gaan wat Jehovah zegt. Het is namelijk belangrijk dat wij na gaan welke woorden van God via Zijn uitverkorenen tot ons zijn mogen komen.
 
Mozes, Jozua, Samuël, Gad, Nathan, Jeremia, Nehemia, Mordechai, David, Salomo, Agur, Lemuël, enz. brachten ons naast Matheus, Marcus, Lucas, Johannes, Judas en Paulus de geschiedenis van het uitverkoren volk Israël en de wetenschap van de Verlosser die ons allen was beloofd.
De profeten hebben ons wijsheid gebracht welke ons inzicht moet geven over wat God van ons verlangt.
Wij kunnen hun teksten absorberen en eigen maken en er proberen naar te handelen.
 
Belangrijk is dat iedereen op zijn levensweg door zijn studie in de Bijbel, tot inzichten komt en zichzelf daar aan wil aanpassen. Indien God licht laat schijnen op een pad en wij die richting niet willen volgen is dat onze keuze en zullen wij daar de gevolgen van moeten dragen. Maar God is bereid de paden voor ons open te leggen. Wij zullen wel zien dat de meeste mensen andere paden willen volgen. Maar als de een in een put springt hoeven wij die niet achterna te gaan.
 
Velen zullen ons wel als armen van geest beschouwen. Maar dan kunnen wij beter in hun ogen arm van geest zijn, en in de ogen van God aanvaard worden.

Jakobus 2: 5 (NBG)

Hoort, mijn geliefde broeders! Heeft God niet de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof en erfgenamen van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben?
 

In 1 Corinthe 1:5 staat: "Want in elk opzicht zijt gij rijk geworden in Hem: in alle woord en alle kennis". De apostel Jacobus geeft in 2:5 duidelijk aan dat armen naar de wereld zich gemakkelijker open stellen voor de dingen van God. God heeft de armen uitverkoren om rijk te zijn in het geloof, en het Evangelie te verkondigen in deze wereld. Maar zij die rijk zijn in deze wereld moeten niet bij voorbaat denken dat zij niet rijk kunnen zijn in het geloof. Die rijkdom kan inderdaad een belemmering zijn, als men er verkeerd mee omgaat. God houdt van alle mensen, arm en rijk.


Een kaars in het leven

Het is beter een kaars aan te steken
 dan te klagen over de duisternis
 
Het leven is de moeite waard
omdat God dienen de moeite waard is.

Een kaars in het leven

Het is beter een kaars aan te steken
 dan te klagen over de duisternis
 
Het leven is de moeite waard
omdat God dienen de moeite waard is.

Gods liefde in jou

Gods liefde is in jou.

Mag God vandaag door jou heen liefhebben?

De keus is aan jou.

Stromen van levend water zullen uit jouw binnenste vloeien.

Bedekking der zonden

Een concept dat regelmatig gelinkt wordt aan het werk van Christus is dat Jezus een Bedekking van onze zonden is of brengt. Sommige kerken brengen zelfs aan dat door de dood van Jezus men zo wieso gered is en vrij uit kan gaan. De evangelische beweging heeft sinds Luther het concept naar voor gebracht dat onze zonden bedekt zijn door de rechtvaardigheid van Christus. Men gaat zelfs soms zo ver dat men zegt dat God onze zonden niet meer ziet of er geen rekening meer mee houdt.

Wednesday 19 November 2008

Jezus in de straten van Vlaanderen en Brussel

JEZUS IN DE STRATEN VAN VLAANDEREN EN BRUSSEL

BRUSSEL (KerkNet) – Vanaf vandaag kleuren zestig affiches van 20 vierkante meter, ondertekend met Jezus van Nazareth, de straten van Brussel en Vlaanderen. De reclamecampagne vindt plaats op initiatief van de Sint-Paulusstichting, die zo de boodschap van het evangelie op een nieuwe manier onder de aandacht brengt. Christophe Herinckx, directeur van de Sint-Paulusstichting: “Wij zijn een stichting van trouwe leken uit het aartsbisdom Mechelen-Brussel, die het evangelie op een nieuwe manier en met moderne communicatiemiddelen aan de bevolking kenbaar maakt. Wij proberen een ruim publiek, in het bijzonder zinzoekers, te bereiken.” De Sint-Paulusstichting tekende al in 2004 en 2007 voor een affichecampagne, maar die bleef beperkt tot het Franstalige landsgedeelte. De nieuwe campagne spoort mensen aan tot bezinning over waarden en het wezenlijke in hun leven. De lancering tijdens de periode vóór Sinterklaas en Kerstmis, waarin de consument zo nadrukkelijk tot consumptie wordt opgeroepen, is toeval. “Anderzijds kozen we er wel bewust voor de campagne niet tijdens de kersttijd te lanceren, omdat de aandacht dan te sterk is afgeleid. Tot de campagne werd lang geleden besloten. Door de financiële crisis vroegen wij ons wel af of wij de lancering niet zouden uitstellen. Anderzijds is het juist belangrijk tijdens deze periode, waarin de grenzen van het materiële zo duidelijk zijn, aandacht te vestigen op de persoon van Jezus. Mensen kennen nog wel de christelijke waarden, maar wij willen met onze slogan ‘Wie in mij gelooft, krijgt nooit meer dorst’ scherp stellen op de centrale boodschap van het geloof. Dat is de persoon van Christus zelf, de mensgeworden Zoon van God die ons leven echt kan veranderen en die onze relaties een andere oriëntatie geeft.”

(Kerknet)

Het gevaar van psalmen

Het gevaar van psalmen

Uit het Nederlands Dagblad: 17 november 2008 09:40, laatste wijziging: 17 november 2008 10:09

door Liesbeth Goedbloed

Dichter Huub Oosterhuis is bezig met een bewerking van de 150 psalmen. Ter gelegenheid van zijn 75e verjaardag gaf hij deze maand vast de eerste helft prijs in de bundel Halverwege. Psalmen zijn in zeker opzicht gevaarlijke teksten, omdat ze gaan over wat mensen écht denken.


Een eigen psalmbewerking maken - Lloyd Haft deed het, Anton Ent deed het en Huub Oosterhuis heeft het nu ook gedaan. Ze schreven alle drie een persoonlijke reactie op het psalmboek, op het Godsbeeld en het mensbeeld dat de psalmdichters hadden. Maar meer nog dan een antwoord op de psalmdichters zijn deze psalmbewerkingen een antwoord op God. Niet de God van eeuwen terug, maar de God wiens woorden en daden nu, in de 21e eeuw, om een menselijk antwoord vragen.

,,De psalmen blijven het gebedenboekje van Gods zonderlinge heiligen,,, schreef K.H. Miskotte ergens. De situatie waarin een 'ik' zich richt tot God - de gebedssituatie dus - is de meest voorkomende in het psalmboek. Maar gewone gebeden kun je het nauwelijks noemen, want de eerbied die meestal bij bidden hoort, ontbreekt vaak helemaal. De psalmen zijn onbeleefd en opdringerig. Ze dwingen God om te luisteren: ,,U, HEER, roep ik aan, mijn rots, houd u niet doof. Als u blijft zwijgen, word ik een dode met de doden in het graf.'' (Psalm 28:1). En ze dwingen zonderlinge heiligen om mee te zingen.

Geweld
Huub Oosterhuis is blijkbaar een van die zonderlinge heiligen. Hij reageert op de psalmen, maar zijn reactie is niet al te onderdanig. Zo censureert hij soms het geweld dat in zo'n psalm voorkomt door het in een ander perspectief te plaatsen.

Een voorbeeld hiervan is zijn reactie op psalm 2. In de originele versie staat dat God tegen de gezalfde koning zegt: ,,Vraag het mij en ik geef je de volken in bezit, de einden der aarde in eigendom. Jij kunt ze breken met een ijzeren staf, ze stukslaan als een aarden pot.'' Oosterhuis schrijft over Gods gezalfde: ,,Het kan een timmermanszoon / een tentenmaker een tollenaar zijn // een koningin / of een poetsvrouw // in wie Hij zijn hartstocht ademt / zijn zachte kracht van ontferming. // Zij vrezen met grote vrezen. Maar gaan- / hun weg is de ganse aarde // tot overal waar nog opperwezens / mensen kapotslaan als lemen kruiken.''

Oosterhuis incorporeert hier de nieuwtestamentische opvatting van Gods gezalfde, die als mens verscheen, in de psalmen en hij maakt er meervoud van. De mensen die zich verzetten tegen vernielzuchtige opperwezens - dat zijn Gods gezalfden. Daarmee doet Oosterhuis afstand van een gewelddadig Godsbeeld en van het onrecht dat mensen door opperwezens en machthebbers wordt aangedaan.

Gevaarlijk
De oudtestamentische psalmen zijn gevaarlijke teksten, gevaarlijk voor mensen en gevaarlijk voor God, omdat ze gaan over wat mensen écht denken. Zodra die teksten politiek correct worden - en dat risico is er in Oosterhuis' psalmbewerking - gaan ze nog wel over mensen die verlangen naar vrede, maar niet over mensen die met hart en ziel verlangen naar een opperwezen die de dingen eindelijk recht zal zetten.

Gelukkig koesteren wij, christenen, zulke wraakgedachten niet. We zijn zo vergevingsgezind mogelijk naar elkaar en zo mogelijk nog vergevingsgezinder naar God. Een anekdote die dr. J. J. Buskes over Multatuli vertelt, gaat hierover: ,,Multatuli las eens een rouwadvertentie, waarin een vader en moeder het overlijden van een van hun kinderen meedeelden: 'Heden overleed ons jongste kindje. Ofschoon diep getroffen, wensen wij te berusten.' Multatuli werd wild en daagde deze vader en moeder uit te getuigen: 'Heden overleed ons jongste kindje, maar we laten het er niet bij.' Oudtestamentisch gewaardeerd, heeft Multatuli gelijk.'' Bovendien ontnemen wij onszelf en God door onze berusting een belangrijke kans. Want als wij onze vragen niet stellen - hoe moet Hij dan antwoord geven?

Vragen
Die vragen stelt Oosterhuis juist wel en daarom raakt deze psalmbewerking mij. En hij geeft niet alleen God en de anderen - de machthebbers - de schuld van het kwaad in de wereld. Nee, hij geeft vooral zichzelf de schuld. Hij schrijft in '51': ,,Ik heb gedaan / wat van kwaad tot erger gaat. // Ik ben niet in zonde verwekt / rotte vrucht van de schoot van mijn moeder / ik ben aangestoken door verrotting / ik heb de doodzieke plekken opgezocht / en mij laten besmetten. / Het is niet af te wassen, het is / onder mijn huid gaan zitten / in mijn hersenpan gekropen - / opereer me. // Ik heb het achteloos gedaan, / blik op oneindig brutale glimlach / alsof het niet kwaad was dat het was / alsof het van twee kwaden / het minste was.'' Hij durft de buitenste duisternis van zijn eigen ziel onder ogen te zien en hij biecht een schuld op die nog veel groter is dan welke erfzonde ook: zondigen met voorbedachten rade.

Al gaan de psalmen vaak over recht en onrecht, dat is niet het enige onderwerp. Ook niet in Oosterhuis' psalmbewerking. Soms weerspiegelen zijn bewerkingen een intimiteit die je eigenlijk alleen in de psalmen vindt. Een voorbeeld hiervan is '23'. Huub Oosterhuis las die psalm aan het sterfbed van prins Claus voor.

In een interview in Trouw zei Oosterhuis hierover: ,,Zoals ik ook in psalm 23 een kleine nuance heb aangebracht na gesprekken met prins Claus. 'Moet ik gaan door het dal van de dood, ik zal niet bang zijn, want jij bent bij me', staat er in het Hebreeuws. Claus zei: 'Ik ben wel bang.' Toen heb ik ervan gemaakt: 'Moet ik de afgrond in, de doodsvallei / ik zal bang zijn, ben jij naast mij / ik zal niet doodgaan van angst.' ''

Liesbeth Goedbloed is poëzie- en literatuurrecensent van het Nederlands Dagblad. Zij is als dichter betrokken bij het project 'Psalmen voor nu'. Dit artikel is geschreven naar aanleiding van 'Halverwege. 75 psalmen vrij', uitgeverij Ten Have, Kampen. 152 blz., € 17,90. Huub Oosterhuis

Woede Oordeel en veroordeling

“De dwaas houdt zijn eigen weg voor recht, maar de wijze luistert naar raad.” (Spr 12:15 WV78)
 
“Op het ogenblik verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lichaam aanvullen wat nog ontbreekt aan de verdrukkingen van de Christus, ten bate van zijn lichaam, dat is de kerk.” (Col 1:24 WV78)
 
“Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.” (Mt 7:1 WV78)
 
Indien er beschuldigingen worden geuit kan men ook eens nagaan of deze niet een vorm van schreeuw zijn. Beschuldigingen zijn ook een vorm van kritiek geven welke op hun beurt ook kritiek kunnen uitlokken.
 
Wij worden er toe verleid op onze beurt ook onze mening te gaan zeggen. dikwijls willen wij dan ook nog al die andere slechte puntjes in het daglicht stellen.
Jezus Christus is echter duidelijk en geeft ons instructies betreft oordelen en veroordelen.
Kritiek is een van de ordinaire activiteiten van mensen, maar in het geestelijke koninkrijk zal men er niets mee kunnen aanvangen.
Gods Geest is de enige die de juiste positie heeft om over ons te oordelen. Ook zal het Gods Geest zijn die Christus zal leiden om over ons en anderen een oordeel te vellen.
 
Wij moeten er op toe zien dat Christus bij het Laatste Oordeel ons recht in de ogen zal kunnen kijken en ons niet zal moeten aanspreken op verkeerd uitgelopen handelingen.
Wij zullen moeten kunnen aantonen dat wij een temperament ontwikkeld hebben dat het kwade kan opzij schuiven. Wij moeten ons in ons leven zo danig kunnen harden dat wij de woede van ons kunnen afzetten. Ook al worden wij geoordeeld en veroordeeld door anderen, wij moeten daar boven kunnen staan en niet vervallen in de zelfde fouten als deze mensen doen.
Door een kritische en afbrekende geest te vormen kunnen wij niet in gemeenschap met Christus treden. Woede kan ons slechts hard maken, wraakzuchtig en rancuneus. Velen gebruiken kritiek, beschuldigingen, en vernederende taal om hun macht te laten zien en voelen aan anderen. De gedachte superieur te zijn dan een ander is een denkwijze die niet in het hart noch in de geest van een gelovige Christen te zijn.
 
Wij moeten er op toe zien dat wij niet als de farizeeën gaan handelen. Het zou niet op gaan te beweren op de wet van God te vertrouwen als men in moeilijkheden en in goede tijden ook niet vertrouwt op Jehovah en op wat God u laat doorstaan. Wij die zijn wil kennen en zouden moeten weten waar het op aankomt, omdat wij worden onderwezen door de wet, moeten in Jehovah's Woord ook onze sterkte weten te vinden om ons te bedwingen.
Vooral diegenen die ervan overtuigd zijn dat zij zelf een leidsman van blinden zijn, een licht voor hen die in het duister zijn, een opvoeder van onverstandigen, een leraar van onwetenden, omdat zij in de wet de belichaming van de kennis en de waarheid hebben– zij die anderen onderwijzen, moeten zich afvragen of zij zichzelf goed onderwijzen.
Laat u voorstaan op de wet, maar onteert God niet door de wet te overtreden, want er staat geschreven: ‘Door uw toedoen wordt de naam van God onder de volken gelasterd.’
 
 
“Gij die u Jood noemt en steunt op de wet en roemt op God, zijn wil kent en onderwezen door de wet de dingen onderscheidt waar het op aan komt, gij die u opwerpt als gids van de blinden, als licht voor hen die in het duister zijn, als opvoeder van de onverstandigen en leraar van de onmondigen, gij die in uw wet de belichaming bezit van kennis en waarheid gij, leraar van anderen, zijt niet in staat uzelf te leren? Gij verkondigt dat men niet mag stelen, terwijl gij zelf steelt? Gij verbiedt echtbreuk en pleegt zelf overspel? Gij verafschuwt afgodsbeelden en plundert zelf tempels? Gij zijt trots op uw wet, maar onteert God door diezelfde wet te overtreden. Daarom staat er geschreven: Door uw toedoen wordt Gods naam gelasterd onder de heidenen.” (Ro 2:17-24 WV78)
 
“Waarom kijkt gij naar de splinter in het oog van uw broeder en merkt gij de balk niet op in uw eigen oog? Of hoe kunt ge tot uw broeder zeggen: laat mij de splinter uit uw oog halen, en zie, in uw eigen oog zit de balk nog! Huichelaar, haal eerst die balk uit uw eigen oog, en dan zult ge scherp genoeg zien om de splinter te kunnen verwijderen uit het oog van uw broeder.” (Mt 7:3-5 WV78)
 
“Maar dan zijt gij evenmin vrij te pleiten, zedenmeester, wie gij ook zijn moogt. Want met uw oordeel over anderen veroordeelt gij uzelf. Gij die u tot rechter opwerpt, doet immers precies hetzelfde.” (Ro 2:1 WV78)
 
De zelftrots om toch ons gelijk te halen moeten wij met momenten durven wegnemen. Alsook moeten wij er op toe zien bij beschuldigingen en bij woede niet zelf over te gaan op bekritisering of oproepen van valse beschuldigingen. Wij zullen moeten proberen steeds te handelen op een christelijke wijze. Onze houding zou dezelfde moeten worden als Christus.
“Die gezindheid moet onder u heersen welke ook Christus Jezus bezielde:” (Flp 2:5 WV78)
 
Jezus veroordeelde niemand, maar gaf hen kansen om tot verzoening te komen. Ook wij moeten de weg open laten om tot verzoening te komen. Voor dat wij anderen dan gaan terecht wijzen moeten wij eerst goed nagaan of wij zelf daar aan geen fouten gemaakt hebben en of dat datgene wel relevant is om je te verweren tegen de op dat ogenblik geuite kritiek of beschuldigingen. Alsook horen wij geen beeld naar anderen toe te geven dat wij een oordeel zouden vellen over de beschuldiger.
“Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.” (Mt 7:1 STV) “Want met het oordeel dat gij velt, zult gij geoordeeld worden en de maat die gij gebruikt, zal men ook voor u gebruiken.” (Mt 7:2 WV78)
 
Wij moeten ons vertrouwen in Jehovah Zijn handen geven. Aan Hem moeten wij de eer geven om ons door dik en dun er door te slaan en anderen op hun plaats te zetten.
“Hoort het woord van Jahwe, gij die beeft voor zijn woord! Uw eigen broeders die u haten, die u verstoten om mijn naam, hebben gezegd: Laat Jahwe zijn glorie tonen, wij zullen graag uw vreugde zien! Zij zullen zelf beschaamd staan.” (Jes 66:5 WV78)
 
“Oordeelt niet, dan zult ge niet geoordeeld worden; veroordeeld niet, dat zult ge niet veroordeeld worden; spreekt vrij en ge zult vrijgesproken worden.” (Lu 6:37 WV78)
 
“Wie zijt gij wel, dat gij u een oordeel aanmatigt over de knecht van een ander? Of hij staat of valt, gaat alleen zijn meester aan. Hij zal trouwens staande blijven, want zijn Heer is bij machte hem staande te houden.” (Ro 14:4 WV78)
“Er is maar een wetgever en rechter: Hij die de macht heeft te redden en in het verderf te storten. Maar gij, wie zijt gij, dat gij over uw naaste oordeelt?” (Jak 4:12 WV78)
 
Wij mogen er op aan dat uiteindelijk wel recht zal zegevieren. Is het vandaag niet, dan misschien morgen. Maar op Gods tijd zal het wel gebeuren.
“Oordeelt dus niet voorbarig, voordat de Heer gekomen is. Hij zal wat in het duister verborgen is aan het licht brengen, en openbaar maken wat er in de harten omgaat. Dan zal ieder van God de lof ontvangen die hem toekomt.” (1Co 4:5 WV78)

To be established in the present truth

Song in the Night 

I will not be negligent to put you always in remembrance of these things, though you know them, and be established in the present truth.—II Peter 1:12

TO BE established in the truth signifies that we have carefully studied and thoroughly proved it by “the Law and the testimony” (Isa. 8:20),
and that as a consequence we are convinced of its verity, so that our faith is stedfast and unmovable:

 we know whom we have believed; we have tasted and seen that the Lord is good;

we have partaken of the sweets of fellowship with him;

 we have partaken of his spirit of meekness, faith, and godliness
to such an extent as to be led into a joyful realization of the fulness of his grace
as manifested in the wonderful divine plan of the ages;

 and we have been permitted to see, not only the various features of that plan,
but also the necessity and reasonableness of all its various measures
in order to the full accomplishment of its glorious outcome in the fulness of the appointed times.

 This is what it is to be “established in the present truth.”
It is indeed a most blessed condition,
bringing with it such peace and joy as the world can neither give nor take away.
—Z. 1902-303 (Hymn 93)

Niet even bidden en weer terug de drukte in

"Niet even bidden en weer terug de drukte in"
Niet jakkeren en jagen op zondag, dus één kerkdienst

Gereformeerde Bondspredikant pleit voor één dienst op zondag, een lange ochtenddienst. Daarmee zouden gezinnen meer rust krijgen. Neem een voorbeeld aan de joden, adviseert ds. Ruud van Campen.

Zondagen staan voor gezinnen in het teken van onrust. "Het begint 's morgens al als de kerk om half tien begint'', is de ervaring van ds. Ruud van Campen, zelf vader van drie kinderen. "Vroeg op, kinderen uit bed trommelen.'' En zo gaat dat de hele dag door met zondagsschool, nog een kerkdienst en jeugdclub. "Mijn vrouw zegt: Ik heb pas rust om tien uur 's avonds.''

Dat moet anders, vindt Van Campen, protestants predikant in Rotterdam. Donderdag tijdens een studiedag van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk over huisgodsdienst gaat hij pleiten voor één lange ochtenddienst, waarin zowel jongeren als ouderen aan hun trekken komen en waarin sociale en interactieve elementen zijn verwerkt. De zondagmiddag is dan vrij, zodat er rust komt voor gezinnen, aldus Van Campen. Zo zou de dienst kunnen beginnen met een sing-in voor de jongeren, met daarna een dienst met psalmen en diepgang en als afsluiting zou hij met de gemeente koffie willen drinken. Ook zou een maandelijkse gemeente-lunch een goed idee zijn. Daardoor is er 's middags tijd voor gezinnen om samen "God te dienen''.

Joden
De predikant neemt ook een voorbeeld aan de Joden. "Bij hen is op sabbat de drukte er echt uit. Daar staat blijdschap centraal... Joden hebben veel rituelen op sabbat en feestdagen. In de gereformeerde gezindte moet alles met het oor, maar we zijn niet een en al oor. Van kerkvader Augustinus leerde ik dat een mens alle zintuigen nodig heeft voor zijn geloof. Ik denk dat wij meer symboliek moeten gebruiken." Hij verwees naar de Joden die aan het einde van de sabbat aan een geurdoosje mogen ruiken om de 'geur van de sabbat' de week mee in te nemen.

Druk
Een andere inrichting van de zondag, meer nadruk op symboliek, het is allemaal nodig omdat de huisgodsdienst vandaag de dag onder druk staat, vindt de Rotterdamse voorganger. Door externe factoren, omdat iedereen zo druk is, maar ook intern. "De vraag of God eigenlijk wel bestaat, is tegenwoordig meer aan de orde. Het geloof is naar de rand gedrongen en wordt aangevallen. Als het geloof alleen buitenkant is, trek je het niet in deze maatschappij. En als het geloof bij ouders geen zaak van het hart is, nemen kinderen het niet over. Ouders zullen dus de verborgen omgang met de Here God moeten zoeken. Niet even bidden en weer terug de drukte in - niet bidden als een mus maar als een arend. Een mus vliegt even de lucht in en landt dan weer snel op aarde. Maar een arend blijft zweven, hoger en hoger, hij wil de hemel in.''

Bron: Nederlands Dagblad

Tuesday 18 November 2008

Woede en vertrouwen

God geeft ons niet zo maar goede gewoonten en een goed karakter. Jehovah zal ons niet forceren om te gaan handelen zo als Hij het wil. Hij gaat ook niet de omgeving forceren zo te handelen zoals wij het zouden willen.
Elke mens heeft zijn of haar vrije keuze. Ieder een moet zelf voor zich zelf bepalen welke richting hij uit gaat. Alsook moeten wij zelf de keuzes maken hoe wij gaan optreden of handelen tegen over de mensen rondom ons.
Ook al zijn er verscheidene dingen rondom ons welke de haren ten berge doen reizen, moeten wij zelf onze verantwoordelijkheid nemen om er correct mee om te gaan. Als men ons van zaken beschuldigt die niet waar zijn moeten wij opletten dat wij geen zaken gaan doen die wel bezwarend zouden kunnen gaan werken in de ogen van God.
Onze woorden zullen wij moeten wikken en wegen. Wij moeten, hoe moeilijk het ook mag zijn ons ook in bedwang houden.
Wij mogen de dingen ook niet op zijn beloop laten en anderen een verkeerd beeld achter laten wegens het niet reageren op publiekelijk gemaakte beschuldigingen.
Stappen horen ondernomen te worden om het beeld van de gelovige te bewaren in een goede vorm.
Indien een zaak ons overwelmd moeten wij  reeds in de gewoonte gevallen zijn om ons tot god gewend te hebben. Dit moet reeds een gewoonte zijn van voorheen. Indien een crisis zich dan aanbied zullen wij instinctief op God kunnen verlaten. Automatisch horen wij ons tot Jehovah te wenden, wetende dat Hij uiteindelijk de enige redder is en de enige aanbieder van dé oplossing tegen alle problemen.

Als wij ons geloof gevoed hebben met de ware zaken zullen wij hierdoor ook grotendeels al beschermd zijn tegen heet kwade. “Door die heerlijkheid en macht heeft Hij verheven, onschatbare beloften voor ons gerealiseerd, opdat gij zoudt ontkomen aan het bederf van de zelfzucht dat de wereld heeft aangetast, en deel krijgen aan Gods eigen wezen. Doet daarom uw uiterste best om uw geloof te voeden met deugd, de deugd met kennis,” (2Pe 1:4-5 WV78)

Wij moeten er durven op vertrouwen dat God onze omstandigheden stuurt en er in kan optreden als de nood hoog is.
"5 Vertrouw op Jehovah met heel uw hart en steun niet op uw eigen verstand. 6 Sla in al uw wegen acht op hem, en híj zal uw paden recht maken."(Spr 3:5-6 NWV)
Op de gewone mensen moeten wij niet al te veel rekenen. Vertrouw op Jehovah met heel uw hart en verlaat u niet op uw eigen inzicht. Denk aan Hem in de eerste plaats. Zorg er voor dat je Zijn Naam geen onrecht aan doet door verkeerde reacties te maken. God verzekerd er ons van dat Hij op al onze wegen zal letten en dat Hij de paden zal effenen van hen die Hem willen volgen.
"8 Vertrouwt te allen tijde op hem, o volk. Stort UW hart voor hem uit. God is voor ons een toevlucht. Sela. (Ps 62:8)

Vertrouwt op Jehovah voor altijd, want in Jah Jehovah is de Rots van onbepaalde tijden. (Isa 26:4)
7 Gezegend is de fysiek sterke man die op Jehovah vertrouwt, en wiens vertrouwen Jehovah is geworden. 8 En hij zal stellig worden als een boom geplant bij de wateren, die zijn wortels uitslaat vlak bij de waterloop; en hij zal [het] niet zien wanneer er hitte komt, maar zijn loof zal werkelijk welig blijken te zijn. En in een jaar van droogte zal hij niet bezorgd worden, noch zal hij nalaten vrucht voort te brengen. (Jer 17:7-8)

Dikwijls begrijpen wij niet waarom de dingen zo verlopen, alsook waarom wij soms zo beproefd worden. In wezen moeten wij ons niet gaan bezig houden met het zoeken naar dat waarom. Wij moeten afstappen om enkel af te hangen van ons eigen begrip. wij hoeven niet alles te verstaan. Maar als wij Gods wil zoeken in alles wat wij doen, zal Hij zeker onze schreden richten.

Door trachten te leven hoe Jehovah het wil zullen steeds een reeks mensen ons ook genegen zijn en zullen anderen toch ook de goede eigenschappen zien.
“God en de mensen zullen je genegen zijn en je zult waardering ondervinden. Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.” (Spr 3:4-6 NBV)

Bij valselijke beschuldigingen meoten wij dan ook durven in die diepe wateren te duiken. De waarheid ontvluchten maar ook de klachten ontvluchten gaan niet helpen.

Velen lachen wel eens bij de hit "Don't worry, be happy" en durven ook wel denken "Ja  goed! Indien ik mij geen zorgen maak dan heb ik ook niets om gelukkig over te zijn." Velen denken dat verantwoordelijkheid opnemen gelijk staat met zorgen maken. Wij zijn er van overtuigd dat wij moeten bezorgd zijn over wat er mogelijk zou gaan kunnen gebeuren. (Voorwaardelijk)

Velen maken een heleboel plannen voor mogelijke voor- waarden, maar hebben geen plan voor de waarden na dit leven.
Wij moeten er niet zo maar op los leven. Jehovah is een God van orde. Maar vertrouwen op Hem betekend niet dat wij ongedisciplineerd door het leven moeten stappen en alles zo maar over ons heen laten gaan.

De gebeurtenissen die ons tarten moeten wij ook durven gebruiken om Jehovah alle eer aan te doen en om ons te sterken en te groeien naar een leven van 'heiligheid'. Wij moeten zorgen dat wij steeds met een zuiver geweten voor christus op het laatste oordeel mogen verschijnen.

Ook al voelen wij ons door de valse beschuldigingen erg gekwetst en gekleineerd, toch moeten wij menswaardig blijven en een goed voorbeeld in de naam van Jezus Christus.

“Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen.” (Mt 18:4 WV78)
“Weest onbezorgd. Laat al uw wensen bij God bekend worden in gebed en smeking, en nooit zonder dankzegging. En de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.” (Flp 4:6-7 WV78)
Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden;  en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal UW hart en UW geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.
“Mijn zoon! vergeet mijn wet niet, maar uw hart beware mijn geboden. Want langheid van dagen, en jaren van leven, en vrede zullen zij u  vermeerderen. Dat de goedertierenheid en de trouw u niet verlaten; bind ze aan uw hals,  schrijf ze op de tafel uws harten. En vind gunst en goed verstand, in de ogen Gods en der mensen. Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.” (Spr 3:1-6 STV)
“Houd uzelf niet voor wijs, vrees Jahwe en vermijd het kwade: het zal genezing brengen aan uw lichaam en verkwikking aan uw gebeente. Verheerlijk Jahwe met uw bezit, met de eerstelingen van alles wat bij u binnenkomt. Dan zullen uw graanschuren rijk gevuld worden, uw perskuipen overlopen van most. De terechtwijzing van Jahwe, mijn zoon, moet gij niet versmaden en gij moet om zijn kastijding niet neerslachtig worden, want Jahwe kastijdt die Hij liefheeft, zoals een vader doet met zijn geliefde zoon.” (Spr 3:7-12 WV78)
“Ban uw wrok, laat varen uw toorn, voed geen afgunst: dat sticht louter onheil.” (Ps 37:8 WV78)
“Beraam tegen uw naaste geen kwaad, terwijl hij niets duchtend naast u leeft. Laat het niet zonder reden tot een geschil komen met iemand die u geen kwaad heeft gedaan. Wees niet afgunstig op een man die onrecht pleegt en kies geen van zijn wegen. want de boosdoener is een gruwel voor Jahwe, maar met de rechtvaardigen gaat Hij vertrouwelijk om.” (Spr 3:29-32 WV78)
“Waardoor ons de grootste en dierbaarste beloften geschonken zijn, opdat  gij door dezelve van de Goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, het  verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid, ontvloden zijnde: Zo wendt dan ook daartoe alle ijver aan, dat gij bij uw geloof deugd  voegt, en bij de deugd kennis;” (2Pe 1:4-5 PALM)
“Laat liefde en trouw u niet verlaten! Bind ze om uw hals, schrijf ze op de tafel van uw hart:” (Spr 3:3 WV78)
``Bewaar uw hart, meer dan alles wat gij moet behoeden, want daar ontspringt de bron van het leven.'' (Spr 4:23 WV78)

Monday 17 November 2008

All provided by the Spirit of God are led, are children of God

- Marianne from the Multiply group Eén lichaam/Jesus loves you wrote;


All provided by the Spirit of God are led, are children of God.

Romans 8:14

I am a child of God
If you are baptized, then you are part of a new family: all people who are guided by the Spirit. Because that is baptized: you entrust to the Spirit of God, you let him lead. The christening is that you in Christ is connected with the Spirit of the new life. And if you are a child of God. Because the family has a Father: the father of Jesus Christ. You may know him as no longer the God at a distance, the lofty and distant God, but the faithful Father who enjoy your vicinity as his child. Know yourself in Christ and the Spirit so: if a loved child of the Father.

Father in heaven, teaching me more and more to me to be guided by Your Spirit so that I feel that I'm your child, in Jesus name. Amen

Door Geest geroepenen, kinderen van God

- Marianne van de Multiply groep Eén lichaam/Jesus loves you schreef;


Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God.

Romeinen 8:14

Ik ben een kind van God
Als je wordt gedoopt, dan ga je deel uitmaken van een nieuw gezin: allemaal mensen die zich laten leiden door de Geest. Want dat is gedoopt worden: je toevertrouwen aan de Geest van God, je door hem laten leiden. De doop is dat je in Christus verbonden wordt met de Geest van het nieuwe leven. En zo word je een kind van God. Want het gezin heeft een Vader: de vader van Jezus Christus. Hem mag je kennen, niet langer als de God op afstand, de verheven en verre God, maar de trouwe Vader die geniet van jouw nabijheid als zijn kind. Ken je zelf in Christus en door de Geest dus zo: als een geliefd kind van de Vader.

Vader in de hemel, leer me steeds meer om me te laten leiden door Uw Geest zodat ik ervaar dat ik Uw kind ben, in Jezus naam. Amen

God zelf gaat ons voor

God Zelf gaat ons voor

U hebt zelf kunnen zien wat de Heer, uw God, met al die volken heeft gedaan. (vs. 3)

Uit: Jozua 23:1–5
Afscheidsrede van Jozua tot de hoofden van het volk

Lange tijd, nadat de HERE Israël rust gegeven had van al zijn vijanden aan alle zijden, en toen Jozua oud en hoogbejaard was, riep Jozua geheel Israël, zijn oudsten, zijn hoofden, zijn rechters en zijn opzieners samen en zeide tot hen: Ik ben oud en hoogbejaard geworden, en zelf hebt gij gezien al wat de HERE, uw God, al deze volken gedaan heeft, om uwentwil. Want de HERE, uw God, heeft zelf voor u gestreden. Ziet, ik heb deze volken, die overgebleven zijn, door het lot aan uw stammen als erfdeel toegewezen, van de Jordaan af, benevens al de volken die ik uitgeroeid heb tot aan de Grote Zee in het westen. En de HERE, uw God, zelf zal hen voor u uitjagen en hen voor u wegdrijven, en gij zult hun land in bezit nemen, zoals de HERE, uw God, u heeft toegezegd.
Voor Jozua is het levenseinde in zicht. Hij heeft Israël het Beloofde Land binnengeleid. Hij is aanvoerder geweest in de strijd tegen de Kanaänieten. En hij heeft bij herhaling ervaren dat de Here God voor Israël ruimte heeft gemaakt. Nu is het vrede geworden en beleeft het volk het vertrouwde ritme van gezin, werk, oogst en rust.Maar zal dat zo blijven? De ogen van de oude volksleider zien in de verte, tot voorbij de grenzen van het eigen leven. En in het afscheid dat hij van de vertegenwoordigers van het volk neemt, wordt zijn onrust hoorbaar. Hij herinnert hen aan de intocht in het Beloofde Land en de botsing met de daar levende vreemde volken. Het was niet eigen kracht en doorzettingsvermogen die een weg hebben gebaand. Het was God Zelf die voor het volk uitging. Dat Goddelijk heil blijft de vaste grond van het geloof.
 
dagindaguit

Financiële crisis en gebed

De financiële crisis lijkt mensen terug te doen grijpen naar gebed. In vorige dinsdag gepubliceerde resultaten van een peiling, uitgevoerd door Faithbook on Facebook, komt men tot de constatatie dat meer mensen zich wenden tot God voor hulp in de financiële crisis.
Van de 150 mensen die zijn bevraagd zegt 80 procent de economische onrust niet te zien als een crisis, maar als een periode van hervorming binnen de economie. Meer dan een kwart van de respondenten (28 procent) zegt meer te bidden en 42 procent voelt een positief effect van het bidden of mediteren sinds het begin van de wereldwijde economische inzinking.
Ook Simon Cohen, directeur van Global Tolerance, ziet het effect van de crisis op het gebedsleven. “De peiling bevestigt dat de economische neergang het religieuze leven heeft bereikt.”

“Het is voor veel mensen blijmoedigend, dat zolang aan onze fundamentele menselijke behoeften wordt voldaan, zij de financiële crisis zien als teken van hoop en kansen. Dit geeft een verfrissend perspectief te midden van het onheil en de krantenkoppen,” aldus Cohen.

One life soon be past

Remember
Only one life,
will soon be past
Only what is done for
Christ will last.

Bijbelagenda 2009

DE BIJBELAGENDA IS ER WEER

Opnieuw is de Bijbelagenda 365 verschenen, reeds voor de 44ste maal. Voor vele mensen is het dagelijkse beknopte Bijbelcitaat een eerste stap naar een diepgaande kennismaking met de Schrift, vooral omdat die tekst nog geconfronteerd wordt met auteurs en waarheden die als het ware tot het dagelijkse leven behoren. Deze agenda nodigt zo uit om elke dag even tot bezinning te komen.
De zakagenda meet 16,8 x 7,6 cm en kost 5,50 euro.

De Bijbelagenda 365 is ook te verkrijgen als bureau-agenda (18,2 x 11, 3 cm) aan 13,50 euro.

Meer informatie bij
Aktie 365
Savaanstraat 35
9000 Gent
telefoon: 09/225.73.53 (bij voorkeur tussen 14 en 17 u.)

Sunday 16 November 2008

Geloofspunten van de Christadelphians in het kort


De Bijbel is Gods geïnspireerde woord. Het is Zijn boodschap tot ons.
Er is slechts één god, de Vader.
De Heilige Geest is de Kracht van God.
Jezus is zowel Zoon van God alsook een menselijk wezen, ongeveer 2000 jaar geleden geboren uit zijn moeder Maria.
Door een zondeloos leven te leiden heeft Jezus de weg geopend naar redding uit de doden voor al diegenen die in hem geloven.
Jezus is nu in de hemel aan de rechterhand van God, zijn Vader.
Jezus zal spoedig terug keren naar de aarde.
Wanneer Jezus terug keert zal hij over de wereld heersen en onsterfelijkheid geven aan al diegenen die geloof hebben en hem volgden.
Jezus volgers zullen in vrede mede heersen over aarde .
De mens is sterfelijk en heeft geen bestaan meer wanneer dij dood is. (Alle leven houdt op bij de dood)
De gift van God voor de getrouwen is onsterfelijk leven op aarde na Jezus zijn terugkeer.
Doopsel is een uitwendig teken van verplichting Jezus te volgen.